Friday, April 22, 2011

Menjawab Isu Mengajar Anak Berusia 3 Tahun pakai BIKINI.....

Assalamualaikum.... (ehhh kang ada yang menyampah plak macam nak belagak warak)

hurmmmm.. tak tau plak aku isu jadi sensitip.. aku baca komen-komen korang siap tegelak-gelak.. terhibur plak hati i ni tau... auwwwwwwwwwwww.... dari komen-komen previous entry pon kita tau manusia ada pelbagai ragam... so aku tak kisah.. ragam orang lain-lain, pendapat pon lain-lain.. 

tujuan aku buat entry ni bukan nak menegakkan benang yang basah, bukan nak mencetus kontroversi (giler dow, ko ingat ko artis)... tapi sekadar nak menjawab sikit-sikit.. ehhhh ko mcm tak tau aku kan bangsa kuat menjawab... 

meh aku select-select sikit yang aku rasa nak jawab.. yang aku tak jawab tu jangan kecik hati... 


ni semua bajet pengomen yang perasan ilmiah!

padahal diri dia sendiri pun kadang-kadang tak seperfek mana!

tu nasib baik anak hang pakai gak bikini, anak jantan aku mandi pool hotel telanjang saja! 
tapi takkan plak aku suka anak telanjang di public nanti dia masa dia dah tumbuh bulu, kan?
komen aku: meh aku citer asal-usul bikini tu yer... al-kisahnye bikini tu birthday present utk Acih masa umur dia 2 tahun... dan bikini tu pulak kawan aku yang bertudung litup yang bagi...kawan aku tu tak penah pon bukak tudung walaupon nak gi kedai runcit kat depan umah.. anak rambut dia pon ko tak leh nampak... so tu jerlah sekali kot aku pakaikan Acih bikini tu... rasanya dia baru 3 tahun masa tu..tu pon kat swimming pool tingkat berapa (hotel).. masa swimming tak de sorang umat kecuali aku dan pak radie.. takde orang lah nampak aurat anak aku terdedah kan? lagi pon selalu aku pakaikan spender jer.. ;)








sallam..just nak tgglkan sedikit kata.
harap takdela mndatang apa2...
i takde la songkong pengkomen itu.tapi cuba kita pk dr sudut yg baek2...
mgkin akk tgh takde mood,tetib terbc komen tuw,jadi sentap seket....;)
maaf kalu terkasar bahasa.
mungkin die takde la nak cakap akk tak reti nak ajar anak.mungkin kita leh turn seket ayat tuw jadi...tak elok ajar anak macam tu.
kak...saya pon takdela baek sgt, tapi...kan kita perlu meluntur buluh dari rebungnya kan.just take it simple.mgkin budak yg umo setahun dua tuw mmg tak tau apa2 kak...tapi.budak2 mudah mengikut, igt...n tambah kita manusia ni yang leka kak...kdg2 kita terlepas pandang sehingga mengekalkannya sampai budak yg tadi umo setahun sampai ke besar. harap2 tak macam tuwla....saya cuma bimbangkan kita manusia yg leka ini.itu sahaj.tak berniat nak cakap akk leka kew apa.
cuma sekarang, kita take it simple.ambil jew setiap teguran itu sebagai kekurangan yg ada dalam diri kita. lebih mudah kita pk kan mcm tuw.insyaallah,kita akan pk rasionalnya setiap teguran itu.
teguran tuw tak kira umur, waktu mahupun masa.andai ianya salah,ia perlu ditegur dengan segera. kalu tidak kita seperti berkongsi apa yg org tuw buat.saya harap,akk takde la nak marahkan kew apa.cuma pikirkan yg baek2..untuk kita dan masa depan anak2 kita jugak...



komen aku: ok utk komen kat atas nie aku leh terima.. yes, this is the right and proper way nak tegur orang.. aku admit sometimes aku emo.. tapi pls don't take it serious lah.. benda spontan, anak nak mandi swimming pool, pakaikan bikini.. umur 3 taun, cakap pon gagap lagi.. ko ingat Acih tu kalau aku suruh dia pakai bikini dia nak pakai ke sekarang nie? aku pon tak hingin nak suruh dia pakai... banyak keje lain aku nak buat... aku tau aku ni daif, tak bagus.. tapi doa-doalah semoga hari-hari mendatang aku dapat improve kan diri... 












