Tuesday, October 13, 2009

Si Buta itu mewah rupanya!!!!

i'm not talking about 'Abang PA' yang baik tu ye.... just to share!!! betapa tidak patutnye sikap begini ye adik-adik....

crita bermula begini, semalam di Pizza Hut... semasa sedang melantak Spaghetti, Pizza 2 keping, mushroom soup, chicken wing, garlic bread (eh silap terbagi tau plak menu).. ok kita start balik... tgh2 best makan tu... tetiba Pak Radie sound.. "alamak... ini akak yang selalu mintak sedekah derma tuuuu".. aku pon pusing lah blakang nak tgk gak kan...

Pak Radie ckp ni anak perempuan dia yg sulung kot... dia ada adik pompuan lagi.... oh mereka ini sgt lah glamour okeh!!! bile aku tgk mak dia yg buta tu... "ohhh... yang ni kenal laaa"... eh mana tak kenalnyer.. dari zaman aku kuar dating2 kat SS15 ngn Pak Radie lagi.. dorang ni selalu ada... bukan takat kat Subang SS15 jer... merata2 dorang pegi.. ko leh jumpa kat Bangsar, kat Up Town Damansara.. dan lain-lain.. sbb aku dah bersara dari melepak merayau2 jadi kutu berahak.. so aku tatau lah 'family' ni selalu gi carik makan mcm tu lagi ke atau dah berhenti...

Oh ini personal opinion aku yer.... tolongggg laaaah.... kenapa kene pegi mintak sedekah??? sedangkan anak-anak makcik yang buta nie.. sihat walafiat okeh!!! cantik plak tu.. (i mean, ada lah rupa)... sanggup ke ko pimpin mak ko kehulu kehilir ngn ayat "kak, derma ikhlas kak"... sanggup??? ko tak leh ke keje kat seven E ker,, kat pam minyak ke... keje macam2 sekarang ni.. ko nak ngn tanak jer.... oh yelah.....keje bawak mak 'round' kutip duit cpt sikit kaya.... kalo satu meja bagi RM1.... kaya tak???? oh patut lah Pak Radie ckp, anak pompuan dia dulu masa tgh mintak derma ikhlas tu... phone ringing plak... nah!!! Pak Radie ckp.. handphone canggih giler.. malu Pak Radie nak bawak kuar tepon dia!!!! boley???????

oh Pak Radie ckp dia tak penah mintak ngn Pak Radie.. sbb dulu Pak Radie tgh lepak ngn kawan-kawan dia.. pastu dia datang bawak mak dia... Pak Radie sound kawan dia suh ngorat anak dia.. sbb mak dia bukan nampak pon!!!! heheh.. pastu dia malu lah kot...

Tapi semalam mmg best lah.. dia nampak Pak Radie.. dia terus gi kat meja mak dia... (mmg nampak gelisah gak lah)... eh tak pelah... dorang pon nak gak makan Pizza... ko ingat ko jek mampu makan??? eh tapi hebat jugak... makan pizza hut okeh... aku harap bukan lah duit yang ko kutip duit orang ramai tu... sian orang lain penat carik duit... pastu sumer bagi kat dia... dia sedap2 makan pizza hut... bukan takat tu jer... stylo okeh.... anak baju pink ketat lip lap kat dada.. mak tudung jenis ikat belakang yg style2 tu.... ngn blouse cantik arrr jugak.. sedangkan kalo time gi mintak sedekah tu.. ngn t-shirt buruk... ngn baju kurung tak siap...

Oh aku dah belebih2 mengutuk orang... bukan apa..... bila mende-mende macam ni jadi... jangan salahkan aku kalo aku kedekut nak derma duit aku kat orang yg mintak-mintak derma ikhlas nie... nanti hati kita gak yang sakit hati kalo tgk dia sedap2 makan kat tempat best2... mungkin dah rasa syok kutip duit... tu yang tanak benti buat keje gitu.... buat apa keje penat2????? aku kalo nak derma kat orang aku tgk dulu rupa dia cemana... pastu kalo agak2 mcm makcik nie.. anak yang tukang pimpin tu kemain lawa sihat tembam gitu... mmg ayat aku "dah kak.. dah derma tadi"....

