Tuesday, March 16, 2010

Sensitifkah kita?

dah lama aku tak bincang isu-isu berat.. hehe.. tetiba isu berat perhal... (skali-skali nak tunjuk pandai gak)...

aku memang sensitif bila tgk Terjah semalam... isu Azean Irdawaty komen pasal anak lelaki dia si Benjy yang skarang di tahan reman sebab kes dadah... apa kita leh cakap? ayat aku cuma 'alamakkk.. kesiannye'... naluri ibu tu lain.. ko bayangkanlah... anak ko.. darah daging ko sendiri yang berdepan dengan hukuman mati kalau sabit kesalahan.. sanggup? oh mungkin kita boleh ckp, 'berani buat berani tanggung'... tp kita tak boleh menghukum orang macam kita ni bagus sangat.. semua manusia pernah buat silap... dan kita sendiri tak tau.. apa penyebab dia terlibat... kenapa dia buat mcm tu... macam kes bunuh keluarga kat gemencheh tu.. ngeri kan? tapi naluri ibu... walau satu dunia menghukum anak dia...tapi ibu tetap ampunkan anak dia... sebab ibu yang melahirkan anak dia tu.. orang lain tak tau.. hanya ibu yang tau... sejahat mana pon anak... ibu tetap maafkan... tapi aku sedih bila Azean cakap kat 'ayah' si Benjy tu... mana hati perot dia sebagai bapa? tak kira lah apa masalah dia sebelum nie.. tapi itu tetap anak dia... kenapa tak amik tau? kenapa tak amik peduli? sedihnya aku dengar... siap boleh tanak mengaku tu 'anak' dia... selfish nya kau!

air muka Azean macam dah pasrah... takut nak fikir lebih daripada tu... kalau lah aku ni di tempat dia.. aku pon tak sanggup nak fikir lebih daripada tu... hanya boleh berdoa... hermm.. berat mata memandang.. berat lagi bahu memikul....

pastu aku nak sentuh isu lagi satu nie.. aku tgk berita semalam... kes budak lelaki hilang tu.. macamana boleh hilang kat playground di rumah sendiri? adoi lahhh... dah macam-macam kes sebelum nie.. tapi tulah... sensitiviti tu kurang... sebab tu terjadi lagi... macamana ko boleh pecaya anak ko yang baru berapa tahun tu gi main kat playground.. ko plak duduk kat umah??? bila dah hilang... nak menangis air mata darah pon tak guna... dlm berita semalam cakap, anak dia naik rumah sekejap amik gasing.. pastu turun balik kat playground.. pastu dah tak balik dah... biasanya dia akan balik sebelum maghrib.... diulang ye... 'BIASANYA DIA AKAN BALIK SEBELUM MAGHRIB'.... boleh tak??? itu kalau 'biasa'.. kalau 'tak biasa'.. apa ko nak kata??? cemburu lah sikit dengan persekitaran.... aku pelik tgk parents yang biarkan anak-anak dorang main-main sendiri... walaupon dengan adik-beradik dia.. orang jahat ada dimana-mana.. dia tarik anak ko.. habis!!! lagi gerun sekarang ni kes2 jual budak... amik organ... apa nieh??? aku tak boleh terima okeh.. boleh jadi gila kalau kena kat batang hidung sendiri...jadi, sebagai parent, aku yang tak bagus ni nak jugak bagi nasihat sikit.... tolonglah CEMBURU dengan keadaan yang tak selamat sekarang nie.. bukan sampai tahap mengongkong anak-anak... tapi berjaga-jaga...