sy setuju kata anon di atas. kita kena berfikir dr sudut positif, pendidikan awal kanak2 harus la bermula dr dia kecik lg..bg org lain alaa budak kecil je, ape tau, mmg betul, tp kita sbg org tua yg kena lebih tau..


komen aku: pendidikan anak-anak haruslah bermula dari dia kecik lagi.. yes itu aku setuju, setakat nie, sebagai seorang mak, aku AJAR anak aku cara hormat orang tua.. cara hormat orang muda.. cara hormat kawan-kawan dia.... jangan kurang hajar... kalau dia menengking aku tampa jer mulut dia... tapi aku tak rasa kalau pakaikan dia bikini masa umur dia 3 tahun ada kene mengena dengan pendidikan awal kanak-kanak.. dan kalau ko pakaikan dia tudung litup masa umur dia 3 tahun ada kene mengena dengan pendidikan kanak-kanak.. mak mana yang tak didik anak? cara je lain-lain... maybe orang yang berpengetahuan agama yang tinggi pandang slack lah kot kat aku ni.. maybe lah.. so doa-doalah aku pon jadi sebahagian mcm korang yang berilmu tinggi... aku rasa didik sikap yang baik dari anak-anak tu kecik lebih penting dari apa ko pakaikan masa dia gi swimming umur 3 tahun..












ehhh...chup2...nk komen gak...sy ni silent reader sajo.huih...tang nk ckp anak org laju je mike kn..anak sndri tu pakai tudung ke berenang??idok le kate xbole nk tego..bnde baek elok le share same2..tp phm ke mike bile mike tulis english berabok tu??english tu bukan cm bahase melayu yg besopan santun bunyinye...baekle mike ckp yg beralas kalo nk tego org pon...ini idok...ade plak kate inapproriate aja anak pakei begitu kn...ate cer la bg kata-kata yg sedap telinge dgr n mulut yg bace tu..xmenidakkan yg btol tp cara nk bedakwah tu jgn la sdap mulut je...nabi pon ckp beralas kn..ko nabi ke nk sound org cenggitu???haa...pikio2 kn la yea....


komen aku: muahahaha.. pecah perot aku baca komen nie.. sebab aku tebayang mulut dia herot-herot cakap peghok.. hahahaha... 














erkk..sy baru nak belikan baby sy bikini tapi takde la yang mcm bra tuh..kan ade banyak design kan..
pada sy mcm same je..klu kita pakaikn baju2 hat besar pon msuk lam air, lencun nmpk gak tubuh badan die.sorry juz my 2cents..sy bekas penuntut universiti 'islamic di malaysia.bila ade isu nih it opens my mind, mak sy dulu takde pon suruh pki litup2 tapi bila bsr sy leh je pikir sendiri n tutup aurat.bila sy msuk U ni sy sgt terkejut, ramaiiiii sgt yg dulunye dr skola agama bertahun2 masuk U jauh dr parents trus bukak tudung,pki seksi meksi.so ape nak kate..dis is real case..sgt trkejot dulunye bertudung labuh bila smpi KL cabut semua.

Dorang admit, dorang rimas bila disuruh pki2 litup2. so pada sy takmau strict dgn anak, nnt die memberontak blakang kita taktau ape jadi. lagipun kan kecik lagi pd sy tak salah..

