Monday, June 20, 2011

Bagaimana Mengelakkan Rumah dimasuki perompak...

atau in English, How to prevent break-ins..

Sebelum aku bagi tips dan panduan jom sembang-sembang dulu okayyy...

Aku harap korang tak confuse atau macam pelik dengan entry aku yang rumah kene ceroboh eventhough ada segala alarm system.. like i said, orang yang masuk rumah ialah 'orang yang dikenali'.. so harap korang clear... so penat plak aku nak menjawab biler orang tanye "Eh? tak selamat ke guna ADT System????".. jawapan dia InsyaAllah selamat!!!! sebab aku pon customer ADT jugak ;)

aku tak kuasa nak promote ADT alarm system ni... tapi kalau korang tanya pendapat aku lah kan.. aku rasa selamat bila ada alarm system.. at least kalau orang pecah masuk rumah kau time ko tengah tidur anak-beranak tengah-tengah malam.. Alarm dia berbunyi kuat giler, satu block boleh dengar..hahaha.. kalau ko perompak ko tak menggelupur???? ko kena masukkan password baru dia diam.. dan bila alarm tu berbunyi, ADT akan call ko.. (depends ko nak letak nama sapa time ko memula register).. ada 5 orang kot yang ko boleh letak nama ikut pada keutamaan... dan polis sekali ok.. memula ADT akan call orang pertama (owner) utk inform yang alarm rumah ko tengah bebunyi.. ko nak dorang inform polis utk datang terus ke apa? ye begitulah lebih kurang bagaimana sistem ni bertindak... dia ada banyak point-point.. up to you ko nak pasang kat point grill ke.. pastu 2nd point kat pintu.. then pintu dapur.. tingkap ke.. macam umah aku aku letak kat point-point pentinglah kan.. so bila aku bukak jer grill.. aku kene kelam kabut utk masuk rumah dan masukkan password.. ko boleh set kat timer, ko nak set 15 saat ke.. 30 saat ke.. 60 saat ke...

kenapa aku pasang alarm system.... sebab aku takut perompak masuk.. zaman sekarang ni main ikat-ikat jer.. eiii seram... tak kira lah umah ko banglo ke.. umah kecik ke.. so bila ada alarm system.. aku boleh lah tido dgn tenang sikit... penah dulu masa baru-baru pasang.. tetiba pukul 1 pagi dia bebunyi.. giler babi aku melompat terus dari katil.. nak tekeluar jantung aku.. nasib Pak Radie ada time tu.. hahahha.. rupanya baru pasang kan.. so ntah apasal ntah.. salah pasang ke apa ke.. bukan nye sbb orang masuk.. perghhhh seram..

ok jom kita tengok tips elak perompak masuk umah:-

1. Fool them by making your home look occupied all the time
-sajer aku kasi semak sikit in BM yeh? ko jangan lah bagi perompak tau yang ko takde kat umah... atau rumah ko tu nampak mcm ditinggal lama-lama...

2. Use automatic timers on lights when away from home.
-ni aku tak pasti.. ada ke lights guna automatic timers? kalau ada bagus jugak kan? so kita set kan.. dari pukul 8.00 malam. ko nyalakan till 6 pagi.. ngeh ngeh..

3. Always park your cars i the garage with the garage door shut.  A burglar may otherwise notice a pattern that a closed garage door or no cars in the driveway means no one is home.  closing the garage door and having curtains or blinds on the garage windows also hides some of your belongings.
-kiranya, kalau ko takde kat umah.. tapi kereta ada dalam garage pon dah cukup utk buat perompak fikir ko ada kat rumah...

4. Place radios on automatic timers and raise the volume so that they can be heard outside.
-ok ni bagus gak, tapi jangan lah stok kuat sangat sampai ganggu jiran tetangga..

5. Lower the sound of your telephone ringer and answering machine so taht they can't be heard outside.
-ni kita selalu tak terpikir kan? kalau boleh letak kat silent mode lagi bagus.. nanti orang dengar telepon ko asiklah berdering tapi takde orang angkat.. sah-sah orang tau ko takde dalam rumah!

6. Never leave notes on your door that can tip off burglars.
-agak-agaklah plakkan? nak bagi tau satu dunia ke?

7. Make your home a harder target.
-ini terpulang lah kepada kebijaksanaan korang nak buat cemana...

8. Inventory and mark your belongings
-kalau boleh yang valuable tu jangan lah letak tempat yang perompak leh agak kat mana..dan ko kena tau lah barang-barang apa kat umah kau..

