Monday, May 19, 2014

CARA MEMBERSIHKAN KOTORAN DEGIL TANPA MELUNTURKAN WARNA.

*scroll down for new entry*

Hari ni topik best sikit.. Aku lah rasa topik ni macam best.. aku yakin topik ni paling mengujakan untuk para ibu diluar sana.. Aku yakin korang pon ada masalah yang sama macam aku bila mencuci pakaian tapi still tak bersih.. Kawan aku si Elly tu kalau berus baju sekolah anak dia.. sampai menangis sebab letih memberus tapi kotoran degil tetap susah nak hilang.. eh tak payah Elly, aku sendiri pon pernah menangis sebab tension.. Bila letih memberus tapi tak hilang jugak, anak jadi mangsa... Memang aku tak berhenti lah membebel kat dia.. "Ni main kat lumpur ke apa???? kenapa kat siku ni kotor sangat?? kenapa kena water colour ke apa baju ni?? kenapa makan comot sangat habis kene sambal ni??? tak reti makan elok-elok? ni dagu bocor ke apa makan boleh tumpah habis kene kat baju???"

Well itulah sifat semulajadi kita mak-mak ni.. bila badan penat, mulut memang membebel.. asyik nak marah orang sana-sini.. setuju tak? 

Ni stokin sekolah Kasih.. hari-hari tukar stokin pun tetappppp kotor macam ni.. aku tak tau lah dia ni.. kat sekolah ada pertandingan pijak kaki ke apa ntah.. Aku memang dari zaman kecik-kecik dulu pon dah guna satu produk peluntur ni.. rendam lah 1 hari 1 malam, pastu memberus macam nak gila, tetap line-line hitam tu susah nak hilang.. yang aku benci sekali guna peluntur ni, nanti warna hitam kat tapak kaki stokin ni pon luntur jugak warna dia.. warna hitam jadi berbelang-belang warna coklat.. peluntur bukan meluntur kotoran sahaja ya, tapi bertindak melunturkan warna sekali.. itu lagiiiii aku tensi :( pastu tangan aku ni bukan tahan sangat.. nanti busuk bau peluntur tu aku tak suka.. pastu tak bagus untuk kulit jugak.. 

Sebelum ni aku geram sangat sebab baju Pak Radie warna putih, tapi lengan dia warna hijau.. baju dia kotor kat bahagian yang putih tu.. cuci guna sabun pencuci biasa pon tak hilang.. so apa lagi? aku nak rendam ngan bleach/peluntur tak boleh sebab nanti warna hijau tu luntur sekali.. pening kepala aku ok.. last-last aku buang.. lantak lah.. bila dia cari baju tu aku buat-buat tak tau je.. muahahahahah.. alamak dia baca blog ni ke hah? kantoi hehehehe.. 

Dulu ada kejadian aku dan peluntur.. Ingat lagi masa tu baju kesayangan Pak Radie.. dia suka pakai t-shirt yang sleeve warna lain pastu baju tu warna putih.. masa tu aku geram tengok baju putih tu kotor..so aku rendam dengan peluntur.. pastu habis kat bahagian tangan tu luntur.. bercapuk-capuk ok.. huwaaa aku takut sebab tu baju kesayangan dia.. habis aku kena marah dengan dia sebab kat bahagian tangan baju tu luntur.. gaduh lah jugak time tu hahahah.. tapi tu dulu lah.. kini tidak lagi ;)

Sebab now aku dah jumpa Vanish.. Dah lama aku tau jenama Vanish ni.. tapi aku tak pernah belek.. maybe sebab dah jadi tradisi keluarga aku untuk gunakan peluntur yang dah sinonim sangat dalam hati ni, so takdelah aku nak try yang lain.. Seriously, dulu aku ingatkan Vanish ni sabun pencuci / detergent macam kita selalu guna untuk basuh baju dalam washing machine tu.. mana lah aku tau vanish ni rupanya bertindak seperti bleach tapi yang bestnya dia tak lunturkan warna.. bau pun wangi ;)  Aku tergerak hati nak try Vanish sebab ada kawan kat office guna Vanish nie.. dia kata vanish ni tak lunturkan warna, tapi sangat berkesan untuk remove stain dan tak melusuhkan pakaian.. 

Berkesan ke??? itu yang aku takut nak cuba.. Tapi aku cuba nak cari pembaharuan.. aku cuba jugak akhirnya.. 

