Monday, February 18, 2013

Kisah Bibik.

Hari cuti memang sepi... Sebab aku tak nak kacau hari percutian korang semua.. pegilah bercuti bersama yang tersayang... muahahha...

Kawan-kawan seangkatan semua dah bersalin... Congrats to my colleague Azah baru-baru ni dapat baby... tapi ada berita sedih jugak sebab lepas lahirkan baby, MIL pulak meninggal dunia kat rumah dia.. dengarnya dia kat hospital lagi baru nak balik rumah.. MIL pulak datang dari Johor nak menjaga dia dalam pantang.. takziah untuk keluarganya.. 

Congrats buat sahabat saya jugak Thara.. x-staff Nuffnang.. baru dapat baby girl.. rasanya duedate saing-saing.. hehehe.. aku selalu camtu.. orang dah habis bersalin semua baru i menyusul.. hihi.. dulu ada lah rasa pressure sikit.. but now tak pulak.. rasa macam, eh jangan keluar dulu.. bagi aku settlekan kerja-kerja aku dulu.. pastu nak keluar silakan ;) 

Oh ye, isu maid dah selesai.. Tapi urusan permit belum selesai... dalam proses ;) Bukan senang untuk aku ngan Pak Radie nak buat decision nak guna khidmat maid nie.. Tapi rasanya terpaksa cuba bila anak dah nak masuk 3 orang ni... Bukan amik maid sebab nak mengelak kerja rumah ke apa.. tapi rasanya banyak dapat bantu kerja-kerja rumah kalau ada maid nie..Pak Radie bukan jenis balik kerja on time kul 6 petang dah ada kat rumah.. kadang tak tentu.. kul 10 malam baru ada kat rumah... Aku nak handle sorang-sorang tekangkang jugak lah kot.. Aku dah fikir dengan baby lagi nanti.. Amaani lagi.. Urusan sekolah Acih lagi, kain baju sekolah Acih lagi.. masak... Boleh lah kot tutup mata buat apa yang terdaya, rumah bersepah tu lantak.. tapi hmmmm... aku tak suka rumah bersepah rasa sakit jiwa dan sakit hati.. bila hati sakit nanti aku jadi hangin je satu badan.. kang bila dah hangin.. anak-anak jugak yang kena marah... tu belum cerita baju kerja lagi.. memang tak bergosok lah... Dulu aku handle semua... memang hati rasa puas sangat walaupon penat gila.. tapi tak de masa nak spend quality time dengan anak dan suami.. hahahah.. halasan gitew.. at least kalau Pak Radie ada ngan aku awal kat rumah.. dia boleh tengok anak-anak.. aku leh settle masak, membasuh ngan kerja-kerja rumah lain.. ini kalau dia asyik takde.. cemana aku nak bergerak buat kerja.. 

Bagi aku lah, maid ni sekadar membantu.. dia bukan menerajui rumah tangga pon... cuma dia boleh tolong untuk ringankan beban kerja rumah... So far dah 1 minggu dia kerja... ok je.. takde masalah setakat nie.. fast learner jugak.. aku ajar dia guna iron.. sekali je ajar.. licin baju sekolah Acih dia gosok.. aku ajar guna washing machine pon sekali je.. pastu elok je dia basuh baju semua.. cuma aku pesan.. jangan lah asyik nak basuh baju je.. habis duit letrik aku kang.. baju 8 helai pon ko nak mesin kan.. haahha.. aku cakap biar penuh 1 mesin baru ko basuh.. cuma aku ajar guna button 'Economy' hari tu aku jeling dia guna 'Fuzzy'.. aku tegur lah.. lain kali tekan sampai blink merah kat Economy.. kalau fuzzy lama sangat.. baju tak kotor sangat pon.. ok dia paham..  Baju dia, dia basuh tangan je.. 

