Friday, July 31, 2015

MEROYAN.

Ini kisah pagi tadi nak gi sekolah.. Hari ni perang dengan Kasih dalam kereta.. Aku dah lah lambat sikit bangun pagi tadi.. Rutin aku mesti pergi bilik Kasih kejut dia bangun.. Biasanya bibik akan kejut, memang takkan lah dia nak bangun.. Kejut dia "Kasih bangun, bangun!!! dah lambat ni".. aku pulak memang nak kene tunggu sampai dia betul-betul turun tangga katil tu sebab dia selalu tipu.. pura-pura macam bangun, sambung tido balik rupanya.. memang kepantangan betul..

Tadi dah kejut aku tunggu sampai dia turun katil.. so aku jalan gi mandi.. Pastu aku dah siap mandi gi jenguk lagi, rupanya dia bantai sambung tido, dia tarik katil bawah sekali tu and sambung situ pulak.. Oiii apa lagi, mak tiri lah. 

Pastu aku kelam kabut siap.. (memang tiap pagi akan ada adegan kelam kabut) sebab aku memang punctual time aku keluar tu.. kalau tak, masak lah nak mengadap jam kat depan giant tu.. Aku nampak dia solat celah dinding bilik aku tu.. Pastu dia boleh bantai tido balik dengan telekung.. aku ni dah nak turun bawah.. Jerit lagi sekali, "Kasihhh bangun!!!!! Mama masuk kereta terus jalan, tak siap tinggal!"

Berdesup aku turun capai kunci kereta.. dia tak keluar lagi.. dok terkial-kial apa tah dalam rumah.. pastu masuk je kereta, laju je aku tekan minyak.. dah keluar jauh ok, dah nak dekat simpang jalan besar phone aku ringing.. Aku dah "Apa lagi yang tinggalllll ni????".. Bibik call cakap tudung sekolah dengan socks kasih tinggal.. Waaaa nak keluar api kat telinga.

Kene berdas-das tadi.. Semua benda nak tinggal? patah balik mendidih je rasa.. Pastu harini Kasih ada jamuan cikgu bersara.. Dia kena bawak air dua kotak.. So dia cakap nak beli teh bunga tu 2 kotal besar.. Bapak dia melayan lah semalam gi beli 6 kotak besar kot.. Pak Radie memang macam tu.. suh beli 2 dia akan beli 6.. suruh beli ini, dia beli itu.. hahahahah.. pastu Kasih siap bebel, kenapa bawak 4? dia nak 2 je.. pastu dia keluarkan dari bag tu.. Pastu ada Pak Radie beli kacang-kacang skali suruh bawak.. dia tanya pulak kenapa kene bawak? ni apa? Eh budak ni.. banyak songeh, orang dah suruh bawak, bawak jelah.. muka tak puas hati sebab kenapa teh bunga 2 kotak? kenapa bukan 1 kotak soyabean, 1 kotak teh bunga?

Waaaaaaaaaa pitam.  Cikgu kau tak kisah pun ko nak bawak air apa.. tolonglah.  

Turun sekolah tadi muka dah toya dah.. Muka aku lagi toya.. Perangai kasih ada macam perangai aku sebenarnya tapi biasalah, ego tanak terima hakikat perangai sama.. Yang penting dulu aku takut gila dengan Wan, tapi melawan jugak, dalam hati. hahahhaha... Kasih dia tak melawan dalam hati, dia terus je akan luahkan apa dia tak puas hati.. Eh berani kan? 

Pastu kalau dia tak puas hati dia akan buat lah ragam dia macam jalan seret kaki macam tak makan 8 hari.. bila tanya suara tak keluar, yelah 8 hari tak makan kannnn.. Aku selalu bergaduh dengan Kasih kalau apak dia takde je.. Sebab kalau apak dia ada aku susah nak marah.. kang apak dia pulak buat muka tak puas hati.. 

Tapi mostly aku tanya, memang mak dengan anak perempuan sulung dia panas sikit.. Tapi bila besar mungkin dia yang akan paling close dengan kita.. Aku memang garang stok kalau aku naik hantu habislah Kasih tu.. Tapi aku kejap je.. dah jadi orang gila, nanti aku akan normal balik.. aku jenis cepat kesian pun ye jugak.. 

