Friday, July 08, 2011

Didik Dari Rebung bukan Buluh..

semalam haku mengamuk lagi.. ngan sapa? dengan Acih lah.. sapa lagi...takpelah, cuma nak bagi dia new lesson...

cer cite... citer dia ginii.. malam tadi aku tadah air minum sbb yang dalam fridge botol semua dah kosong... masa nak tadah aku tengok Acih amik satu botol tu dia bukak penutup tu selamba badak nak main togok je.. aku sound lah "Kasih... amik gelas.. tuang dalam gelas"... pastu dia tak puas ati sikit lah.. dia jawab "Mama tu ngan papa boleh je?"... aku diam je.. pastu cakap "Mana ada, nampak ni mama minum air oren pon tuang dalam gelas.. nah amik gelas ni tuang dalam ni"..

Pastu dia tuang penuh gile.. aku dah angin.. "Kasih... nak minum sikit je kan???? kenapa tuang penuh satu gelas??? tuang sikit dulu.. habiskan, kalau haus lagi tambah lagi.. jangan biasa membazir.. tau kan tuang penuh mcm tu memang confirm tak abis???? sekarang mama nak tengok Kasih minum sampai habis.. mama tak suka orang membazir!!!"..

mak kau ni dah kenapa hangin satu badan? hahahahah... agak nya aku dah bengang sebab tengok dia sengaja je tuang bagi penuh sebab aku tak bagi dia togok dari botol... pastu aku bediri je depan dia sambil dukung Amaani... minum sampai habis.. kalau tak habis siappppppp!!!! tegak je budak tu sambil minum sikit-sikit-sikit-sikit... a'alaaa.. aku memang hangin betul.. ko minum bangsa seteguk.. ko boleh tuang penuh satu gelas kan? sapa datang umah aku.. make sure minum bagi licin.. sapa membazir siapppp! *memang takde lah orang nak datang umah ko* hihih...

ok pastu apa benda ntah aku pegi depan jap.. lagipon aku saje je.. hahahha.. Pak Radie mandi... pastu tak sampai 1 minit Acih pon terus pegi depan buat muka sadin cap ayam.. aku biar je.. then aku tanya "Air tadi mana? habis ke tak?"... laju dan konfiden je dia jawab "habissss"... pastu aku tanya lagi... "Air tadi habis ke tak?????"... dia nye confident tu dah menurun skit.. dia jawab slow tapi mata tak pandang aku.. "Habis".. then aku tampar lengan dia... aku tanya lagi "HABIS KE TIDAKKKKKK?".. dia diam.. aku sambung lagi "Jawab HABIS KE TIDAK????".. dia angguk-angguk tapi mata dah berkaca... ko ingat aku apa??? ko ingat aku tatau ko buang dalam sinki kan????? buang tu aku takde hal, selori lagi aku boleh tadah air tu.. tapi MENIPU ni aku tak boleh sikit..

meleleh-leleh air mata dia.. tiap kali dia jawab "habis" memang 'habis' lah aku penampar tangan dia.. sampai lah akhirnya dia jawab "tak habis"... aku tanye kenapa kena menipu?????? "Hah eloklah tu menipu mama, Tuhan marah, pastu malam ni kasih tido... tuhan potong lidah kasih.. besok pagi Kasih bangun.. lidah dah takde, terus jadi bisu.. nak mcm tu kan????"..

dah habis sesi menakutkan dia pasal balasan menipu orang tua.. terus sound "Kalau dah tipu sekarang nak buat apa? nak mintak maaf ke tak?"..

"MINTA MAAF"

haaah ni pon aku angin.. suruh mintak maaf.. itu jek pendek ayat ko kan... "Minta maaf? siapa mintak maaf? hantu???"...

pastu dia cakap... "KASIH MINTA MAAF"

pastu aku sambung.. "Kasih minta maaf kat sapa???????"

"KASIH MINTA MAAF MAMA"

"Dengar sini Kasih, kena cakap macam ni ok.. "Kasih minta maaf mama, lain kali kasih janji kasih tak buat lagi"... dia pon kedek-kedek lah salam tangan aku.. Pak Radie pon dari kejauhan "kasih, amik tangan mama tu.. salam mintak maaf cepat"...

pastu aku boleh tegelak plak.. sebab Acih amik tangan aku salam ala-ala shakehand "hello i'm Kasih, nice meeting you".. muahahahahahaha...


