Friday, April 22, 2011

Tak Elok Mengajar Anak begitu okayyyyyyyy....

sorry lama tak hapdate..

so bile dah lama tak hapdate, marilah kita menghapdate dengan cerita panas-panas.. auww tebayang muka ipa rajiah..

aku dapat comment untuk satu entry lapuk aku zaman tuk kaduk... dan entry tu ANAK AKU pakai menjolok mata... komen makhluk tuhan itu berbunyi begini:-

"i'm just thinking it's really inappropriate to teach our child wearing a bikini"

eh eh.. sedang elok plak mood aku mcm kambing sket arinie kan.. stok sapa lalu depan ni rasa nak maki jer.. tapi bila boss lalu terus sengih sampai tinga.. muahah.. takleh.. boss i garang... takutttt!!!

panjang ler lagi sikit komen dia.. tak kosa i nak copy paste yang lelain tu.. yg lain tu dia citer lah pasal naper nak marahkan omputih tu hahh.. omputih tak ajar pon ko minum arak.. ko yang getik nak try.. bla bla blaa.. ok mak tak kuasa.. sebenarnya benda takde apa.. cuma serious pagi ni byk tul hal buat hati aku tak berapa nak sejuk... sama gak lah mcm bikini tu omputih yang pakai.. kita ni getik-getik nak menerai sama apa hal?

-pic googled-

tapi bila aku baca ayat INAPPROPRIATE TO TEACH OUR CHILD tu.. agak sentap sikit lah... kata kasar dalam bahasa melayu.. Eh, ko ni tak reti nak ajar anak ke? en. pengkomen, terima kasih atas komen dan nasihat yang cuba disampaikan kepada saya, tapi kita ni kalau jadi orang, nak bagi nasihat ke, nak bagi pengajaran ke, pembelajaran ke... ada cara... ada adab.. bukan ko main buat conclusion jer yang AKU MENGAJAR ANAK AKU wearing a bikini... hahaha.. kan ke dah lain meaning dia tu???

Encik pengkomen, sila paham yer.. ini bukan masalah haku tak reti nak ajar anak aku cara berpakaian... ko ingat anak aku yang aku AJAR pakai bikini tu umur dia 23 tahun ke???? anak aku masa tu baru umur 3 tahun kot.. lagipon masa aku pakaikan bikini tu takde plak aku cakap, "Wahai anak ku sayang.. apabila kau dewasa kelak, mama harap ko teruskan lah berpakai sebegini sayang... ibunda suke sangat sangat sangat anakanda ibunda ni pakai bikini kalau gi swimming.. kalau boleh.. dah pakai bikini.. amiklah gambar.. pastu leh masuk dlm fb ke apa ke"... gitew????

agak-agak lah cik pengkomen... takkan anak aku umur 3 tahun aku nak suh pakai suar panjang, baju lengan panjang, ngan tudung purdah sampai paras dada.. pastu suh dia terjun tiruk dalam swimming pool.. tu pon dah nasib baik aku suh dia pakai bikini.. kalau ikut hati nak pakaikan diaper jer.. tapi kang kembang terapung plak dalam swimming pool tu...

Lu Pikir La Sendiri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

33 comments:

Nurizzah Majif Biz said...

:: Panas! Panas! Panas!
:: Kite bakor je!!!!!!
:: hehehehehehehee..
:: ala, setakat budak belum baligh..
:: ape lah salahnya, utk keselesaan budak2 gak.
:: memang betul nak lentur buluh biar dr rebung, tp ade cara2nya..
:: relax lak kak filla..
:: jgn sentap2..hr ni hr jumaat..hilang pahala nnt..:)

^izzah_fendi^

Mama Naaila said...

daku sokong kak filla! haiii laaa pengkomen, jgn sebok nk cari slh org sgt. awak jage aje perihal awak. huhu.

Ri@nna said...

