Wednesday, December 28, 2011

RESEPI AYAM GORENG CILI PADI

 Semalam aku sakit hati ngan mamak kedai runcit tu tau... Semalam lepas pegi beli magazine (auww malus) kat kedai buku tepi tu.. aku lari-lari gi kedai pulak... taktau kenapa macam malassss giler... dah lah masa kat office dok pikir lapanratus kali.. nak pegi gym ke tak.. akhirnya aku dengar jugak cakap perot... hahaha.. balik!! 

pastu pegi kedai nak beli lah apa-apa.. teringat stock ayam dah nak habis.. so pegi kat bahagian jual ayam... carik bahagian breast.. bukan buah dada okay.. dada.. dada ayam... chicken breast.. ada seketul jek :( 
so aku amik paha yang besambung ngan badan tu.. muahah quarter tu.. aku bajet.. kalau buat chicken grill ok gak nie.. hahah.. kan kena makan yang healthy sajer.. kurangkan minyak.. dah lah gym ko dah escape.. 

ok so aku pon amik whole chicken satu... aku cakap "ini potong kecik-kecik".. "yang ini tak payah potong".. 

dah siap beli-beli barang sikit aku pon blah.. sampai je umah campak dalam sink.. pastu macam malas jugak.. nak masak tanak? nak masak tanak? eleh, takat grill bukan susah pon.. ko lumur jelah ayam tu ngan rempah-rempah.. pastu ko golek depan tv.. kang lps sejam ko tenggek je pan tu.. siap!!! rebus kentang pastu balut ngan foil tu.. tenggek atas pan.. rebus broccoli.. done! 

wah gitew... kalau becerita macam senang sangat kan.. cer buat.... 

pastu aku bangun gi dapor.. alangkah sakit hati mak nyah! ayam tu dia potong kecik-kecik gila.. semua okeh!!!!!!! where's my chicken breast??? i want my chicken breast!!!! saya mahu buah dada ayam saya!!!!

ok maafkan mamak.. dia memang selalu macam tu.. tensi ai tau... last-last aku keluarkan je apa ada kat fridge.. hantam! dan terhasil lah.... menu di bawah:-

AYAM GORENG CILI PADI ANEKA RASA

Nama tanak kalah.. hehe.. 

Resepi bodoh aku

Ayam dipotong kecil-kecil
1/2 biji bawang besar holland (di slice kasar)
7-8 biji cili padi 
1 batang serai
capsicum merah+hijau
sedikit garam

Ok itu je ada.. so itu jelah kau guna ;)

Cara-cara
tumbuk cili padi + bawang holland tu sikit.. buh garam sikit.. tumbuk lumat.. serai hiris je.. so bila makan boleh lah ko tergigit-gigit serai tu sikit..goreng ayam tu bagi garing-garing.. ketepikan ayam yang siap digoreng.. pastu panaskan minyak sikit.. tumis bahan-bahan tumbuk tadi.. sampai wangi.. dan layu.. masuk serai sekali.. masuk ayam.. masuk bawang.. kacau rata.. kalau kering sangat.. ko bubuh lah air dalam 3-4 sudu gitew.. bagi dia mesra sikit.. masuk capsicum tadi.. ok siap ;)

serai tu hiris-hiris je.. kalau tak suka, ko hentak-hentak je serai tu.. bawang slice je.. 

cili padi tu tumbuk.. amik ler sikit bawang tadi tu.. tumbuk skali buh garam sikit..

untuk bangsa pemalas macam haku.. masuk je sayur.. capsicum ni consider sayur kan? heheh.. jadi 1 menu semua ada.. tak yah goreng sayur asing-asing.. jimat tenaga.. jimat masa ;)

ok up lagi sekali gamba.. ko ingat senang nak buat nie??? makan dengan nasi panas letak kicap manis...menangis anak chef wan tengok tau... baru tengok.. belum rasa lagi.... Pak Radie makan.. siap sumpit-sumpit lagi.. aku pon tatau dia sumpit biji cili padi ke.. sumpit serai ke.. aku diam je.. dia tu tak leh tanya.. carik nahas jer.. tunggu nak mengkondem..hehe.. tapi pinggan dia licin.. giler masterchef aku rasa time tu.. haha.. laki aku bukan macam laki korang.. laki ai susah nak habis tau kalau makan.. kadang dia makan tak habis.. aku kaut nasi dia yang dah bubuh-bubuh kicap tak habis tu.. letak kat pinggan aku...aku yang habis kan...patut lah ai ni mithali tau... T_____________T

