Sunday, April 10, 2011

Bagus ke jadi Secretary???

ok ni ada request entry utk adik kita ni... dia nak tau pasal course kesetiausahaan.. ok meh tengok email adik ni yer:-



haha request entry ni masih terbuka tak?

kalau terbukak lagi bagus lah...


ni nak tanya pasal KESETIAUSAHAAN (eh mcm tu ke sebut nye)


rasa macam berminat nak amik course ni kat u.. memang dah apply upu pun amik kos ni. tp tah pilihan ke empat 5 mcm tu... sekarang dah tukar nama jadi pengurusan teknologi pejabat ye? ke ade nama lain?


pastu boleh tak cerita sikit pasal subjek ape yang kite belajar masa kos tu... kira pengalaman study kat u masa amik kos ni.. bukan pengalaman cintan cintun. tapi ape paedah nye kalau amik kos ni...

harap dapat membantu <3 hehehehehe



ok dik, meh akak citer sket yer.. sebenarnya dulu masa nak masuk uitm akak pilih course ni 2nd choice ke aper tah.. first choice dulu amik Art & Design (fashion).. heheh..jangan nak gelak okeh.. aku dulu berangan nak bukak butik.. hahahha... baru lepas spm lah katakan..cita2 nak glemerrrr jerk..nyampah i tau.. pastu choice lain aku rasa aku nak amik masscom.. tapi mak tak bagi.. sebab dia kata kang ko dah kawin beranak pinak leceh.. bukan senang nak handle family, pastu ko nak kehulu kehilir jadik wartawan... 

padahal dia taktau punyelah aku minat nak jadik wartawan.. dah berangan ok.. tak duduk office.. keluar merayap carik bahan.. fuyooh.. bestkan? bila dok bincang2 dengan mak aku.... ada betulnya apa dia cakap.. kerja as secretary nie, InsyaAllah terjamin lah kerja.. maksudnya, mana2 company pon mesti nak 
pakai secretary.. so peluang kerja tu terbuka luas ;).. kalau amik fashion.. ko nak keje apa? jait labuci kat butik? kalau duit beguni-guni leh lah terus bukak butik.. tupon ntah berjaya ke tidak... 

so ikut cakap ibunda... aku pon last minute tu tukar course.. amik secretarial course kat uitm... zaman aku dulu dia tak panggil office management.. tapi dia panggil executive secretaryship.. hah mcm tu kot? dah ingat-ingat lupa dah... course tu 3thn setengah... memula ada pre-dip.. maksudnya the first semester tu (6 months) ada pra dulu... belajar english.. segala grammar class lah.. reading.. bla bla blaaa... time tu lah ko diuji.. kalau final exam pre-dip tu lulus.. baru boleh masuk part 1 utk exec. secretaryship tu.. Alhamdulilah aku lulus.. kesian ada few students kene buang... ada sorang tu lagi kesian.. (aku duduk hostel dulu) siang malam asyik study tak habis-habis.. aku pon taktau dia study apa.. sbb kan blajar reading, grammar.... takde lah ko nak pulun study mcm orang gila.. tapi dia failed.. kena balik kampung.. kesian giler ok..nak buat rayuan pon tak lepas.. terus aku mcm mengambil iktibar.. tapi kejap jerlah.. pastu menyetan balik.. hahah..aku ni nak kata pandai tu.. tak delah pandai.. dah tau tak pandai pemalas plak... huahaha... 

aku pon dah lupa aku belajar apa... ok yang aku ingat antara subjects yang kitorang belaja time tu Office Management, agama pon ada... ada Law... ada Economics, ada accountancy, english, ada mandarin, ada shorthand, ada trengkas.. ada typing... dan lain-lain...

yang paling aku kesal bila ramai yang tak tau.. tapi pandai cakap jer... dorang kata boleh lah.. amik secretarial course kacang... takat belajar cat kuku, pakai make-up doploh inci.. kasut tinggi.. dah.. bukan susah pon belajar... yeh??? yeh????? ko ingat senang??????? sebenarnya tak kira course apa pon ko amik semua susah... kadang aku dok pikir.. keluar besok nak jadi secretary.. ape ke jadah nak kene belajar law semua ni? ko ingat law biasa-biasa? belaja law tu aku menyumpah okeh.. dah mcm ko nak jadik lawyer.. segala kes ko kena hapal.. siap akta-akta.. pekejadah? public speaking lagi.. dah lah segala subject tu in english.. 

