Tuesday, December 20, 2011

Soalan dari Reader..

hai sis..i'm your readers..sis,sy ade 1 soalan..mcmne eh akak bole tahan klu pak radie bahan2 akak?sbb tunang sy pun mcmtu gak cume sy ni cpt panas ati.xsume yg die bahan2 sy tu sy boleh terima.so slalu la sy gado ngn die padhl sy tau die just nak bergurau..klu boleh sy nak anggap bende tu gurauan tp tetap xboleh..klu bole nk jd mcm akak cool je sbb taun dpn dah nak kawen




Ok, first of all... sorry kalau akak jadikan nie satu entry.. tapi takpe lah kot yek? kita bincang sama-sama kat sini supaya ada yang sudi membantu... mana lah tau kot-kot nasihat aku nanti silap ke... 


mana ko tau akak cool jer? hahahah... sebenarnya kan tips untuk aman damai nie berlainan untuk setiap orang.. ko kena study dulu siapa pasangan kita... bila kita dah tau banyak pasal pasangan kita.. aku rasa takde sebab kau nak begaduh siang malam... aku begaduh jugak.. tapi so far.. jarang sangat lah kan... sebenarnya ko kena calm sikit... jangan asik nak meroyan tak tentu pasal.. lelaki rimas kalau kita sikit-sikit nak meroyan... sesikit nak meroyan.... elok sekarang dia boleh begurau.. sok-sok dia pon fade up nak bergurau sebab kita asyik nak sentap.. kang dia GURAU ngan orang lain cemana??? nak??? 

aku rasa ramai je diantara kita yang ada masalah dengan pasangan macam cik anon kita nie.... akak rasa lah kan dik... adik ni terlampau serious sangat... cuba lek lek sikit... sebab kalau kita jenis asyik panassss hati je.. susah dik.. kang stress.... padahal benda takde apa pon.... kurangkan merajuk-merajuk nie.. sebab takde hasil ok... 

aku memang bangsa tak kisah sangat kalau Pak Radie gurau-gurau kasar ke.. nak mengutuk ke.. sebab dah lali dah dengan perangai dia.. lagipon aku bukan bangsa take serious sangat apa-apa benda pon.. lagi-lagi benda remeh-temeh nie.. aku tak kuasa...... tapi bukan bermaksud kau tak kisah sampai orang boleh pijak-pijak... 

dah kawin nanti lagi lahhh.. kena give and take.. jangan pening-pening kepala dengan benda yang remeh temeh.. ignore je.. jangan mendesak-desak... jangan sesikit nak sentap... merajuk manja sekali sekala tu lain.. kalau sikit-sikit sentap ko tak rasa rugi ke??? duduk serumah tapi asyiklahhhhhhhhhhh begaduh... sorang pandang sana.. sorang pandang sini.. serious aku tak boleh.. hahaha.. sebab aku banyak mulut... jadi kalau begaduh.. ko nak suruh aku becakap ngan dinding, tiang? hahah.. tak lehhh ok.... 

jangan jadikan benda simple tu complicated... itu je rahsia aku kot... yang dah complicated tu dah tentu lah complicated.. tapi kalau benda kecik pon ko nak complicated kan.. gila lah kan... sakit lah cenggitu... life is short... so cherish je lah... aku rasa bergaduh ni macam serious merugikan hidup aku..... aku pon kalau tak puas hati ke cakap terus masa tu je.. sentap memang lah sentap.. tapi ko pon tau perangai pasangan kau cemana kan... contoh kalau aku tak puas hati sebab aku tanya dia satu soalan simple.. "tadi awak pegi ke Gombak?" pastu dia diam buat aku macam tunggul.. "Pegi ke gombak tadi?".... pastu dia jawab sambil mendengus "Pegilah.. kenapa?"... ok itu memang bukan sentap lagi dah.. berapi kepala hotak aku nie.. hahahah.. pastu aku sound tepek masa tu jugak... "Kalau cakap tak leh elok-elok? dah tak leh tanya ke apa? orang tanya elok-elok tak leh jawab elok-elok? ingat orang budak kecik nak treat mcm tu.. baguslah".. *sentap terus bangun amik towel pegi mandi*