*kak fila, selama ni sy juz silent reader sajork..heheh*



komen saya: isu tudung aku tak boleh nak sentuh sebab aku pon tak bertudung.. aku baru pakaikan anak bikini pon orang dah sembur... jadi aku copy paste jerlah komen ni yer..tapi kalau dah pakai tu alhamdulilah, pada aku kalau ko sendiri dah pilih utk bertudung, maka buatlah seikhlas hati.. jangan lah jadi mcm kes diatas... sekali bukak nahhhhh.. jumpa kat dlm disko plak.. auwwwww...














nk mengajor memang ler dari kecit.. tp biar la dengan caranya..
mcm kata filla.. tkkan le budak besau tungau tu pun nak diisukan pasal pakai bikini.. tu pun sbb nak gi swim plak tu.. lain la kalau pi jejalan pakai bikini.. memang nk kena la tu...

pepehal.. abaikan jer la.. jnji kita tahu buat yang terbaik utk anak2..


p/s eh.. en. Anom kan main ramai kt sini.. ke org sama jer?? hehehe



komen aku: yang ni aku gelak sebab aku tebayang Acih tu tungau.. muahahahah.... 














erk.. saya pun pakaikn ank sy umur 3 thn bikini masa swimming class kat sekolah dia.. huhu.. tu untuk keselesaan budak kecik2 baru nk belajar berenang kot.. kang nk tukar ke uniform sekolah kang satu hal plak nk bukak sumer2 tu.. hehe.. x perlah lain orang lain pendapatnya.. kita x leh nak paksa orang setuju dgn pendapat kita kan.. tp apa2 pun rasanya kita th apa yg terbaik utk ank2 kita


komen aku: lain orang lain pendapatnya.. ye betul.... kita x leh nak paksa orang setuju dgn pendapat kita.. ye betul... mungkin ada yang rasa didikan aku kat anak-anak aku salah... teruk.... tak bagus... menyesatkan.. terpulanglah kat korang nak kata apa.. yang penting, aku sebagai mak cuba sedaya upaya untuk didik dia jadi manusia berguna walaupon pakai bikini... *uhuk uhuk*














ramainyer pengampu kat sini...anak takkesah 


lg pki bju gitu sebb kecik..tgklah mak dia 


plk..dah besar pun pakai cam baju ank...


komen aku: hah sebab komen ko ni TEBAEK.. so aku bagi ko kaler spesel sikit... ko kata ramai pengampu yeh? eh suker ati dorang lah nak mengampu pon.. ko ingat ni petandingan ke? ko ingat aku ada keje nak bagi hadiah kat best pengampu? muahahahha.. x de keje dik.... banyak lagi keje lain aku nak buat... eh kalau boleh pakai baju anak aku, dah lama aku pakai.. tapi malang sebab tak muat... nak buat cemana badan i kecik jer.. sebab i pakai Premium Beautiful.. ko ada? apa? takde.. meh contact aku.. nanti aku jual, aku siap ajar cara ukur semua nak? oooppss sorry, telepas plak mulut i yang takde insurans nie.. kang orang kata mak aku tak didik aku plak... ni sebenarnya ko komen isu anak aku umur 3 tawun aku ajar pakai bikini ke ko nak hentam aku nih?  aku nak tanye lah sikit.. seksi sgt ke mak dia yang ko suh tengok mak dia.. tengok mak dia.. ewahhhhh... kalau ko rasa seksi tak dapek lah aku nak nolong.. tapi setau aku gambo aku kat sini semua berlengan.. aku kalau pakai sleeveless pon mesti aku pakai cardigan.. ada ke aku pakai skirt pendek? paling pendek pon setengah betis.. tingin pulak aku nak tengok ko pakai apa.. meh la bagi link sikit.. kot2 aku leh tebukak hati ke nak follow baju kauuu.. 














Assalam...

Ada betulnya apa yg anon di atas tulis. Cuba kiter fikir dan lihat dari sudut positif. Kalau buruk yg u fikir, maka buruklah jadinya...terimalah segala dgn terbuka...

Mungkin si pengkomen tu tak bermaksudlah nak suruh anak u terjun ke kolam dgn berpurdah bagai, tapi i tgk ramai je bebudak kecik skrg ni pakai baju renang yg tutup aurat. At least pakai swimming suit yang 1 piece tu pon dah cukup.