menyesal aku time belaja dulu main-main.. muahaha.. so adik-adik yang tu jangan tiru k? dah masuk U tu.. belajar lah elok-elok.. ko dah habis belajar, ko nak main-main, ko main lah... tapi kalau ko jenis bijak boleh jer.. sambil belajar tu ko nak main-main pon takpe.. masalah nye aku ni tak baper nak bijak.. pastu enjoy jer lebih.. hamek ko.. extend berpart-part ;) nakal telebih... nak buat cemana... 

kalau nak score tu.. score lah dari awal semester.. part 1 till 3 mcm tu ko score lah habis-habisan.. sebab makin lama dah susah sikit nak score.. sbb tu tiap kali result nak keluar.. aku cirit birit.. muntah-muntah.. tekencing-kencing.. sebab takut... bukan takut tak dapat pointer tinggi.. tapi takut kene tendang keluar.. mampos aku.. mau kene halau ngan mak bapak.. muahahahha... 

ok course ni dulu nama dia kesetiausahaan eksekutif.. so target nya ialah nak jadi exec secretary kat mana2 private company lah konon.. tapi saingan hebat-hebat gak.. ko nak company yang bagus-bagus.. dorang pon nak secretary yang bagus-bagus.. ada experience.. pointer tinggi... aku penah pegi bih kurang 10 tempat untuk interview keje dulu.. giler babeng.. dari takut.. jadi tak takut langsung ;) company besar aku gi interview dulu kat citibank... dia nak cari PA untuk CEO apa benda ntah... satu meeting room besar tu.. nak dekat 50 orang secretary datang ko tau... pucat lesi muka aku.. yang datang bukan calang-calang.. yang memang PA company hebat2.. aku??? fresh graduate.. hahahah... datang2 ada test.. buat essay lah.. subjective lah.. dah habis tu dia suh duduk, dorang short listed time tu jugak... masa tu bangga skit, sbb 6 orang je short listed, aku terpilih gak.. pastu rasa nak tekencing sebab interviewer dia 3 orang.. pastu candidates lain semua kaw2.. ada secretary from singapore, ada yang dah ada experience 10 tahun.. aku jer fresh boleh? ok jawapan dia HANCUS..GAGAL... hahaha.. terus bungkus... 

tapi sekarang dah tukar nama course.. tak silap aku pengurusan teknologi pejabat.. ye kot? faculty of office management kot nama faculty dia.. so yang aku tau.. sekarang scope dia dah makin besar... tak specific utk jadi PA sajer.. dan yang penting, students dia dah sama banyak lelaki ngan perempuan.. kalau time aku dulu.. dari 60 students, ada lah 6 ekor jer jantan.. hahaha... sekarang tak dah... jadi pada aku, ok apa amik course ni? bukan nak promote, tapi kalau ko bajet memang nak keje kat office.. sila lah.. kalau kat gomen, ko boleh appy jadi EO... taraf dah tinggi lagi.. tapi PA gomen sekarang pon dah iktiraf PA from University and Politeknik.. dah naik grade dah pon.. kalau zaman aku masuk keje dulu.. dia tak kira.. walau pon ko graduate Uitm, bila masuk gomen ko sama jer mcm graduate Poli... ini bukan nak compare Uitm dengan Poli.. takde niat ok.. tapi poli belajar 2 tahun tak silap aku lah.. exec sec uitm 3 tahun setengah.. tapi grade sama??? apakah??? baik aku masuk poli dulu.. tul tak? tapi walau pon grade sama, tapi tangga gaji lain.. ok lah kan? tapi grade tu penting.. grade yang menentukan kedudukan ko kat gomen ni hah... tapi gomen baru-baru ni dah iktiraf kelulusan Poli ngan Uitm.. so grade budak poli ngan uitm dah sama... tapi still tangga gaji budak uitm tinggi sikit dari poli... 

