Wednesday, August 15, 2012

Kenapa Nama Kasih Aleeya dan Kasih Amaani?

Assalamualaikum... 

Hari ni nak cerita pasal nama anak-anak saya pulak.. hehehe.. ada reader yang tanya.. kenapa letak nama Aleeya dan Amaani? macam nama anak cikgu Patimah je? Kebetulan ke or memang sumber inspirasi betul nama anak-anak cikgu patimah nie.. hahahha... 

Ok meh aku cerita sikit pasal nama anak-anak ni yer... cerita nye begini *amik tisu lap air mata* ok tak kelaka.. letak balik tisu yer.. anda tak memerlukannya pon.. 

KASIH ALEEYA
Anak pertama.. Masa mengandung anak pertama nie dulu... Tengah meletop-letop Sinetron Indonesia bertajuk "DIA" pelakon yang memegang watak utama masa tu Lulu Tobing.. alaaaa yang kawin ngan anak Suharto tu.. hahaha.. 

tu dia Lulu Tobing bergandingan dengan Ari Wibowo yang hensem nya rasa nak pitam.. hahaha.. tapi jalan cerita langsung haku dah lupa.. aku tau ada watak Fifi je.. punya lah kejam.. hahaha.. hari-hari masa pregnant kan Acih dulu mengadap cerita nie.. balik keja terus tegolek depan tv.. sama naik ngan Wan jugak.. (masa tu duduk ngan Wan lagi) tahun 2005 masa tu..pastu aku mesti tunggu nama-nama penulis skrip lah apa lah.. sebab nama Indon macam unik.. aku memang nak nama yang unik masa tu.. tapi tak naklah unik sangat sampai takde makna dan tak naklah macam nama Tobing tu.. hahahahah Kasih Tobing.. ko gila... aku pon taktau macamana aku nak letak nama "Kasih" untuk pangkal nama masa tu.. sebab masa zaman tu tak ramai lagi yang nama anak "Kasih".. so aku rasa nama tu unik.. macam melambangkan kasih dan sayang.. macam Bunga Citra Lestari gitew.. ikut hati nak je aku letak nama Bunga.. kang kene penampa plak ngan laki..so aku suggest kat Pak Radie nama Kasih tu.. dia ok jer.. so ktorang pon pilihlah Aleeya untuk satukan dengan nama kasih tu.. ada lah few names yang dibincangkan.. tapi aku nak Aleeya.. masa tu tak nak letak Aliyah ke, Aliah ke.. aku nak pelik sikit.. so kita letak Kasih Aleeya.. hoiiii kalau pasal poyo bagi kat fillanie.. kahkahkah.. maksud Aleeya dalam Islam ialah Yang Tinggi.. so menjadi Kasih Yang Tinggi.. Ok lah.. tinggi sangat lah kasih tu.. kahkahkahhh.. 

Oh ye, nama blog nie pon sempena nama Kasih Aleeya... berblog dari zaman Acih lagi.. 2005.. so Kasih Aleeya banyak memberi kenangan manis untuk saya ;) i love u Kasih ;)


KASIH AMAANI
Anak kedua.. disebabkan nama anak pertama dah ada Kasih.. so mari kita meneruskan tradisi.. tapi aku dah terpikir dah.. kalau lahir je nanti.. dah tentu tak leh panggil Kasih.. kang panggil Kasih.. dua-dua tengok.. acaner tu? hehehe.. masa zaman Amaani dulu aku dok gila tengok sinetron jugak.. tajuk dia "CINTA DAN ANUGERAH" hahahaha.. dengan harapan muka anak nanti ada sipi-sipi pelakon Nabila Syakieb tu.. hahah.. 

tu hah Nabila.. yang tengah-tengah tu.. sampai kan hari aku nak bersalin aku tengok lagi.. masa tu 1/2 jam before masuk labour room.. kebetulan pulak citer ni petang kan.. sempat lagi.. time contraction tu aku senyap jap.. bila takde sambung balik.. pastu terus kena duduk kat wheelchair tolak ke labour room.. sabar jelah.. hahahha... oh itu cerita aku gila tengok citer nie.. time tunggu hari kat umah MIL aku.. aku bawak laptop..gila dok mengadap lah citer nie sampai beratusss episode.. hahahah... 

