Tuesday, February 19, 2013

PANTANG.

Isu Pantang memang dari dulu lagi jadi isu... Eh ni bukan pantang nampak, pantang jumpa.. ini Berpantang untuk wanita lepas bersalin okay.. Lelaki? shuh gi main jauh-jauh.. hahah.. Eh tak tak takkk... meh meh.. entry ni kita share je.. lelaki pon elok amik tau jugak.. especially yang isteri mengandung anak sulung tu ye.. 

Ai bukan mak bidan yang terror pasal pantang-pantang nie.. tapi saya jenis orang yang ikut pantang betul-betul.. Eh tak, kadang tak ikut jugak muahaha... Dulu pakai set bersalin Amway.. Ok je so far.. untuk lulur badan lah, lulur perut bagai tu.. memang haku tak ngelat punya.. pakai sendiri ok.. bancuh sendiri... baring.. pastu terkial-kial tepek kat perot paste tu.. pastu alas kain batik buruk, pastu bungkus diri sendiri dengan barut untuk ibu bersalin tu.. pepandai lah kau nak ikat cemana bagi ketat.. bila pakai tu sedap lah rasa perot sebab perot orang bersalin kan menggelebeh.. bila kita jerut ketat-ketat ngan kain barut tu.. baru rasa mantap je.. rasa macam robot pon ada.. aku suka feel bangun tido, mandi.. pastu bersih-bersih, gaul paste tu, tepek-tepek, pastu lulur paste satu badan dan scrub.. badan ko jadi kuning macam kunyit berbau rempah, goreng pon sodap.. euwwwwwwwwwwwwwwww...pastu pakai kain batik, pakai t-shirt.. last sekali pakai pilis kat dahi.. pastu duduk diam-diam.. tak nak gerak banyak-banyak.. sebab lepas setengah jam, lulur kat badan kering... pastu paste kat perot (dalam barut) tu dah kering.. once kau bangun je.. berguguran lah pasir-pasir tu ke lantai.. ye itu lah kepayahan dan penyiksaan wanita dalam pantang yang mengamalkan lulur bagai... Hoi tak best langsung.. tapi aku adalah penakut kalau tak pakai semua tu.. hahahah... 

Badan wanita lepas bersalin ni senang masuk angin... dan kita kena buang lebihan 'air' dalam badan.. so mengikut sumber-sumber yang boleh dipercayai.. masa pantanglah ko kena gigih buat semua tu demi mendapatkan semula badan idaman.. katanyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.... bila tak kurus jugak.. meroyanlah kau disana... muahahahha... tak pe.. bagi aku takde rugi pon kalau kau pantang betul-betul.. aku tipu jugak sikit.. muahahha.. serbuk utk kau bancuh buat paste tu kan.. aku buang 3 sachet... muahahahhaha.. konon-konon boleh jerit "Yeayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy dah habisssss".. padahal 'tuang' 3 hari.. kahkahkah... socks aku sentiasa pakai... rasa macam robot berpasir yang bawak pasir dalam stoking berkati-kati... hoi, rimas oi... tapi nak wat acaner... 

Bila bincang part makanan orang pantang nie.. ada bermacam-macam version.. if masing-masing nak menangkan version masing-masing... memang begaduh lah kau disana kan... so kita ikut lah menu masing-masing, janji hati gumbira, perot kau kembung takde kene mengena ngan perot aku.. muahahahah... Kalau mak mentua aku yang jaga, dia biasanya masak ikan pindang.. selalunya ikan tenggiri... ada setengah pendapat kata masa pantang tak elok makan sup-sup berair atau berkuah... sebab nak kecutkan rahim.. ermm.. tu tak pasti... aku telan je... sebab MIL aku bagi jugak makan lada hitam kisar ngan apa tah.. so badan akan rasa hangat.. pastu dia masak daun inai, bagi minum air tu.. aku telan jugak.. selebihnya bergantung kat jamu kapsul dalam set bersalin tu.. Ada orang tua-tua tak bagi minum air masak banyak-banyak... Ok yang tu aku tak nak ikut.. hahaha.. sebab ko tau tak dalam pantang tu gilaaaaaaaa punya haus ok tekak... lagipon aku ni kalau lepas bersalin tu.. memang takkan berry.. takut ke apa tak pasti pulak.. pastu 2 kali aku bersalin dulu.. dua kali jugak aku sembelit stok nangis-nangis ketakutan dalam toilet.. hahah peluh-peluh ok penderitaan di toilet nama drama dia.. muahahha... itu aku kuat minum air masak tu.. kalau tak minum air lagi mampoih kot.. 

