Friday, December 09, 2011

RESEPI ASAM PEDAS SIMPLE

Hari tu ada yang request caner Kak Filla buat Asam Podeh?.. nak resepi sebab Kak Filla suka masak simple dan mudah dan memang sesuai untuk orang-orang pemalas.. ooooohhhh aku pemalas lah yeh?? muahahaha...  yer memang! hehe... 

Nak ajar pon malu ok.. sebab Asam Pedas kan lauk basic.. semua orang tau. tapi kot-kot resepi korang gila canggih segala bijik-bijik sawi ke haper kan.. aku tak laaaaaa.. aku nye senang je.. jom Masterchef nak ajo nie.. 

Asam Pedas Tenggiri 

Bahan-bahan. (kang aku tulis kat bawah)

Asam Jawa

Ikan Tenggiri

(eh tapi aku rasa ada sepotong tu ikan lain.. hehe blasah ni pon Wan yang bagi..heheh.. ai kan anjer)


ko tau tak ni gambar Asam Pedas wan bawak aritu..hahaha... serious aku dah masak pastu lupa snap.. snap bahan-bahan je.. hahahah.. semua dah selamat dalam perot.



RESEPI

3 potong ikan tenggiri
1 biji bawang besar size sederhana/kecil
3 biji bawang putih
1 batang serai
segenggam daun kesom
7-8 batang bendi
15 batang cili kering (ikut suka nak lagi pedas letak banyak)
garam 
secubit gula or ajinomoto (ikut suka mana ko nak)

CARA-CARA
Senang ok. ko blend je semua.. bawang besar + bawang putih + cili kering... tapi cili kering tu gunting-gunting rebus dulu.. baru ko blend yer.. amik serai tumbuk bagi pecah sikit.. panaskan minyak.. (minyak lebih skit ye.. dalam 2 senduk) dah panas.. tumiskan bahan blend tadi.. masak sampai betul-betul masak.. campak sekali serai tadi.. pastu dah masak ko tuangkan perahan asam jawa tadi..tambah lagi air ikut tahap kepekatan yang kau nak...pastu terjunkan ikan dan daun kesom.. aku sajer suka masuk kesom tu awal-awal bagi wangi.. haha.. masuk garam ikut sesedap rasa.. aku tak pakai aji.. so aku letak gula sikit bagi balance kan rasa.... kalau nak letak secubit serbuk kunyit pon boleh.. bagi kaler sket orang kata.. pastu masuk bendi biar 2-3 minit.. tutup api.. SIAP.. 

tips: kalau suka jenis asam pedas kuah dia pekat.. bawang besar tu blend lebih dan jangan letak air banyak sangat.. aku suka pekat2 ;).. Wan suka cair-cair ;)

saja tepek gambar sayur nie.. sayur apa ni tah? beli kat Cameron Highlands aritu.... aku saja letak sekali shitake mushroom yang beli kat sana gak.. pastu Pak Radie ko nak muntah sebab dia tengok slice mushroom tu macam pacat.

WTH.

serious.. lelama aku pon tengok dah ghoper pacat.

WTH.


aku haramkan shitake mushroom untuk jejak dapur aku selama setahun T_________________T

kombang tokak den






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

14 comments:

Anonymous said...

pacat ke lintah filla??... :-) Ai tengok xmacam pacat pun, macam lintah ader ler...hihihhi

genuine1224 said...

a'a..mcm pacat..kekeke

Mymie Sein said...

hahaha...kalau kite makan dok perati shitake tu kompom xlaku sis..so nak makan pandang ke lain..

IdaShazana said...

cedappp...
datang semula lepas blog kena hacked. sungguh kurang sopan pd sapa yg buat tuh

potpetmama said...

salam Fila; kalau resipi orang melake asam pedas kena tambah sikit belacan..kalau resipi akak pulak tambah sikit halba..apa2 pun kita buek dio!

~ Huda Qamar~ said...

yeay...tq kak..suka resepi simple2 ni..kat umah bukan macam kedai makan semua bahan ada..kalau guna bahan basic camni harus la saya try..TQ =)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

dulu ila teror masak asam pedas ne sekarang dah tak teror.. mmm

JMR said...

hahahah..sebijik mcm pacat..tu mybe sbb cara potong tu kot:-p

ciknadrahismail said...

yum2..terliur..cam masterchef da=)

Chooyaya! said...

menatang bunga yang ko masak tu, version fresh. tu biasa dia adal skali peket2 dengan tauhu kering, suhun untuk buat masak lodeh tak silap aku.

aku suka masak sayur tu, masak sambal air mata. (taj habes2 sambal air mata) ko tumbuk cili padi, bawang merah, bawang putih, ikan bilis, belacan. tumis pastu masuk sayur bunga tu. pergh! sebab okeng?

Anonymous said...

dah cuba dah buat resepi ni tq bu filla klu ada g resep yg sempoi2 share2 ler

Aya Ariel said...

uihh..senangnyeee...
bleh laa ai mencoba!!

cik Aswar said...

sayur tesebut.. kimchan! suka suka! dkt cameron kan bnyk kimchan celup tepung jual2 dkt pasar kan. sedap nya kimchan.. nyum nyumm~~

Fazliana Jamil said...

i luv asam pedas... :)