aku dah terbabas cerita.. dah alang-alang baik aku citer skali apa yang aku tau kan? so buat adik-adik yang confuse, tak yah nak confuse2 lagi dah.. up to you private or gomen.. semua bagus... tapi ikut pengalaman aku yang keje gomen nie... memula aku tak suke.. lama-lama aku bersyukur jugaklah... korang kene ada strategy lah kan.. mcm aku, husband keje private.. aku gomen.. so banyak benefit yang aku dapat.. dan boleh husband dapat jugak.. contoh.. kalau sakit demam.. tak yah susah2.. laki aku free jer gi amik ubat.. tp kalau time dulu lupa bawak Guarantee Letter (GL).. dia kene bayar.. RM1.. muahaha.. malu nak bayar sikit sangat.. lagipon aku pikir pasal hari tua sok.. tua2 sok, kalau laki aku sakit... masuk hospital.. gomen cover ok... ko paham2 lah kan.. dah tua.. penyakit gila2 skarang ni.. sakit jantung lah.. itu ini.. aku tak banyak duit nak gi swasta... eh tapi beranak kene swasta.. muahahhahaha.... itu hadiah ok.. aku takuttttttt... ngan private ko leh mengada skit.. heheheh...  lagi pon dah pencen sok.. kalau anak2 aku dah tak ingat kat mak bapak dorang ni hah.. aku ada duit pencen tiap2 bulan.. dah tua nanti.. takde makna ko nak make-up guna MAC.. nak baju topshop, zara bagai.. nak rayban.. nak handbag nak kasut.. tak kan??? time tu ko ada duit nak beli makan, beli baju kedah skit dah cukup dah.. moga-moga anak-anak aku sayang kat mak bapak dia.. amin... 

keje private sector ni bagus.. otak ko memang function lebih skit.. hahah.. sorry yer kalau aku terkutuk orang gomen.. but this is the fact... aku gi course.. join budak2 private.. adoiiii malu okeh... dorang open minded.. berani... participate well.. tapi bukan nak salahkan gomen staff lah.. mungkin cara bekerja pon ye kot.. kat private.. ko slow babai terus.. kat gomen ko manja... ko buat hal pon takde sapa nak buang ko keje.. tul tak? maka setelah ditreat mcm anak emas.. ko rasa ko berada di comfort zone.. sangat tak bagus ok... so ko takde intention utk upgrade level ko.. ko takde rasa nak compete... so ko akan ada kat tahap tu jelah.. 

tapiiiiii

keje gomen tak stress sangat..hahah.. aku kan anti-stress? maka sesuai sangat lah... lagi-lagi utk orang perempuan.. kita kan dah kawin ni banyak tanggungjawab.. nak urus anak-anak lagi... Alhamdulilah, aku urus anak-anak aku sendiri.. nak pakai maid tak mampu... kalau mampu pon Pak Radie tu cerewet.. dia nak maid muka mcm Maya Karin.. byk cekadak ko??? hahahah.... so anak-anak hantar nursery.. balik sharp on time.. nak amik anak lagi.. nak siap makan anak ngan laki lagi.. ramai gak kawan-kawan aku yg keje swasta dok komplen.. balik malam.. hishh tak leh aku bayangkan kalau aku keje balik malam... so aku bersyukur jugaklah.. dah ler.. hidup kita ni sama jer sebenarnya.. ada lebih dan ada kurang... kita tak leh lah nak merungut doplohpatjam.. tul tak? 

aku taktau lah entry ni membantu ke tak.. kalau tersasar mintak maaf... sebab akak dah 10 tahun tinggalkan zaman belajar dik... dah lupa dah... hahah..

smoga adik kita tu dapat buat pilihan yang tepat.. tak kira course apa pon dik.. janji ko belaja tul-tul.. 
good luck lah yer..




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

33 comments:

gO mi NaM said...

ohh..sampai ke huruf terakhir sy membacanye dengan kusyuk..terbaik punye explanation..

cikmunchan said...

hehehe terimbau zmn study kt poly dlu..wpun course ni plihan ke2 tp sy brsyukur sgt ditakdirkan amek DSK,kalau x ntah keje ape la sy skang

sarah kalam said...

hye kak filla..
sori,kite ni lgggiiiii le tersasar..but...
nk tnye jugak kat akk filla..
kite bru je bli lx5...
so nk tnye akk,the best setting for the cam..or akk guna auto??
btol ckp kak filla,mcm nk peluk bwk tdo je ekk..hahahaha...
sori ehh tersasar kat this entry plakk..tq kak filla...

Simple Me♥ said...

kak filla, tirah dak Office management uitm kirenye junior kak filla la nie..hehe. and OM choice yg ke 7 out of 8. tapi sekarang dah jatuh chenta. I LOVe OM :)

AZIEYSWEETZ said...