Kalau stokin anak korang pon serupa macam anak aku.. better korang cuba sendiri.. dan lihatlah keajaiban ini.. amboih... heheh.. basahkan socks tu sikit.. 

tuangkan sedikit serbuk vanish di bahagian yang paling kotor dan degil.. 

tonyoh-tonyoh sikit....

cedok 1/2 scope vanish dan tuang kedalam baldi berisi air.. rendam socks tadi.. tak payah lama sangat pon tak pe.. dalam 1/2 jam pon dah ok.. pastu berus macam biasa.. kalau socks tu hitam pon takde masalah sebab warna hitam akan kekal hitam.. ni contoh socks anak aku warna hitam dia dah luntur sebab aku bedal rendam dalam bleach/peluntur dulu.. 

Tadaaaaaaaaaaaa!!!! ini hasilnya lepas aku basuh guna vanish.. untuk socks atau pakaian putih seperti baju sekolah anak, better korang guna vanish botol putih tu.. itu power sikit lah.. Oh, kasut sekolah anak yang hitam berkerak tu ko rendam je 1/2 jam dengan vanish botol putih ni.. pastu ko berus sikit je.. habis tanggal semua  yang hitam tu.. kalau untuk pakaian biasa guna yang botol pink je.. 

Actually line hitam bergaris-garis tu susah gila nak hilang masa aku guna bleach/peluntur dulu.. tapi dengan vanish, hilang terus ok... putih berseri macam magik pulak aku rasa heheheheh..lepas ni tak yah lah asyik nak beli socks baru je.. sebab perangai aku ni pelik sikit.. kalau aku dah sakit hati sebab kotoran tu tak hilang.. aku campak je dalam tong sampah.. habis cerita.. 

Pak Radie pulak jenis perfectionist sikit.. pastu dia jenis kalau tak menepati piawaian dia.. dia takkan pakai baju tu kalau tak bersih.. pastu muka dia kelat je.. dulu dia tegur aku kemeja putih dia kat bahagian tengkuk tu kenapa ada garisan hitam tak hilang-hilang macam tak bersih.. padahal dia tak tau aku dah sental ngan berus.. dah guna peluntur yang aku selalu guna tu.. dah tu? bukan salah aku punnnnn... tapi tetap lah ada rasa tak best sebab suami gi kerja baju tak bersih.. nanti takut kengkawan dia mengata pulak isteri dia tak reti jaga pakaian dia.. siapa malu? aku jugakkk.. dia pon malu... sekarang ni bila baju dia bersih, aku rasa puas hati dan bangga jugaklah.. orang akan rasa benda ni remeh je.. tapi aku rasa benda ni serious.. kebersihan melambangkan keperibadian.. kalau pakaian tak bersih, orang akan ingat kita ni pengotor.. 

Peluntur biasa hanya bertindak untuk kotoran yang baru.. tak macam Vanish.. kalau kita guna Vanish, kotoran yang dah kering dan lama pun masih boleh dibersihkan.. 

 lepas ni aku nak basuh baju sekolah Acih yang berkarat tu pulak guna vanish botol putih ni.. kat siku, poket, lengan semua hitam je aku tengok kalau balik sekolah.. sakit je mata aku.. kalau guna bleach, lepas setahun aku rasa baju dah nak reput, dah jadi yellowish gitu.. terus aku campak dalam tong sampah, awal tahun je buat baju baru.. pembaziran ok.. pasni guna vanish aku nak tengok lepas setahun dia masih ok ke tak.. 

Nanti duluuuuu... sabarrrr.. aku nak citer Vanish botol pink pulak... kalau botol pink ni korang boleh guna untuk baju berwarna.. siapa ada baby yang dah start makan solid food macam Aleesya tu memang suka Vanish pink ni.. setakat kicap, cili sos, carrot stain ke apa.. senang je nak hilang.. ko tonyoh je dengan serbuk vanish, pastu campak washing machine.. letak detergent biasa dan pastu tambahkan vanish 1 scope.. picit button wash.. settle kerja korang.. berseri-seri baju takde stain langsung ;)


Haritu aku rendam alas kaki bilik air aku.. sakit mata aku tengok dah sampai hitam ok.. memalukan sungguh!!! nasib baik alas kaki ni dalam bilik tidur aku je.. so orang tak leh nampak ;)

Apasal ntah gedik sangat beli alas kaki warna pink.. sudahnya hitam bekarat camni.. tapi don't worry.. senang je nak tanggal kotoran tu dengan vanish.. ni aku saja nak try vanish pink pulak.. 


masukkan lebih kurang 1 scope dalam badli.. pastu aku campur detergent biasa sikit.. kocak-kocak sikit.. pastu aku rendam je alas kaki tu.. esok basuh.. 

