Wednesday, July 27, 2011

RESEPI SOTONG GORENG TEPUNG DAN MACARONI GORENG..

ehem ehem.. orang belagak macam bagus memang macam nie... orang nak tepek resepi ko pon sibukkkk nak tepek.. tapi tengok lah plak..orang lain nye resepi tu giler baban... ko takat-takat nie pon nak nyemak jugak ke?...jawapan standard diva:-

Eh.. sukati aku lah, blog aku! *ok jawapan bosan.. semua blogger mesti guna ayat yang sama*

jawapan yang daring sikit:-

Ada aku kisah?

tapi tak leh.. tu dah macam jawapan malas or takut nak kene hentam...

so aku rasa paling bernas dijawab begini:-

Yer adik-adik, akak-akak... saya budak baru belajo.. saya tak pandai masak.. so bila dapat sediakan makanan macam ni pon saya rasa sangat gembira.. sehinggakan hati ini meronta-ronta untuk dikongsi bersama pembaca yang lain.. saya harap pembaca juga meronta-ronta untuk mencuba resepi saya budak baru belajar ini... sekian terima kasih..

Amacam? manja tak aiiiiii???? muahahahhaha...




SOTONG GORENG TEPUNG

Bahan-bahan
-5 ekor sotong (dipotong ikut suka)
-1 cawan tepung gandum
-1 sudu kecil baking powder
-sedikit lada putih
-sedikit garam
-1 biji telur (dipukul)
-1 botol Thai Sauce

cara-cara
setelah sotong dipotong dah dibasuh, sila tos hingga kering.. masukkan lada putih, garam, baking powder ke dalam tepung gandum dan gaul rata.. kemudian celup sotong ke dalam telur dan golek-golekkan sotong ke dalam tepung.. panaskan minyak dan goreng.. jangan lama sangat, nanti sotong jadi liat.. dah siap tolong angkat dan hidang bersama sos cili thai.. ranggup sekali dong!!!

ok sotong goreng tepung ialah peberet laki gua.. tapi make sure sotong goreng tepung, bukan tepung goreng sotong..  ;D





MACARONI GORENG

Bahan-bahan
-1/2 paket spageti
-carrot di slice halus-halus
-lada bulat hijau dan merah (dipotong dadu)
-isi ayam.. kalau ada tulang pon boleh tibai je atau daging cincang (ikut suka ko nak pakai yg mana)
1 biji bawang besar (potong dadu)
3 biji bawang putih (potong dadu)
-2 sudu besar cili kering blend
-1 sudu cili sos
-1 sudu tomato sos
-sedikit garam


Cara-Cara

rebus macaroni hingga lembut (anggaran 15 minit).. masukkan secubit garam dalam air rebusan.. kemudian toskan...

panaskan minyak... tumiskan bawang besar dan bawang putih sehingga layu.. masukkan cili kering blend.. tumis hingga wangi.. masukkan sos-sos tu..masukkan isi ayam/daging.. kacau rata hingga masak.. masukkan sedikit garam.. masukkan hirisan carrot.. kacau rata, kemudian masukkan macaroni bersama lada bulat (dadu) tadi.. kacau hingga rata.. bersedia utk dihidangkan..



ok, macaroni aku tawar..hahahah... ok lah tu.. kurangkan garam dalam masakan T____________T

sebenarnya aku ngan Pak Radie dah stok nak muntah mengadap nasik tiap-tiap malam.. kang bila aku tanya "Pa, nak masak apa malam nie? nak ayam ke ikan? masak apa?".. dia baru membayangkan pon muka dah stok nak muntah.. haku lagi nak muntah tengok muka dia nak muntah... hahahahah.. bosan siot makan nasik hari-hari..

kalau mak ngan apak pon dah stok nak muntah mengadap nasik hari-hari.. confirm anak pon sama kan kan? so kena lah mengambil kira hati nurani dan perasaan anak... aku kena plak prepare dua masakan.. macaroni untuk Amaani aku kena masak lain.. tak pedas.. hahaha.. lantak anak umur setaun aku sumbat macaroni goreng..


ini Amaani punye.. aku gunting-gunting bagi hancur.. heheheh.. Amaani tu apa sumbat pon semua dia telan.. suapan pertama akan diikuti dengan kepala mengangguk-angguk.. tu maknanya sedap ;)

ye adik-adik, selamat mencuba resepi asalkan boleh ni ye.. babai...






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

6 comments:

Aya Ariel said...

erkkk..mudah nyer buat macaroni goreng?

biar benar nih?

baiklah..aku meronta-ronta nak teraii macaroni goreng sebelom posa nih..kannn???

liz said...

saya lagi terlebih rajin..sotong goreng tepung tu gn tepung kentucky je..tak buh garam pun dh masin2 sket..takde telur xde soda..=(

tapi kena make sure toskan sotong tu smpi agk2 kering..jadi gak mcm kedai..bg org mkn smua igt byk ramuan..padahal tepung kentucky je..

nk buek camno..umh den tak byk bhn msk..=(

kema said...

auuwwww...sotong goreng plus makaroni grg...nak try...

Mimy Hamid said...

sudah ku copy print...menu berbuka standby ready..

harnidahussin said...

ooo..patutla..tak bancuh dgn air..pakai telur...patutla chek goreng dulu abis tertanggal tepung dari sotong....hahahahah...mekacih yer bagi resepi..

Lenny said...

mudah tp aku tau mesti setapp..nanti aku try.... dari aku masak maggi je kan.. baik lg spagetti goreng ko nieh... tengkiuuuuuuu