Ni semalam dia balik sekolah dia mengadu akak kantin kat sekolah tu tiap kali kasih nak beli nasi kat kantin.. nasi tu mesti sikit.. Ko taulah, Kasih dah kuat makan sekarang ni kan.. mana cukup nasi sikit.. so dia cerita "Kasih cakaplah, Kak nak tambah nasi, nasi tak cukup".. Tiap kali nak tambah nasi, akak kantin tu tak layan ok.. semalam akak kantin jawab "Dah dah, cukup tu".. Pastu Kasih cakap "Mama datanglah sekolah bagitau akak tu Kasih nak nasi lebih, kasih lapar lah".. 

Hoiiii ni aku tak boleh ni.. Anak nak makan kot.. kenapa kau nak berkira sangat nak tambah nasi? Kasih cakap kalau mak bapak atau cikgu nasi banyak-banyak tak pe pun.. Bagi aku lah, apa masalahnya budak nak tambah nasi kenapa tak boleh? Aku bagi duit kot, ko nak kira nasi kalau tambah tu kene tambah 40 sen ke 50 sen ke, tak pe, janji ko tambah, orang bayar kan????? 

Nanti nak gi sekolah nak tengok sikit akak kantin yang tak bagi tambah nasik tu.. Aku bab anak nak makan tapi orang sekat-sekat ni memang tak leh sikit.. benda lain takpelah.. ni anak ai kelaparan kot.. Banyak kali dah aku dengar dia cakap akak kantin tak bagi tambah nasi.. Awas ko akak kantin!





Love, 
Filla.

44 comments:

Unknown said...

aduyaiiii....memang sama sanggattttt perangai anak sulung saya pon macam tu....kadang-kadang stress dibuatnya..selalu saya fikir anak saya je kot peel macam ni..huhu..tapi betul lah filla..budak2 sekarang ni memang tak macam kita zaman dolu-dolu....mereka mudah menzahirkan perasaan dan ketidakpuashatian...padahal umur baru 9 tahun je kot...1 kita cakap..10 dia menjawap...setiap kali balik rumah or nk mengadap anak-anak sy perlu relax dan positif..kalau tak memang akan ada kes penderaan fizikal dilaporkan...hahahaha...ape pon inilah ujian Allah pada manusia yang berzuriat...kena istiqamah yo lah...mak saya kata..what u give ..u get back...sebab hang punya peel masa kecik pon macam tu...cerewet...wahahaaha...Harap anak-anak kita menjadi kalifah Allah yang soleh dan solehah..aminnn...

FadMN said...

ekekekeke tak cukup nafas baca.tp macam sama je kita.mmg mak ni galabah sikit.pastu mesti panas jer ngan anak pompuan.hihihi

Lynda Che Lah said...

semoga akak kantin itu selamat..

tp kak..mmg demi anak-anak apa je kita buat

Anonymous said...

beli la dua pinggan nasi.. kan senang...

Anonymous said...

hahahah today post extremely funny :)

awas kakak kantin! :P

bagusnye kasih, solat subuh... macam amne kak fila ajar dia solat? budak sekarang kan lain macam sikit...main tab lagi best.

intandayani said...

Kwn sy pun slalu complain mbt keluar kat giant tu mesti jamm

rohayaroy said...

As Salam filaa.. Selamat Hari Raya.. akak dan tinggalkan komen sket.. hehehe dulu masa anak akak kecik2 yg sulung tu pon sama gak mcm awak.. selalu gak gaduh.. memang panas kot ada je yg tak kene.. tapi bile besar2 dah.. pon masih ada gak tak sependapat.. tapi biasa la.. lama2 ok.. dan yg sulung tu la yang paling rapat nanti ngan kita.. yg bab kasih nak tambah nasi tu.. memang la tak patut ye akak kantin tu.. akak pon kalau bab makan ni tak sampai hati dengar.. g je jumpa akak kantin tu fillaaaa.. sian kasih lapar..

Anonymous said...

owh global issue rupanya... anak pempuan sulung I pun gitu mmg gila sakit otak tengok dia bersiap especially kalau tengah nak cepat.. tang dia questions napa tak gitu.. dia nak gini air kotak tu.. haaaa... sebijon ngan my daughter... like so petty and such a waste of time nak layan kannn hahahaha...

maknanya, tak leh marah la kowt sebab it could be a phase of a teeners. hehehehe..sila bersabar la kann... huhuhuhu

hanis

Liyana said...

sy baca pun berapi2 je telinga haha

mrs kayrul said...

Macam nie mama kasih kena bekalkan kasih la...dapat la kasih makan byk2..anak kita pun selalu merungut lapar bila balik sekolah...sikit sgt makanannya...

izzeyda said...

selalu meroyan dengan anak no.2.. adoii laa setiap pagi mesti ada adegan macam-macam.. naik sakit ati pun ada.. tak boleh salah sikit, mula laa perangai.. tak ada pasal, dia cari pasal.. ada saja nak bagi gaduh..

