Wednesday, June 22, 2011

Budak Kene Belasah...


Semalam hari ini dalam sejarah.. Acih kene belasah ngan apak dia.. kesian lah plak.. tapi nak buat cemana.. kisahnya gini...

hari tu bawak Acih gi klinik sebab tapak kaki dia ada infection.. gatal-gatal sampai luka.. sebab tu jalan dah tempang-tempang.. sian anak aku.... dah beli cream kat pharmacy..tapi mcm tu gak.. so tak leh jadik nie.. kene gak gi klinik.. pegi klinik doctor bagi 2 botol ubat minum.. satu antibiotik, satu lagi ubat gatal..

pastu semalam dia dah tertidur.. tak sempat nak bagi dia ubat.. tapi kene jugak makan ubat!!! so aku pon usunglah ubat ngan air.. kejut dia.. "Kasih.. bangun Kasih.. makan ubat ni dulu.. nanti sambung tidur balik".. ko tau lah kan.. dah tido.. maka liat lah nak bangun.. aku paksa dia bangun.. pastu ubat tu guna syringe.. 5 ml.. melalak-lalak budak ni tanak makan ubat.. adeh.... letih mak... maka aku pon bisinglah.. paksa jugak dia makan ubat tu... kalau tak cemana nak baik???

datang apak dia habis!!!!!!! oh sebelum tu, "Makkkk.. Filla tak pukul Kasih, Radie yang pukul".. muahahah ngadu siap-siap nie.. hahahha.. korang tak tengok Pak Radie kalau naik hantu memang al-seram okeh.. aku terus duduk belakang Acih.. sebab nak tegelak pon ada.. nak nangis pon ada.. kesian okeh!!!! dia bantai paha Acih.. bebirat kaki budak tu.. pastu still tanak makan yang lagi satu ubat tu.. aku cekup mulut dia.. sumbat jugak ubat tu.. dah lah tumpah kene tangan kaki semua.. apa lagi.. mengamuk lah Pak Radie..

dia tariknya Acih tu.. dia pegang kepala Acih... bepusing-pusing budak tu dia kejekan.. (jangan seram plak, ni bukan dera anak okeh)..hahaha.. pastu Acih meraung melalak...

"Tolong... papa tolong... Kasih taknak makan ubat nie.. tolong.... Kasih nak muntah".. apak dia sound "Muntah ke tak muntah ke belakang cerita.. ubat ni makan cepat!!!".. pastu pak radie blah kejap.. aku pon saiko lah.. "Cepat kasih, kang papa datang balik sini, tengok Kasih tak makan ubat nie.. kang papa pukul kang.. mama tak tau.. baik makan cepat"...

Acih? still nangis tanak makan.. melalak-lalak mcm haper.. pastu Pak Radie ko datang macam gaya "haiiiiii Hang Jebat".. menggelupur budak tu.. "Paaaaaaaaaaa-Paaaaaaaaaaaaa-Kaaaaaaaa-Siiiiiiiiiihhhhhhhh-Minnnnnnnnn-Taaaaaaaaaaaaaaaaa-Maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-Affffffffffffffffffffffffffff-Kaaaaaaaaaaaaa-Siiiiiiiiiiiiiih-Jaaaaaaaaaaannnn-Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii-Taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak-Buuuuuuuuuuuuuuuuuatttt-Laaaaaaaaaaaaaaa-Giiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"

bunyik nye memang cenggitu.. sebak esak-esak.. so tak leh cakap laju-laju..hahahha.. aku tak daya ok.. nak gelak campur nak menangis tengok.. huhuuuuu.... dah settle makan ubat.. aku pon blah lah kan.. tak sampai sepuluh minit, aku tengok Pak Radie tengah sembang ngan Acih sambil sapu cream kat kaki anak dia.. pastu Pak Radie ko dengan lemah lembut.. "Papa tak suka marah anak-anak papa tau tak.. Kasih dah besar, lagi lah papa tak suka marah".. dan bla-bla-bla.. aku malas nak kacau apak ngan anak tengah meluah perasaan ;)

Pagi tadi aku kejut Acih.. "Kasih bangun!".. melompat okayyyy dia bediri tegak.. amik towel gi mandi.. pastu dia jenguk dari bilik air.. dengan lemah-lembut dia cakap "Mamaaaa, boleh sepit kuku Kasih tak?"...



