Wednesday, August 15, 2012

RESEPI CEKODOK BILIS

Tak agak-agak kan.. cekodok bilis pon nak share resepi.. eh lek lah.. cer ko google.. belambak je orang share ;)

Tekak aku yang payau ni hah.. teringin gila nak makan cekodok/cucur ikan bilis... nak jugak.. nak jugak... dah tu.. nak harap siapa pulak masakkan ye dak? kena lah hadap jugak dapur tu walaupon tekak meloya T______________T

Semoga anak dalam perot ni sok, rajin jugak macam mak dia.. hakptuihhh.. *gosoktummy* hahah.. 

RESEPI CEKODOK BILIS

1 biji kentang (dihiris kurus ala fries)
1 genggam bilis direndam kejap dan di tumbuk sikit
1/2 bawang besar dihiris
tepung gandum
sedikit garam

Ok itu sahaja..hahaha.. cara-cara dia mudah je.. tepung agak-agak lah berapa orang nak makan.. pastu campak semua nya dalam tepung (kentang, bawang, bilis) kalau nak pedas boleh hiris cili padi... aku tak lah sbb anak nak makan.. pastu orang kata kalau nak cekodok tu rangup bancuh tepung tu ngan air panas/suam.. ok bancuh lah yer.. sampai agak-agak sesuai nak digoreng.. masuk garam sikit.. kacau rata dan goreng lah hingga keemasan begitew... aku suka kecik-kecik sikit.. baru dia lagi rangup.. cicah plak ngan cili sos.. fuyohhhhhh!!! makan ni dulu.. baru makan nasi ;) sedap makan panas-panas.. 

*selamat mencobak*






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

18 comments:

Aya Ariel said...

sodapnyeeeeeeeee...

menitik ayaq liuq nih haihh..

nak terai buat jugak lah balik kang..

Anonymous said...

Aaaaa *gulp* sedap la plak..nk buat la blk nih. kak fila ce try mkn dgn smbal kicap mcm org jhr..pehhh lagi layan

lynda said...

meleleh air liur saya...saya pun pregnant gak...nak buat gak lah...huhu

CikNaa said...

mse ciknaa peknen tahun lepas pn same.sume bende nk mkn, buat jela sndiri..tp dpt anak laki, jd mastecep kah? hoho..

Anonymous said...

jgn bancuh air panas! saya pernah try, lepas tu bila masuk kuali, tepung tu bercerai dalam kuali. untuk cucur yg rangup, masa bancuh tu campur sikit minyak panas drp kuali yg nk goreng cucur tu. gaul & baru masukkan adunan tepung dalam kuali utk digoreng.

nona hidayah said...

kak filla. kalau tambah jagung laaagi sedap :)

Anonymous said...

akak..guna air panas cucuq tu jd lg lembut..kalau saya letak cili padi tumbuk cket..

Bodo ar ko said...

tu bukan keemasan dah tu. tu dah hampir kehangusan. pfft. kecoh

Anonymous said...

kalo tambah jagung lg sedap. pastu berak jagung la ramai2.

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

Cekodok pun jd entry kiki..janji layann

hatim a.r said...

lagi sedap kalau masak cucur tu kita tempekkan nipis-nipis kat tepi-tepi kuali.but make sure letak minyak dulu la.bila dah tempek nipis-nipis dia jadik cucur rangup.superrr sedap wohh. makan plak dengan kuah kacang pekat.terangkat wa cakap lu

Anonymous said...

ok jer ape? mana ada hangus pun. that is what we call garing. just the way I like it.

sharifah rosidah said...

Rumah aunty tiap tiap hari uncle nak berbuka dengan cekodok bilis dulu pastu baru makan nasi.

Anonymous said...

kureng asam cik bodo ar ko said..u jeles ke x reti buat cekodok keemasan..i like..

Anonymous said...

Ni mesti spesis busuk hati + ketiak hitam. Forever alone! PFFT

Anonymous said...

Nak try le..x penah letak kentang...nampak sedap:)
mana ada hangus...apa daa..Komen yg x membina langsung...ish ish

Anonymous said...

Nak try le..x penah letak kentang...nampak sedap:)
mana ada hangus...apa daa..Komen yg x membina langsung...ish ish

Anonymous said...

kihkih! mengate cekodok org hangus, mendapat 'ktiak hitam'. x bleh blaa. *gelak geguling naik tangga*