Kalau mak aku (Wan) yang jaga... aku request nak makan macam-macam.. muahah.. bila mak sendiri muka memang tak malu sikit kan... Ngan Wan aku mintak lauk kering-kering..tapi bukan kering-kering bodoh.. muahhahaha.. aku nak ikan black pepper pastu letak sayuran... panggang bagi sodap.. kahakakkaka... pastu  kadang Wan masak ikan kicap masak halia... gitewww... aku nak sayur-sayur... 

Oh ya, macam mak mertua aku dia tak bagi makan buah anggur... dia cakap anggur bisa... sebab masa MIL pantang dulu badan dia tak leh terima grape.. Tapi bila aku baca or google... Anggur bagus untuk orang dalam pantang sebab kaya dengan vitamin C dan bla bla bla...bila aku try, badan aku ok tak bisa.. so aku makan ;) Orange pon sangat bagus... Apple... So aku memang nak makan buah... MIL tak berapa bagi aku makan Orange sebab menyusukan anak takut baby cirit birit.. Tapi tak bagi orange pon baby cirit jugak.. muahaha.. so aku akan makan jugak Orange.. cuma aku takkan sentuh buah-buahan yang sejuk seperti tembikai ke... honeydew ke.. ntah lah.. aku berani pon grape, orange, apple, prunes.. itu je kot? Pastu aku minum air Ribena ;) hahahah.. sebab Wan cakap, zaman dulu-dulu doktor Wan cakap Ribena paling bagus untuk bekalkan vitamin dalam badan masa lepas bersalin.. jangan lah ko pegi bancuh Ribena letak ais... hahahah.. buat lah ribena suam.. 

Sayuran pon bagus untuk orang dalam pantang.. aku dulu suka sayur sawi..lobak putih bagus utk bagi susu banyak...Masa bersalinkan Amaani.. aku pantang sendiri lepas 2 minggu bersalin kot? Aku masak yang simple-simple je.. aku hiris-hiris je bawang, halia.. lumur kan kat ikan, pastu aku panggang je.. sayur sawi aku rebus.. kadang goreng.. tapi kurang minyak.. tu je lah lauk.. kadang sadin..hahah..tapi aku masak letak halia banyak.. telan je la halia bukan susah pon..hahah... Jangan makan sayuran or tumbuhan merayap sebab sayur merayap 'sejuk' dan angin.. kekacang pon jangan.. kadang aku mengelat bukak socks.. hahahha... tapi tak pijak lantai lah.. tau takut.. hahaha.. kadang bila dah 30 hari tu kan dah konon macam sihat sangat dah.. duduk sorang pulak.. lagi lah boleh kalau nak menipu.. tapi aku jujur.. hahahhaha... dah tak pakai kain batik.. aku pakai seluar panjang.. tapi bila panas.. aku tarik sampai lutut... boleh ke camtu? muahahhaha... panas lagi sikit aku bukak socks... tapi 15 minit pastu pakai balik, turunkan balik selua.. hahahahhaha... tapi aku dah start buat keje rumah..... cukup 44 hari, aku ajak Wan makan Laicikang.. boleh ke macam tu??? muahhahaha.. habis 1 mangkuk.. Wan marah, tapi aku cakap tak pe, dah habis pantang... Wan cakap, nanti baby menyusu perot kembung ko jawab sndiri.. baiklah, saya jawab sendiri.. nasib perot Ani kebal... lek je tak kembung walaupon aku sental 1 mangkuk laicikang.. muahahhahahaha...yang tu jangan ikut macam aku yer.. aku tak leh, menggigil tengok ais laicikang tau.. hahahahahhaha... 

Untuk wanita zaman moden, ni nasihat makincik nak bagi... Pantang ni penting ok... Jangan lah ko ingat badan ko terror bebenor so ko tak yah nak pantang sangat... memang lah terror... tapi jangka masa panjang ko tak tau.. sok umur baru 40 badan dan reput.. badan dah sakit sana sini... kejap2 demam.... sakit urat... 44 hari je pon tak lama.. kalau ikut style orang zaman dulu kala lagi gila.. siap bertangas berasap bagai.. hoi mampuih lah rasa macam nak kena panggang pulak... baru pakai lulur satu badan aku dah rimas-rimas.. tapi bertabah jugak.. bukan apa.. ko bayangkan lulur/scrub kan.. pastu biar pasir-pasir.. pastu baby nangis nak nenen... pastu ko bf kan baby.. beterabur pasir lulur tu kena muka baby.. hahahhaha... nasib kau lah anak... aku ingat lagi masa pantang kat umah lama kat Ampang... Atok braim memang tak suka habuk2.. tak suka kotor-kotor... aku baring atas tilam.. Atok memang siap2 letak vacum sebelah tilam aku.. asal aku bangun kejap je gi toilet aku baring balik.. atok start vacum dia.. sabaaaaaaaaaaaaaaaa jelah.. tak kira baby tido ke celik ke.... masa tu jugak vacum... bertabahlah anak, Atok memang macam tu hahahahaha... 