ok lah sebenarnya ada aku nak sampaikan dari cerita kat atas nie.. mak aku pesan.. dia dengar ceramah kat radio ke tv ntah.. mcm biasalah kan.. konpem sampaikan kat aku... nak mendidik anak dari rebung.. bila dah jadi buluh tiada gunanya.. eh citer pasal rebung, hari tu gi kenduri kawin aku bengang je kat Pak Radie ko nie.. sembang ngan dia.. kan ada amik lauk rebung.. dia boleh cakap kat aku tu lauk BULUH.. banggggg.. kalau buluh gigi abang dah takde dah bang.. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

ok sambung citer.. kalau anak buat kesalahan.. dua-dua pihak kena main peranan.. macam kes aku.. Acih tipu aku.. so bila dia dah mengaku salah dan nak minta maaf.. kadang budak ni kan maluuuu sikit nak salam kita?? so time ni bapak yang kena main peranan suruh anak tu salam tangan emak.. takkan arr aku plak yang nak sound dia "acih, amik tangan mama salam cium".. kan ke kelaka kalau aku yang suruh dia minta maaf kat aku? ni kecik lagi takde lah kelaka sangat... so bila BAPA yang suruh anak tu hormat kat mak dia.. benda tu secara logiknya akan mendidik anak-anak supaya hormat orang tua dia.. sebaliknya pon mcm tu.. kalau dia buat salah kat bapa, mak yang kene main peranan suruh dia salam minta maaf kat bapa... baru dia ada rasa hormat dan takut kepada ibu dan bapa... 

nak mendidik anak utk mesra dengan kita pon kena dari kecik.. yang bapak kena selalu cakap kat anak.. "peluk mama tu.. sayang mama tu.. salam tangan mama tu"... paham????? kalau dah besar galah baru nak ajar anak manja-manja ngan kita dah kejung namanya.. dah kekok... tapi jangan lah sampai manja sangat.. yang jantan masuk sehati berjoget ngan mak.. yang pompuan dah belasan tahun nak tido peluk-peluk ngan bapak masuk bawah ketiak..omg! ok dah aku lapar nie..

mana yang baik kita jadikan teladan.. kita belajar sama-sama k? tata..





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

17 comments:

NenetPenne (NP) said...

terbaikk.... hidup fillanie

jangan pulak bila mak marah anak, bapak pi backing anak..
ni memang tak bolehlah..
kalau nak marah mak sekalipun, marah dalam bilik jangan bagi anak nampak...


i punya perangai pun lebih kurang u jugak...

ni students kat kolej i ni,, dah duduk kat kerusi tu, lepas duduk susnlah balik ke kedudukan asal..ni tak, tinggalkan mcm tu jer...depa ingat i ni apa??? dah besar2 umur 18 tahun pun *tupid....

terpatrisinarabadi said...

kecian kasih, kene dengar suara petir mama dia...nasib apak dia tak suruh melutut minta ampun....hehehe

theotherme said...

sesekali mama ngamok cam tu mmg dorang takut kennnn. sama cam i la. bebel2 tak jalan. keneee gak nak ngamok cam singa lapar baru la nak jalan...

Izza - Jiejah said...

akak pun pantang kalau menipu ..kalau x habis cakap jek x habis pestu bersedialah terima hukuman hahahaha kijamm .

Byzura Mj (By) said...

garang nya mama nih!! Tapi kalau aku jerit gak kot. kelakau time Kasih ckp nice meeting u tu. hak hak hak!

cik myrha said...

kene garang dengan budak2 ni..bg spesel lesson sikit.hehe :)

aishah jamrek said...

yup. kena luntur dari rebung. kita nak ajar benda baik kan. selalu kalau benda yang tak suka dia akan ingat..

JMR said...

papep on acih tetap menten comel..heheh..garang bertempat ok gk kan kalo nak mendidik nih. mesti anak akan igt pesan mak smpi ke mati, nak2 kalo tingat sakitnya kena rotan ngn mak..

Cik Bambam said...

agreed!! :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

betul apa fila cakap tue...

C!kpuanmuda® said...

aku takot jadi anak ko filla.. hakhakahk.. tapi aku pon singa :p

ain said...

so true.
i ni housewife, mujurlah siang2 hari most of my neighbours suma keja. Segan gak sbb suara kita je yg memetir. tp betullah.ini cara nak ajar anak survival, hormat parents, tolong2. and i agree with nenek penne. budak2 skrang langsung mcm lembik..lembap.tau posing dpn camera je..baik lelaki or perempuan

Azira Y said...

garang la kak filla ni. i loike~ haha. geram tgk emak2 yg xreti marah anak. smpai anak tu jadi kebencian atau menimbulkan ketidaksenangan terhadap orang lain.

Aya Ariel said...

biasanye aku ngan laki dua2 garang..tp time mak garang..bapak jadik pelindung..bkn lindung sgt pon tp atleast bekap jgk lah budak tuh..kang meraung2..kami jgk yg kena pujuk..tp..anak2 nih mcm nih laa..xleh lembut2 sgt..nt naik kpala..anak aku yg kakak..tako ayah nye takde..pegi dekat nenek..sbb tkot ngan mummy..hua hua huaaa

A.I said...

cara kau takutkan dia sama ngan aku takutkan bebudak kt umah tu. aku mmg warning, "jgn sesekali menipu. Tuhan marah! nnt sok bangun pagi lidah ilang, lantak kowang langsung x boleh nk bercakap!" ;)

Anonymous said...

hehe... perkongsian yg menarik... :) betul... sy setuju. Dlm hal menegur anak2 ni, kedua ibu dan bapa kn sepakat... kalau x, ssh anak2 nk respect kita.

Anonymous said...

hehe... perkongsian yg menarik. sy setuju bab suami isteri 2-2 kn sepakat semasa menegur anak2. kalau x, ssh anak2 nk respect ibu bapa mrk... :)