Ok berbalik kepada nama Amaani tu.. nak tau sapa yang bagi nama tu? kakak dia.. hahahah Kasih Aleeya yang bagi nama Amaani tu.. kenapa? sebab dia layan citer petang-petang yang Lisa Surihani belakon tu.. tajuk dia Adamaya.. hahaha ingat tak? dengan adik Mia Sara tu.. kan dalam citer tu Mia Sara tu nama dia Amani.. so Acih suka sangat nama tu.. hari-hari cakap "mama nama adik nanti kita letak Amani tau".. 

Adik Mia Sara.. ada ghoper Amaani sket tak? muahahahah.. 


So kebebasan memilih nama untuk anak kedua.. kita bagi lah kat akak dia.. spelling tu jadi Amaani sebab aku nak samakan dengan Aleeya... yer ai kan poyos.. hahaha.. so kebetulan je lah nama sama dengan anak cikgu patimah.. aku tak pasti nama anak cikgu patimah yang lain-lain.. yang aku tau Sharifah Aleya ngan Sharifah Amani jer.. sebab sama nama belakang tu heheh.. maksud nama Amaani dalam Islam ialah Cita-cita, Ketenanganku, Keinginan, Kesejahteraanku.. so Kasih Yang Tenang.. a'ah tenang sangattttttttttttttt lah kannnnnnnnnn.. hahahahah... 


So kalau anak ketiga ni nanti perempuan jugak.. memang tetaplah pangkal nama tu Kasih jugak.. cuma tak taulah Kasih apa.. hahaha.. tapi kalau lelaki... rasanya biarlah Apak dia pulak yang bagi nama kot.. tapi harus haku yang tapis.. ai kan gila kuasa.. hahahahaaaaaaaaaaa.. dan pregnant kali ketiga ni aku tak de pon nak mengadap sinetron.. mintak-mintak takde lah sampai nak bersalin nanti.. hahahah... 

So begitulah kisahnya nama anak-anak permata hati ku... ewah... korang pon mesti ada pengalaman memilih nama anak ni kan? 





*all pics googled





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

23 comments:

Anonymous said...

setiap nama mesti ade ceritenye.. bile name pelik tu yg paling banyak lawaknye...

Hani Shaklee said...

Akak..anak ketiga bagila nama kasih sayang..hehehe..ngeeeeeeeee

Nazirah Azeman said...

nama anak sy yg pilih tp somi tukang tapis.memule sy nak letak name anak sy "rose" tp somi tak kasik.hukhukhukhuk.maka terciptalah alya rania......ketinggian ku,kesukaan ku :)

nalsweet said...

saya adalah salah sorang reasder akak yg pernah bertanye pasal nama anak2 akak kot2 dsebabkan nak same ngan anak cikgu patimah..
tak ingat kat entry mana saye komen..hehe

mintak2la anak ke3 akak ni lelaki plak..nak tengok version laki plak..

bolehla amaani geng ngan adik boy dia..hihi

bersama kak Es said...

janji maksud nama baik kira ok lah kan.
panggilan tu kan doa ",)

Aya Ariel said...

hahahaha..nice..

sebenarnya..bagus jugak nama anak simple2 ni..senang dorang nak ngeja nama sdiri..

mcm aku..nama anak panjang... T___T kesiaaan laaa kat dorang nanti..Kat pangkal dah ada wan nur..pastu sambung lagi nama dorang dua patah perkataan..afrina safiyya..adrina khalesyya..pastu sambung lagi nama bapak..wan mohd khairul anuar..

ok..pitam bila pk dorang nak masuk exam hall besok2..kah kah kah

Unknown said...