I pun pernah ajar anak i pki bikini..tp umur dia msa tu 1year+...budak kecikkan.ape salahnya.betul ckp u tu. bknnyer kita ajar dia masa dia umur 23 tahun.klu mcm tu boleh lah klu dia nk soundkan.? hiiiissshhh.suh dia gi ajar WANITA melayu yg berbikini kat mesia ni.....berlambak.!

Pka Rahim said...

aah btol la kt filla..anak akak bru 3 years old kot..

genuine1224 said...

kekeke..xagak2, ayat pengkomen yek..btul la apa yg u jawab tu..klau budak tu dah besar panjang, ok gak la dia nak kata gitu kan..ni baby lagi..adoiii

emak. bukan penari tiang said...

ni semua bajet pengomen yang perasan ilmiah!

padahal diri dia sendiri pun kadang-kadang tak seperfek mana!

tu nasib baik anak hang pakai gak bikini, anak jantan aku mandi pool hotel telanjang saja!

tapi takkan plak aku suka anak telanjang di public nanti dia masa dia dah tumbuh bulu, kan?

Anonymous said...

sallam..just nak tgglkan sedikit kata.
harap takdela mndatang apa2...
i takde la songkong pengkomen itu.tapi cuba kita pk dr sudut yg baek2...
mgkin akk tgh takde mood,tetib terbc komen tuw,jadi sentap seket....;)
maaf kalu terkasar bahasa.
mungkin die takde la nak cakap akk tak reti nak ajar anak.mungkin kita leh turn seket ayat tuw jadi...tak elok ajar anak macam tu.
kak...saya pon takdela baek sgt, tapi...kan kita perlu meluntur buluh dari rebungnya kan.just take it simple.mgkin budak yg umo setahun dua tuw mmg tak tau apa2 kak...tapi.budak2 mudah mengikut, igt...n tambah kita manusia ni yang leka kak...kdg2 kita terlepas pandang sehingga mengekalkannya sampai budak yg tadi umo setahun sampai ke besar. harap2 tak macam tuwla....saya cuma bimbangkan kita manusia yg leka ini.itu sahaj.tak berniat nak cakap akk leka kew apa.
cuma sekarang, kita take it simple.ambil jew setiap teguran itu sebagai kekurangan yg ada dalam diri kita. lebih mudah kita pk kan mcm tuw.insyaallah,kita akan pk rasionalnya setiap teguran itu.
teguran tuw tak kira umur, waktu mahupun masa.andai ianya salah,ia perlu ditegur dengan segera. kalu tidak kita seperti berkongsi apa yg org tuw buat.saya harap,akk takde la nak marahkan kew apa.cuma pikirkan yg baek2..untuk kita dan masa depan anak2 kita jugak...

Unknown said...

lu pikir la sendiri. ahh yer yer tengah pikir lah nih. tengah pikir. tengah pikir macam mana nak berenang ngan purdah & jubah. agak agak ler sama.. kot kalu mak ni ahh yang swim pakai bikini..hahhaa mungkin jugak lah kontroversi.
ehh takut plak aku nak letak gambo ambereen gi swimming pakai 2 pc. kang ada plak yg komen anak dara 1 tahun aku seksi. uuhhh takutttt..

Anonymous said...

sy setuju kata anon di atas. kita kena berfikir dr sudut positif, pendidikan awal kanak2 harus la bermula dr dia kecik lg..bg org lain alaa budak kecil je, ape tau, mmg betul, tp kita sbg org tua yg kena lebih tau..

^*NaNa*^ said...

sebenarnya...anak sendiri ..diri sendiri lah yang corakkan..ikut citarasa..mana rasa elok tu didik kecik2..rasa tak elok tu lu pikirlah sendiri....miahahaha...

yunz_02 said...

budak kecik la bai.. mane reti aper..

kang kalau berpurdah litup bagai, lemas plak siapa nk tanggung.. ce cita ce cita..

