Monday, September 26, 2011

KALAU BAIK, KITA AMALKAN...

Assalamualaikum...

macam biasa, aku prasan, kalau isnin/monday je.. blogger lain slow je buat entry.. hahahah.. ke aku je? almaklumlah macam korang sedia maklum.. aku kalau weekend memang jarang beno nak update.. sebab? aku weekend jer memang balik umah parents.. tak kira lah.. umah mak aku ke.. umah mertua ke.. itu amalan tradisi dari kitorang memula kawin dulu ;) hari keje je reti duduk rumah hahahaha.... 

apa aku nak sembang nie... takdelah penting sangat.. tapi benda yang elok baik kita sebar-sebarkan... aku jumpa kawan aku tadi... so banyak benda yang ktorang share bersama... yang pasti, bila umur dah meningkat, tajuk perbualan pon makin serious... takde lah borak stok-stok.. eh, mamat tu cuteeeeeeeeeeeeeeeeee giler dowwwwwwwwwwwwwww.... tapi dah ada gf wtf.. erk? tak pon... weh, minah tu study apa? kat mana? serious ke wei tu boyfriend dia? hahaha.. zaman dah berlalu.. aku pernah muda.. dan tu semua aku dah lalui dulu-dulu... adik-adik yang baru nak melalui, atau sedang melalui benda tu sekarang.. harap lalui lah dengan bijak dan tenang.. jangan menggelupur boleh? hahahahha... 

point pertama is to upgrade your level... yes sound serious... tapi banyak yang kami belajar... kita tak boleh duduk diam di takuk lama atau berasa selesa dengan apa yang kau ada.. bukan tak bersyukur.. tapi tolong bangun dan kejar peluang.. kalau people look down kat kau diatas beberapa sebab yang tak memihak kat kau.. apa guna kau duduk mempertahankan diri macam tu je? banyak lagi yang kau boleh buat untuk bukak mata orang sekeliling... tak kira orang tu peduli atau tidak... ini untuk kepuasan diri kau sendiri jugak.. jangan rasa lemah... bila kau lemah, itu dah menunjukkan dekat orang diluar sana yang kau memang lemah... so apa perlu kita buat? kerja! upgrade diri sendiri.. carilah peluang.. cuba menonjolkan diri.. jangan malas.... peluang ada dimana-mana, rezeki jugak ada dimana-mana.. kau nak dengan taknak je.. aku bangga dengan kawan aku tu... kalau nak fikir apa yang dia lalui, mungkin sekarang dia dah jatuh tersungkur dah.. tapi dia bangun... siapa takde masalah? semua orang ada masalah.. tapi the way u handle it yang paling penting.. 

point kedua. kita dah besar panjang... kita bukan budak-budak.... so bertindaklah ikut umur.... matang dalam segala hal.. ye, aku admit yang aku bukannya matang sangat pon.. masih gila-gila lagi.. itu memang tak leh buat apa lah kan? tu dah memang cara aku... aku masih boleh join remaja-remaja 20-an.. no hal.. aku sporting... dan aku takde rasa kekok untuk join makcik-makcik 40-an pon.. no hal.... ada masa kita boleh jadi budak-budak, ada masa kita boleh jadi matang jugak.. hidup terlampau serious pon bosan!!! tapi bila ko dah berumur.. pastu macam tak sedar diri pon buat orang menyampah jugak.. so pandai-pandai lah ejas... matanglah dalam mengambil keputusan... banyak perkara yang kita buat akan jadi hancur kalau takde perbincangan... kalau ego mengatasi segalanya... mendengar, berbincang dan selesaikan.. itu jalan terbaik.. lebih baik dari mendengar sebelah pihak.. jangan sesekali judge orang kalau kita taktau apa yang berlaku... jangan ambil langkah berpihak pada sebelah pihak tanpa mendengar dari pihak lain... memakan diri... atau the best way, just listen.. people just want u to listen... sebab sekali kau silap cakap... atau bukan intention ko pon sebenarnya... orang boleh manipulate jadi benda lain.. benda-benda macam ni sangat bahaya.. jadi untuk tidak terjebak dengan keadaan yang tak bagus nie.. elak lah dari terlibat dgn masalah orang lain.. 