Hahahahahahah.. ko tau, sepit kuku ialah satu benda yang palingggggggggg dia TAK SUKA!!!




sometimes kene garang nak mendidik anak-anak, garang bukan bererti ko dera anak sampai mati.. terajang anak, sepak anak macam bola, pijak anak, itu BINATANG!!!





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

15 comments:

nydia-mama akif said...

Alahai..kesian kasih...tp mmg betul,buat masa ni anakku pun mmg tak jalan cara lemah lembut ni, kene bantai baru jalan....mmg kesian, tp nak buat camne kan...mmg salute la makpak yg boleh didik anak tanpa jentik sikit pun....

Puteri Satu said...

akak suka baca blog fila... sebab..entry dia.. sangat real..rasa cam akak ada kat situ tengok kasih kena marah ngan papa dia... samalah anak dara akak pun cenggitu...sekarang la senang sikit...dulu..ya rabbi ..susah ya tuhan... nak makan ubat...

bnetul...ada masa memang kita kena garang dengan anak..klu tak... naik lemak..budak2 kan..

ikatankasihku said...

mak dia bole nak gelak kasih kene babap...sbr je la

memang betul pun , kekadang kene garang mcm singa, baru diaorg takut..kalau tak, diaorg tak makan saman..

sejak dah anak ni, suara pun dah mcm tarzan betina.....ooooo~~~~~

Pn. Zana said...

betui tuh..kena garang skit sometime kan

mama maman said...

aduhai.. kesian... tp utk kebaikan mmg harus la kena tegur dan pukul anak... minta2 anak pun harus faham sebab apa kita pukul kan... :)

Shinnaz Ahmad Rasid said...

hahha..lawak lah yang pagi terus bangun tuuu....Kasih..Kasihh..comel minta mama kepitkan kuku...:)

b a m b a m ' s said...

agreed!! ehhehehe...

kang berlembut sgt.. naik kepala lak dia..huhu

JMR said...

heheheh..syg anak tgn2 kan org ckp kn..dh bsr nnt, jd budk baik la si acih nih..:-)

cik myrha said...

hehe..akhirnya lembut jugak hati kasih nak potong kuku..kui3.tahniah pak radie..kui3 :)

shazliza said...

kak filla.. anak2 u both sgt comel n sweet, jumpa anak2 u tadi especially si kecik tu sgt lar cute dok merangkak... dah cam teddy bear haa tgk cutenyer.. main tepuk amai2 dgn akak dia, rasa cam nak kidnap bawak balik perlis.. hahaha (mak dia pun cute jer, tetiba i rasa cam giant berdiri sebelah u tadi :P)

MeMHaliD said...

heheheh..bagus tu ajar dari kecik dah besar dia ingat cam saya kecik dulu kalau meragam kena gak lak "mandi" hahahaha...sedu sedan sebab time nangis tu x hengat dunia..pastu kena siram terus senyap sejuk....x rasa nak nangis lagi pon....tp memang kena tegur dari kecik...tu sebab lentur buluh dari rebung...nati dh jd buluh patah beb..huhuhuu...

Aya Ariel said...

bagus la pak radie..walaupon rambut panjang..tapi..ngan anak2 kena lah tunjuk teladan yang baik..tambah2 pulak anak2 tgh membesar nih..kena saiko lebih sikit

kelipkelipchumel said...

Cian acih kena pukul.tp mmg betul kekadang kena gk garang.tp kalau sy,tgk bdk2 kena pukul,kompem mcm nk nangis..hukhuk..tp tang bila acih bgn pg tu mmg kiut+lucu lah.so sweeett..siap swuh kepit kuku.ehehe

C!kpuanmuda® said...

boleh tak aku nak gelak.. sebab selalu yang amik watak pak radie tu aku... aku yang mengamuk.. ya... akuuu.. muahahahahahaha *gelak setan

genuine1224 said...

klakar eh acih..xpa, sekali sekala mmg kena bg pengajaran mcm tu supaya diorg xbesar kepala kan? utk mengajar, bukan mendera