Anonymous said...

ehhh...chup2...nk komen gak...sy ni silent reader sajo.huih...tang nk ckp anak org laju je mike kn..anak sndri tu pakai tudung ke berenang??idok le kate xbole nk tego..bnde baek elok le share same2..tp phm ke mike bile mike tulis english berabok tu??english tu bukan cm bahase melayu yg besopan santun bunyinye...baekle mike ckp yg beralas kalo nk tego org pon...ini idok...ade plak kate inapproriate aja anak pakei begitu kn...ate cer la bg kata-kata yg sedap telinge dgr n mulut yg bace tu..xmenidakkan yg btol tp cara nk bedakwah tu jgn la sdap mulut je...nabi pon ckp beralas kn..ko nabi ke nk sound org cenggitu???haa...pikio2 kn la yea....

ini reen said...

budak kecik tak perlah..
takut la kalau terlampau kongkong..esok besar lain lak jadinyer...

banyak dah depan mate sekarang nier..
dulu time sekolah bertutup semuanyer..pastu dah keje..kena kejutan budaya..tempek kat fb gambo pakai bikini diusia 29 tahun..cam ner tue..

Ashila said...

erkk..sy baru nak belikan baby sy bikini tapi takde la yang mcm bra tuh..kan ade banyak design kan..
pada sy mcm same je..klu kita pakaikn baju2 hat besar pon msuk lam air, lencun nmpk gak tubuh badan die.sorry juz my 2cents..sy bekas penuntut universiti 'islamic di malaysia.bila ade isu nih it opens my mind, mak sy dulu takde pon suruh pki litup2 tapi bila bsr sy leh je pikir sendiri n tutup aurat.bila sy msuk U ni sy sgt terkejut, ramaiiiii sgt yg dulunye dr skola agama bertahun2 masuk U jauh dr parents trus bukak tudung,pki seksi meksi.so ape nak kate..dis is real case..sgt trkejot dulunye bertudung labuh bila smpi KL cabut semua.

Dorang admit, dorang rimas bila disuruh pki2 litup2. so pada sy takmau strict dgn anak, nnt die memberontak blakang kita taktau ape jadi. lagipun kan kecik lagi pd sy tak salah..

*kak fila, selama ni sy juz silent reader sajork..heheh*

Ummi M.I.M.S said...

nk mengajor memang ler dari kecit.. tp biar la dengan caranya..
mcm kata filla.. tkkan le budak besau tungau tu pun nak diisukan pasal pakai bikini.. tu pun sbb nak gi swim plak tu.. lain la kalau pi jejalan pakai bikini.. memang nk kena la tu...

pepehal.. abaikan jer la.. jnji kita tahu buat yang terbaik utk anak2..


p/s eh.. en. Anom kan main ramai kt sini.. ke org sama jer?? hehehe

emak. bukan penari tiang said...

anon di bawah setuju anon di atas

nicee... haha!

Anonymous said...

relakss filla...

mmg bgs kita menegur tapi biar la dgn cara yg betul kan...

lagi pun bdk2 yg rosak akhlak zaman sekarang ni, bkn 100% salak mak bapak.. kdg2 dr kecik di ajar cukp ilmu agama TAPI bila dah bsr, pengaruh rakan sebaya tu yg lbh kuat.. dpn mak bapak punya la baik, tapi kat luar mcm se*an...

so mb niat pengkomen tu baik.. TAPI mungkin jg dia saja tunjuk bagus.. TAPI kalau akak ada kat tmpt filla.. bengang jg la kan...

-kak zai-

mummy iman said...

erk.. saya pun pakaikn ank sy umur 3 thn bikini masa swimming class kat sekolah dia.. huhu.. tu untuk keselesaan budak kecik2 baru nk belajar berenang kot.. kang nk tukar ke uniform sekolah kang satu hal plak nk bukak sumer2 tu.. hehe.. x perlah lain orang lain pendapatnya.. kita x leh nak paksa orang setuju dgn pendapat kita kan.. tp apa2 pun rasanya kita th apa yg terbaik utk ank2 kita

Anonymous said...

ramainyer pengampu kat sini...anak takkesah lg pki bju gitu sebb kecik..tgklah mak dia plk..dah besar pun pakai cam baju ank...

lululina00 said...

Assalam...