isu berblogging plak.. tak salah pon semua orang ada hak utk berblog... selain menambah pendapatan.... dapat jugak share-share info...... tapi kalau kene kutuk belakang-belakang tu redooooo jeklah... heheh.. aku kene kutuk ke? tu aku tatau... tapi tak mustahil... janji aku tak kacau life orang sudah! so far so good... tapi tak kira dalam blog ke bukan blog ke.. ko tak leh expect semua orang suka kat ko.. mungkin ada orang macam suka aku... tapi belakang aku mungkin dia menyampah.... nasib ko lah kan... saper suruh! selagi tak nyusahkan aku, i'm fine with it... lagi pon.. blog ni tempat utk aku suka-suka... kadang-kadang serious gak..heheh... yang baca blog aku, terdiri daripada kawan2 yang aku kenal... yang aku tak kenal... saudara-mara.... officemates.... aku tak boleh halang orang utk masuk sini.. dan aku tak boleh paksa orang utk masuk sini... harapan aku, aku tak mengguris hati orang-orang yang baca blog ni secara sengaja or tak sengaja... (eh aku period ke tetiba emo?).. auwwwwwwwwww... sejak pregnant ni jimat pad... kuakakkaka.... ---> selingan lawak bodoh jap... aper conclusionnye aku nieh? fail okeh!! ok, point nyer disini.. dalam hidup ini.. kita harus memikirkan sensitiviti persekitaran kita... (ok tak ayat penutup?)

apa lagi isu berbangkit? oh kalau kat office nie.. isu hangat dah naik hangit ialah isu parking... giler babe!!!!!! start pagi tadi.. patut ler aku sampai awal nak mampus pon parking berebut2... hari ni tak de isu lain.. melainkan issue parking space.. skarang kereta dah slamber badak main block ikut suker.. kalau ko ada emergency nak keluar tapi kereta ko kene block.. ko pandai-pandai lah naik bas ke.. naik taxi ke.. start harini.. kat basement tak boleh parking dah.. kecuali utk orang-orang yg berpangkat yang diperuntukkan parking space.. yang lain sile berambus.. pepandai ler ko nak park kereta ko kat parking space yg seciput kat blakang building nie... maka berhimpit2 lah orang parking.. dan aku dgr.. kecoh hari ni byk giler kereta lampu pecah, side mirror patah, kereta kemek... kereta tercalar.. sbb dah tak muat tapi dorang redah jugak nak keluar... ngeri tak parking kat putrajaya? so aku tatau apa nasib aku jap lagi nak balik... kalo kene block aku kene bawak bekal nasik lemak duduk makan dalam kereta... ok??? kalau lepas ni pagi-pagi dah tak de parking... harus ke aku balik umah sambung tido?????? itu nanti kita pikirkan.... aku penat nak pikir....


akhir kata dari diri ini, 'PEACE NO WAR'... heheh.. kewl tak?


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

8 comments:

hanabanana said...

Betul tu, kita kena sentiasa cemburukan persekitaran. Ambil kisah dengan semua kebarangkalian yg bakal berlaku. hehe :)

Yann said...

Sensetif gak ngan cite Benjy tu.. Sian kat mak dia...Kat dia pon sian gak..X penah tak suke baca entry u.. Suke sokmo...

Mrs.R @ Emi said...

hmm..kat playground dpn umah mmg ramai bdk2 yg main tanpa pengawasan mak ayah...pelik aa dorang ni..xserik2 dgn kes2 lepas..

pasal parking tu, my SIL pon mengeluh sama...letih lak keje kat pjaya kan

MamaIcha said...

teringat kata2 azean dlm surat khabar...dia nak jumpa benjy & nak bg tau 'walau apapun, dia ttp mama yg selalu sygkan benjy'

alahai...rindunya kat marissa :(

notti netti said...

I memang pantang dgn org yang amik mudah ngan anak2 dia kuar main sensorang kat luar umah,tak kira lah jauh or dekat, sensorang or ada geng. tak terfikir ke perit jerih time beranaks dulu, alih2 anak dah lost baru laaa nak nyesal...hakkkktuiiihhh! (marahnya haku...rasa cam nak lempang orang jerrr.

mannira said...

yang..org br dgr news td..budak tu dah jumpa...dia ikut jiran dia blk kg???sorry org dgr2 gitu2 je td...
kt tgu buletin utama mlm ni..ya...

ad said...

Pendapat I mungkin Benjy buat tu dah terdesak sbb nak tlg mak dia, kita semua tahu mak dia ada kanser kan... Cost medication kan mahal... Tapi dia buat benda yg salah dr segi undang2 & berdosa

Anonymous said...

blog u mmg cool,,,,,i mmg suka,,,apa aja entry belum pernah buat I nyampah,,,hihi

sensitivity? I rasa nak terajang aja mak bapak yg kasi anak2 dia jlan kaki main petang2 sorang2,,,pls ler, many sick ppl around us nowadays,,,entahla,,,