SY AMIK EXECUTIVE SECRETARYSHIP, SKRG SEM 2, TGH FINAL EXAM, KAT KOLEJ SY RAMAI YG BERPANDANG RENDH DGN KOS YG SY AMIK, KATE DIORG SECRETARY NI KEJE NYER GODA BOS, AMAT SAKIT HATI BLA MENDENGAR..:(

M a s A z i m a H said...

huhuhu

okay :')
thank you ya <3

Mr & Mrs Sallehudin said...

I pun Secretary kt private sector. Boss pompuan lagi.. Penatt wehhh...

Anonymous said...

tul tu filla.. i keje secretary kt private sector.. sekali dapat bos mas saleh.. giler cerewet ko.. kat rumah pc sentiasa kena on siap tenet.. siap dia nk email keje2 haper benda.. nyampah.. seb baik laki aku x jeles.haha..

Ummi M.I.M.S said...

salam..
kita nak tambah sket buleh tak filla...
dulu sebelum tahun 2010.. secretary kat gomen ni.. gred dia sama jer dengan kerani p/o lain..
N17 cuma ada kesetiausahaan belakang..
tapi sekarang.. alhamdulillah.. dah naik gred jd N27.. sama taraf dengan pen. pegawai gitu..
Jd takder la membazir diploma tapi sama gred dgn SPM.. ye dak..
Terima kasih.

R.R.Z said...

akak PA gomen ke? wahh..sy bru tahu.. heee..

same lah kita kak, sume kutuk "amik kos setiausaha?gila tutup mata punye senang"...


Alhamdulillah, gomen pon gomen. Cume yg membeza kan sy n gomen lain..tempat sy adalah sibuk je memanjang smpi tgh malam...

Aya Ariel said...

owhh..kusyuk betul aku baca..
ruginye aku tak blaja betul2..
sampai stpm jer..
pastu tegedik2 nak keje..
syukur alhamdulillah..walau sampai stpm jer..dapat gak gomen..kerani pon jadi lah..

IrinaSairah said...

Tapi kan, sekarang ni if gomen la...syarat untuk mohon setiausaha pejabat ni, dorang hanya nak lulusan Sains Kesetiausahaan dari Politeknik jer...Lulusan Office management dari UiTM dah tak boleh mohon...dorang kena mohon Penolong Pegawai Tadbir lak...huhuhu..kalau tak silap saye lah...

mamasuri said...

aku pun budak secretary beb..
tp private college ler..
keje n17 ni..camnor??hehehe

Mama Naaila said...

haah kak...skang da tukar office management. daku time diploma hamek office management nih. time degree pn still hamek course under office management. kak, ade keje kosong? daku tgah cari koje nih. jadi bibik pn boleh. hua3.

Filla said...

gominam: tq ;)

cikmunchan: yer, kene selalu bersyukur ngn apa kita ada ;)

sarahkalam: oh yeh? lx5 tu akak salu guna IA..eh ke IE?? muahha.. senang kalau guna tu.. dia intelligent aper tah.. kira mcm auto setting arr ;)

simple me: hi my junior!

azieysweetz: lantak jer ngan orang yg jeles..jgn peduli.. kita je tau susah or senang.. good luck! play hard & study hard ;)

mas azi mah: u re welcome ;)

mimis: boss pompuan? auwww takut!!

anonymous: yeh? hahah.. best gak tu boss mat salleh..

ummi MIM: yup, rezeki kita ;)

RRZ: haha.. nasib tempat haku tak bz memanjang..

aya ariel: it's ok, rezeki ada dimana-mana.. janji rajin, usaha!

Filla said...

Irina Sairah: oh serious?? tak leh mohon setiausaha gred n27??? tak aci lah mcm tu... sebab bukan senang nak dpt pen. peg. tadbir.. huhu...

mamasuri: takperlah deknon.. ko kojo jerlah rajin-rajin..muahah..

Mimy Hamid said...

pa telekom lebih kurang je anti stress..huhuhu..sbb tu aku pasan byk PA buat blog...