Manusia selalu menilai diri kita dari pengajaran ibubapa. Jadik lu pikirlah sendiri....



komen aku: yer aku admit, ada betulnya.. dan aku pon cuba jadi serasional yang mungkin... aku pon tau yang si pengkomen tu tak bermaksud nak suh anak i terjun pakai purdah bagai.... utk makluman, ada berapa pasang dah swimming suit acih yang jenis one piece seluar panjang lengan panjang.. dah sampai sendat-sendat dah.. lagipon dah tak pegi swimming pool dah sekarang.. kat umah nenek dia ada kolam yang  jenis tiup tadah air.. ko terjun lah dalam tu ngan baju tido ;) yer yerrrr... aku tengah pikir lah nie...mak aku selalu pesan, perangai biar elok, jangan busuk hati, jaga hubungan dengan keluarga mertua....jangan nanti orang cakap mama tak ajar anak-anak mama... *i love u ma, muah muah muah 20 juta kali* neway thanks for your comment, InsyaAllah yang baik kita amik dan cuba improve diri sendiri 












sabar je la kak..biase la..mulut org bukan leh tutup pon..each parents have their own ways especially cara2 mendidik anak ni..betul....didik dari kecik...tapi konfem ke bile suh anak2 yg kecik ni pakai tudung litup umo 3 4 taun..dia akan bawak perangai yg same mase umo dia 24 taun nanti...?? mungkin ade and mungkin ade yg terus tak pakai tudung ala2 kena culture shock..sebab da biase panas2..tgk org lain bukak sane bukak sini..aku pon nak bukak gak la... as my experience..my mum n dad tak penah pon suh ktrang adik beradik pakai tudung mase zaman2 sekolah dulu..tapi masing2 paham..bile agak umo da belas2 tu capai la tudung mak kat dalam lemari...benda ni sume datang dari hati..kalo depan mak pakai tudung..belakang2 pakai bikini pon tak gune jugak..bia la yg sedang2 jer...


komen aku: aku ada kenal satu family nie yang sangat-sangat aku hormati... islamic yang tidak memaksa.. yang tidak memandang hina pada kelemahan dan kedaifan orang lain... bagi kebebasan dekat anak-anak dia sambil menerapkan ilmu agama jugak.. dan yang sorang bertudung atas kerelaan dia sendiri... mungkin dia ada cara didikan dia sendiri... mungkin dengan psikologi tidak memaksa memukul anak-anak yang belum lagi nak bertudung tu akan membuka hati anak dia utk bertudung suatu hari nanti? sapa tau? siapa tau sok lusa dia bertudung? ok aku tanak sentuh isu nie kang aku plak yang kene hentam lagi... doakan saya bertudung dan mempunyai hati yang suci murni dan memiliki iman yang teguh..














hye kak filla gorjes...
(tu anon lain tu nak kate kipas la tu..ade aku kesah...)
ehh..kak filla, ai pun anon... sentap tau..hahahahaha...

selama ni dok baca jek baca karangan akak.. ari ni.. eh ade sekali ari tu dah komen..

mls nak ckp pepanjang...cume rasenye kannnnnnn... anon yg busukkkkk ati tu kan kedengki dgn ko kak.. pasal ko gorjes sgt.. acih ngan amani pun kemain kiut2..

pastu pasal bikini ke hape tu kan... ce ko logik la sikit anon oiiii.. budak tu baru 3 thn... ko komen kire2nye x elokla budak pakai gitu? pesal ko komen gitu? ko pk ade yg akan sangap tgk?? HAAAA...KUDA LA TU.. bukan manusia... eiiii kejadahnye...dgn bebudak pun ko nak kesah sgt yeee.. anak ko cemna? kot ko blom ade anak, anak2 sedara ko cemna?

kalo bukan pasai KUDA, ko pk akan terbawak2 sampai ke dewasa.. hooiihhh.. umur budak sebesar tu,blom ade akalnye..mak die pun x bodo punnnn... xde hal weh... mule umur 7 tahun, die baru ade akal..

yg aku pelik tu, reti la mak budak nak bentukkan anaknye sendiri.. apehal ko sibuk sgt... mane ade mak nak anak die jadik WHORE besar nnti? ko ni anon.. idup penuh dgn sangka buruk kat org tauuuu...nak ckp buruk org.. buruk sniri x nampakkkk... apekeakumeluatsgtni..