Bab makan, aku yang masak.. dia tolong potong-potong.. cuci pinggan, kuali semua.. kemas dapur... tapi sebab aku dah sarat sangat.. aku tak berapa larat nak berdiri lama utk masak.. ada lah few times aku masak jugak.. kalau tak aku makan kat luar je.. aku dah pesan kat bibik, masak nasi utk dia sendiri je nak makan..nak goreng ikan ke, ayam ke.. telur ke amik sendiri kat fridge... dia macam tak reti nak makan semua tu.. lauk dia simple je.. dia suka ikan masin.. gitew... muahahha.. ok lah sukati ko lah labu.. bila aku masak nanti aku asing siap-siap bibik punya lauk.. pastu kalau lauk berlebih masuk dalam bekas bertutup masuk dalam fridge... hari tu aku cari mana pegi lauk lebih dalam fridge tak de pon... sekali rupanya dia letak dalam cabinet sebelah bawah tempat aku letak garam semua tu..terdedah letak dalam pinggan.. oh tidak! hahaha.. "Bik, jangan letak makanan kat bawah ni, terbukak macam nie.. nanti cicak lompat masuk dalam lauk! makanan lebih kalau sayang nak buang, masuk bekas tutup, pastu letak dalam fridge.. nanti nak makan panaskan je".. 

Hari tu kitorang keluar.. dah malam gila baru balik.. bibik dah tidur...aku tengok dalam periuk nasi ada nasi, tapi sikit jelah.. lebih aku masak tengahari.. so aku terus amik, rendam ngan air.. supaya esok senang nak basuh.. pastu esok nya bibik tanya "Puan.. kok nasinya dibuang malam tadi? kalau nggak bisa digoreng".. hahaha.. aku macam ooooohhh... takpelah tinggal sikit sangat.. tapi macam telan ailio jugak... mengenangkan hidup diorang ni susah, kita senang je nak buang-buang nasi.. hihi.... Aku bukan jenis peramah tamah sangat.. bukan tak nak... tapi aku rasa kalau ramah tamah sangat, nanti susah orang nak respect.. bukan suruh respect kau macam tuan besar pon... cuma, bercakap yang perlu je lah.. kadang aku borak jugak dengan dia.. tapi time masak... sambil tu dia tanya aku jawab.. aku tanya dia jawab... suami dia bawak beca.. anak dia 5 orang.. yang pertama perempuan dah kawin, ni nak bersalin anak ke3.... mungkin nak bagi orang anak tu sebab suami anak dia tak kerja.. anak paling kecik dah 13 tahun.. bibik ni pon dah berusia..

Aku pesan kat dia.. "Bibik, kerja elok-elok ye, saya layan bibik elok, saya harap bibik pon layan keluarga dan anak-anak saya elok-elok... saya tau bibik takut datang sini nanti dapat majikan yang tak betul, tak baik.. sama macam saya jugak.. saya takut dapat bibik yang tak baik ngan anak-anak dan keluarga saya.. bibik fikir niat bibik datang kerja dengan saya sebab nak cari duit dan bantu keluarga.. kalau saya ikhlas, bibik ikhlas... InshaAllah semua akan ok.. Ada apa-apa yang bibik nak cakap, terus cakap kat saya.. bibik cakap "Saya datang nak cari duit, takda niat lain... duit aja nak bagi keluarga saya" .. mudah-mudahan dipermudahkanlah... Ingat tak scary ke tengok kes-kes dera? baru ni yang bibik dera budak 4 bulan.. pitam aku tengok video tu ok.. itu mental ok.. Wan cakap Wan tengok video tu menjerit-jerit sebab takut.. huhu.. aku tengok ngan Pak Radie..time dia lambung-lambung campak-campak baby tu.. mak aih.. dah macam kucing dia buat budak tu.. nasib lah Tuhan lindung budak tu tak patah riuk...diam je Pak Radie tengok video tu.. dia cakap siapa buat anak dia macam tu memang dia pijak bagi mati, silap-silap aku jumpa laki aku kat lokap je... T_______________T