ZanaNordin said...

he he he..i like..coz' ada kena mengena dgn course masa aku belajar dulu....

tu lah..sapa tak belajar pasal OM sure, senang2 tuduh kata course nie senang...cuba ko ambil course nie..mau juling mata ko nak menghafal fakta2 utk subject business law....tu belum lagi ngan office management nyer subject...entrepreneur nyer lagi......and jgn ingat course nie takde kira2 erk..selain economic..ada gark math...adeh..

tp tu sumer kenangan terindah
and syukur coz' aku pilih course nie dulu...dulu agark rasa tertipu gark ler ngan nama course nie.....tp lama2 jatuh cinta..

sarah kalam said...

ok kak filla..tq..

Anonymous said...

hai kak filla..ni syazzy yg pena oder frame.klu ingt la.rmai kot customer akak ye dak???hehe..syazzy pn om jugak..now tenga smbg digree health admin under om fakulti gak la..tp skng fakulti om da nk merge dgn fakulti business..agak tidak seronok ye dsitu..pasni da xde fak om.. :(

Anonymous said...

hye. saya baru je jumpa blog akak. but then terbaca post ni. after reading this, u make me realize that taking OM is good. hihi.

saya student OM jgk. dah nak habis dah. tapi i dislike this course sbb tak kena dengan jiwa. tapi lepas baca post ni, baru tersedar. hihi

thank you (:

Batrisyiamommy said...

filla..aku rasa kalo ko proceed amek AD tu..mesti kite dh classmate..haha..aku dolo rasa pnah nampak ko kat menara itm ( dolo itm)jerk..kalau flashback kisah2 itm dolo2 ni..tingat budak SS14 ngan budak engine..hehehe...

tat!n said...

kak filla,kite pn pA gomen.haha.sronok,tak bz sgt n x goyang kaki sgt.so2 la,.yg plg best sbb sbtu ahad cuti.ngeeee ^^,

Risna said...

Hi Filla. I like tis entry. Kita ni terswicth kot. I dulu amek mass comm but now jd secretary. Memula masa terjebak dulu x suka. Sbb lembab giler menaip. Hehehe... Tp, apa nak buat, rezeki dah kat situ. Kena redha. Apapun mmg best jd secretary. Apatah lagik if dpt bos best. Mmg terbaek...

. said...

smpi ke sudah sy bace explanation akak n sy sokong pndpt akk bout private..dorg mmg style kena active :)

Unknown said...

same la dgn sy akak.. sy pon dak om uitm perak.. sume kwn2 pndag rendah ngan kos ni..kate sng,,xyah bace buku pon bole lulus...geram tau...:(

Unknown said...

Salam...haha....akak punye minat same mcm saya...nk amk kos fesyen punye lah mk bebel xhenti2... n than...trpkse akur nan dy punye keputusn untk amk kos office management n ...huhu... skang ngah tunggu result spm... skang ni nk tau gak story psal kos ni...tu yg trbace akak punye story...hihi..thank you so much for the information.. ♥

Unknown said...

As salam..betulke kos ni ssh? Adekh english perlu tip top? Sye bermint tp Eng sye krg.. takut pula bila bce siapa yg fail kne buang.. pendpt please

Unknown said...

As salam.. betul ke kos ni ssh? English must tip top?saye brmint tp eng sye krg.. takut pula bile Bce klau fail kne buang.. mntk pndpt please

Unknown said...

Sya lmh in English

Joe said...

Sypun ambil course setiausaha juga sampai level 2,merasa jugaklah dapat kerja office. Impian sy nak sampai ke level 3,setiausaha koprat dah masuk bahagian keuwangan.tapi masa tu bapak sy baru meninggal,ada pulak masalah keuwangan, yuran kolej naik mendadak. Sampai sekarang otak sy gila nak habiskan sampai ke tahap 4 walaupun kursus ni susah sy kena habiskan juga barulah hati sy tenang. Lagipun impian ibu sy nak sy ada diploma dan dia nak sy bagus dlm bahasa inggeris sampai level 3. Sekrg baru sampai level 1 nak masuk level 2.

Unknown said...

nice blog and entry...keje scrty ok apa....jd PA boss syg..hihi....hai.. sy nk share je..ade yg minat nak ambil fashion industry?uitm program under widad uni..syarat lulus english je..bole trus mohon 011-16930576 ya (ples share utk adik2 lepasan spm) and utk program pendidikan awal kanak2 pun bole dh mohon..jus wsp me for details

Unknown said...

Btw you study dkt university mana??