Friday, October 23, 2009

Tolonglah saya wahai pembaca blog...

saya adalah dalam keadaan tidak sihat buat masa ini.. tp gigih jugak berblogging bagai.. dasar tak sedar diri... auwwwww.. tp suara saya dah makin pulih.. *tak suke sbb dah tak sexy*.. kalau tak aku ngn acih suara mcm nak sama.. wa caya luuuuu... rawk!! hahah.. takperlah biarlah acih sorang jek rawk... hehehee..

oh ye... saya nak membangkitkan issue 'mari belajar'... bukan aku nak ajak korang belajo ngn aku.. tp aku nak blajo ngn korang!!!! jom kita buat surat luahan rasa jap.... heheheh



Puan/Tuan Pembaca Blog,
saya Puan Filla yg vogue d vass ingin mengadu masalah... saya mempunyai seorang anak perempuan yg baru saja menyambut hari lahir pada 30 September yang lalu... dia sangat hebat kerana sudah tidak memerlukan 'lampin pakai buang' di waktu siang... dan dia juga sangat hebat kerana di usia 4 tahun.. dia langsung tak makan apa-apa kecuali gula2, kerepek ubi, keropok-kerapik dan yang bukan2 yang lain..... namun dia masih mempertahankan kehebatan pipi yg labuh tapi senget sikit..

masalah yang saya hadapi ialah, anak saya sangat suka kencing malam... saya telah puas melatih anak saya supaya kencing di jamban terlebih dahulu sebelum tidur di malam hari... mungkin kerana dia mmg suka menyusu kerana tidak makan... maka kencing pon akan menjadi bergelen2... baru-baru ini.. saya cuba mengajar anak saya... 4 hari berturut-turut beliau tidur tanpa memakai lampin pakai buang... tetapi hanya 1 hari berjaya.. dan 3 hari gagal... hari-hari gagal itu bermula begini... selepas beliau terkencing di seluar... beliau bangun dan membuka seluar di dalam keadaan samar-samar dan mengejutkan ibu/bapa beliau... "papa..mama.... Kasih kencing!!!".. bapa beliau mmg tidur mati.. manakala saya ada terdengar sayup2.. saya ingatkan saya bermimpi.. dah tidak mempedulikan anak saya.. sehinggalah bila saya sedar keesokan hari nye anak saya sedang tidur tanpa memakai seluar!!!! dan malam2 kegagalan yang lain.. dia tidur bersama seluar yang basah...

kini saya terpaksa memakaikan lampin pakai buang kembali demi mengelakkan diri dari terpaksa membasuh cadar setiap hari.... tolong lah saya mengatasi masalah saya puan.....

saya,
ibu yang bingung...

*auwww comelnyer sebut ibu yang bingung*


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

22 comments:

mamawannie said...

Salam filla...

Saya ibu kepada Amir yg kini berusia 3 tahun 8 bulan... dan untuk pengetahuan pn filla, anak saya kini sudah tidak memakai pampes baik sebelah siang atau pun malam.... saya berjaya mengajar anak saya untuk tidak pakai pampes sejak 5 bulan yg lalu..

salah satu petua yg saya amalkan..

1) suruh anak kita baring
2) pegang kedua2 kaki anak kita
3) angkat tinggi2.. (dalam beberapa minit, dan beberapa kali)
4) kiranya jadi kepala dibawah kaki diatas.

petua ni org gaji saya bagi.. katanya air tu nanti turun ke bawah.. gitu la...

memang berkesan gak la...

cuba la...

semoga berjaya
"mamawannie"

Mimie Ishak said...

salam puan, pd pendapat saya puan kena rajin sedikit spt anak puan ketika bayi, apabila puan ingin menidurkan anak puan, suruhlah die kencing terlebih dahulu sblm tidur, kemudian pada pukul 4, puan bangunkan dier utk kencing lagi...wpun puan dan anak puan tidak boleh membuka mata tetapi gagahkan lah semangat puan....dan set lah mind puan 'aku taknak basuh cadar setiap hari penat' hahah...routine ini hendaklah dilakukan selama sebulan insyaallah akan berkesan.
*note: petua ini tidak berkesan jika ibu dan anak kuat tido (maksudnyer susah bangun pagi) heheh jgn marah aaa...

Unknown said...

saya dengan bangga dan riak nak bagitau yang anak saya dah lamaaa dahhh tak pakai pampers di siang mahupon malam hari sebelum beliau masuk umor 3 tawun lagi.yakni pada usia 2tawun lebih beliau dah diaper free.
tapi ada pendapat mengatakan bahawa, girl ni lebih susah nak train berbanding lelaki. sebab..budak laki ada burung. maka bila nak terkencing burung mudah terbanggggg masuk toilet sambil berlagu riang cittt citt citt yang bermaksud 'mamaaa!! nak kencing' (tu yg bunyi cit ciitt cit..tuhh sebenarnya cing cing cinggg). mana kala budak pompuan takde burung. nak terbang camner? nak jln kaki? ehhhh lambat. so..enak aja lepaskan atas tilam...! atau mungkin jugak sbb budak pompuan ada 'pepet' skali dengar bunyi nyer macam 'pad' jadi puan paham2 jer lah apa kegunaan pad. maka..di situ lah tempat menampung segala kebasahan.... harap puan faham & bersabar.

nasihat saya, puan cuba lah bwk bwk bersabar dan cuba cuba lah buat anak lain mudahan mudahan dapat anak lelaki..dan puan lihat sendiri perbezaannya.

harap dapat membantu.

