Tuesday, April 12, 2011

Tips nak KURUS....

Ok tajuk memang mengada-ngada... mcm lah ko kurus sangat nak buat entry pasal kurus T__T

tapi adalah jugak yang sound-sound suruh buat entry pasal nie.. so kalau korang rasa aku ni dah cukup kurus di mata korang.. ok lah.. aku citer lah.. muahahah... mcm laaaaaa ada tips >___<"

Terus terang aku bukanlah dari lahir-lahir memang jenis kurus.. tak ok.. aku ada time-time gemuk..ada time-time kurus dan ada time-time chubby... masa aku form 1 mcm tu.. aku gemok jugak sikit... pastu kurus balik.. pastu time kat uitm ada masa-masa aku kurus ada masa aku chubby... paling ketara sebelum kawin aku gemok..muahahaaaa... gigih ajak BFF Atta petang-petang gi jogging kat Tmn. Tar.. muahahah... jogging sikit... hu ha je lebih...

apa yang aku nak cerita nie.. is my way.. orang lain aku taktau lah kan... ok, mengikut kajian aku sendiri lah kan.. sistem badan semua orang tak sama! mungkin kalau ko follow cara aku, ko tak jugak turun-turun berat.. ada orang makan sikit jer tapi badan tetap naik.. aku ni melantak mcm jin.. patut berat aku dah 120kg dah..muahahahha... eh, tapi tipulah kan.. aku kalau makan banyak terasa gak badan naik... dulu lain lah muda.. metabolisme tinggi lagi time tu...

ok sekarang kita mula dengan aktiviti harian aku:-


Breakfast
Aku kerja, so pilihan makanan dari hari isnin-jumaat tu varieties.. apa ko nak semua ada kat foodcourt ni... tapi aku cuba sedaya upaya untuk tak amik Nasi Lemak atau Nasi Campur... so pilihan aku ialah mihun sup..walaupon aku dah stok nak muntah mengadap benda yang sama hari-hari.. tapi aku tetap kuatkan semangat..muahahhahaaaa.... pastu tiap-tiap pagi aku mesti beli teh/nescafe/milo ais..muahhaha... kalau ko nak lagi cepat berkesan.. sila elak minuman bersusu.. minumlah air kosong.. aku akan makan dalam pukul 9.30 pagi... isnin - jumaat itulah makanan aku.. kadang aku tukar gak menu.. amik kueyteow goreng ke.. mihun goreng ke.. tapi kalau nak lagi bagus.. jangan lah makan benda bergoreng... tapi aku belasah.. sebab tadi aku dah ckp.. sistem badan kita lain-lain.. ada yang berkesan utk aku, tapi tak berkesan utk korang.. so pandai-pandailah ko ejas ikut sistem badan ko sendiri yer ;)

Tengahari
Ramai pelik kenapa aku suka balik umah waktu lunch... sanggup meredah panas.. start kereta.. pastu balik office nak cari parking pulak... aku TERPAKSA okay! hahaha.. sebab bila aku duduk kat office... aku rasa nak makan!!!! kena plak jumpa gang semua gi makan.. aku pon i follow u jugak.. so itu tidak bagus... untuk mengelakkan makan tengahari.. so aku balik umah... bila sampai umah boleh gak angkat kain ke.. solat siap-siap.. so bagus gak kan?

Petang
tapi tulah masalahnye.. bila petang aku lapa nak mampos! muahahha... jadi kadang-kadang aku beli kuih siap-siap pagi tu untuk bekalan di hari petang... kadang aku beli karipap 2 bijik... telan jer ok.. hahahha... mcm hari ni lupa nak beli kuih..so petang-petang bila kuih takde.. aku lapa nak mampos... tahan jerlah... nak buat cemana kan?

Sampai umah
Aku sampai umah bih kurang kul 6.00 petang.. berpenat lelah mengutip anak-anak.. sorang sini sorang sana.. sampai umah on tv dulu... time ni sibuk sikit... jerang nasik... pastu Acih nak milk... Amaani plak teberak... kalau aku plan nak masak.. aku keluarkan lah apa benda binatang yang boleh dimasak... pastu sambil BF amaani aku melayan citer indon.. muahahha.. time ni kalau lapar tahap nak pengsan.. laju-laju bukak tin biskut.. makan biskut jer dulu...

pastu kalau ada kain nak dicuci.. boleh cuci time nie.. malam kang boleh sidai... kalau rasa sambil tengok cite Indon tu Amaani ok.. boleh lah kopek bawang 2,3 ketul time iklan..muahhahaha... pastu sambung duduk depan tv... iklan lagi.. pegi selongkar bag sekolah anak-anak.. keluarkan kain baju kotor campak dalam bakul.. sambung lagi tgk tv.. pastu iklan lagi.. basuh botol susu plak...

pastu citer habis ngam-ngam maghrib.. solat semua, pastu tengok keadaan Amaani lah.. kalau dia ok, leh lah tumbuk-tumbuk bawang ke... masak sikit-sikit... or sediakan apa yang patut.. buat bubur amaani ke.. tak pon meroyan sebab Acih tanak mandi..