kalau ko panjangkan lagi benda tu..CONFIRM boleh melarat jadi 7 hari 7 malam.. tapi aku tak kuasa... keluar bilik air aku terus... "eh, citer tu malam ni takde ke? tv apa ah?"... kelas kau Filla.. macam takde perasaan kan.. yer begitulah aku... janji dia tau.. aku tak suka dilayan macam tu.. kalau aku cakap elok-elok, sila cakap elok-elok ngan aku..... bukan aku nak kau belikan aku intan berlian ke apa untuk pujuk.... so far dia pon dah paham kot aku camtu.. tapi still buat jugak.. hahahah.. nak buat cemana kan? memang laki aku jenis macam tu.. tak de plak aku rasa benda tu isu berat sangat... depends lah dik... kalau ko rasa itu dah cukup berat bagi kau.. then u're in trouble lah dik... itu benda kecikkkkkkkk je tu dik.. dalam rumah tangga... kadang benda remeh temeh yang boleh melarat-larat jadi benda besar... sebenarnya diri kita sendiri yang punca... kita sendiri kena tau cemana nak handle situation.. ko nak benda jadi teruk.. silakan..... ko nak simplekan benda tu pon silakan... kadang kita merungut.. laki aku kenapa tak romantik macam Abang Aaron Aziz??? *terus sentap hentak-hentak kaki* tak semua manusia sempurna... kalau kita nak laki kita jadi macam laki orang lain.. susah lah dik... ini aku bagi contoh kalau dah berumah tangga yer.. adik kan nak kawin dah.. hahahah... satu lagi benda... JANGAN sesekali compare laki kita ngan laki orang.. ko kena terima lah... laki aku tak reti masak... ada aku kisah? dah dia tak reti.. takkan aku nak paksa jugak.. bila dengar laki orang masakkan macam-macam untuk bini dia.. ah lantak lah.. tu laki dia... hahahahaaaa... laki orang romantik.. lantak lah tu laki dia.. nak sedapkan hati.. terus rasa macam eh... kalau romantik sangat pon bahaya.. silap-silap kat luar pon dia romantik ngan orang lain.. ko nak? hahahaha.... 

Hari tu aku cakap "Pa.. laki si anu tu kan romantik.. dia tak marah pon kalau bla bla bla". hahah aku tau ayat aku tu boleh buat dia sentap.. tapi sajer jer nak bagi dia sentap.. kuakakak.. dengan pantas dia jawab "Lantak la dia.. dia dia lah.. awak sibuk napa?"..... hah kan.. ai kan suka kena kutuk-kutuk nie.. *terus tunduk kan muka, berlinangan air mata mak.. rasa macam Izzah plak kena marah ngan Abang hariz* TAK DAPEKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!! hahahaha... 


Ok dik.. semoga adik dapat point-point sikit dan petua-petua sikit dari ahkak yang tak de lah bagus pon.. cuma share je... ingat ye... JANGAN complicated kan benda yang remeh temeh... JANGAN compare hak kita dengan hak orang lain.... JANGAN asyik nak sentap tak tentu pasal... JANGAN suka mendesak.... JANGAN take serious benda yang tak serious pon... JANGAN suka merajuk melarat-larat... JANGAN suka control lelaki (queen control ler tew) dan JANGAN berhenti mencuba untuk memperbaiki hubungan





sekian, 
Ahkak Kepoh















EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

28 comments:

Mimy Hamid said...

yer filla aku nak menyampuk...laki aku pun spesis pak radie gak...gurau kasar..agaknya orang pelukis pelan memang gitu kot..hehehe...apa yang aku belajar sepanjang kawen ni...jangan sentap sangat..sentap boleh buat buat je.hahah..jangan amik hati sangat...dia tak maksud apa pun..selalu nya orang gini hati kental dalam nya berjiwa penyayang kann auwwwwww..depan orang tak tunjuk tapi hanya kita je bini je yang paham...takkan ko leh bertahan kan dah anak dua pun...

Mama Tuah Melaty said...

wahhhhh kerlassss ahkak kepoh...

syinteru152 said...

1st time sggah sini.
terbace pulak entry satu ni.
setepek setepek kene kt batang hidung.
tp best! haha.
thanx for the good advices.
oke saye Bookmark blog kamu skrg.
Click!
salam perkenalan ^__^

- syikin syinteru -

Mymie Sein said...

i loike yr explanation kak.. lebih kurang macam tu la asam garam rumah tangga kan.. no heart feeling.. sikit2 bolehla.. bersyukur je apa yg kita ada..kdg2 nak compare laki kite dgn laki org maybe laki org tu tak hebat mcm laki kite..mcm tu la..

genuine1224 said...

sooookong entry akak filla kita! kami laki bini sama cam akak laki bini gak.. mulut laki kdg2 puaka gak sket.tapi time dia elok, haa, elok la.kita yg jadik bini ni pun kadang2 ada gak puakanya kan..tapi btul la mcm akak kata, kena give n take. benda kecik, tak payah nak ambik serius sgt.bnyk lagi hal rumahtangga nak kena pikir kan.. tp saya bersyukur dia yg jadik suami saya.. hehe

ijan said...

thanks for the share, filla.

sharing is caring..huhu

Mimie said...

Jangan cakap JANGAN dengan kak Elly In Wonderland. hihi

Mimie said...

Jangan cakap JANGAN dengan kak Elly In Wonderland. hihi

ederq said...

nak like lah! haha! memang betul pon. awal2 dulu aku pon sentappp je kalau apa2. sikit2 majuk. tapi lama2 aku rasa aku majuk pon bukan boleh ubah apa2 pon. makin teruk ada kadang tu haha. so aku pon sekarang sound direct dan habis kat situ. lepas tu boleh je loving2. yang penting tak makan hati sorang2. apa2 tak puas hati cakap terus pastu lupakan terus. walaupun jadi lagi 2 hari kemudian hahahaah

SURIA AMANDA said...

aku xde laki..so aku x leh nak komen banyak2..hehehehe...tp betul jugak ckp filla ni..jgn sesekali compare..akibatnya..bergaduh la..