Mama HH said...

wahahaha....

Anak aku pon sama filla... kes lagi berat.. dh dia bangun nk gi kencing bapak dia plak... "Alaaa.. kencing je laa dlm 'pampers' tu..." Ini kerana.. dia lebih sygkan tidoooo nye dr nk bawak anak dia g kencing yg xbrape nk jauh pon.. kira anak aku ada gak inisiatif nk membangunkan diri wpon dh di pakaikan diapers tu.. tp ayah nye plak...

Slalu nye kalau dia kencing sblm tidooo mmg pagi dia xkan kencing laa.. tp kalau dia xkencing.. konpom.. basahhhhhh... kena bangun kul 3 pagi kejutkan soh kencing..

ada satu lagi.. aritu dia xpakai diapers... aku pon kejut laa tanye.. nk kencing tak.. dia jawab tak nak.. baru je lepas tanye terus dia kencing kat tilam dia... waaaaa... pastu aku soh laa dia salin2 bagai... esok nye aku buat lagi tanye nk kencing tak.. dia still jawab camtu .. xnk.. dan akhirnya... dia kencing gak kat tilam lagi.. adehh..kesimpulannye aku malas dh nk tanye...

petuanye.. kena rajin laa heret dia gi bilik air kul 3 pagi... okeh?

genny da bomb said...

salam puan,

terlebih dahulu terima kasih kerana sudi menulis kepada kami untuk meluahkan masalah yang puan hadapi ini. Pada pendapat saya,agak sukar untuk membuatkan anak puan tidak memakai lampin pakai buang di tengah malam sekiranya anak puan masih kuat meminum susu. saya bernasib baik kerana anak saya kurang meminum susu sebelum tidur oleh itu saya berjaya mengajar dia untuk tidak memakai pampers pada umur 3 tahun..

tetapi puan boleh cuba dengan menggagahkan diri puan yang gagah itu untuk membangunkan acih 2 jam sekali untuk bertanya samada dia mahu membuang air atau tidak.puan perlu mengheret jugak2 anak puan masuk ke toilet walopun anak puan dan puan sekali tidak larat untuk membukak bijik mata.

dan sementara anak puan hendak membiasakan diri,puan perlulah melapik cadar dengan apa2 yang boleh menampung koncing anak puan itu agak tidak terkena cadar agak puan tidak perlu membasuh cadar setiap hari..

semoga puan berjaya melakukannya..go go caiyuk bak kata orang korea..

salam manis dari ummi nuqman

kakakakakakaka

Miss Moon said...

puan , saya amat bersimpati kerana puan terpaksa membasuh cadar banyak kali ...tapi usaha itew tangga kejayaan . Puan harus mencuba n mencuba . Ini baru 4 malam saya rasa kalau malam ke tujuh misti berjaya

seperti semua pendapat sekalian , saya amat bersetuju sekali . Puan patut bangun dan kejutkan anak puan . Mmg bebudak mmg akan minum susu time nak tido itew adalah normal . Tapi cuba untuk beberapa hari kejut kan dia untuk bangun kencing . Mmg susah sket sebab kiter pun kena bangun sama namun usaha kiter hari ini amat menguntungkan kemudian hari ...

sebelum tido sapukan sedikit minyak yuu yee cap limo hahhahaha . Saya tak tahu keberkesanan nya tapi amat berkesan utk sepupu saya yg darjah 3 pun still kencing malam ha cam no tew ....tew sebab gara gara dia terlebih tido mati

riniy said...

salam filla,

da lama baca blog filla ni tp x penah komen..kali ni rs nak share sikitla..mmg memula hazab yang amat..kite TERPAKSA rajin utk bgun mlm kejut dia bangun kencing..my doter pun da mula trained dia b4 masuk 3 taun stat dgn siang dulu..then br malam..
mmg akan ada terbabas punya..tp alaskan tilam katil dia tu dgn plastik..so that, basah tu x smp la ke tilam..cuma cadar je kena basuh, tilam x busuk..
pastu mmg tgh2 mlm kita kena bangun kejut dia bangun soh kencing..kadang tu kena jd hati kering sket bila dia x sedar or malas nak bangun..bukak je suar, then dukung dia g toilet..pastu soh dia kencing..dgn cara tu jek yg buatkan dia x kencing malam..
tp alhamdulillah, lps dlm sebulan mcm tu, dia da ok..da x terbabas lg..smp sekarang ni arissa pun alhamdulillah ok da xde terbabas lg..
petuanya kena PAKSA diri bangun tgh malam..hehehe...gud luck!

azdra-azdra said...