Malam
Pak Radie balik tak tentu masa.. tapi selalunya dalam kul 8.. takpon kul 9 mlm.. ko bayangkan aku besilat ngan budak-budak nie.. kena pantas curi masa yang sesuai utk masak... dulu masa Amaani takde.. kitorang makan malam seawal 7 petang... so aku nasihatkan, kalau korang boleh dinner awal lebih baik... tapi sebab aku susah sikit sekarang nie.. tapi mungkin sebab aku takde maid.. semua buat sendiri.. jadi aku sentiasa bergerak dalam umah kecik tu..hahahha... tapi biasanya malam aku makan nasik... so kalau korang jenis senang gemuk, avoid amik nasi... bila aku bengang sebab sekarang aku dah tak workout mcm dulu.. aku capai vacum.. pegi vacum satu umah.. mcm semalam datang hangin rajin.. capai mop.. mop satu umah.. bila mop korang jangan mop manja-manja... korang anggap korang tengah bersenam.. so mop dengan rakus.. paham? maksudnya.. mop bersungguh-sungguh... ko tenyeh kuat-kuat mop tu.. sampai nak tecabut tangan... baru ler bepeluh sikit... ni bagus ok.. disamping umah bersih.. ko boleh kuruskan badan ;) tapi aku ni pemalas.. jarang-jarang giler nak mengemop T___T.... bile tengok amaani dok kutip rambut.. kutip itu ini.. terus aku jadik hangin! budak ni punye pasal aku kene vacum umah..kene mop lantai...

ok dah siap bekemas, sidai kain.. makan, cuci pinggan mangkuk... kemas bag sekolah Amaani... gosok baju sekolah Acih... last sekali baru aku mandi.. muahahhaha... sebab lepas mandi sorrryyyyyyyy... aku takkan buat keje dah.. PENATTTTTT!!!!! kecuali lah kalau Pak Radie dok jeling-jeling kain baju belonggok tak lipat..heheheheh... kadang saje buat tak paham.. bila aku buat tak paham.. dia angkat kain baju tu dia longgok atas katil... boley? ingat nak tolong lipat T___T... aku kan tak suke lipat kain.. so bila aku betul-betul free.. dah mandi.. dah takde apa nak buat.. baru lah lipat kain dengan slow motion sambil layan tv... baru lipat selai.. Amaani dah nangis-nangis.. sekarang tak kosa aku nak gi amik dia.. ko nak ko datang sendiri.. hahahaha.. merangkak lah amaani sambil melalak-lalak.. comel sgt..muahahahhahaha....

ok itu rutin aku isnin-jumaat....

Weekends
aku bergilir balik umah parents ngan umah mentua... bila hari sabtu ahad aku tak strict sgt.. aku makan jer slambe badak... siap request mcm-mcm nak makan... muahahaha... sebab tu bila weekdays aku kene disiplin sikit... tapi tak de lah kurus nak mampos pon.. ada lagi 3kg aku nak turunkan sebenarnya.. tapi hurmmmm.. hihihi... mcm badan aku, aku tau kalau aku nak buang 3kg tu memang aku kene gi gym.. kene workout at least 4 kali seminggu.. futsal semua tu.. so aku takde masa dan keadaan tak mengizinkan.. so aku maintain jerlah apa yang ada ni...

Tips tambahan
- korang leh download kat youtube ke apa ke... atau beli dvd... haritu aku suruh Pak Radie carikkan masuk kat thumbdrive.. so boleh tgk kat laptop.. tapi aku lupa apa tajuk dia.. kalau korang tak suke nak workout yg ganas2.. leh cari yang dance-dance jer.. hari tu aku buat yang Hip-Hop style.. best giler ok... so korang tak stress sangat.. enjoy jer tekinja-kinja ala hip hop... janji peluh.. haku pedulik apa.. hahahhha.. Amaani pon tebahak-bahak tengok aku tekinja-kinja... kalau korang tak suke hip hop.. korang tgk lah video clip omputih kan banyak yang joget-joget.. fun aper?

-JANGAN suke mengunyah makanan ringan!!!! ini aku memang jarang amalkan dari dulu.. pecayalah benda-benda mcm ni yang buat gemuk... sambil tengok tv ko layan keropok... layan pop corn..layan ice cream... layan biskut... layan kuih.... layan fries... nehi nehi... jgn jadikan habbit.. time makan ko makan.. pastu jangan gatal-gatal nak makan remeh-remeh tu semua..


itu jer kot yang boleh aku share... ingat ye.. badan setiap orang lain-lain.. kalau ko buat tak jugak kurus-kurus, maknya nye u need xtra effort lah.. ada orang jenis pagi petang siang malam makan nasik.. badan lekkkkkk jer slim.. perghhh asal lah kita tak mcm tu yek?


ok Selamat Mencuba and Good Luck!!!!







EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

17 comments:

DiyanaRosdi said...

Wah good info neh.. Actually rutin sy pon lebih kurang camtu. Cuma sy takde anak je. Tapi kerja rumah, most sy buat. Tapi dsebabkan badan sy mmg cutting2 buah pear, so kurus camne pon still nampak chubby.huhuu

Ummi M.I.M.S said...

oo patut la maintain slim.. hehehe

JMR said...

panjangnya..baca entri n isaje dh leh ilang berat setengah kilo...kalo 10kali baca??...

Mama Naaila said...

makasih buk pillaaa...yup btol, laen orang laen aturan nye. yg penting kene taw dlu hal ehwal badan sendiri. heheee.

Cik Bambam said...

pakai PB je lar ek kak filla.. xyah workout sgt.. ahhahahahah

Ain said...

Patutla saya gemuk.. sbbb suka menguyah jajan.. sambil kerja, sambil tgk tv, dlm kete..ish2..mmg kene tukar habit ni

Fatimah Ali said...

memang nak kena try. dah gemuk dgt ni. jeles jah tgk fillanie kurus. hot pulak tu :)

Filla said...

yes, PB pon membantu.. lagi2 lepas2 pantang tu.. ko nak lasak2 workout tak boleh.. so boleh guna PB utk control makan dan 'bedung perut beserta lemak'...

jmr: sila baca 20kali.. auwww.. terus hilang 20kg..brani? muahaha

Sue Sakarnor said...

TQ Kak Filla :)

Anonymous said...

Saya punya cara makan untuk diet, ikut diet plan Ayang (anak sedara faizal hussein)

Makan biskut low fiber jacobs, buah2an, sayur, salad2 sebagai snacks di dalam perantaraan waktu makan kalo terasa lapar. yogurt pon boleh...

wajib : minum air masak banyak2 setiap hari.

p/s : saya x esesais, saya buat kerja rumah (mcm akak buat), vacum n etc.

:)

WANIE

liz said...

yup..lain badan lain caranya..

saya wajib makan nasik 3x sehari..pagi tengah hari dan malam..kadang2 saya skip lunch kalau sibuk sangat kat opis..kalau tak makan nasik lutut saya gigil2 dan badan saya tak larat nak bangun..perut saya juga akan kembung macam baby..

saya akan makan sampai rasa kenyang..jadi bila kenyang saya tak makan jajan..kalau tak bape kenyang akan buat saya rasa nak mengunyah je benda takde khasiat..jangan tido lepas makan ok..

yang paling penting makan ikut waktu..saya makan malam dalam pukul 8..tapi saya wajib tido dalam kul 10 ke 11..kalau saya tido lambat saya akan lapar lagi..mula la meraba cari megi dan biskut..tapi ini sangat la takde khasiat..jadi tido awal boleh bangun awal..

ramai orang kata saya diet sebab ramai juga family badan besar..saya makan semua benda yang saya suka cuma ikut waktu makan..saya juga tak tido siang..tapi saya kurang makan burger mcd ke burger king..memang badan rasa naik..tapi saya masih makan ramly burger atau otai burger =)

berat saya 44kg biasanya..saya takde blog jadi kongsi info kat blog akak..ngee =p

Aya Ariel said...

waaa...buley ikut neh...
taapiiiiiii..
aku baru pas melantak nasik belauk sebungkus..
camno????

Anonymous said...

akak, enstek tu kat mane??? nk pg sane ade intvw tp x sure tmpat tu kat mane...tlg eahehhee

lovely said...

tq..filla. nak cubalah mana tau m'jadi..boleh kurus mcm buk filla..hihiii...

ibu iman said...

hihihi...rutin mlm kak filla sama laa ngan saya. sampai umah kul 6 pastu mesti nak kene lyn dulu kejora bintang. pastu maghrib... masak n makan... siap2 yg lain pastu last baru mandi n tido... heeee....

noor said...

Mahap...tumpang lalu new follower, hehehe. Saya sokong pendapat filla, yang penting DISIPLIN. Dulu sy gemuk, lemak tebal sana sini....memang tak pernah mimpi boleh turunkan berat badan. Kalau ikut famili sebelah mak, badan besar2 tp nenek kecik comei pulak. Skrg ni, tak de la kurus sangat pun. Tp, skrg dah turun almost 13kg. Bila kita dah capai berat yang diimpikan, dah senang nak maintain/control itu ini tak perlu bersusah payah mcm sblm ni.

Unknown said...

tq kak filla..best baca :)