Nursaila Norman said...

terbaiklah ahkak.. boleh jugak bt jd pedoman untuk diri sndiri.. haha. apa2 pun sy mmg suka bila kak filla berkhutbah! ;)

umilia said...

btul3..dlm rumahtangga ni kene byk tolak ansur..tu gunenye suami isteri..isteri akan cover kekurangan suami..suami akan cover kekurangan isteri..yg kelebihan tu same2 dinikmati..ceh..gitu..adatla klu nak begado2 tu..sbnrnye ade bagus gak klu ade gado2 kcik tu..lg btmbh erat hubungan pstu..tu pun klu cube pebaiki blk salah silap kite la..yg pntg dlm umah tangga ni kene ade komunikasi 2 hala..it takes 2 to tango..renung2kan dan selamat beramal..hehehehe..

jie said...

setuju you've got the point. we have to sometimes ignore our ability to complicate easy things. biasanya kaum kita lah terkenal dengan kebolehan mcm ni(suka ambil berat hal remeh temeh, tapi kalau kita tak amik berat kang susah gak okey). well wasathiah is the best way ;) suka baca blog kamu yang sempoi.. keep it up.

p/s penah dengar benda ni, instead of hoping receiving something try to offer something to your partner without hoping something in return. (haha berapa banyak something daa...)

NenetPenne (NP) said...

i dah biasa kena dgn bekas ex mcm tu..alih2 mamat tu yag sentap..ha ha ha..

ceera said...

kelas ko, tips rumah tangga ko bagi. =P

nydia-mama akif said...

nak menyampuk gak sbb cam senasib jer esp part tunggul kayu tu...kalo tanye soalan 2-3 kali baru la nak jawab...hangin okehhh.....tp redo je la....

Anonymous said...

setuju!! saya selalu sentap benda yg kecik2 sbb tak reti nak berterus terang dgn apa yg kita tak suka. sudahnya, sy yg boring sbb hati tak keruan. tak tau masa bila nak baik sbb dah declare war..

bila dah kawin, kita takleh expect laki kita tau apa yg kita rasa/nak. kena ckp terus terang. kalau main hint2 je mmg tak la..

Wawa T said...

wah kelasss ahkak kepoh.. boleh jadi kaunselor gitu.. tapi wawa paling suka point! JANGAN jadikan benda remeh temeh tu big issue. kalau tak puas hati cakap kot. jangan pendam.

Anonymous said...

akak memang THE BEST , suke bace blog aka .
*sbb saye mmg mcm too suke mendesak hehehhe

Shinnaz Ahmad Rasid said...

insaf aku Fillazah!hehehe

Anonymous said...

Dahsyat... Fillanie dh jdi conselor dh larr nie..
Syabas!

JMR said...

nak forward tips entri ni la..

CC: awek aku..

sekian.tq

Anonymous said...

suka sgt sgt entri ni. same case here, dulu memula kawen suka sentap juga. now dah bosan sentap-sentap. buat bods je, ceriakan suasana. lagi best!

Jasmine_Tune said...

kak saya suka entry ni! husban saya pun kepala batu! nyampes dengan gurau kasar dia. kadang dia buat saya macam orang yang kat WWF tu. walau kasarnya dia / walau x sehebatnya dia macam abg aaron aziz. tapi saya tetap sayang dia. sebab belum tentu abg aaron aziz ada kelebihan macam apa yang dia ada. hihihi.. saya redho walau dia xromatik seperti yang saya harapkan. ngeeeee..

tunang JMR said...

Tq utk n3 ni kak.. Penah rsa mcm mkin lma kite kenal si die mkin sush nk phm.n sure tu bru ckit je yg kite tau kn.kne byk giv n take..no body perfect..

Anonymous said...

kak Fila!

Saya pun dah biasa dah laki mulot laser..mula2 mmg x tahan tp dah nk masuk thn ke-3 neh mmg buat x kisah dah. tapi kdg2 saya laserkan dia blk..kuikuikui

Anonymous said...

jgn laser melaser sgt ...antara suami isteri..cam tkde adab n respect..nanti anak2 ikut pun turut terikut..ikut la cara sunnah...cakap beralas...so tkde sape antara suami isteri memendam rasa...

fiza said...

Assalamualaikum..
Thanks akak..walaupun saya baru je stumbled upon blog akak ni, saya suka cara akak menulis. humble +decent, takde lah feeling glamor melebih-lebih macam orang lain. eh terkutuk orang lain pulak. *mintak maaf orang lain*
anyway saya nak cakap thank atas entri ni sebab sikit sebanyak (banyak gak la) nasihat akak saya leh amik...sebab bf saya pun sekapal, kaki nyakat orang sampai tahap sentap.
thanks again kak! :)