Ada betulnya apa yg anon di atas tulis. Cuba kiter fikir dan lihat dari sudut positif. Kalau buruk yg u fikir, maka buruklah jadinya...terimalah segala dgn terbuka...

Mungkin si pengkomen tu tak bermaksudlah nak suruh anak u terjun ke kolam dgn berpurdah bagai, tapi i tgk ramai je bebudak kecik skrg ni pakai baju renang yg tutup aurat. At least pakai swimming suit yang 1 piece tu pon dah cukup.

Manusia selalu menilai diri kita dari pengajaran ibubapa. Jadik lu pikirlah sendiri....

Anonymous said...

sabar je la kak..biase la..mulut org bukan leh tutup pon..each parents have their own ways especially cara2 mendidik anak ni..betul....didik dari kecik...tapi konfem ke bile suh anak2 yg kecik ni pakai tudung litup umo 3 4 taun..dia akan bawak perangai yg same mase umo dia 24 taun nanti...?? mungkin ade and mungkin ade yg terus tak pakai tudung ala2 kena culture shock..sebab da biase panas2..tgk org lain bukak sane bukak sini..aku pon nak bukak gak la... as my experience..my mum n dad tak penah pon suh ktrang adik beradik pakai tudung mase zaman2 sekolah dulu..tapi masing2 paham..bile agak umo da belas2 tu capai la tudung mak kat dalam lemari...benda ni sume datang dari hati..kalo depan mak pakai tudung..belakang2 pakai bikini pon tak gune jugak..bia la yg sedang2 jer...

Unknown said...

giler tak tahan ngan statement LadyRye. hahahahaha..

Filla said...

Anon dan bukan anon:takpe korang komen lah sesuka hati dulu ye..mak bz sket ni hah..kang aku free aku dtg balik..kalau aku x jawab kat sini InsyaAllah aku buat satu entry khas utk yg suka dan yg x suka ;) baru syok sket kan? *peace*

Anonymous said...

hye kak filla gorjes...
(tu anon lain tu nak kate kipas la tu..ade aku kesah...)
ehh..kak filla, ai pun anon... sentap tau..hahahahaha...

selama ni dok baca jek baca karangan akak.. ari ni.. eh ade sekali ari tu dah komen..

mls nak ckp pepanjang...cume rasenye kannnnnnn... anon yg busukkkkk ati tu kan kedengki dgn ko kak.. pasal ko gorjes sgt.. acih ngan amani pun kemain kiut2..

pastu pasal bikini ke hape tu kan... ce ko logik la sikit anon oiiii.. budak tu baru 3 thn... ko komen kire2nye x elokla budak pakai gitu? pesal ko komen gitu? ko pk ade yg akan sangap tgk?? HAAAA...KUDA LA TU.. bukan manusia... eiiii kejadahnye...dgn bebudak pun ko nak kesah sgt yeee.. anak ko cemna? kot ko blom ade anak, anak2 sedara ko cemna?

kalo bukan pasai KUDA, ko pk akan terbawak2 sampai ke dewasa.. hooiihhh.. umur budak sebesar tu,blom ade akalnye..mak die pun x bodo punnnn... xde hal weh... mule umur 7 tahun, die baru ade akal..

yg aku pelik tu, reti la mak budak nak bentukkan anaknye sendiri.. apehal ko sibuk sgt... mane ade mak nak anak die jadik WHORE besar nnti? ko ni anon.. idup penuh dgn sangka buruk kat org tauuuu...nak ckp buruk org.. buruk sniri x nampakkkk... apekeakumeluatsgtni..

anon oiii, bwk2 la jernihkan ht.. jgn keje nak kedengki je...kalo ko x suke baca, ko tekan 'X' hujung kanan, stas sekali.. plg2 nak tegur skit, bawak2 gi sekolah, blajo erti beradap..(eh nak kate aku pun x beradap la tu...tp ko suruh org ckp ko pesen ni, ko senang phm kan bhsa camni?)...

