Thursday, August 09, 2012

Kisah di Klinik Kerajaan ~ Check up 11 weeks.

Sajer nak borak ;D

Alhamdulilah now dah 11 weeks pregnant menurut kata Puan Misi... untuk pregnancy kali ni.. aku pon tak tau kenapa aku boleh pegi sampai dua tempat untuk check up.. tamak ke apa? hahaha.. aku pegi klinik kesihatan putrajaya ngan DEMC Shah Alam.. so far klinik kerajaan aku dah pegi 2 kali check up.. so far so good.. kelebihan hospital kerajaan ni diorang very detail ok.. mari cerita tentang first check up hari tu..

Aku tak pernah ada experience check up dengan klinik kerajaan.. so aku a bit blur lah.. tapi kawan-kawan office ramai lah yang bagi tunjuk ajar mana nak pegi.. nak tekan nombor kat mana dan lain-lain.. first time dulu kena buat buku merah (buku ibu mengandung) so kalau ni first time untuk korang.. nanti anak ko sampai ke 5 pon ko akan guna buku yang sama ok.. so aku ni walaupon anak ke tiga.. tapi sebab baru first time, so buku ai baru, sila jangan jeles. 

Lepas dah buat buku kena pegi check urine.. dia bagi ko botol kecik.. gi lah tadah.. nanti dia dah check, dia suruh ko pegi buang balik.. ermmm.. kalau kat DEMC dia bagi kau mcm kertas kecik utk test tu.. so tak yah botol.. hehehe.. ok pas dah check urine.. aku kena pegi amik darah pulak.. wow so ngeri.. ai ni nampak je sasa, tapi bab jarum-jarum ni.. omg, takut gilak.. tapi buat-buat je berani.. nurse suruh genggam botol kecik sebab dia nak amik darah kat pelipat tangan tu.. arghhhhhhhhh ngeri ngeri ngeri.. terus melambat-lambatkan proses tu..
"nurse botol ni nak genggam kuat-kuat ke slow je".. "tak pe, genggam je macam biasa".. terus haku toleh kepala ke tempat lain.. tak sanggup lihat diri ini diperlakukan dengan kejam.. arghhhhhhh.. eh dah siap? kejap je ghopernya..hahahha.. dah amik darah.. kena gi jumpa nurse lain pulak.. 

ok masa jumpa nurse tu ya ampun.. dah macam polis.. semua dia tanya.. anak ke berapa? dah ada berapa anak sebelum ni yang hidup... eh?? yang hidup? oh ok.. rupanya semua detail dia nak tau kot kau penah gugur ke apa ke.. anak dulu2 lahir berat berapa.. date akad nikah, wth, aku terus blank tak ingat.. hahaha..lepas dah soal jawab tu.. kena baring plak.. dia check perut.. awuuuu geli lah ai.. perot kempis lagi tapi nak pegang-pegang -___________-" pastu check breast kot ada lump ke apa ke... very detail.. kalau swasta tak de pon.. pastu nurse dah confuse ckp macam ada lump pulak.. aiyakkk.. dah lah hakak kena refer dengan Puan Doktor pulak.. keluar dari situ, kena tunggu kat tempat menunggu sebab nak jumpa Puan Doktor pulak.. bila double check ngan puan doktor dia cakap aku ok.. takde apa pon.. sajeeeee je tauuu... buat ai debar-debar.. 

Ok pastu balik.. penat.. eh ini baru citer yang 1st appointment dulu kan? ok now citer yang 2nd check up.. sudi kew nak baca? sudi-sudi kan lah ye.. ok semalam ada appointment so pegi lah sorang.. padahal boleh jalan kaki je dari umah.. tapi ai kan puteri lilin.. hot, puasa.. kenot jalan.. must drive ;) so aku pon drive.. sampai dah ngam-ngam pintu nak bukak (kul 2.00 pm) masuk-masuk wahhh rebut-rebut orang nak amik nombor.. ahkak kewl je. takpe takpe.. amiklah dulu... pastu ai plak amik.. terus duduk.. ramainya orang mengandung... besau-besau perot.. hahahha.. aku duduk sebelah ahkak nie.. kemain kuat bau perfume.. nak pitam ahdik tau.. aku dah lah sensitif sekarang ni.. tak leh bau sebarangan.. so tahan napas kejap.. pastu akak belakang ni beborak kemain bersemangat lagi dia.. "Saya kat office tadi bla bla blaaaaaa... orang panggil MakYong MakYong MakYong....".. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... biarlah dia tengah excited.. seronok jer.. aku jugak bosan tecongok sorang-sorang situ.. 