Nasib ko lah kannn....

Sekian, ini bukan entry utk menjatuhkan sesiapa... mahupon menyindir sesiapa.... barang siapa yang rasa terhina maafkan saya... saya tak sengaja....



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

10 comments:

Chooyaya! said...

ishk, jenis2 manusia macam nih yg aku tak suka.. sazli dah pesan aku awal2, jgn nak baik hati kasik orang mintak sedekah duit mcm tu jerk.. kalo yg main alat muzik ker, jual tissue ker, ok kalo nak sedekah...

ada sekali tu, aku gi lewat sikit kt pasar malam... tgh orang nak kemas2 barang. pastu aku nampak budak perempuan jelita pergi kt makcik buta, angkat makcik tu pastu tanya macam ni

'mak, macam mana... banyak tak collect malam ni?'

sial kan?

Mimy Hamid said...

tu ar aku pun feninnn ngan isu org buta ni..tak bg kang aku ni kedek+tak ada hati..tp tgk dari ko citer tu hmm pasni mmg aku berkira-kira nak bg...yg pimpin tu pun celik..cr la sumber rezeki lain..hangin mak pepagi

mimi said...

yer memang I pom stuju dengan ketidakpuasan ati akak...
I lagi laa..dtg mintak sedekah kat umah I okeh...siap bagi salam beria mcm ustaz..then ckp dia tuh sakit barah laa..dah mati laa..pastu anak nak masuk asraamalaa..
Pehal plak..kalau betul pesal tak mintak kat jabatan kebajikan..sure dapatnye laahhh

genny da bomb said...

mak penah kena ng org jual kepek2..dok dtg kat kita time makan2 kat kedai makan buat muka sedih suh beli kepek2 dia jual..dah kesian beli la gak kan satu dua..

pastu org tu gi la berehat dekat meja takde org..skali ko..hp dia lagi canggih dari makkkk!!!amboiii..terus je ase nk gi sembur time2 tu gak..huhuhu..laki mak cakap..tu la..org cakap jangan pecaya..jangan pecaya la..hmm..tapi takpe la sket sbb dia jual kepek kan..sedapkan ati..

kalo yg mmg buta2 mintak duit tu mmg mak tak gemar..yang mintak derma masjid2 tu pun kadang2 mak dah kompius betul ke idak dorang ni huhu..

Liyana said...

kak filla...ENTRY BAGUS!!!
nih yg semangat nak bagi pendapat nih...kat food court opis pun ramai gak mintak sedekah..tapi tak tahan okeh?depa pakai kemeja jenama JOHN MASTER ko!!! *tak tau ar kot2 ada tiruan kan?*

ratna said...

kalau saya jadi awak..saya pun akan ckp mcm mana awak ckp. cuma nak tambah sikit.. mak dia bole buat keje lain selain mintak sedekah. kalau badan kuat bole buat beniaga apa2 benda ker. org buta lain pun ada gak inisiatif buat barang2 kraf..tp ngapa dia nak jalan mudah? nak cepat kaya la tu. hmmm.. kiranya pemintak sedekah skrg ni tak leh dipercayai 100%.

CS @ Mama AA's said...

betul tu kdg2 nak x bg serba salah
tp diorg ni melampau, sihat2 pun nak meminta2 huhu

MamaIcha said...

ada gak org cam nie kan...dlm kita bersimpati, dia cuba mengambil kesempatan...ishhhhhhh

MommyCT said...

Mungkinkah keluarga yg sama? 10 tawun dulu ada kat jollygreen bangsar....pastu i terserempak depa beli barang dapur kat Cold Storage BSC....Cold Storage tuuuu...kat BSC lak tu...

mannira said...

org mmg dah lama tak bg duit pd yg meminta2 ni...ntahla org rs org lg miskin dr org yg minta sedekah..pernah org tau..org yg minta sedekah ni rumah..lg besar dr rumah org tau...so sape yg miskin sebenarnya.. kalau ko nak kata org kedekut lantakla kan... baikla org bayar zakatkan..