Ada maid yang baru, kita tak kenal siapa dia... asal usul dia.. tetap kena hati-hati... antara dua je.. samada ko dapat yang elok, atau tak elok.. tawakal je lah dalam hati.. aku still hantar Ani gi school.. sampai end of this month.. pastu inshaAllah aku bersalin hujung bulan 2 nie or awal bulan 3.. so aku pantang 3 bulan.. aku ada kat rumah dengan anak-anak.. memang dah plan supaya aku leh monitor dulu bibik nie.. tengok apa yang patut... Ani tu lain macam sikit.. dia baik tu baik je ngan bibik.. tapi bila dia berry.. aku mintak tolong bibik wash sebab aku tak terdaya nak bongkok-bongkok dah.. Uuiii kenit ni leh menjerit "Bebek tak payahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... Mama je"... amboi eksen kau yeh Ani? tekebil-kebil bibik... pujuk lagi "Ayohlah bibik cuci ya? Jom lah bibik cuci ya? nanti cicak datang" boleh pulak Ani jerit lagi "Mana??? Mana ada  cicak?? Manaaaaaaaaaaaaaaaa?????" amboi.... tepekik-pekik ko yeh? datang Pak Radie "Amaani, kalau papa dengar Amaani cakap jerit-jerit dengan mama, dengan bibik, dengan orang tua.. nanti papa jentik mulut ye".. terus Ani diam... ikut bibik.. muhahahahahaha... Kenit tu garang ok.. semalam terserempak ngan Anny kat starbucks Bangsar Village.. pastu salam-salam.. pastu Anny pujuk nak beli coklat.. terus laju je datang menempel kat anny... pastu Anny suruh dia pakai kasut sebab nak ajak gi beli coklat.. dia leh jawab "Sabarrrrr boleh tak?".. Eh eh.. nasib Auntie Anny tak siku ko dik.. 

Apa lagi pasal bibik yer.. Muka tu takde lah aku nak rasa tercabar.. muahhaha kong ajo statement... takat Pak Radie nak demam seminggu kat umah pon wa no hal.. kukakakakak.. tapi setakat nie kerja-kerja rumah memang elok dia buat... lepas subuh je dia dah menyapu, mengemop.. berkilat-kilat hall.. dapur pon berkilat.. kain baju pon settle.. ok lah.. takpe.. nanti aku dah bersalin.. dah habis pantang.. aku leh lah buat balik kerja-kerja rumah sama-sama... takde lah nak amik kesempatan ada bibik kau goyang kaki je.. macam bilik aku, aku cakap seminggu sekali je kemas.. Wan pon pesan.. jangan bagi orang simply keluar masuk bilik tidur kita.. tak elok... Ye aku pon fikir benda yang sama.. tu privacy kita kan? so aku keluar memang kunci bilik.. dia nak kemas.. boleh kemas bilik Acih je ngan tempat tengok tv kat atas tu.. katil aku, aku yang kemas... dia cuma cuci toilet je.. tupon bila aku ada... aku nak dia tau dari awal, apa yang boleh, apa yang tak boleh.. macam Pak Radie tak banyak cakap... lagi elok macam tu.. biar aku je sorang yang bercakap.. kalau semua nak cakap, letihhhhh boss.. Untuk Acih pulak, dari awal aku tak biasakan dia banyak lemak.. Lepas makan.. pinggan sendiri jangan nak mengada orang lain angkat.. sendiri makan sendiri angkat.. meja makan sendiri buat sepah, sendiri kemas.. ada yang jenis "eh dah bayar bibik, biarlah dia yang buat kerja.. kalau semua kita buat, baik tak yah amik bibik".. kalau macam tu, esok anak dara ko dah besar, tak reti buat keja.. ko nak salahkan siapa? bibik bukan orang yang ko boleh arah-arah suka hati je... nama dia pon pembantu rumah.. so dia bantu je..  jangan serah semua kat dia.. kesian lah jugak kat dia.. aku cuma nak dia ada rasa segan dan hormat.. itu je.. kalau kerja semua dah siap bersih berkilat.. aku pon dah tak tau nak suruh apa.. ko pegi jelah tido.. muahhahahaha... 