9. Be a good neighbour
-ok ni pon penting.. good neighbour tu bukanlah pagi petang siang malam ko nak gi betenggek kat umah orang... tapi at least kenal lah sikit-sikit... boleh hai-hai bile jumpa... aku ni kalau orang tak biasa memang ingat sombong.. so far jiran kat rumah sekarang ni pon semua jenis faham.. memasing sibuk.. kalau terserempak pon, kat lif jer.. janji kenal siapa jiran tetangga.. kalau jumpa sengih-sengih 'hai, lama tak nampak.. ohhh hantar anak kat ne?' jadiklah ayat-ayat pemanis mcm tu kan.. heheh.. so bila kita takde/away, boleh lah mintak tolong jiran sebelah tengok-tengok kan rumah.. phone no jiran WAJIB simpan yer.. senang nak calling-calling apa-apa hal ;)

10. Do not have money or jewelry lying out in view from a window.  if possible, keep jewelry and other small valuables and important documents in a safe deposit box.
-sapa yang bangsa suka kumpul emas berlian nie.. pepandai lah korang yek.. aku tak pakai emas.. so bersyukur jer disitu..

11. Do not tell strangers your daily routines.
ok ni aku baru nak realize.. korang para bloggers pon konfem terlepas pandang benda macam nie.. well.. bloggers katanya.. semua nak cerita.. hahahah... lepas nie, aku TAKKAN bagi tau date-date yang aku takde kat rumah... aku akan cakap yang aku 24/7 ada dirumah..muahahhaha.. tup-tup korang tau aku dah balik from somewhere dah.. yelahkan.. bahaya tau.. ko tak tau ntah sapa-sapa baca blog kau? ko ingat perompak tak pandai baca blog????? kalau dia tau address kau kat mana... tak ke ko bodoh namanya.. bagi laluan kat orang suruh pegi merompak... so marilah kita semua ingat-mengingatkan... kalau boleh, jangan inform kat blog atau bagitau strangers bila masa ko takde kat umah.. 'eh aku kalau takde kat umah, pegi holiday, aku suruh PIL aku dok umah aku tau!!!!!!'... atau sesiapa yang boleh dipercayai utk mengawasi rumah sewaktu ketiadaan saya.. (sila gerun sekarang)

12. If you are at home working outside, leave all other doors that are out of sight locked.
- jangan ko sibuk mengejeka kebun.. pintu dapur plak tenganga... tolonglah alert sikit ok?

13. If you have children, discuss home security with them, such as not talking with strangers about their home, its contents or family schedules.
-agak-agak sapa ada anak dah besar sikit boleh lah ajar anak-anak tentang langkah keselamatan ok?

14. Call ADT/alarm system when you are about to leave the country/outstation
-ini aku buat sendiri tips nie..hahah.. agak-agak kalau korang nak pegi outstation, ko boleh call ADT bagi tau.. pada date bla bla bla.. ko takde.. so kalau alarm berbunyi, ko nak ADT terus call police dan minta police terus datang check... yes, ADT boleh buat tu untuk kau...


sekian sahaja tips kali ini.. harap boleh diguna pakai tips ni semua ok.. babai..










EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

9 comments:

NenetPenne (NP) said...

good info

my sista pakai alarm system sejak rumah dia kena masuk perompak

my brother pakai alarm sistem sebab rumah dia tak ada grill...

rumah i tak pakai alarm system sebab dah ada parkguard..heee

memang ada bloggers yang siap bagitau sekian2 date dia pegi situ dan sinun... dahlah blogger tu kaya, maklumlah buat MLM..

terpatrisinarabadi said...

tips yang berguna...memang risau skrg ni mcm2 kes..

perompak2 sekarang ni celik it, tu yg bahaya...

Iela Fazielah said...

gud info filla.... ila pun br je buat info pasal ni... tp amik dr FB..haha.. bab jgn bg tau bila xde rmh tu mmg skrg dah amal dah... even hubby ada or takde rmh pun xbrani nak bgtau dah..bahaya ooo

JMR said...

yg update status kt fesbuk, twitter bgtao satu dunio yg dia xde kt umah yg plg bhy...

Sofea said...

No 9 terbaik

Be a good neighbor..

tapi kalau time raya,

semua2 no tu kena buat.. kekeke

Alkisah Woots Woots !!

liz said...

kat rumah parents saya ada lampu yg automatik nyala waktu malam..macam lampu tepi jalan tu..tapi pesen lampu rumah la..letak kat garaj & 1 dalam rumah..yg kalo tengok dari luar nampak macam ada org je kat dalam..

bunga said...

kalau bela hantu raya consider tips jugak ke?? kekekek...

zilazaimy said...

ooo umah u la yg bunyik smpai blok A tu erkkk...heheheh tk de lah..gurau jerrr...da best tips la...caya lah filla...baru trpkir nk pasang..sblom2nie tk kisah pon...huhuhu...

Hirda Ibrahim said...

good info.
yg item no 11 tu betui gak kan?
x terpikir pasal tu pun.
lepas ni pi jln mana2, announce time dh sampai umah je.