Friday, April 08, 2011

KALAU BERPACARAN ~ Tazkirah Jumaat...

Jangan nak meluat-luat plak yeh.. aper ko ingat orang macam aku tak boleh bagi tazkirah? *uhuk uhuk*

ini sajer jer untuk rujukan adik-adik yer... *sambil betulkan selendang sebab jambul tekeluar* katanye, benda baik hebah-hebahkan lah.. yang buruk buang kat longkang.. yang baik kita follow lah kan? jangan lah menilai orang dari segi luaran jer... bermaksud: janganlah ko menilai aku yang rambut oren maknanya hati aku busuk.. tidaklah nak kata diri tu bagus.. tapi bagus gaklah sikit. muahahhaha...

ok kalau nak bagi nasihat tak boleh main-main.. bila si pemberi nasihat suke bermain-main.. si penerima nasihat langsung tak nak amik serious.. betul? tak?... aku pikir why not, bila ada blog.. yang rasa-rasa adalah jugak orang yang membaca.. why not kita share pendapat... atau kita beri nasihat.. mana yang elok kita amik.. yang tak elok kita buang dalam longkang.. (take note: dah type longkang 2x)

Hari ni, buk pilla nak cerita tentang KALAU BERPACARAN... aiseh.. terbayang muka Cikgu Shida plak dah.. tolong.. rasa nak tampa diri sendiri *tolong sedarkan aku sekarang, tak leh blah bila tebayang dia nari lagu waka-waka*

ok sekarang.. serious.. jangan senyum-senyum lagi.. ok lah ni aku nak citer kes kalau berpacaran... ni untuk pasangan yang hangat berCHENTA ok... sapa marah kalau ko nak bercenta? pegilah kau bercinta takde sapa larang.. tapi kalau bercinta tu depan orang tu kaver-kaver lah sikit... ko tak yah nak bagi tau satu shopping complex (kalau ko kat shopping complex lah).. yang itu gelpren or itu boipren ko.. sorry dik yer.. orang tak kisah dan orang taknak tau pon.. aku lemah tul lah tengok.. kadang kat escalator tu.. perghhhh melekat mcm belangkas.. ko apa hal? peluk-peluk nie.. tangan dah kat bontot dah.. segan lah kat orang-orang tua mcm aku ni hah.. *heh tua?*

aku rasa bila couple ni buat mcm tu.. sebenarnya dia saja jer.. nak attract orang supaya 'pandanglah-kami, pandanglah-kami'... ko agak-agaklah kalau nak AMERiKAAAAAAAAAAA pon.. cakap bisik-bisik kat telinga, bisik-bisik kat tengkuk... penampa nak? aku kalau mengumpat pon takde nak bisik-bisik... tolonglah.. orang meluat okayyyyyyyyyyyyy... tu belum lagi yang pakai dah sopan dah.. tudung litup nie.. tapi??? ada skali aku teringat lagi.. bagus tul couple ni.. boleh terpahat kat ingatan aku ni.. kira baguslah kan? kat sunway pyramid.. bediri yang stok ko boleh tengok ice skating kat bawah tu.. pakai tudung tapi bepeluk.. bila aku cakap peluk tu.. MEMANG PELUK baik punye okeh.. Pak Radie dah cuit aku.. haha.. dia ni pon pantang jer.. mata tajam.. hahah.. aku dah nak tebuntang bijik mata tengok cara dia bepeluk tu.. aku tau couple ni bukan laki bini.. muda lagi dik... kok yer ko laki bini pon.. perlu ke ko peluk sampai angin nak lalu pon tak lepas babe?

aku pon bukan baik sangat... jahat jugak dulu.. tapi pikir lah sensitiviti orang keliling.. ini semua yang buat jugak nie.. jenis yang telinga kebal.. muka kebal.. takde hati perasaan.. ko jadi artis bagus dik.. sebab ko memang tahan tukul.. aku kalau jadi artis tak leh.. baru kene sound sikit terus nangis-nangis ... terus lari carik toilet.. ok lah kan dari lari cari tilam ngan bantal tekup-tekup muka.. ko ingat ko jelita? carik toilet lah dik... senang, kat toilet ada paip.. lepas nangis leh cuci muka..

ok berbalik kepada cerita tadi.. aku percaya dalam ramai-ramai orang yg baca nie.. (jap, malu nak type ramai) habis takkan ayat dia jadi mcm ni.. dalam sikit-sikit yang baca nie, mesti ada sekor dua yang buat jugak, tapi ko tanak ngaku kan kan kan??? ok kepada yang buat aksi terlarang di khalayak ramai tu.. udah-udah lah dik.. ko buat orang rasa nak muntah... orang kampung aku kata LOYA TOKAK DEN... ko kawin jelah senang.. pastu PERCAYAAAALAHHHH.. takde masa nak peluk-peluk kat public.. pegang tangan pon rimas.. muahahha..