Itu jelah cerita pasal bibik baru... terlalu awal nak nilai orang... aku puji melangit  pon belum tentu lagi nanti... so aku masih lagi monitor.. masih tengok lagi... Wan ngan Nenek pon banyak tengok-tengok dan nasihat bibik.. so far so good.. semoga Allah permudahkan urusanku.. mengurniakan dia hati yang baik dan ikhlas buat keluargaku dan anak-anakku.. Amin.. 










EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

33 comments:

NinaAz said...

Sis. Baguslahh kalau sis y masak. Ada stgh majikan tu suma maid y buat. Bhy jugak bg mkn air tgn maid utk suam8 dn anak3

ibuhebat said...

setuju part ramah-tamah tu.. tak payah nak ramah sgt dgn maid. haha.. ckp bila perlu je. sy masa maid first punyalah baik.. bergurau senda semua.. hmm.. sekali naik minyak.. balik indon konon cuti takmo balik sini dah.. this time no more. ckp bila perlu je. n betul, dorang lebih respek. lgpun org indon ni, nampak dorang baik mcm mana pun, kita kena beringat.. kadang dorang pandai bermuka2.. huhu..ni pengalaman saya la.

Unknown said...

Alahai baik nyer cik puan ni huhu xpe kita ikhlaskn je hati nk tlg dorg xkira la apa pun akan jadi mndatang kita redha je...kann..kann.. ;)

hajar hazizi said...

yg penting sekarang kna psg cctv..huhu..

cik wan said...

btul kak...bab masak memasak ni jangan bagi kat bibik...lau dia masak nnt,ntah ape2 benda yg x elok dia masukkan...sbb bibik indon ni xleh nk dipercayai 100%....mak sy pn amik bibik gak...tp mak just suruh dia kemas2 umah,basuh baju n keje2 kat kawasan luar rumah...n suami lak jgn terlalu ramah ngan bibik...bibik ni kadang2 ada yang gatal jugak...nak-nak lau dapat bibik yang andartu...lagi la menggatal...kalau dia pakai phone,akak ati2 ckit..takut dia kontek2 ngan member2 dia kat luar sne...nnt bila dia dh boring, mula la dia buat hal ngan family kita....ini pengalaman dari bibik yang mak sy amik tu je...

Puan Eka said...

Amin..moga dia buat kerja elok dan ikhlas..

kalau maid kak ipar eka,pun okey.
dah dekat 9 tahun jaga anak2 dia.

Cik Sar said...

aku setuju dgn cara kau filla. aku pun dh ada since 10 yrs ago.. Tp bab msk, mmg aku buat sendirik walau penat macam mana pun bila balik kije.tp kalau dh lewat sangat cam dh kul 8+baru sampai rumah, aku tapau je. bibik hanya utk jaga anak & kemas rumah je. big NO utk masak kecuali dia nk masak utk dia sendiri.. aku percaya kalau kita layan dia elok, dia pun akan jaga anak kita baik2...

Anonymous said...

kak..kalu ader cctv lagi rasa secure kak..macam2 blh jadi kalu kita tak nampak kan..tapi apa pun kena bersangka baik..cuma kena lebih berhati2 utk jangka masa pjg..moga selamat bersalin tau..

Aya Ariel said...

insyaallah..kalau kita ikhlas dgn org..mudah2an dia pun ikhlas jugak ngan kita..what goes around come around.. boleh tak camtu..kita buat baik..insyaallah..baik jugak yg dtg kat kita..

pasal video dera budak tu..aku tak tgk..dan taknak tgk..dgr crita kwn2 pun dah sedih gile..mintak dijauhkanlah irg2 yg berhati busuk camni..

Sidratul Muntaha said...

pnjng lebo citer..
ahaha..
mudah2han bersalin nnti dipermudahkan.
bibik pun tak buat hal.
insyaa Allah
bersangka baik dgn Allah selalu
*silent reader je selalu.

Unknown said...

mintak2 bibik tu ok kan...
mintak simpang la cam kes bibik dera baby tu...kesian oooo..

Miss Moon said...

Insyaallah Filla ...kita sama sama doakan agar Allah lindungi keluarga kita n temukan kita ngan org yg baik baik .