TELUR DADAR LIPATAN CINTA DUA BENUA

Kau ada???? hahaha... korang nye bentuk standard.. apa kelesssssssss... hahah.. jumpa bawang besar tinggal  separuh dalam fridge.. ada bekas amaani gigit hari tu.. kesian kau nak.. bawang mentah pon ko tala jugak... hiris-hiris buat telur dadar.. itu lah menu aku kul 10.45 malam semalam.. tunggu laki balik baru makan sesama... 





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

18 comments:

ibu iman said...

muahaha...tergelak saya hokeh sebut nama menu telur dadar kak filla... hahaha...

Aya Ariel said...

kelas cik kiahhh...
semangat sungguh masak biler laki makan sampai licin pinggan..muahaha..bangga kann..walauuuponn..lauk yg kite masak..sebelah mata je..hahahah

FiZa said...

alamak!! salah tmpt komen la!!! sorry...

illa said...

cinta dua benua?? aummm :)

ArsheedA said...

whoa!!!! sgt meliurkan. sis!!! i nak tempah lauk ni kat u...u amik tempahan tak?

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ila punboleh kata selalu masak balik keja.. ada yg czkap ila rajin sanagt tapikan tak bosan ke hari2 yg tak masak tue makan kedai? ila pun makan kedai gak tapi bukan hari2..

Anonymous said...

gile klakar entry ni.. pocah perut mak..

~mia~

eKa said...

kelas kau maria :) suka je simple2 gini...cpt pun cpt

reen said...

stlye la kak filla nie..tgelak2 sy sekor2 baca n3 ni..siap sumpit2 lg husband akak..haha..sme mcm husband sy gak...

Mak Lagenda said...

nangis cep wan tgk nama telur dadar ko pilla!!

Iela Fazielah said...

memacam amani tu..bawang pun leh gigit...mmg ganaz...haha

mamasuri said...

ini lah resipi hari2 aku kat umah ni filla..senang ..main campak2 jer...

nurul said...

saya bab makan2 ni boleh gaduh laki bini..kita penat2 balik keje bersilat kat dapur dengan senduk kuali..tiba2 dia makan tak habis..boleh bikin hot tau..mogok seminggu..hahah =P tapi selalunya habis la..sebab selalu dia test dulu..kalau sedap tambah..kalau so2 je makan la dia banyak tu je..

waniez said...

kak filla... nk lari tajuk jap dr topik makanan akak yg nmpkk sedap tu..hehe

Nk tnye pasal eczema.. amani dulu kene kan... skrg dah hilang ker? leh buat topik x kak... akak gune produk ape...pantang ape.. baby wanie br 2month.. tp kesian asik la mengaru muka dia... merah xketara...bintik2 tu adela..
cume kalau silap mkn mmg menggaru la keje si kecik tu..so sbb bf, wanie kene jaga makan la kan.. org kata eczema ni dr genetik...hmmm ikut wanie kut yg kuat resdung and alergik habuk..
tolong ye kak filla yg gojes lagi sempoy(dah puji melangit ni, akak mmg kene buat entry khas tau... ;p)

tenkiu

lovely said...

yg simple lg sedap maa...

aishah jamrek said...

anak saya pun makan garlic kak.. hampes

SHIKIN said...

sentap seh, anak chef wan baca nama telur dadar ko filla. tarbaek punya nama. pukul 10.45 mlm lagi siap hidangan utk makan..hehehe

JMR said...

TELUR DADAR GIGITAN CINTA DUA BENUA ada tak?:-p