itu cerita untuk yang belum berkahwin.. yang dah berkahwin mcm aku ni pon boleh jer nak dengar nie.. ini pengalaman aku lah yer... cinta yang ikhlas nie.. ko tak perlu nak tunjuk kat satu dunia... kalau ko cinta.. semua orang dah tau.. lagipon orang pon takde gedik-gedik nak amik tau... kalau dah berkawin tu.. Alhamdulilah lah kalau ko bahagia... kan? tapi jaga jugaklah tingkah laku.. tak bermaksud ko dah kawin tu.. ko ada lesen besar nak TUNJUKKAN CINTA depan orang-orang tua mcm aku nie.. aku memang cannot go ok ngan orang meleser-leser depan aku.. oh ok, mungkin tu bukan orang yang salah.. maybe aku yang bukan type mcm tu.. so aku lah salah? orang tau ok, ko dah kawin pon orang dah tau dah ko tu saling sayang menyayangi.. perlu-memerlukan... lainlah ko kene kawin paksa tu mak no comment..

tapi tolonglahhhh... hormat lah orang keliling... kita bukan orang putih.. nak becium bepeluk bagai orang tak kisah.. kita ada adab.. ko giler nak meraba-raba depan mak bapak???? ke aku jenis tak sporting.. come on lah... geli ok geliiiiiiiiii... aku tau ramai jer yang dah kawin suke berkasih-kasihan depan orang tua.. kasihan aku tengok.. muahahhaha.. ko ada banyak masa, ko ada banyak tempat, ko ada banyak pelung untuk mengada-ngada.. so tak perlu nak buat depan orang-orang tua.. kalau ko tak de rasa malu.. tapi tolonglah.. orang tua yang meluat malu bila ko buat cenggitu.. takkan ko mengada, mak apak ko plak nak lari masuk bilik? tak logik kan???? aku tak tau kalau nasihat aku salah.. atau sebenarnya aku yang tak betul.. yang betul ialah kene tunjuk kat orang tua-tua yang kita mesra... tapi pada aku MESRA tu ada banyak lagi cara lain ko boleh tunjuk.. bukan dengan bepeluk.. berbaring berpeluk-peluk.. cakap bisik-bisik sampai stok nak tegigit telinga.. weh tak busuk kat cakap dekat-dekat??? Pak Radie selalu tanya aku "Eh awak makan sampah ke tadi?" tak pon "Eh awak makan lipas ke tadi?".. kuang hajaq kan??? muke tanya tu konpiden plak tu..ko ingat mulut ko wangi sangat??????

so adik-adik yang dah berkawin, sila ingat.. berkawin bukanlah lesen besar untuk ko nak berasmara-dana depan orang yer.. kita orang melayu... hormatlah perasaan orang sekeliling.. kita kan berbudaya... setakat manja-manja nak main suap-suap tu ok lah... yelah.. takkan asik nak suap anak jer yedak? laki pon nak lah kene suap jugak... eh tapi aku takleh.. maluuuuuuuuu... hahahah..

ok ni untuk pasangan yang dah berkawin jugak yer.. tadi aku cerita pasal mengada-ngada kan? kali ni cerita pasal begaduh-gaduh plak.. adatlah dalam rumah tangga mesti ada pertelingkahan kan? cubalah solve elok-elok... aku pon begaduh jugak.. mungkin salah aku.. sebab aku ni suka pendam... bila pendam tu muka sadin jer.. so pasangan ingat aku ok... padahal??? so itu silap aku lah.. aku bukan apa.. kadang aku anggap benda tu kecik dan remeh.. tapi sentap jugak.. tapi mcm..ermmm tak yahlah nak jadikan issue.. simpan sendiri sudah.. tapi kalau dah ko simpan-simpan-simpan.. ewahhh ini sudah lebih.. tup-tup pasal satu benda kecik tapi isu yang sama mcm yg aku simpan tu lah... aku boleh meletup terus.. muahahaha... tak baguskan? ok part yang tu sila jangan ikut aku... kalau ada benda ko tak puas hati.. ko terus je cakap.. aku try lah jugak nak buat mcm tu.. tapi tak boleh lahh!! mungkin kita kene tengok siapa pasangan kita kot? kalau partner korang tu jenis boleh slow talk masa tu jugak, so no prob lah kan? kita lagi kenal partner kita.. so mcm partner aku... ermmmm.. susah sikit.. dia manja.. hahahahakkkkktui... geli ai.. rambut je panjang.. manja konon? taklah.. tapi dia sensitive sikit.. sebab tu aku tak suka nak start! no good kan? tu lah penyebab aku suka simpan.. ok dah silap topik plak..