Kadang bibik nih nasib jugaks . Nko tgk Mai , kemain lama bibik Mariati tew ...elok je .

Tapi yg kureng pun banyak jugaks

Tapi masa aku ada maid itu hari ...cam kita yg dah biasa wat kije kan ...bila ada bibik mmg membantu gilers kan ...........tgk umah pun puas hati je sebab kemas je .

Tak pa Filla ...nko monitor dia dulu n buat baik kat org but yet jgn bg muka sangat

all the best Filla

Terus rasa cam nak kepo pegi umah Fila tgk bibik baru ....auwwwwwwwwwwww

Izzatnazmi said...

kalau upah bibik ni, kadang2 rasa macam janggal jugak ada org baru datang kat rumah

Anonymous said...

setuju...dr pengalaman sy tak payah nak ramahtamah sgt, bukan pasal pangkat atau darjat tp pndek kata lebih baik begitu lah awal awal nih tp sy smpi skrg pun kekal kan je. tak yah layan citer sedeh dorg, klu ada takyah layan pjg2, bg motivasi dan ingatkn tujuan dorg dtg cni. sesekali je ada la sembang lebih sikit.. sbb tak yah buang masa dengar dorg ni hari citer lain esok lain tp sbnarnye lain..

Anonymous said...

Hi,
Just to give an advise.. walaupun muka dia buat u rs tak tercabar langsung please b xtra careful...just want to share my friend's xperience...dia stewardess muka ssgt cun n anak 3...suami dia pilot...last2 suami dia tinggal dia kawin dgn bibik yang 3 meter boleh bau badan...rambut pun mengerbang...asyik pakai kain batik je..bukan saja suami tinggalkan dia..lebih sedih anak2 pun taknak kat dia...puas family dia berubat

Anonymous said...

1st maid sy ambik ms tu anak sy sorg 2thn dan sorg 1thn.. sy tak terus tinggalkan anak2 dgn maid, 1bln pertama sy suruh dia biasakan dgn rumah je anak tetap sy hantar nursery.. anak kecik lagikan nanti dia buat pape budak xpandai ckp..bulan ke-2 half day je dgn anak2, pg hntr nursery petang baru dgn maid. sampai bulan ke-4 baru full dgn budak2..

Ikhwan Suhaimi said...

saya suka style "yang didik acih tu"...

Anonymous said...

ya cctv perlu untuk pantau maid kita.. mcm saya luar dalam sy pasang.. area rumah sy ni kiri kanan depan blkg ada maid jadi kita leh pantau kot maid bersembang lama sgt tepi pagar dgn maid sebelah, sbb majikan2 ni pun tak suka sbnrnya dorg bersembang ni.. sbb nanti jiran komplen kat kita kata maid kita ajak maid dia sembang, bila ditanya pakat dok tuding dia yg ajak ckp dulu lah, memacamlah.. kita pun paham dia pun manusia biasa nmpk teman seperjuangan nak jugak borak.. nak tegah sgt pun tak leh. tapi mmg kna ckp JANGAN sbb dorg ni dlm pada tak bagi ckp dan ada cctv pun dorg akan curi2 sembang jugak sebenarnya. bayang kan kalo kita tak pesan... penah jadi kat sy, segan nak pesan sbb dia tua dr sy, sblm2 yg tua ni selalunye sy amik yg umur muda(tp x cntk hehe jgn riso) senang nak pesan tak segan.. nak tau apa jadi sbb x ckp JANGAN sembang??? bersila tepi pagar tauuu.. dari bendiri kendian tinggung last2 bersila baru bestt..