pas dah dapat kad tu.. terus gi urine test lagi.. hoih lah.. kalau yang bawak laki suruh temankan tu.. tolong lahhhhh... tak yah lah suruh laki korang tu duduk betul-betul kat depan pintu toilet perempuan mengandung.. dah tau orang keluar masuk nak tadah urine.. ko sibuk duduk depan pintu tu.. malu ok malu!!!!! sibuk betul.. pegi lah duduk kat bangku hujung-hujung sana.. nakkkkkk jugak depan toilet.. :( 

Ok dah settle buat urine test.. nama kena panggil.. duduk depan nurse.. ingat kena buat apa.. rupanya dia nak cucuk jari nak amik darah sikit... huwaaaaaaaaaaa ai is seram... kat DEMC takde cucuk jari... aaaaaaaaaaaaaa takut.. pastu buat muka releks jer.. hulur tangan.. dia sapu ubat sejuk tu.. terus dia pakai jarum yang tetiba meletop kat jari ko tu.. aku punya tekejut.. terus telompat sikit.. nurse tu pon melompat sekali ngan haku.. huwaaaaaaaa.. terus nurse tu cakap "tekejut saya".. aku plak jawab "saya lagi tekejut".. muahahahahahha... pastu bbm laki, bbm bunyi begini:

aku: Paaaa, 
       sakitnya cucuk jari 
       cek darah tu,
       telompat jap
       tekejut nurse tu..

Pak Radie: Alaa
                  mengada sgt awk ni manja
                  cucuk tu pon leh lompat
                  mcm kasih lah
                  aduhhh, umur dah 30 lebih dah
                  tupon tekejut, nak perhatian nurse kat situ lah tu
                  x cute okeh.

aku: Try balik ni ma cucuk jari awak kejap
        nak tengok lompat ke tak.

Pak Radie: Cucuk kat badan pon boleh laaa
                  ini kan plak kat jari
                  nk lompat kenapa plak
                  huhh x paham la org pompuan ni
                  asik nak perhatian je.

aku: Lempang kang.

Ok cukup.. kalau layan lagi.. kang melayang tangan aku dari putrajaya sampai nun kat hartamas.. hahah.. ok pastu jumpa nurse plak.. timbang berat.. berat aku drop from 52kg to 49.9 kg.. nurse tanya "uihhh sampai 2kg turun nie.. puasa ke?".. "A ah puasa, tak larat kot, loya muntah-muntah lagi, puasa lagi tu yang turun sikit kot".. "Ok tak pe, biasa tu awal-awal mengandung ni.. lagipon bulan puasa.. tapi kalau nanti-nanti lepas ni tak boleh ye, kena makan seimbang, try lah makan rebus-rebus supaya tak muak".. "Ok.. saya ok je boleh makan time buka, tapi tak leh makan banyak2 sangat nanti kang dia keluar balik".. hehehe.. auww anje anje anje ngadu.. hahahaha.... 

Ok la, nurse dia baik.. dia suruh baring nak check perot.. tapi dia cakap, "Alahai kerempeng la, tak leh nak check lagi perot nie saya tak leh nak rasa rahim tu.. tunggu besar sikit lah".. heheheheh pastu aku explain tak pe ke aku checkup sampai dua tempat? nurse cakap ok takde masalah, cuma kerajaan ni yang paling penting minggu ke 28, 36 ngan lepas-lepas tu mesti kena datang.. baik nurse.. saya paham.. 

Itu jelah cerita kat klinik... ni Raya ke-4 nak gi holiday.. matiklah haku.. mintak-mintak loya tu kureng. kalau tak korang gi lah jalan, haku duduk kat hotel je :(






EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

19 comments:

Unknown said...

hehhehe.... Insyaallah semua ok... Holiday.. pasti xdak la loya tu nanti... ngehngehngehngeh...