point ketiga. bersedekah. senang sangat ke hidup kau sampai nak bersedekah bagai? bersedekah ada banyak cara... ko sedekahkan Alfatihah pon kita panggil sedekah jugak kan? wang ringgit lagi lah..... ada orang duit berkati-kati sampai tak tau nak buat apa.. haaa meh campak kat aku sikit.. muahahahha.... berborak dengan kawan aku tadi sedikit-sebanyak menyedarkan aku.. aku tau dia takde niat menunjuk kat aku pon.. tapi terima kasih kawan, kadang kita alpa... duit ada habis macam tu je.. urusan sehari-hari banyak pakai duit... tapi kalau kita sedekah ke jalan kebaikan, InsyaAllah tuhan akan balas dengan kebaikan jugak... kawan aku every week bersedekah kat masjid. Alhamdulilah. aku telan air liur gak.. macam tak percaya.  sebab dia bukan lah jenis alim, eh bukan lah aku nak kata dia tak alim.. i mean kalau orang tengok, tak kan ko sangka pon... sebab kita kan suka judge orang dari first impression... so tolong ye.. tolong jangan nilai orang dengan penampilan.. kalau tak banyak, sikit je kau sumbang pon, besar pahala dia.. dan yang penting.. kebaikan tu akan dibalas.... aku memang perasan orang-orang yang suka bersedekah dalam diam nie.. jarang hidup susah.. sentiasa je ada rezeki dia.. kadang kita sedar tak sedar.... duit tak pernah kering... dan niat!!! kalau niat kau dah ada dari awal.. contoh, ko niat, kalau duit kau banyak, kau akan pastikan kau nak hantar mak ayah kau tunaikan haji... aku pasti, jalan tu nanti mudah je... sebab niat kau baik.. itu je pon.. bersedekah dan ikhlas itu je.... jangan pulak bersedekah, tapi niat ko supaya Tuhan akan balas jasa baik kau tu belipat kali ganda.. oh tu tak boleh lahhh... 

tu jelah buat masa nie... apa yang baik kita sebarkan lah... semoga mendatangkan kebaikan kepada kita, dan kepada orang lain... tapi kalau ada yang menyampah dengan apa yang aku tulis nie, terpulanglah... kita belajar sama-sama, perbaiki diri kita sama-sama ;)












EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

8 comments:

UmmySheera said...

bc blog akak kadang2 buat saya termotivasi.. huhuhu

Mak lagenda said...

serius la pulak baca n3 filla kali ni ke 3-3 point tu, mak setuju.

ADa masa kita serius, kita kena serius. ADa masa main, kita main sungguh2..br la hidup ni berwarna.

Mama Naaila said...

thanx k.filla...kite manusia ni memang perlukan motivasi diri. mcm akak ckp la, kadang kita alpa. so lepas ni same2 kite mengingatkan di antara satu sama laen. ;)

Sha said...

betul ni kak. Makin meningkat usia, makin matang sepatutnya.
saya notice sekrg time gathering dgn kwn2, topik bualan tak mcm dulu..kena lebih kepada hal kerja, bf, hubby and sewaktu dengan nya :)

ayoikema said...

baguih...igtkan org yg terlupa kejap..hehehe

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

tq utk perigatan.. sharing is caringkan??

nana said...

thanx kakak 4 sharing..akak pny blog ni ada link ke fb x?boleh share2 kat fb..ke sy je mata spero xprasan..hihi.

Filla said...

nana: akak tak reti nak link blog ni kat fb... muahahahah... baca jelah kat sini yer..