Friday, May 02, 2014

HIMPUNAN LAUK-PAUK MASAKAN FILLANIE.

Hai shemuaaaa.. Amboi bajet comel plak memalam nie.. Tak tau kenapa harini rasa penuh semangat.. tengahari tadi gi Alamanda beli baju selai dua pon mampu bagi mood ahkak ceria.. hehehe.. 

Petang sampai je rumah terus sinsing lengan baju.. sempat masak.. eh lauk tu gambar dia kat bawah.. ni lauk lain nie.. hahaha.. Tetiba rasa nak buat entry himpunan lauk-pauk masakan Kak Pilla.. tak tau ada yang dah keluar blog ke belum.. haku copy paste je gambar dari album phone.. so mana yang aku masak aku buat satu album, resize dan masuk blog ;)

Aku bukanlah dalam kategori pandai memasak.. kalaulah terpilih untuk masuk pertandingan memasak, sure Kak Pilla berdiri senyum depan camera pegang senduk pastu keras tak bergerak.. hahahah... Ai boleh masak kat dapur sendiri je.. dapur orang je aku fail.. hahahha.. Lagipun aku tak tau buat cake, tak tau buat roti.. tak tau buat pencuci mulut.. tak reti buat kuih.. semua aku tak tau.. aku tau masak lauk je.. tu pun lauk-lauk harian je.. hahahaha... 

Oh ya, ada reader bagitau Kak Pilla haritu.. blog Kak Pilla masuk Intrend May 2014 yang cover dia ada Fathiya ngan jejaka-jejaka kacak malaya tu.. belek-belek.. ada terselit sikit.. jadiklah.. tupun dah kembang kempis idung Kak Pilla nie.. hahahahha.. nanti tu kita citer lain k.. banyak yang kata blog kasihaleeya suka share pasal melancong, anak-anak dan masakan.. Amboi terus panas pipi Kak Pilla.. mampos aku.. bukan reti pon.. hahahaha.. 

Ok terima lah himpunan lauk-pauk al-hentam-kromo je ;)

Sambal tumis udang petai ni antara lauk kegemaran aku.. makan dengan nasi tak boleh campur lauk lain.. nanti kalau campur lauk lain, fail terus rasa dia.. kan kan?

ni aku pon tak ingat.. daging ke pedal.. lauk kering-kering macam ni favourite Pak Radie.. Aku boleh je makan.. tapi aku tak biasa makan kering-kering tak berkuah.. 

Ketam favourite Pak Radie jugak.. dulu Kasih suka.. now dia tak suka sangat.. tapi boleh lah.. kalau ada dia bedal jugaklah.. Amaani paling suka ketam.. 

Sotong aku tak reti masak lain selain dari masak kicap atau sambal tumis.. Pak Radie suka sotong goreng tepung.. tapi aku tak suka masak tu sebab takkan nak makan tu je ngan nasi.. dah tentu aku kene masak lauk lain.. dah satu kerja plak nak kene masak lauk lain.. so tak yah..

Rasanya ni ikan jenahak.. peria katak pon aku suka.. elok plak ikan ni ada telur.. sedappp.. 

ikan selar goreng garing ala-ala keropok favourite Pak Radie.. tapi syarat dia mesti garing sampai tulang pon boleh makan.. 

ni ada kesilapan teknikal sikit.. aku malas nak pakai cili padi buat sambal belacan ni.. so aku pakai lada merah je.. bila dah siap rasa sangat tak sedap.. hahahahahha... try and error... dah macam cili nasi ayam plak.. what the fish?

Asam pedas kegemaran Kasih.. hari-hari pun takpe.. Pak Radie kureng sikit asam pedas.. tapi aku suka.. so 2 lawan 1 sendiri mau ingat laaa.. 

Kalau aku rajin.. aku beli udang yang tak berapa nak besar macam ni.. buat rencah masak sayur.. aku paling suka sayur.. sayur apa pon aku boleh ratah sampai habis ;)

Ni aku tiru resepi Peej bulat-bulat.. tapi Peej punya lagi sedap.. Nasi Goreng Cili Padi Daging.. resepi gi terjah blog dia.. aku dah tak ingat kat entry Peej yang mana satu.. 

Ni nasi goreng budak-budak.. Datang rajin aku, masak sekali 2 jenis nasi goreng.. pastu diorang bukan makan pon.. makan sorang 2 sudu.. buat penat mak kau je masak :(

Musim hujan, kalau tak sihat.. memang sedap hirup sup.. letak kentang, carrot, telur, cendawan, suhun.. chicken balls pon boleh.. 

Haritu Wan ngan Atok baru balik dari Padang.. nak datang rumah jap amik Jenggo.. Bila tau Wan nak datang.. terus masak.. mesti Wan ngan Atok lapar nie.. 2 pinggan atok makan.. happy bila tengok ayah ngan mama makan lauk kite masak.. 


Ni rebus bodoh je.. campak bawang ngan serbuk ikan bilis je.. 