ok buat pasangan yang dah berkawin atau akan berkahwin ni dengar sini elok-elok.. nak bagi nasihat sikit... kalau lah ko sentap.. atau pon bergaduh.. kalau kat umah sendiri takde hal babe.. ko nak baling pinggan ke.. nak baling kuali ke.. as long as ko tak disturb gegendang jiran tetangga, go ahead.. kuali kemik apa ada hal? beli baru lah.. jangan baling anak sudah! tapi kalau ko BERGADUH depan MAK BAPAK... especially MAK BAPAK MERTUA... tolonglah cuba sedaya upaya untuk handle benda ni elok-elok.. aku ni panas baran jugak... Pak Radie pon.. tapi kitorang jarang lah nak betekak... dah tua kot.. Pak Radie lagi pandai cover.. tapi aku tak pandai sangat.. sebab aku kalau dah marah.. susah nak cover muka.. aku serious tak reti.. hati sakit tapi mulut nak senyum.. omg! aku memang tak reti.. tapi sedang belajar... heheheh.. sebab aku memang jenis orang yang SUSAH sangat nak marah.. dan SUSAH sangat nak terluka.. tapi once terjadi.. memang aku MARAH sangat lah tu.. disebabkan itu.. kalaulah terjadi pergaduhan di rumah mentua.. paling kewl pon amik kunci kereta, blah lah pegi sejuk-sejukkan badan, hati dan perasaan.. pas dah ok dalam 20 minit tu.. balik lah ke pangkuan keluarga.. pepandailah cakap ko gi kedai beli pampers ke.. beli pad ke.. janji dorang tak tau pon ko gaduh.. pastu elak-elaklah bertentang mata ngan laki.. muahaha.. aku tak leh dow.. so aku akan busykan diri carik anak-anak buah ke.. mak mentua ke.. ajak sembang.. sebab kalau aku tertengok muka pak radie ko time ni.. terus jantung hati dan perasaan aku meneballlll jerk.. bengkekkkkkkkk jer.. muahahhahaha... tapi aku kejap jer.. pastu ok jer.. merajuk-merajuk aku tak main yer.. aku penah lah merajuk pasal satu hal.. tapi mungkin hormon yang tak betul so jadi emosi sikit.. tapi itu lain.. itu maksudnya ko sedih.. paham? merajuk ni bagi aku MENGADA-NGADA.. pompuan yang suke merajuk, ko tolong ubah perangai boleh??? tak larat dowww aku tengok... sikit-sikit merajuk, sikit-sikit merajuk.. aku tampar nak? letih ok.. memula nampaklah mcm kiut gak.. lelama orang BENCI ok???

so buat yang dah berkawin tu taulah kan nak handle pasangan memasing? sebab lagi lama ko berkawin, ko lagi tau perangai laki ko mcm mana.. dan ko tau cara yang terbaik nak selesaikan sengketa.. tul tak? orang yang paling rapat dengan kita ialah keluarga.. memula keluarga kita sendiri (suami dan anak-anak)... pastu keluarga memasing dan keluarga mentua.. itu je pon yang kita ada kan??? keluarga angkat, mak sedara pak sedara tu dah kira jauh lah sikit.. so adik-adik, jaga lah hati dan perasaan kaum keluarga.. sayangi mereka... jaga air muka dorang... kalau ko begaduh ngn laki tu.. ko tau tak laki ko tu sapa?? laki ko tu anak kepada pak/mak mentua ko tau.. dari lahir sampai lah hari dia menikah ngan kita.. dia tu dibawah jagaan mak bapak dia ok.. so ko bayangkan sekarang.. kalau lah mak pak mentua ko tenampak lah ko begaduh ngn anak dia? tak ke sentap hati dorang tu? tak kira lah ko betul ke ko salah ke... ko paham tak mesej aku ni apa... bukan susah amik hati orang tua.. kalau ko jaga anak dia elok-elok, bagi perut dia kenyang, bersihkan rumah, jaga anak-anak (cucu-cucu dia) elok-elok.. dah cukup kot? sebab kita kena pikir.. kita ni orang yang mengambil-alih tugas mak mentua kita tau.. selama ni laki kita tu mak dia yang gosokkan baju.. mak dia yang masakkan makanan.. bersihkan tempat tidur.. tetiba plak ko ambik alih.. ko tau tak secara langsung hati mak tu akan tercabar? so dia expect ko jaga anak dia sebaik-baik yang dia jaga.. sepenuh kasih sayang... ikhlas!!! mcm tu jugaklah kalau ko bermesra-mesra laki bini.. mungkin orang tua akan suka, dalam hati dia.. "oh bahagia anak aku rupanya".. tapi ada tak rasa sentap?? tak tau lah kan.. aku tak de anak lelaki.. jap nak bayangkan kalau aku ada anak lelaki... pastu anak aku tu kawin.. pastu dia beromen depan aku..