Anonymous said...

saya pun camtu kalo dengan anak sulung saya... anak-anak saya pun 3 orang perempuan, umur lebih kurang je dgn anak2 kak pila... tapi memang panas la dengan yg sulung tu.. adaaaaaa jeeee.. hahahhaha

peej said...

abislah akak kantin tu. aku lak yang seram.

nurul asiken.apandi said...

hahaha...sy ingtkan anak sy jea mcm tue...pg2 kejut bangun nk g sekolah mmg kena tunggu sampai dia bangun amik tower..sy bukak lampu bilik terang2..kalu x buat mcm tue mmg confirm dia sambung tido balik...nasib baik lah rumah depan sekolah jea.tp kdg bila kita nk cepat time tu la dia buat lambat..dok dalam bilik air sampai sejam..selalu ade adegan naik hantu..dgn bapak2 aku marah nnt..budak2 zaman sekarang kan

Chekgu Azrine said...

ingat i sorang je hadapi perangai mcm nih...hukhuk...
kalau i tension dengan anak ke3..baru 7 tahun tapi mcm makcik2 perangai...
bangun pg susah..tggl barang no1...hahahaha
sama jela...

saye niza said...

I cant imagine this! haha. camne ek kalau ada anak dah besar camni nak layan merajuk dia. klo budak kecik boleh la main tipu2 hihi

akak said...

dik...akak ni dh brpengalaman dh dgn hal2 mcm ni. anak akak yg sulung umur 20 dh skrg ni. dh masuk u pn. anak sulung akak mmang sbijik mcm anak adik. kdg2 penat tau tp sabar jer lh. adik kena ingat prangai mcm tu bkn skejap tau. skejap tk skejap jgk. mcm akak smpai tngk. 5 jglh. pernah akak smpai sembur dgn air nk suruh dia bangun pagi.tp bila dia dh start tk dduk dgn kita mksudnya dia smbung belajar...prangai tu hilang sikit demi sedikit. mklumlh sape nk layan peel dia bila dh tk dduk dgn parents. tp tahap kesabaran mmang kena tnggi. sebenarnya cara nk menagani msaalah anak mcm ni kena ikut tahap umur dn bdak tu sndiri. mcm anak akak umur dlm 7 hngga 12 tahun tu mmang akak akn jd mak tiri. bila dia dh mula mnunjukkn tanda2 keremajaan tu dh jd lain. kena brlembut sikit.skrg kami sgt rapat. tntang kantin tu akak buatkn jer bekal utk anak2 akak. kdg2 akak mlas akak belikn aje utk dia org pagi2 sbelum pegi skolah.

Nadia Johari said...

hahaha..budak makin besar makin banyak perangai

Alueyah said...

Hahhaha..bertabahlah kak pilla..saya dulu dgn mama pon sama mcm situasi kak pilla..panas memanjang tiap2 hari nk gaduh lepas tu masing2 tak puas hati dua2 menangis..my dad dh pening tersepit kt tengah2..haha lawak kalau ingat balik..tp skrg kita dh jd bestfren..u just hv to bear with it..semua pon mcm tu kak.lebiu

leya said...

kita menghadapi perkara yg wsama.. hihihihi

tp, part kakak kantin tu...

filla g jumpe dia... teruk ngat neh...

Marsha~ said...

satu napas wey aku baca entry ni sebab meroyan mood punye pasal... wakakakaka

Unknown said...

Abis la akak kantin tu kene sound dgn hakak kawasan....kikiki....sama la akak dgn anak sulung pon camtu gak dulu...uhuk2!! Bukan dulu je benornye sampai sekarang pon asyik nak.bercekau je keje kiteorng :p

Anonymous said...

Akak kantin terpaksa bagi sikit sbb tokey Dan tukang masak
Buat makanan cukup2 utk hari itu sahaja,takut lebihan terbuang,
Makanan sekolah tidak boleh simpan besok tau,cirit budak nanti.
Saya penah kerja sekejap jadi pembantu kantin
Memang kesian kat budak2 yg kadang mintak lebih,takut budak2 ni org susah saya bg lah...
Alih2 menjeruk rasa org kantin dgn saya sbb makanan tak cukup..
Kih kih kih

Unknown said...