Kepada yang berbahagia Puan Filla..

Saya merujuk kepada perkara di atas.

2. Dukacita dimaklumkan bahawa pihak saya tidak dapat memberi sebarang jawapan yang munasabah buat masa ini, kerana sebab-sebab di bawah:

a) Anak saya masih belum free diaper sama ada siang atau malam.

b) Saya masih belum dapat memaksakan diri saya untuk train anak saya kerana masalah kemalasan yang amat sangat.

c) Bila saya nak train jer dia, maka selepas kencing jer baru cakap, then dia seminit sekali cakap nak kencing sebab nak main air, sampai saya naik baran!

3. Diharap jawapan saya dapat membantu. Kerjasama pihak puan dalam hal ini, amat saya hargai.

Sekian, terima kasih.

"Berkhidmat untuk negara"

Saya yang menurut perintah,

Datukku Datuk mu jua... huhuhuhu

Miss Moon said...

fara ...wei nko apa kes ...hahahha datuk mu datuk ku jua?...hhahhahahahha

kowang neh sedara keeeeeeeee

Chooyaya! said...

puan, saya mintak maaf kerana tidak boleh memberi pendapat atau panduan. cuma pendapatan saya agak masyuk kerana saya sudah gaji. lagipun saya tak ada anak lagi. mungkin puan kena tunggu lagi lima tahun baru saya boleh bg cadangan, itupun kalau saya sudah beranak. terima kasih. harap maaf. pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas... i cry no top. hahahaha

Lenny said...

puan filla,

kesimpulannya, jika puan malas (sama seperti saya), maka teruskanlah memakai diaper pada waktu malam..

anak saya juga seperti anak puan.. tapi.. dier lagik la... minum air masak... dengan banyaknyaaa... stock yg botol avent tuh penuh2... dalam 4 botol one after another!!

so... tau2 je la.. stock kencing camner kan?

Farhainadhirah said...

Akak lagi malas nak train..hari tu ada train anak akak no.2..sebaya kasih..2-3 mlm je berjaya..pas tu hancus..anak akak 2 org pakai diapers..no. 2 & 3..no. 3, 3thn lebih..akak yg sulung dah umur 5thn baru tak pakai..sebab dah sekolah & dah tinggi buka lampu sendiwi nak g toilet..for ur info..anak akak tiga2 pompuan..biorkan aje la...baru wangi bilik tido..heh3x..

Filla said...

hahahah... kelakauuu ler korang... tp tq tq tq.... akan diguna mana yg leh digunapakai... babaiiii

myfamilybiz4u said...

salam ziarah dan salam perkenalan:)
takpe nnt dh besar,die pndai2 sndiri tu nnt..jadi malu:)

ibu iman said...

heheh...klaka bace komen2 kat atas nih... Tapi kan kak filla...dun wory... Saya ade jumpe orang yang anak die da skolah tadika pun mak die still beli pampers. Xpe...mungkin pasnih acih mesti boleh!

LynN said...

salam kak filla...

sy da lame asyk bace blog akak..
sy xkawen lg, so anak pon xde la kn..kalo ade pon, anak telinga & tekak je la... hihih

nyway nk ade la petua skit....dlu2 cousin sy pon ade jgk yg jenis kencing mlm...hihih

petuanya, sblm si acih 2 tido..sapukn minyak yuyi chap limau yg diakui keberkesanannye..(yeke??diakui ke..?) pas 2, angkt dua2 kaki acih...nk sng, sndrkn kt dinding le...:supaye xde la rase berat sgt nk angkt 2..hihihi tp acih berat ke..?erk..)kpale kt bwh, kompom2 la kaki kt ataskn... i'allah, berkesan....

selamat mencuba........

FdausAmad said...

Salam,

Gua nak ajak lu dtg lepak blog gua.
rilek rilek.

Selambe..

Diana Ishak said...

puan,

saya juga pernah mengalami masalah yang sama. tapi saya telag nekad memberi kata dua kepada anak saya kau kencing atas katil ni, esok kau tido kat tangga. Lantas anak saya terus benti kencing sejak dari hari tu sehingga kena dipanggil untuk dipaksa kencing baru dia mengencing.
Semoga pendapat saya ini dapat dipertimbangkan oleh pihak puan. Segala kerjasama dari pihak puan didahului dengan ucapan terima kasih.

Bersatu kita teguh bercerai kita roboh.

Diana AR said...

hmm..anak2 ni kadang dia ada time dia sendiri...anak saya yang 8 tahun tu kerap jugak terkencing malam..dan saya try petua yang sama mamawanie bagi tu..tapi bacakn selawat dan al fatihah dan kita doa agar dia tak kencing malam lagi..alhamdulillah ok. Yang 4 tahun tu tahan beberapa hari jek..sbb kalau dia minta susu kul 3 atau 4 pagi..sure dia kecing kul 8..mak nye dah gi kerja.Wan dia tak perasan. Sure basah...so tpaksa le pakai dypers

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

saya pula msih pkai pampers smpai sekarang . hee