anon oiii, bwk2 la jernihkan ht.. jgn keje nak kedengki je...kalo ko x suke baca, ko tekan 'X' hujung kanan, stas sekali.. plg2 nak tegur skit, bawak2 gi sekolah, blajo erti beradap..(eh nak kate aku pun x beradap la tu...tp ko suruh org ckp ko pesen ni, ko senang phm kan bhsa camni?)...

kak filla, ko usoh kisah la dieorg ni... mmg pesen manusia, 'xboleh org lebih sikit, mule la panas vontot'.. teruskan berkarangan...

lg 1 hal, akak tlg update blog ni salu.. plg idak sekali sehari.. ape ke xde mood ai ni dok kuar masuk tgk blog yu x berhupdate.. kemain kosong jiwa.. (saiko x? ke kipas? kaaahhhh)

ok.. td aku kate x mo tulis pjg.. ini dah rupe n3..pentipu benaarrr...

sekian la kak filla yg gorjes oiii (ah.. nak kate aku kipas la tu.. BUKAN OK..BUKAN KIPAS.. ai kasik ecoooonnnn)

ok.. menceceh tanpa henti lagikk.. kali ni btol2 bye..

bye..



komen aku: ko menang pembodek TEBAEKKK sebab ko panggil aku gojes.. muahahaha... (eishhh konpem meluat muntah darah pengkomen dakwat merah T_________T


















Fikir positif. Kita paham nak didik anak tu dari kecik. Sometime kita didik dia dari kecik dengan benda-benda macam tu, tak semestinya besar dia jahat.

Aku rasa orang yang baik sgt ni lah kita tak tahu dia mcm mana. Tu ha. Dok didik sekolah agama. depan KLCC dok beromen ape kes?

Wah tetiba aku emo kan? Sbb selalu orang ckp aku jahat sbb tak pakai tudung. Tapi aku rasa orang pakai tudung adalah sangat 'beradab' dengan membuat benda bukan2!

Setiap parents mestilah ada cara nak didik anak dia. Didik anak kau sudah. Lg 1 mak aku selalu pesan jgn dok nasihatkan orang takut kena kat batang hidung sendiri.



komen aku: shinnaz, u're right, kerana nila setitik habis rosak susu sebelanga.. korang-korang yang dah bertudung tu bagus lah.. at least elok lagi dari aku ni hah... tapi jangan lah pasal korang habis busuk orang lain.. kesian kat orang lain tau.. aku ni lain lah... buat baik pon tak guna, tetaplah dipandang busuk.. eh sorry ter-emo.. muahahaha... 










eh baru nak copy paste.. rupanya dah habis... hahahahaaaaa.. ok lah bila ditenung-tenung dibaca balik-balik.. aku rasa ni dah kes lain nie.. kan??? nanti aku buat topik 'Mari menghentam fillanie'.. cik anon dakwat merah leh buat karangan 8,560 patah perkataan ;)












dah, tak yah nak kontroversi, pegi email aku buat frame lagi bagus...




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

27 comments:

Cik Afzan said...

hi sis!!

haha..klakor je bace komen org kan..besa la name pon ragam manusia.just anggap je yg arini kita da blajar stu lg antara ragam2 manusia atas muka bumi nih..so, just rilex je..yg ok amik..yg rse2 kureng tuh wat dunno je..hihi..
daa..

safiyyah osman said...

hahahaa..hui seminggu xbca blog akak mcm2 plak cerita..hahaa..

akak...anak kita..kita punya cara la nak ajar mcmna(saya blum ada anak..hee)..diorang sibuk2 konon baik gila n gerenti anak msuk syurga kenapa ei..

jgn sbb bg acih pakai bikini time umur jgung2...pastu claim nanti acih jdi xbest bila besar..otak senteng btoi...

akak buat derk ja..anggap lepa jeles.hahaha..


p/s :: terbakar lak bca komen y akak highlight merah tue.

p/s 2 :: anak ustaz yang kecik pakai jubah tudung labuh pon besaq2 blum tentu pakai mcm zaman dia kecik.

bye ibu kasihs!

saya malu2 said...

acih pekaba??? dajah satu eh??