Ko ni kelako la Filla...biasela ngan anak-anak kekadang memang x boleh tahann...saye pun mcm Filla ke tiga-tiga anak pompuan ....Kite doa yang terbaik untuk anak2 kite

Anonymous said...

Kak Filla, saya anak sulung dan emak saya memang selalu marahi saya lebih dari adik2 perempuan saya. Kdg2 rasa seperti anak angkat kot. Tapi biasanya saya mengadu pada bapak saya dan lepas tu bapak saya blanja saya mcm2. Haha. ;p

!EFIL said...

Anak saya pon pompan suma.. Nampak gaya tak lama lagi mcm kak pilla jugak la ye 😭😭😭😭

Anonymous said...

salam
bila anak minta sekotak dua utk event di sekolaha mak abah beli lebih maknanya dia mahu mendidik anak anak semngat berkongsi dengan kawan kawan.. n=bila lagi di hari hari keraian... arwAH MAK SAYA selalu buat camtu.. niat nya ajar anak dan bersedekah...


terapkan konsep tu pada anak anak. syabas abahnya..

Kak Vit said...

eeee... samalah anak saya yang sulung tu, tapi anak saya ni lelaki. bab nak suh mandi adoyaiii bercinta! haha.. boleh jadi stress nak suruh mandi gi sekolah je pun, satu taman boleh dengar suara ku.. hihi.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

haha.. meh nak story satu cite.. satu restoran area putrajaya.. kalau sebut sini semua tau kot..

masa mula2 order si waiter nie dah tunjuk kerek...muka kerek..sampai my sister takut nak order ok fine..

kali kedua .. makanan anak yg umur setahun lebih sampai.. sebab makanan lain tak sampai so dia makan dgn abang dia and habis...so i order lagi..

si waiter tue boelh sound " kak order karangla..nanti anak akak makan habis lagi.. nak order lagi..habis lagi!"

wahhhh ini sudah mencabar kesabaran.. tadi masa kitaorg semua order kali pertama ko buat muka kerek sampai kakak aku takut nak order nie ko sound pulak aku sebab anak aku nak tambah order?"

ila jerit satu kali kat situ.. memang tak sangka ila boleh jerit kat situ..siap mengiGil2 tahan marah sebab yg nak makan tue anak ila yang sakit jantung" AKU PUNYA PASAL LAH NAK ORDER BANYAK KALI PUN! KO AMIK JELAH ORDER!"

terus husbd pegi komplen kat towkey dia kat kaunter bayaran.. husband siap cakap "jangan suruh waiter tue yg hantar.. nanati semua pinggan mangkuk terbalik!"

towkey dia maintak maaf & sampai sekarang ila tak bawak anak2 pegi situ lagi! benci nak tengok waiter tue.. ko datang sini jauh2 carik rezeki.. malaysia dah terima..buat jelah keja betul2! eee.. bila ingat memang sentap...dia boleh perli2 jugak kat kat belakang ila lepas towkey dia sound dia.. dia ingat ila pekak? ila ngadukat husbd lagi.. husbd sound dia kuat2 terus dia duduk belakang kedai.. ko datang nak carik rezeki buat cara nak cariik rezeki.. kalau tidak boleh balik!

ini pila dengar citer kasih je.. pila belum nampak depan muka pila. si makcik kantin tue buat kat kasih mcm tue.. mesti mengigil2 tahan marah mcm ila..

sori emo bila bayang si kasih tue mcm anak ila...

Anonymous said...

Oo mek.. kalau dgn anak anak kecil.minta nasi lebih makanan lebih atau takde duit nak bayo ...kalau beri dgn ikhlas.. sbb pahal sedekah. .
bukan kokkihkih

Cik Da said...

salam hi sama la anak2 zaman sekarang ni ssh nak suruh g mandi pagi2 nih....

QASEEH HATIKU QASEEH said...

mmg ehh pekerja kantin mcm tu..dkt sekolah anak sy pun mcm tu..anak sy balik2 bagi tau..makcik kantin x bagi nasi lebih..even anak ckp nak nasi banyak..lps tu bagi lauk ayam kecik sahaja..kesian anak kita nak makan tak kenyang..padahal kita da bagi duit xtra pun..anak sy pn ckp makcik kantn layan cikgu2 dengan bagus...perna jg anak sy ckp budak skola tak bole mkn nasi berlauk..d suru beli mknn yg khas utk budka skola shj..nasi putih berlauk utk guru kata makcik kantin..tp sy malas nak bising2 g skola..maka nya hari2 sy bagi anak bw bekal nasi or mknn berat lain dr rumah..