OK SERIOUS AKU SENTAP! mauahahahahah...

ok mungkin aku pandai becakap jer kan.. takde maknanyer aku jaga Pak Radie tu perfect sangat pon... tapi kita cubalah untuk improve.. bukan makin teruk.. entry ni aku tujukan jugak untuk ingatkan diri sendiri... ok aku rasa aku dah takde point nak becakap.. aku bukan apa.. nak cakap banyak-banyak nanti orang menyampah.. rasa mcm tak layak nak becakap.. tapi kalau nak ingat-mengingati tu boleh lah sikit... entry ini dibuat dengan rasa yang ikhlas.. bukan untuk menyakiti sesisapa... ini cuma nak luahkan pendapat.. pendapat kita mungkin tak sama.. so tiada paksaan.. tapi kalau boleh memberi impak yang positif, Alhamdulilah...




ok lah adik-adik... akak ko kebuluran dah nie.. nanti sambung.. bye..





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

21 comments:

Anonymous said...

kak filla...tazkirah yg sgt bgs tuk sume2 dan sayer juge..bab klo berpacaran itu mmg btul n sy jge pernah melalui detik2 gediks itew...bile da naik kertu sket2 mle r rse xley blah dgn prangai gediks gitus..anyway, thx 4 da tazkirah ya kak filla ;) -Yyg Fafau-

Mama Naaila said...

gracias kak fillaaa...hehe akan daku ikuti nasihatmu itu. yang baik dijadikan tauladan dan yg buruk dijadikan sempadan.

^*NaNa*^ said...

terbaikkkk...cayalah!...

NUNU EERA said...

sy pling lama boleh merajuk 5 minit je.. pastu JMR da bo layan.. haha..

biruVSpink said...

panjangnyaaa... hehehe apa pun mmg bagus teguran tu ;-)

R.R.Z said...

bagus2 kak. Mekasih atas nasihat2 ini..hehe..so far encik tunang sy sorg yg perimas. so nak mgedik2 n pegang2 mang kena herdik je...

Anonymous said...

i agreed.

wanie

Anonymous said...

kak bagus jgk bg entry cmni sekali-skala...
bab blom kawen tu mmg ade jd dpn mata sy...cium2 mulot ats eskaltr..melayu tau.
bab dah kawen tu jd perngatan bt dr sndr...

ijan said...

tengkiu lah filla utk tazkirah hari jumaat yang cerah ini..tapi betul2 setuju dengan tazkirah filla ni, remaja2 yang dok berkepit2 rimas tul mata ni tgk, (wpun kita ni bukanlah baik sgt pun..)kadang2 lebey dari orang kawin.

Yang kita dah kawen ni lak segan tgk depa berkepit mcm takmau lepas...seyesss, sakit mata! segan pun ade,

Dan nasihat rumah+tangga itu amat dialukan...thx sis..

DiyanaRosdi said...

Kepada Lelaki sila Hantarkan rombongan meminang dgn segera, kalau terlambat kekasih mu disambar buaya !

cikmunchan said...

wahhh entry yg sgt bagus wpun pnjg ttp baca T_T

Cik Yan said...

....rambut oren tapi hati busuk...buk pilla ni sempat lagik buat lawak..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

mak oii.panjang tapi ok dah baca.noted

ayang_shieda said...

sokong..saya pon penah terhangat dgn satu couple ni kat pasar malam..baru kawen..inai merah pekat..duk tersondol2..pastu teraba2.tak tahan yg suami da start raba2 bontit bini dier..ngah beratur nak beli ayam uncle bob...huh..seyes..sakit mata...

Miss Meen said...

hahha Sis Filla panjang nyaa memberi tazkirah
Hihii.. ^_~ yeahhh !!! sungguh bermak tuh Sis hahhaa ^_^ suke !!!
tQ 4 remind me ...

Cik Bambam said...

3 kali baca gak nie kak filla oi.. hahahahah.. siap buh pembaris nak baca line satu2! kah3..

kak.. sy pon x suka pempuan.laki kuat merajuk.. gewdik yg amat!!! uhuhuhu

Anonymous said...

terbaek tazkirah ahkak ni hehe...i likeee =)

mmg berbulu mata tgk couple2 kat luar sane yg tergedik2 buat benda xsenonoh...

Cik Afzan said...

aha..sgt suke ini tazkirah..hee~~

Aya Ariel said...

perghhh..
panjang bejela..
tp bagus..dalam sengal2 akak neh pon..ade yg baeknye..
walaupon rambut oren!

kelipkelipchumel said...

TERBAEEEKKKKK kak...ai mmg laik lah.

AIN said...

Entry yg baik..ingatan untuk adik2 macam saye..huhu!mekaseh kak..=)