Tuesday, December 28, 2010

KURMA DAGING

Oklah.. kita citer pasal daging masak kurma dulu lah yer... sediakan bahan-bahan seperti diatas.. tu yang aku sempat snap jer tuu... yang lain refer bahan-bahan kat bawah nie.. ni pon resepi tak complete... kalau ada kayu manis bunga cengkih bagai tu.. leh jer bubuh...

Bahan-Bahan
-3 ulas bawang merah
-3 ulas bawang putih
-1 inci halia
-2 biji bawang besar dibelah empat
-1 packet serbuk kurma ADABI
-1 kotak santan/1 bungkus santan
-lada besar
-1 batang carrot
-2 biji kentang

Cara-cara
panaskan periuk...hiriskan bawang merah, bawang putih dan halia... dan tumissssss.. lepas agak-agak naik bau, masukkan serbuk adabi yang dah dibancuh (paste).. masak hingga naik bau jugak.. lepas tu.. masukkan daging... kacau rata dan masukkan air... biarkan daging empuk, masukkan kentang dan carrot.. pastu, masukkan santan plak.. kacau dan kacau dan kacau... pastu masuk garam secukup rasa, campakkan plak bawang besar yang dibelah empat tu.. last-last tu masuklah lada besar yang dibelah dua tu..
*kalau ada tomato pon boleh jer masuk..


selongkar fridge jumpa carrot tinggal sebatang.. jalannnnn!

bancuh dulu ngan air mcm ni yer... then tumis ngan bawang semua tu..

pastu masukkan daging...

ok tu jer gambar yang ada.. nak google image daging masak kurma.. tapi semua orang punye.. takut kene saman... masak ni tengahari... petang sampai malam kene serang pening kepala stok muntah-muntah.. aku kan hover kalau pening.. pastu makan nasik.. tak kuasaaaa nak snap gambar.. nak suap nasi dlm mulut pon tak daya..

silelah try kurma.. dap gak..makan ngan nasi pastu buh KICAP... mabelessssssssssssss!!!



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

3 comments:

Zahira said...

Yeay! Nak try Kurma Daging!

genuine1224 said...

kurma mkn ngan kicap mmg terbaek!!

sheila said...

aku suke lauk ini...tapi kurma ayam le