Ok itu jelah nak share pengalaman berpantang... Yang ketiga ni pon nak pantang betul-betul.. muahhaha.. tapi konfem aku buang jugak 2-3 ketul yang last-last punya lulur ke apa ke... muahahhahahah.... 







EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

34 comments:

Izwa Kamaruddin said...

bagussss sekali! :)

NenetPenne (NP) said...

berpantang makan tu bagus... untuk tubuh kita jugak bukan tubuh orang lain..orang lain tak nak pantang, sukahati..kalau tak vogue, jangan salahkan orang lain... kan kan kan...

Hanim said...

tersengih-sengih baca pasal pantang kak fila ni. Tu la mak saya pun kata, kalu nak perut kempis jangan banyak minum air dalam pantang..tapi air kosong tu jugak yang tekak kita dok tak tahan nak minum...air lain tak mo nak air kosong jugak! menduga sungguh time tu wehehehe~

..:::CAHAYAPETUNJUK::.. said...

Part baru mmg best...tp selang2 la plak huda buat...hahaha

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

erm, teringat kesedapan lauk pantang. ikan singgang, ikan bilis masak kering2 campur lada hitam,halia segala.. uih meleleh air liur

cinta said...

patut ler badan kak filla mengancam..pantang gile2..tabik spring!!!

lina said...

tu la kak. lain org lain cara pantang makannya. macam saya aritu tak bagi gak minum air byk2, pastu kne makan kering je mcm ikan masin je masa 1st week. hazab betul nak 'membuang' siap menangis ok. tapi tu pun ade gak mase saya curi2 minum air banyak sikit ;)

Puan Eka said...

hehehehehe

berpantang kan bagus untuk mengembalikan kerampingan badan..

turn eka nanti camne lah gaknyer..tapi macam biasa la..nak nenek jaga.tapi nenek garang..
nak maklah.

eh mak pun lebih kurang nenek jer.. hahaha

nik nur khaireen - anugerah cinta said...

filla u nie mmg kelakar la....part atuk ready vakum nak sedut lulur luruh dari badan memang kelakar...hahahaha

anez zamri said...

klakar nye pasal atuk vacuum tuh..hihihihi..pembersih betul atuk..

Kniedaz said...

saya kalau time pantang berlulur bagai tu, kalau berterabur habuknya saya yang nak sapu lantai tu sebab saya pun macam tok Brahim tak suka habuk2 hehe

NuNU EeRa said...

mcm tau2 jer aritu search blog akk cri set bsalin.. nk try NR act tpi amway pn mcm best.
esaunyer nk pk pasl pntg nnti sbb i ni kan mmg pntag nmpk mknn.. huhu..

lovely said...

masa saya dlm pantang.pernah gak cakap kat mak..
teringin sangat nak minum air sirap.
telan2 air liur tengok anak buah minum depan muka. haha..
lepas tu dapat jugak..
mak buatkan sirap suam.. hahaha..
oklah kan janji ada rasa sirap..
sambil minum.. sambil terbayang ada ais ketul kat dlm cawan tu. WALAUPUN...
hanyalah air sirap suam yg lalu kat tokak ni ha.. hihi...

Irfa said...

kena pantang sbb badan nak pakai lama
2 anak berpantang mak jaga
no 3 pantang sendiri.
umh 2 tgkat..sebulan aku x jenguk tgkat atas..sib baik takde ular sewa tgkat atas tu.hihi

LIZA n SAMs said...

bila baca N3 akak.. tirngat masa sy ank first dulu....lawak sggh....

Elly said...

Bertabah lah nko Filla. Aku mengandung tak ada hal beranak pun tak ada hal..cewah!! tapi pantang bnyk hal..mak aku tetiba blh jadi mak tiri paksa minum air kunyit, air akar kayu, air rempah ratus. Macam nak terkeluar anak tekak aku..hari2 nangis tepi meja. Itu belum stok mulut bebel2 kalau aku ambik masa 1 jam nak telan air akar kayu. Mak aku hilang jer kejap laju2 buang kat sinki...hahaha

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Msti stress dgr bunyi vskum..pastu gerenti baby melalakkk

kekunang said...

Air mmg kena minum..doctor siap pnah pesan jangan ngada2 nak ikut pantang org tua2 minum air sikit..sebab mmg masalah sembelit tu akan wujud.

momnsofea said...

atuk vacum tu..mmg terbaiekkkk lah mana nk dpt..tp yg terbaik kena rajin mbaca dan goggle.. utk dpt ilmu yg lebih moga dipermudahkan semuanya. x sabar nk tgk baby u....

