Wednesday, September 28, 2011

DAUN KENAN?????

Sebagai orang yang duduk di tengah-tengah pembangunan atau lebih dikenali sebagai kota metropolitan haktuih... aku tak berapa nak tau petua-petua orang lama.. hahahahahah...

alah, bukan aku je kot? korang tau ke Daun Kenan???? kalau kenan aku tau.. atau BERKENAN aku lagi tauuuu.. heheheheh... 

Baru-baru ni mak aku balik kampung.... so adalah saudara bagi tau.... dia amalkan daun ni dari zaman anak-anak dia lahir.. now dia turunkan kepada cucu-cucu dia pulak.... jangan tanya aku mana nak cari daun nie.. sebab mak aku dapat pon dari semak-semak kat kampung kat melaka.. hahahahah... 

memang nama daun ni Daun Kenan... apa kebaikan daun nie? ok, orang tua-tua percaya daun ni sesuai untuk dimandikan kepada anak yang baru lahir... cukup je anak tu umur 7 hari macam tu.. elok lah dimandikan dengan air rebusan daun nie... tapi kalau mcm anak kau dah besar panjang, boleh jugak... (aku lah tu)..hehehe... kadang kita tak tau.. ada macam-macam jenis kenan kan?

Macam Amaani... kulit dia sensitif.. pastu dia kalau selsema tu susah sangat nak baik.. bila selsema berterusan mulalah telinga dia pon bernanah... sudahnya asyiklah nak ke specialist.. so tak salah lah kalau kita try plak cara tradisional kan? manalah tau.. lagipon kalau diingat balik... aku time mengandungkan Amaani.. banyak sangat aktiviti laut.. hahaha... pegi tioman snorkeling bagai.. berendam je dalam air.. pastu bulan depannya tu pegi pulau pangkor.. snorkeling lagi.. adakah sebab itu anak aku pon hidung tu basah je doplohpatjam??? hahahahah... 

orang tua-tua kata.. daun ni jugak sesuai kalau budak yang baru lahir kadang tu ada bisul-bisul... ada masalah kulit berpeta-peta kat kepala... mandikan anak macam biasa.. last sekali ko mandikan dengan air rebusan daun kenan.. tak yah bilas.. biar dia kering sendiri... masa curah air tu kat anak.. ko tepuk-tepuk sikit kepala dia.. badan dia sambil bersalawat dan mintaklah kat Allah, buang segala penyakit kat dia... InsyaAllah lah kan.. kita buat jelah... 

so buat dua kali je.. semalam petang aku dah buat sekali.. so petang ni akan buat lagi sekali ;) 

semoga anakanda aku sihat walafiat sampai ke besar.. Amin... 







EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

5 comments:

kema said...

kiter berusaha... insyallah cepat sembuh...

mak aku pun bender yg sm siap ader 2 ker 3 jenis lg daun lain ms nk mandikan baby..hehe...

Aya Ariel said...

-Amin-

kak..anak aku kena chicken pox..bleh guna gak ke daun ni?? sian dia..yg kakak baru sembuh..nih adik pulak..menggaru2 lah dia..dah la tu asik la nanges aje..berat jek ati nak tgal g keje..tambah2 pulak tgh demam ni..esok lusa dtg lah asthma tu..kesian giler wehhh..sob3

Filla ~ Kasihs said...

aya: eh ko ni, jangan... chicken pox daun semambu yeh? bukan daun kenan.. tapi ko beli je calamine lotion kat guardian.. sejukkkk je... tepek kat badan dia ;)

kema: heheh.. petua orang lama pon ok aper....

Aya Ariel said...

ye ke.. tq 4 da info..heheh ;)

Alya=Asniza +Mayudi said...

kak,, ader tak gambor sebenar daun tuh,, ker,, kalau cakap kat org2 tua,, diorang tau jerk psl daun nih? hu,,hu ,, kulit anak saya mmg sgt bermasalah,, dah macam peta,,,