R.R.Z said...

yelah akak..sy termiss bc entry akak pregnant tu.

btw congrats tau!

Cik mama said...

ok cik mama baca tnpa tertinggal 1 word pun.. heheheh. checkup kat gov ni memg detail, anak cik mama 2org tu kat gov, bkn pe klu ada masalah sngnak refer kat hospital. ^_^

Aya Ariel said...

hahahah..klaka..org laki mmg eksen lebih..cer try dia yg kena cucuk..aritu ngadu kat laki kena amik darah sampai 7 kali cucuk..sbb xnampak urat..bengong tul..aku dah berair2 mata ni tahan sakit..laki aku pulak buat2 tak nampak..mcm la org tak tahu yg dia lagi penakut dr kitaaa..nampak jer machooo..huihhhh..sian buk filla kena cucuk sampai melompat..heheh..

yatie said...

alahai baiknye nurse kat situuuu! kalo tempat lain rasenye lame dah kene sindir ape sume..harap akak sihat2 aje =)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

hihi ..ila pun tak penah g kerajaan ...mmm ..nanti nak trylah jugak kiki..lambattttttttttt lagi yek

nona hidayah said...

hahaha..jahat pak radhie..tapi kelakar la cucuk jarum boleh sampai terlompat..naseb baek x tercucuk tempat laen sekali..hahaha

antalya said...

sy 2 anak. dedua checkup ngandung kt klinik gomen.buku dpt satu sorang gak.sbbnya kan, nanti dh ujong2 sok buku tu akan penuh dgn segala macam note.silap aribulan kena tambah kertas lg sbb dh xmuat. sekali check up guna 2pages

Anonymous said...

target naek 10 kg je kak, senang nk slim balik.

Owh , sweet bc akak nyer bbm ngan pak radie. smapai tersengih2 kt pc ni...

missalongwani said...

hahahah..tahniah kak..dh peknen..leh geng..tahun depan pantang sesame...hehehehhe

Nurul Diana@Mama=Adam + Aidil + Ayra said...

wahh tahniahhhh ;-)

Haris Zuhaina said...

As salam ...
Lawaklah.. bila sampai kata level terkejut tuh.. gelak sengsorang, ....

FeezaAkashah said...

kak... sama laaa sy pun dah minggu ke 11 ^_^ sebelah katil la macam ni... sy due 24 Feb 2013...akak bila?

Sue said...

ai 3 org anak sume check up kat gomen.. eh yg last je kat azzahrah sbb da malas nk tggu lama2 kat gomen. buku merah dpt sorang satu... sbb konfem penuh buku siap tampal2 lagi kertas sbb tak cukup. hehehe... gomen mmg detail sikit, best.. tp yg lemaunye nk tggu turn tu la. jenoh!

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ said...

wah! congrats filla..

CT@mamaLuqmanTiara said...

Xdalah filla...setiap anak buku merah lain2 larrr...
saya pun ada check up 2tempat jugak...so far KK ni Xmengecewakanlah lagi...;-)
my experience,sama lembap je private ngan govt ni...hehe...kinik kerajaan ni rasanya lebih detail...private ada checking kencing manis ke??rasanya Xda...pernah ada 1 kes,anak meninggal dalam kandungan 8bulan...buat post mortem rupanya mak dia kencing manis kuat...(mak dia follow up private jer...)Wallau'alam...terkenangkan itu yg rasa risau sngt tu...
nnt everytime pergi mmg diaorang cucuk jari tu,check HB darah filla...get ready...jgn terlompat lagi...hehe...

mrs kayrul said...

tahniah kak..baru tau akak pregnant..nanti mesti ani lagi over2 manja..nak dapat adik baru la katakan

sharifah rosidah said...

Harap nya kali ni awakdapat anak lelaki lah ya, insyaallah aunty doa kan.

amaniammar said...

salam..

uwaa...daku ketinggalan erk..
semga perjalanan ibu preggy ni sentiasa dilindungi Allah..

lepas ni ani jd the brutal sista le...be prtective sister yer...

smg keluarga kalian sentiasa ceria selalu dgn ANUGERAH indah itu nnti