kak filla, ko usoh kisah la dieorg ni... mmg pesen manusia, 'xboleh org lebih sikit, mule la panas vontot'.. teruskan berkarangan...

lg 1 hal, akak tlg update blog ni salu.. plg idak sekali sehari.. ape ke xde mood ai ni dok kuar masuk tgk blog yu x berhupdate.. kemain kosong jiwa.. (saiko x? ke kipas? kaaahhhh)

ok.. td aku kate x mo tulis pjg.. ini dah rupe n3..pentipu benaarrr...

sekian la kak filla yg gorjes oiii (ah.. nak kate aku kipas la tu.. BUKAN OK..BUKAN KIPAS.. ai kasik ecoooonnnn)

ok.. menceceh tanpa henti lagikk.. kali ni btol2 bye..

bye..

Shinnaz Ahmad Rasid said...

Fikir positif. Kita paham nak didik anak tu dari kecik. Sometime kita didik dia dari kecik dengan benda-benda macam tu, tak semestinya besar dia jahat.

Aku rasa orang yang baik sgt ni lah kita tak tahu dia mcm mana. Tu ha. Dok didik sekolah agama. depan KLCC dok beromen ape kes?

Wah tetiba aku emo kan? Sbb selalu orang ckp aku jahat sbb tak pakai tudung. Tapi aku rasa orang pakai tudung adalah sangat 'beradab' dengan membuat benda bukan2!

Setiap parents mestilah ada cara nak didik anak dia. Didik anak kau sudah. Lg 1 mak aku selalu pesan jgn dok nasihatkan orang takut kena kat batang hidung sendiri.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

panas cerita ne...ne nak kata apa ye.. didik anak memang dari awal meluntur biar dari rebungnya.. cuma pada saya maybe filla tak suka ditegur cara begitu bukan isi teguran itu.

kalau sayala ye..saya ne bukan org lain.. kalau nak menegur saya cuma tegur org yg rapat dgn saya.kalau saya tak berapa kenal saya tak menegur takut org kecil hati. dan pada saya cukupla kita tidak setuju di dalam hati...

kalau nak menegur orang yg rapat dgn kita pun dgn cara yg paling lembut apa lagi nak menegur org yg kita cuma jumpa di alam maya..

takpe nanti fila pakaikan kasih2 tue baju yg cute2,comel dan sopan.insya allah

-aisyah- said...

salam..
saya silent reader. x suka betul bila readers2 berdebat tentang ni. salah beri pendapat, iman kita yg tergadai.

apa2pun yg baik jd teladan, yg buruk jd sempadan. jika rasa x bersalah, terima kasih pd dia sekurang2nya kerana mengingatkan. jika rasa bersalah, bermuhasabahlah untuk jd yg lebih baik.

dia sekadar menegur, untuk menegur kita x perlu jd sempurna. dia mungkin ada kesilapan sendiri juga, tapi teguran itu bermakna dia peduli, dan dia sukakan kebaikan. dan orang yg ditegur pula perlu berfikir tentang teguran itu.

fikir yg positif sajalah. dan besederhana dalam amalan kita. yg penting x melanggar batas susila adat dan agama :)

Anonymous said...

salam kak filla.. maaf yer sy pn bukan lah nak sokong mana2 pihak tapi kdg2 sy rasa sedih plak ada komen masa kecik bukan main bertutup litup sebagainya tapi bila besar bukak2 segala benda.depan mak ayah baik je.

bagi saya simple tugas kita sebagai ibubapa ikut apa yg agama suruh, sbg contoh hntr sekolah agama dn asuh dgn pendidikan agama sejak dari kecik sbb ibubapa yang menanggung segala dosa ke atas anak itu.maksudnya kalo kita wat benda baik untuk anak kita maka pahala dpt kat kita, kalo kita wat sebaliknnya , maka sebaliknnya pn dapat.
bila dah besar kanan2 perempuan lagilah dah balik kata lah umur 12thn maka segala dosa dan pahala tu dah terus di tanggung oleh anak perempuan tu. ibu bapa dah menjalankan amanah yang telah dituntut oleh Allah swt.
maaf ye kak.sy bukan nak sokong mana2 pihak. kita sbb sedara seislm xsalahkan berkongsi2 pendapat. :)..
sbb sy sendiri pn hamba Allah yng bayk melakukan kesilapan.