Aya Ariel said...

pantang mmg best kan??walaupon mengangkang je kat rumah tp bosan ok..anak first pantang ngan ibu mertuakuuu..mmg sembelit gila vavi..nanges ok kat toilet..pantang kering2 betul..sob3..anak no2 pantang ngan mak sdiri..ari2 mak buat sayo air..sedaaaapppp gilerrrrr..muahahah..yg ke3 pantang sendiri..menu pun aku belasah..janji makan..kenyang perut aku..byk lah susu utk bb..tu yg penting..hihi

IEJA 3SHA said...

Terbaik la ..me pon tkut gak if x buat smua tu.tp mak me x la straight sngat.cume dia pesan badan nak pkai lame,so klau nak sihat kene Ikut...bengkung tu wajib,air mmang me kurangkn wlu tekak cam na mletops haus...buah mmang x pernah mkn time pntang coz sejuk...hope filla sentiasa dipermudahkn time due nnti n blog update alwaz ok...

Unknown said...

susah jugak eh orang berpantang ni..
hehehe...
mintak2 1day dpt lah rase^_^

Anonymous said...

boleh cuba set Shaklee if tanak yg bucuk2 tu Filla.. saya email di framekasih.. boleh tengok


mamabat

mamabeauty said...

boleh cuba berpantang w Shaklee sure tiada masalah sembelit tu hiks..

saya email di framekasih..

selamat berpantang

REENmamaZARAAnZALIKHAA said...

Hye Filla...saya silentreader blog ni,arini baru terpanggil nak komen..hehe!
Salu selisih ngan awak kat alamanda lahh...sunway piramid laah,hehe! geram tgok amani bamabam..hikss!!
Kisah awak pantang sejibik cam saya,kehkehkeh!
Baca ni jadi rindu plak zaman berpantang walaauupon agak azab sbb sembelit...hehe!

y i e n said...

InsyaAllah, sy berpantang bln 5 ni :)

sharifah rosidah said...

Memang ini lah cara berpantang pun...lebih kurang sama je macam aunty berpantang siap bertangas lagi....tapi masa balik rumah sendiri selepas dua minggu bersalin pada tahun 1991 di Telok Panglima Garang ada kejadian tak di ingini berlaku....masa ni air tak ada selama 2 minggu...apa lagi terpaksa lah aunty mengangkut air untuk penuh kan kolah dan dalam baldi baldi kosong....oi rasa nak menangis oi dalam pantang terpaksa buat semua ni sebab suami pun tak ada dia berkursus di Langkawi selama 2 minggu dan anak sulong baru berumur 7 tahun......memang sampai sekarang selalu sakit2 badan sebab banyak sangat mengangkut air dan main air maklum lah lori air bukan berhenti kat depan rumah kita....kena lalui dekat sepuluh rumah.....aaah cedih nya bila di kenang.

Anonymous said...

Doc pakar kate mase tgah bpantang xde istilah 'pantang' mnum air msk byk2..d galakkn mnum air msak sbb kte BF bby..

Mama Qadida said...

Sy skang x guna dh lulur berpasir bagai tu sis. Sy beli lotion param n pilis je. Sama je pemggunaannya. Tp lebih praktikal. Mcm sapu lotion je. Senang n mudah. Tp berurut,pantang makan,berbarut,bertungku tu mmg sy buat. Cuma dh x leceh la nak handle baby sbb dah xde berpasir2 dah kat badan.sbb sy ni mmg jenis rimas ngan menda tu smua. Ade kang just 2-3 hari je sy pakai,pastu dh x pakai. So,alhamdulillah terjumpa param n pilis moden ni

Iela Fazielah said...

setuju...pantang utk diri sendiri bkn org lain... air kena minum byk sbb menyusukan anak...selamat bersalin dan berpantang filla

Unknown said...

lam kak Filla..

tumpang Sharing... Suplement masa berpantang.

http://nuqmanscollection.blogspot.com/2013/02/suplement-tambahan-ketika-berpantang.html

Anonymous said...

Sy guna ubat enema (julap), takut buang air bsr lps bersalin..2 kali je guna dlm smggu lps brsalin

Anonymous said...

I'm silent reader. Tgh pantang skrg. Pki produk Tanamera. Bkn jamu. Suka herbal bath. Ia dlm cam uncang teh. Kena rebus je. No hassle. Cuba la Kak Filla

ryyhan said...

2kali bersalin, dua kaki gak hospital bekalkan lactul...makan ikut aturan Insya Allah xsembelit..(tp yg first awal2 sembelit gak sbb otak pk sakit kot)..

Even budak2 sembelit pun dr bg ubat ni ..