Unknown said...

Assalamualaikum & Salam Aidilfitri..baru je follow blog akak dz few months. Byk sgt info menarik n bg inspirasi kt sy especially psl isu menguruskan keluarga ni. Hehe..berkenaan entry akak ni, sy pun anak sulung jgk. Patut le mak sy lg serasi dgn adik pompuan saya, agaknye perangai sy pun mcm kasih tu kot dr kecik2 dlu. Haha..bab yg dh bangun pstu tido balik tu mmg pe'el sy jugak pun zmn sekolah2 dlu kak. Kdg2 rase mcm akak marah sy pun ade :P Anyway sy percaya akak mmg terbaik dlm uruskn famlily ni. Tu yg sy buat sumber rujukan dlm meneruskan cabaran hiduo ni.

hrp sudi jenguk2 blog sy yg bru setaun jagung yg x seberapa ni ye..
http://hamidahyussof87.blogspot.com/

Thanks..

Unknown said...

Hahah sabor jela

Unknown said...

Hahah sabor jela

Unknown said...

Hahah sabor jela kan

Anonymous said...

Men didik anak namanya ....dgn cara sedemikian...Alhamdullillah korang mampu .

Anonymous said...

Kenapa org kita begini ya padahal ugama kita isselam..??
Ugama menggalakkan sedekah jariah ...dan balasanya boleh dinampak secara halus dan kasar..
secara amnya rezeki murah ber lipat ganda..dan juga menjauhi bala ..
kalau kita bersedekah pada anak anak kecil besar pahala.gitubjuga sedekah pada haiwan org miskin org susah etc..
ni tak berkira... kita berniaga tapi otak kecik.. lupakan kekuatan allah swt.
niat kita.. semua..
Kalau bangsa bukan islam buat itu memang paham. ..dia bukan anut ajaran agama kita.
Toksah pergi jauh..bulan puasa.. pasar ramadan.
nak untung overnite..sanggupla...
tak tau malu? Takntau maku jual makanan tak sedap harga mahal.Makanan basi harga mahal. Quantity sgt sedkit yg tidak masuk akal harga mahal..
Kuality taik harga mas.
so itulah dia di bulan yg mulia peniaga juadah ramadan boleh buat benda yg sgt memalukan diri nya dan agamanya..

so klaua merekantu boleh buat mcm tu.. makanya dia boleh buat pada orang orang innocent...
bulan puasa org boleh menangguk di air yg keroh apa lagi anak anak yg naive..

Anonymous said...

Makr sure anak anak tido pukul 830mlm. So pagi senang bangkit. It is training and setting the mind..
insyallah. Kalau dinner beri makan banyak sayur dan protein..lebih dari carbs.
Tetapkan jadual waktu ..time sembhayg mengaji.. main dinner pukul 6/7. Tidor pukul 8/830pm. Meaning no tv ipad not entertainment ..except weekend. Homework pukul 4/5.. etc..main sejam in btwn.. rest sat then rules starts sunday evening at 430pm
ni elok utk anak yg leceh nak bangun mandi.pagi.. mandi air sejuk bagus.. tapi kalu tak tahan..jirus kaki sampai betis dulu dgn air sejuk.. biar dia segar..

all about traininf

Anonymous said...

ank sy pun selalu kena camtu kat kantin skpp 8(2).. kdang tu ank da byr x bg balance.. mmg da ramai parents kat situ hangin ngan akak kntin ni..menyombong x hengat, muka x pnh nk senyum lauk plak tngkap muat jer.. sudahnya tapau kat off hari2 sanggup p hntar nasi kat anak.

Anonymous said...

ank sy pun selalu kena camtu kat kantin skpp 8(2).. kdang tu ank da byr x bg balance.. mmg da ramai parents kat situ hangin ngan akak kntin ni..menyombong x hengat, muka x pnh nk senyum lauk plak tngkap muat jer.. sudahnya tapau kat off hari2 sanggup p hntar nasi kat anak.

Anonymous said...

Bawak jer bekal nasi dari rumah. Kang x pasal2 kakak kantin pedajal kasih disebabkan kasih bawak mak suh sound dia pasal kasi nasi sikit dgn kasih.

Anonymous said...

Part menipu duit balance tu betul dashat. Shld complain.to cikgu besar. Kalau nak ajar senang aja buat polis report...suruh polis siasat.. sure makcik kantin terkencet..

Disiasat polis kerana .meniou anak anak kecil.. sure takut nya campur malu..


haha

Anonymous said...

Shameless