Huwaaaaaaa... ni magik ke apa ni??? hahahahah.. teruja u ollssssss... lembut je rasa nak sapu kat pipi je ;)

Gitewwwww.... percaya ke tak sekarang? kalau tak percaya sudah.. pegilah korang nangis-nangis menyental sorang-sorang..

Kalau nak tau tips bagaimana menghilangkan kotoran degil (ink, milo stain, mascara, ice cream, kari, cooking oil, blood stain dan lain-lain) dengan Vanish.. sila lihat kat sini:

FB:  https://www.facebook.com/VanishMYSG

Kak Pilla dah happy dah sebab dah jumpa produk yang best gila dan menyenangkan hidup.. siapa guna vanish jugak, boleh share jugak pengalaman korang kat comment ok :)


Love, 
Filla.

25 comments:

Akula said...

thanx for the info sudi2 sggah my blog
http://anakbonda.blogspot.com/

JMR said...

fuyoo power la..boleh hntr alas kaki kt kak pilla basuh nih..

Unknown said...

pilla..tq2 bery much...sgt berguna ilmu pilla ni

A.I said...

ohoiii! harus balik ni aku g beli kt kedai. sian aku tengok laki aku sental baju2 skolah bebudak kt umah tu. nama aku yg nk sental mmg idak le. krem tangan mak nyah! pesakit kronik katenyer kennnn..

maceh pilla ^__^

Nur_cahayamataku said...

tak pernah try vanish, bole try la lepas ni..

ijan said...

oh yes... I like!

Memang terbukti berkesan pun vanish ni. Tapi selalu pakai yang liquid, so lepas ni beli yng serbuk lah..

Unknown said...

lepas ni boleh la try vanish..;)

jemput singgah ke blog saya http://idanas.blogspot.com

Anonymous said...

baru ku tahu kegunaan benda vanish ni.ingt dia cm serbuk pencuci baju je.rupanya banyak kelebihan dia.bab kekotoran yg degil tu la yg stress.tp tgk eksperimen kak pilla sgt menakjubkn.mcm magic la plak.btw nice story and good sharing.sgt berguna info yg dikongsi.thanks!

-♥♥-ThE NaiM CollEctiON-♥♥- said...

tq kak filla...den dh boli dah...
dan terbukti berhasil bila kasut skolah anak putih bersih...
part tepi2 kasut yg susah nk hilang pun dapat hilang..
ohsem!!!..tq kak filla

hafizah nasruddin said...

saya guna. dan memang berkesan sbb saye jenis lasak. segala jenis baju kotor. dah lame jugak pakai. memang puas hati. :) :)

^*NaNa*^ said...

omg!>..rasa nak beli varnish skg jugak...thanks kak info yg berguna...

Anonymous said...

Ibu mcm sy ni mmg suka sgt entry ni.
teruja sgt.kena cuba ni.
Thanx k.filla

Anonymous said...

saya penah try kak pakai vanish memang hilang la kotor2 tu...saya pakai yg colour...

Unknown said...

Tq dear..good info!!bru pas nangis menyental baju sekolah anak..nk try vanish gak la...!😊😊😊

Anonymous said...

Yq dear..good info!!bru pas menangis duk menyental baju sekolah anak..pas ni nk try vanish gak la..😊😊😊

Narcissus said...

Tq for sharingg
Terujaa nak try

Anonymous said...

Good sharing...tqvm

Unknown said...

hebat lah

Mafizsyaraz said...

Assalamualaikum kak pilla.. sy suka bca entry akk hehe klako.. sy pun guna vanish juga👍🏻😉

Anonymous said...

Kak.. nk tnye le.. vanish ape yg sesuai untuk baju putih belang2 biru glp.. tkut warne biru tu plk yg luntur..

Unknown said...

Kalau untuk baju yg jeragat atau lbih dkenali dgn tahi lalat tu pki vanish yg pink k putih

Kelly96 said...

Kalau baju yg terkene luntur bole x

Kelly96 said...

Kalau baju yg terkene luntur bole x

Unknown said...

Kalau baju putih ada corak berwarna,agak2 sesuai guna vanish color apa ye? Rendam berapa jam?

Halimaton said...

Kalau kesan minyak yang dah lamadlama kat baju dia hilang tak kalau pakai ni?