Siakan goreng berlada.. 

Ni kesukaan semua orang.. cili kicap tu blend cili padi banyak-banyak, letak gula, bawang putih seketul.. perah limau nipis sikit.. 

Ni lauk malam tadi..heheheh.. Pak Radie selsema, batuk, sakit-sakit badan.. dia kalau sakit memang payah nak makan nasi.. kalau sihat pon payah, apa lagi sakit.. so aku masak ni untuk budak-budak je.. yang makan Amaani je.. sabarrr jelah.. Macam bibik aku dia jenis tak makan malam.. biasanya aku masak lebih.. nanti bibik pack utk dia makan esoknya.. semua aku letak, capsicum, buncis, cili padi.. semua kaler sama.. so hati-hati cik salmah.. jangan salah pilih ;) 

Ramai kata aku rajin sangat buat carrot bunga-bunga.. alahai.. tu baper saat je pon buat.. hahahah.. aku dah biasa sebab Wan jenis suka presentation meletops.. hahahha.. bila mak kite suka buat macam tu.. dia akan turun ke anak.. nanti the kasihs dah besar.. dia potong carrot gaya orang malas.. memang aku cubit-cubit je.. 

Memandangkan aku tengah diet.. poyo hahahha.. so terlintas nak buat chicken grill sandwich.. lupa plak beli salad.. hantam je lah apa yang ada.. senang je buat chicken grill nie.. tebur je chilli flakes, black pepper, garam.. panaskan pan.. letak olive oil sikit kat pan.. letak je chicken breast.. agak dah masak.. terbalikkan.. cucuk ngan pisau, kalau isi dia dah putih maksudnya dah masak.. jangan kering sangat nanti keras tak sedap.. pastu slice kan je.. 

Ni khas untuk suamiku yang mengada lebih.. 

gitu.. gila ke apa siap aku buang kulit keliling roti.. roti wholemeal ni je yang ada.. aku diet, so sila diet sama hahahahhaha... angkat bawak ke bilik.. Amboi wad diraja ke apa nie.. siap cebik-cebik cakap tak nak makan.. pukul kang... berani tak nak makan? gigih aku potong kulit keliling roti.. sedappp je cakap tak nak makan.. pastu makan aku siap tadahkan pinggan bawah dagu.. ohemgee.. kemengadaan apakah ini? aku tadah tu bukan sebab kesian.. sebab dia makan atas katil.. pantang betul aku tau orang makan atas katil.. kang terabur aku jugak yang hangin.. 

Pastu dia cakap takde rasa.. dia nak makan tiramisu cake.. ohemgeeeee.. "gi beli cake, rasa nak makan yang manis-manis".. Eh cantikkkkk muka... memang tak lah... pastu dia cakap "Eh ada ice cream kan?".. memang la ada.. kenapa? nak?... ok la ok laaa... nak jadi isteri mithali.. so mari kita hidang kat putera raja nie.. 

3 scoops aku bagi.. siap mengada nak suruh aku tabur grapes.. pastu sampai je ice cream depan muka dia cakap "Suappppp"... memang tak laaaaaaaaaaaaaaaaaa... makan sendiri jangan nak mengada sangat.. tu aku cakap.. aku syak dia ni sakit takde nye sangat.. sikit je.. mengada je lebih nie... mesti lepas nie dia suka buat-buat demam.. kang mesti aku hantar lagi makanan kat bawah dagu dia.. 

pasni kene beli yang sukat temperature tu.. tak demam.. gi turun bawah amik sendiri.

Ok penat Kak Pilla type-type ni hah.. datang plak rajin aku nak update nie.. korang pon nak manja-manja gak...habis ai nak bermanja ngan sapa?




Love, 
Filla.

8 comments:

Anonymous said...

kak pilla terbaik..kegigihan seorang ibu and isteri. (:

Damski Fashion said...

Mmm. Kak bestnya Sambal Udang masak petai tu.... Saya 1st diperkenalkan lauk ni oleh nenek saya time kecik2, nakal2 dulu.. ; ) Sangat nostalgic... Ni macam lain kali catering blh hire akak tak... :p

Anonymous said...

masakannya enak enak nih,, hadi pengen,,, nih buat catering mungkin laku keras nih,,

lovely said...

amboi.. sedapnya.. nyumm nyummm..

A.I said...

Ohoiiiii!! sedap2 belaka. nak2 lagi smbl udang tu. tp kalau aku masak, aku tak buang kepala. aku suka nyonyot kepala udang tu ;P

ryna said...

aduh kak..saya dah la tengah pregnant.terliur tengok semua lauk tu dengan nasi2 goreng tu.

Aya Ariel said...

semua sedap resepi akak..

best nye eskerim tu panas2 ni tabur grapes plak..adoiii..nyamannn

Myalycia said...

sy follow kak pila kat istagram.. mmg lauk2 kak pila buat sy jd lapar.. grrrr..

kipidup kak pila ;)