SHILZ said...

ui mak ai..kecow rupenye previous entry kak pila tuh..sabo kak pila..sabo..haha..

wey chill wey!!! budak 3 tahun kottttttttttttt..tu pon nak jadi issue ke?

pegi nasihat pasha sandah tu lg bagos!

bunga said...

dah email dah oder frame..muahahaahah..nak komen gak buleh?? adehh adehhh..terkedu den nengok komen yg bernas dtg dr kepala otak dan dari kepala lutot..miahaha..

haku ni kak kawen belum nikah dah..eh apa aku merapu..ni nak cakap aku ni kak belum kawen tapi dah simpan azam dlm diri kalau aku ada anak aku nak terapkan agama..at least once a week panggil ustaz datang umah buat class agama..

pada aku anak aku nak pakai tudung ke bikini ke apa ke, lantak pi la..yang penting aku dah bagi agama cukup..dah tegur cara baik..so kalau dia jahat tak delah aku terkilan sangat sebab aku dah bagi agama yang cukup..tegur dia ke hapa...so dia yang akan tanggung apa action dan jalan yang dia pilih

sebab apa aku nak didik ank dgn cara macam tu? sbb aku ni bdk uia, apa yg aku tengok mana2 budak yg dari kecik mak bapak ajar pakai tudung, bila masuk universiti mostly dorang akan layangkan tudung dorang kat tiang bendera..hahah (tak pakai la maksudnya)ni realiti kt uni islam tau!!

last sekali nak cakap mana2 pengkomen ke pembaca yg nak hentam sape2 mak2 budak yg pakaikan anak dorang bikini ke spender ke bawah umo 7 tahun ko x payah la nak bajet mengomen..istiqfar dlm hati sudah..bahahah..

sebab pe?? sebab ntah2 masa kecik mak ko bia je ko bogel tengah2 laman tengahari buta..masa tu umah korang pun tepi jln agaknya..lagi la..semua nampak korang vugil..ado ko taw kalau mak ko buek cenggitu??

so duk diam2 bertasbih istiqfar banyak2...duk komen2..aku pun tak kai tudung..kang haku pulak kena lahar..mampos mak nyah!!

p/s : haku ni ada belog..maaflah meroyan komen kt blog org da tarap entry pulak...maap buk..ampoonnn

shilafaizz said...

Wahhh komen sy trmasuk entry kak filla lah.mekasehhh (kang ade yg cakap pengampu lagi kang, (penyapu ko nak anon dakwat merah?)mwahahah..

biaq pi la dorang kak..sy sentap sket bila isu anak,mak pak disalahkan..salah sgt ke kita mendidik dorang..yg cakap salah tu kompem anak die jd baik2 bila besar? baik tu sgt subjective kan..tiap parents msti nk yg trbaekk buat anak2, klu slh pe slhnye tegur dgn berilmiah.renung2 kan...selamat berbelog..ambil yg jernih buang yg merah2..

M a s A z i m a H said...

dah. stop sini!

esok pagi2 buat cite pegi kenduri kawen sipolan yerk... (request entry)


hahaha :D

sailaaf said...

saya xde anak lagi.anak tekak ada lah kak..hehe.selalu nya berdasarkan pemerhatian saya..ada sesetengah golongan yang memang selalu suka tegur anak orang.sibuk2 pasal anak orang...tapi bila tengok anak dia.............pernah ada sorang "makcik" menegur pakaian remaja zaman sekarang..makcik tu kata tak senonoh btol la..teruknya la...sekali bila tengok anak dia keluar.....(ni lah golongan ketam kak) ketam mengajar anaknya berjalan.

Anonymous said...

hye kak filla

if someone has something bad to say about you,it's probably because they have nothing good to say about themselves.just be strong :)

Cik Yan said...

kak pilla dikir rambong...
Meh kita bakor je anon dakwat merah tu!!
Kita Bakor je!!
Kita bakor!!
Bakor!!

Atiey said...

biarle diorang kak filla oi..nama pun anon..diorang ni kekadang saje jer nak wat kita naik hangin..kita punya anak sukahatilah nsk nogel ker nak pakai baju ker...biarkan jer si anon tu kdg2 kita marah kat dia dia gelak jer kan kita..anon anon.......

FIERUL said...