NenetPenne (NP) said...

amin semoga dua2 pihak berpuashati...
tidak didera dan tidak mendera..

ederq said...

kak filla, lebih kurang sama kisah kita mengenai bibik ni. hehe alhamdulillah so far so good. tp tanak bersedap hati sgt. sentiasa hati2 n doa byk2.
anak i, eisya pon sama masa awal2 dgn bibik dia nak time main je. makan ke mandi ke basuh berak ke dia nak mommy jugak. masa i tggl pegi keja dia nangis masa mandi sume. dia cakap mawu arrr. ahha. tp skrg i tgh mabuk2 preggie. eisya pon tgk i muntah sume baru dia faham n nak dgn bibik. sampai skrg dia kadang2 tu ngada2. tanak mommy! nak bibik! sebabnyaa, bibik tu rajin melayan. sambil makan boleh main ball la apala, mandi lama2 sebab boleh main bubbles. geram la jugak kan. tapi bibik kata dia takut dgn eisya nanti eisya marah. adula macam2.
pasal dgn pak radie tu bagus pak radie tak byk ckp. mcm bibik i la takut dgn hubby.
masak2 pon samalah. i rela makan luar je dari suruh dia masak. air tangan kan. huhu.
semoga semua baik2 ajak buk filla!!!

qaseh zara said...

betul tu kak, maid tu hny utk bantu bkn hamba abdi.mmg la ko bayar maid tu,tp ko xboleh la hrp sumer kt maid.mcm slalu yg sy jumpa kt almnda, maid ko la dukung anak ko, pegang brg ko, jaga anak2 ko blari sana sini, bila anak hilang ko jerit maki hamun suka hati ko!mmg x patut org mcm ni, ko jln lengang lenggok ko sorang,anak2 ko biar...ehh..ehh tiba hangin pulak?

mama_mya said...

eh ingatkan end of this entry ada muka bibik. hahahhahaha. peace. :)

Anonymous said...

saya pun sama terjerit-jerit bila tgk video budak kena lambung-lambung dik maid tu. lagi2 masa dia angkat baby tu ke atas kepala dia sebab ingatkan maid tu nak mengempas baby tu ke lantai. seram....

-warda weda-

Anonymous said...

kak filla..tanya bibik akak tue ada lg tak sedara mara dia nk kerja..sy pun tgh cari bibik jgak..situasi sy sama mcm kak filla..tq..

sharifah rosidah said...

Aunty bukan nak takut takut kan filla....tapi hanya untuk peringatan...filla pasang lah cctv kat dalam rumah supaya tahu perkembangan dalam rumah semasa filla tak ada...macam yang dibuat oleh keluarga budak yag dicampak campak kat dalam tv tu.....kalau apa apa terjadi filla ada bukti....sekali lagi ini bukan nak menghasut cuma berhati hati sebelum terkena.

Anonymous said...

kak..mil kwn akak tu mcm sma plak cerita kwn mak sy..mak sy call aritu ckp kwn dia nak g putrajaya nak jga menantu dia lps bersalin...pastu dia meningal kat sna...entah2 org yg sma..mak sy duk jhr..

Bunda_nora said...

assalam dari bunda...memang betul bab masak ni lebih baik kita sendiri buat..biar suami n anak2 makan dari air tangan kite ..bukan bibik...biar mereka sayang kite lebih dari sayang bibik...

Anonymous said...

hi filla. i rasa nak tanya sangat. ok bab bibik di larang keluar masuk bilik tidur kita suami isteri tu i setuju. takde masalah nak kunci pintu bila keluar.
tapi macamana kalau PIL n SIL datang bermalam n kita kunci pintu bilik bila nak keluar pegi kerja? agak2 kalau diorang found out diorang kecik hati tak?

- menantubuntu

Irfa said...

bagus entri ni..semoga dia ikhlas jaga anak2 dan rumah ko nnti ;)

part pak radie demam smggu tu aku senyum sensorang..ada je ko ni

mpireclassic said...

lupo nk bgtahu lg, bila nk guna brg2 masak di dapur, jgn lupa baca bismillah dan selawat dulu serta mohon dijauhkan dr benda x elok.cuba amalkan,kita x tahu,kan?

zatika said...

Salam kak filla.blh guide tak mcm mana nak amik maid.saya amat memerlukannnn.plz help me puas dah carikkk

Unknown said...

Bibik tu ada sedara mara yg nak keje jaga baby x. Kalau ada inform ASAP..jeznita@yahoo.com

Unknown said...

Ada x sedara mara dia yg nak keje jaga baby. Inform ASAP......jeznita@yahoo.com