The Medical Duo said...

http://synergistichatidoktormuda.blogspot.com/

Salam ziarah kak filla

couverv said...

ha ha hi hi,kak memandai translate BM lak, kan lari tonnya itu. Sorrylah kalau diri ini telah menyakiti dirimu ahh karat betul nih, no offense jer la, x der la nak kata x reti ajar anak cuma pendapat saya la kan x der kaitan mana2 NGO Islam ,pembangkang mahupun kerajan. When we follow English culture, it's like a key to another part than more worst that we can predict. As an example , the French told muslimah not to wear purdah because they want muslim take their culture and joining them. Kalau kawan akak tudung litup, kawan saya lagi la pakai telekung ha!,x derlah. Apa apa pun sorry lah kalau English saya tetap kasar macam kaktus, tajam macam berus.No offense ok ?

aku zue said...

ap2 pun bdk tuh baru 3 taun..klu nk komen ttg pemakaian pun komenla time bdk tuh dah akil baligh..

lwk btol..1st time dga issue ad org komen bdk pki bikini umo 3taun..adoi.org mcm ni pon ada ke..byk lg isu len yg bleh dibincang n diberi teguran..setakat issue "bdk 3 taun pki bikini"..byk lg masalah sosial yg melanda remaja or rakyat m'sia yg bleh dititikberatkan..

cik anon tuh dh xd keje..blogwalking n tgk ap yg bleh di cantas, so cantas la..x kesahla bdk tuh 3 taun ke 2 bln ke..selagi bleh cantas, cantas..x giteww...

so..k.filla..amek ap yg baik n agk2 bende yg x bpe nk elok tuh djdkan pengajaran..jgn dilayan sgt dgn manusia yg bhsd dengki yg maybe x mampu nk beli bikini utk ank or klu xd anak myb ank sedara..

tgk, ak pun dah mengutuk org nih..larikkkkssss...

Anonymous said...

budak tu baru 3 tahun lah. 3 tahun!

saya pkai bikini last skali time 10 tahun. ok je. skang ni dah 28 tahun tahu la nak pakai elok2 tudung segala sendiri. mak pun suruh pkai elok2 skang, kalau tak kena sound.

yg paling tak bleh blah adalah part nak mengajar org cmna nak mendidik anak.

Anonymous said...

saya sangat suka komen cik anon yg last nih! saya pun cik anon gak, tp cik anon sorg ni lelebih, pastuh tak intro her/himself plak. mcm campak batu sorok tangan. hey, berani kalu, face 2 face la. ko ada anak senirik nanti ko tau la. ko hajar le cemana baik pun kalo anak tu nak jd whore pun dia jadik gak. ko hantar pi la skolah agama mana, kolej islam mana pun. ko sarung benar la purdah bagai dari anak ko kuar dari perut. tp kalo diri dia sendiri nak memberontak, ikut suka dia, dia pakai gak apa dia suka bila besar nanti... aku pun lebih kurang cam cik anon last ni jugak. smp nak masuk asar pun aku pakai gak suar pendek. tp bila di usia menjangkau senja nan merah ni pepandai je aku bertudung. nak kata aku baik sgt tu idak le jugak. tp alhamdulillah, semua terletak pada hati memasing. aku bukan le galakkan bebudak kecik tu pakai bikini ke hape ke, tp budak tu pun br 3 thn, mcm ada cik anon sorang tu taip, KUDA je bernafsu kot tgk budak 3 thn berbikini... tu pun sbb dia dah biasa tgk blue film, terbawak2 ke alam realiti... nak tegur buleh, caranya berhemat. teguran berlapik. dah la tak kenal sapa tah. nak berdakwah biar cara lembut, bukan hantam suka2 hati lu...

assalamu'alaikum... -ira MOT-