Lah, benda gini pun nak belagak sensitive je? Susah betol terlebih bermasyarakat ni..

Akak, ingt lagi tak budak UiTM yang interview akak dlu? Saya dah mula serius dgn blog nie.. Jengok2 la nanti.. :)

Unknown said...

terasa mak ni..dituduh pengampu. hahaha bongok tul lah. hahaha.. boleh la..apa pon tak kisah.

Sue Sakarnor said...

harap2 kak filla jgn ler stop berblogging dengan isu yg tah ape2 nih... :)

Anonymous said...

salam .. sy pn anon.selalunya silent readers je. tapi tercuit hati nak komen. ske baca blog ni tapi bila sentuh isu ni rs tersedih la plak.

kadang2 kita mnusia ni lupa kan. sy admit bila hal anak berbangkit,byk org kata masa kecik bukan main bertutup litup bila besar bukak segala bagai.

ibubapa bila lahirnya seseorang anak itu , maka tugas yang terus digalas sgt berat. sbb segala beban dosa yang ditanggung anak itu 100% ditanggung oleh parents.jika dia telah menjalankan amanah Allah swt means ajar anak dia bertutup litup dan sebagainya walaupun dari umur 1 tahun bukan shj sebb dia nk anak dia jadi elok tetapi juga dia sedar beban dosa yang ditanggung oleh dia.tugas yg dia jlnkan.

tetapi bila ank tu dah akhil baligh, apakan daya lagi tugas ibubapa. ibubapa akan terus menasihati anak-anak mereka semoga dia menjadi anak yang baik.. tetapi jika anak tersbt dah buat dosa, dah buka, dedah aurat dll kita jgn mempersalahkan ibubapa. sbb dosa tersebut sudah ditanggung oleh anak itu sendiri.

ustaz ajar anak2 dia bertutp litup masa kecik sbb dia sedar dosa anak itu dia tanggung.

kalo dah bila besar anak tu xdengr kata , bukak san-sini sekurang2nya ustaz tu dah jalankan amanah Allah swt.dia dah terlepas dari seksaan.dosa-pahala ank tu bila dah besar ditanggung oleh dirinya sendiri.

sy cuma sekadar berkongsi pendapat..:)moga kita semua sentiasa dirahmati olehNya..:)

JMR said...

ni kisah bila ni kak? glamer giler acih kt n3..dh jadi isu lak ek..acih pki bikin pon jd isu? dh takde isu lain ke diorg nih..tu blm acih kuar tgk wayang ngn artis lain lg tu...

Aya Ariel said...

alahaiii..
sabar jer lah kak oit..
nak buat camno..macam komen2 yg lepas..ko amik jer lah iktibar..
supaya kite lebey berhati2 bila kuarkan entry..
tak sume org suka kat kite..
ape yg penting..niat kita baik..
biar je dorang nak cakap ape pon..kann..

me suya said...

panjang sgt kak..
nati balik library ptg kang kite smbung baca. ni baru baca sampai komen bahasa perak tu.. Gelak guling2

Anonymous said...

si anon tu apa nama dia? berani komen2 kat blog org tapi tak berani nak tulis nama, email and contact number dia?

kalau dia kata tak baik suruh anak pakai bikini...apa kurang dia tu..cakap hal org lain pula...kan berdosa tu.

sebaik-baiknya anon dakwat merah tu bersihkan kuman kat belakang dia daripada jaga tepi kain org lain.

kalau nak cakap banyak, baik dia tulis komen dan include sekali contact no and details dia...jangan jadi pengecut ya...

bosan betul sikap org yg suka jaga tepi kain org lain....

sally

Anonymous said...

dia kurang bergaul atau x penah ade anak lagi kot sbb tu mcm tu...

mama mya said...

ni yg haku nak marah ni. pandai2 dia si anon@enon nak ngata anak orang. memang mak enon betul lah. cer ko tengok sikit anak ko tu.

kalau baik pun, ntah2 depan ko je.. belakang ko, ko tau?? budak setaun jagung pun ko sebok nak ngomen.

kalau ko baik sangat suruhla anak ko terjun kolam pakai purdah. cer ko tengok dia melalak ke x?? hissshhh..

pastu yg pengomen tulisan merah tu. hek elehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.. sekali aku pangggg kang. terabur gigi. sukati la nak ngampu. bukan guna duit ko pun.

eh2. ha kan aku yg terlebih hangin. stalker betul lah mak enon tu.

Anonymous said...

hai sis!

hermm mcm2 org mengomen tntg isu panas ni kan..

aku ni mmg pantang kalau org sibok2 nak mengajar anak org, mcm kite ni x pandai nak ajar anak, n mcm ko tu je yg pandai jage anak..bole

bkn la nak kate sy ni baik, tapi mase zaman sy bdk2, lagi la mak sy pakaikan sy spender je..ha cm ne tuh..tapi bile dah besar x de plak sy nak pakai spender..pokok pangkal dari hati kite, dekt skolah pon ade blaja agama kan, bile acih dah besar pandai la die pk buruk baik nye..

yang penting!!!!
suke ati mak die la nak wat pe kat anak die..

ko ajar la anak ko tu baik2 ye..

Assalamualaikum..

wanita said...

xpe la...yang salah tetap salah. sape kita nak menolak hukum2 Allah kan...emmm. terima je la dgn hati terbuka. abes cerita.

Anonymous said...

hi i'm one of your silent reader (cakap omputih since commentor originally cakap omputih rasakan die hehehe). Anyhow jika dibelek2 the purpose of wearing a bikini or swimming outfit adalah utk keselamatan budak dalam pool. So that the suit clings on to the body and it hinders from the suit tersangkut kat mana2 and unwanted things happens in the pool. That's the main purpose sebenarnya.

Ni tak sebab nak jaga sgt aurat and kau kasi budak tu masuk swimming pool ngan t-shirt gelebeh and bertudung kot kot tersangkut kat dlm swimming pool kan bahaya.

As to the issue on how you brought up your kids tu kan very subjective. I think it is very unfair for the readers tu judge and comment especially since you kak filla tak dpt nak judge hidup dieorg since dieorg signs off as anonymous. Entah-entah anak2 dieorg keluar jalan pakai bikini on a daily basis.

To add more ramai je skrg isu2 budak2 teenagers nowadays (or in fact girls beyond teenagers) yg buat pasal berpeluk, bercium kat khalayak ramai bertudung. Agak2 mak dierg dulu ada tak tegah dieorg pakai bikini kat swimming pool masa dieorg 3 tahun? Ataupun masa dieorg setahun dah start pakai tudung litup...subjective people subjective...jaga dulu anak dara masing2 sebelum nasihat kan org kang kang sibuk nasihatkan org anak dara sendiri yang lagi hancus

Anonymous said...

kak, rileks kak.....biar la ape org nak kate....setakat ad kenal akak, akak ok je....
biar la mak enon tu nk bebel ape...dia jeles tuh!

Love said...

isu dah sejuk baru le aku nak komen ekk..

gini le.. terpulang kepada cara masing-masing la dalam mendidik anak2 ni. Kita tak leh cakap cara kite mendidik sesuai dengan org lain. Contoh la.. Ano tu mungkin bertudung labuh berlitup, sekali pegi pool anak pakai bikini.. Or aku pakai seksi, anak berlitup pegi pool. tak kena kan?

Kalau aku, anak baru 3 tahun, aku kasik je pakai bikini. Aku takut kalau time kecik dia tak pakai, time besor dia menggelupur nak pakai.. Org tak pernah rase.. Ramai tau cenggini..

ANd aku pun wonder gak, macamana la rupe pemakaian Anom tu.. sebab ramai aku nengok kat shopping compleks, anak pakai tudung, baju lengan panjang, seluar panjang bertokin bagai, mak relek je pakai baju ketat ngan tudung ikin saiz s pin belakang leher.. dada hampir tersembur.

Anonymous said...

hahaha pe daa.budak baru 3 tahun.bukan 13 tahun.tu pon boleh kecoh.org2 yg hentam akak ni mesti jage gile mate dorang x tgk artis2 mat saleh pakai bikini.perghhhh mantap!

-mampu fikir rasional-