xde lagi pengalaman pilih nama anak ... pasai bujang lagi... hahahha tapi kisah memilih nama anak ni.. kebanyakkannya sgt best biler dikenang.. heheheh lucu pun adow...

aishah said...

seronok baca cerita kak filla..sy pulak sebab terlalu suka kat zara isteri putera mahkota perak tu..reysha pulak gabungan nama saya dan hubby..huhu..so jadilah zara reysha..maksudnya puteri pemimpin..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

dalia amana & amirul arief
amana-ila bagi nama
arief- hsbd bagi nama dgn alasan kalau ila yang bagi nama nanti bagi nama glamer..anak lelaki malu dapat nama galamer2 ..logik ke?

qaseh zara said...

hehehehe.....Qaseh mungkin akan jadi nama anak pompuan i pulak(itupun jika ada rezeki dpt anak gegirl, now dh ader 2 boys-)
nama anak sulong i Raiyan...dpt nama tu masa tgok tom-tom bak, ada sorang anak tu bgtahu nama dia Raiyan..so i terpikir...aikk..ada eh org letak nama raiyan(mcm nama omputeh jerk?? so terus cari dlm buku nama indah anak2..tup tup...rupanya ada makna nama raiyan tu....so, cari kan gabungan pulak...so raiyan dh dekat2 nama omputeh, so gabungan pun kena la ala-ala omputeh la jugek kan(poyo jerk!)....so terciptalah Muhammad Raiyan Darwisy!
nak citer lagi....masa tu (2007), nama Raiyan ni mmg agak jarang, so bila org dpt tahu nama anak raiyan...mulut mesti ckp....uyoo...nama mat salleh...hehhehe...mummy apa lagi...kembang semangkuk lerrr... bila tahun 2008 ada citer Bella kat Tv 3(alaa yg ako mustapa jadi Doktor raiyan tu)...oooohhh...lps tu ramai lerr kt opis letak nama anak nama raiyan.....siap jiran sebelah pun letak, then bila jumpa dan tanya2 nama anak2, sekali sama daaa....(beza anak jiran ng anak saya 2 tahun)
kalo kat kampung pulak, bila org2 tua dapat tahu nama anak raiyan..diaorg terus ckp...hisyy...apaa ni letak nama anak mcm mat salleh, mengarut jer org sekarang...guulllppp...terus telan liur????%$#@##@

Anonymous said...

nama anak ai.. yg second Kasih Nur Baiduri.. yg 1st tu laki.. nama biasa aje.. yg no 3.. Seri Nurul Ain.. ai pilih kasih sebab nama kasih tu macam klasik.. ai x nak letak qaseh ke.. seri nurul ain tu pulak.. sebab berkenan dengan nurul syuhada nurul ain.. pengacara tv3 tu.. tapi x kan nak tiru bulat2 .. so sebab nak klasik jugak.. letak lah seri di depannya.. if ada rezeki lagi ai nak letak Chempaka...

ak yuyunz said...

ohh mesti la filla.. expecially anak 1st. siap dadu 3 nama.. pastu osom.. what a sweet memories kan =)

Unknown said...

cumil nama2 tu..mcm pemilik namenye jugak...hehe

NUNU EERA said...

cer kak filla lyn cite korea plk.. dorg pn comel2 jgk.. mna tau nnti nk ltk nma Jang nara ke, Kim hyun joong..;)

Izwa Kamaruddin said...

babe...blog u awesome la lagi-lagi tang header tuh!cantikkk :)

Anonymous said...

hai akak!1st time comment nih..xde ape sbnarnya-off topic jap! nmpak akak kat alamanda smlm. memula tu perasan pak radie & amaani.pastu bisik2 ngan husband i..eh!tu husband blogger tu!hari2 i bc blog dia tuh!!..hampir2 nk cubit pipi amaani tuh, tapi tgk pak radie serius je..takut ohh!nape akak asyik tunduk je..kalau x boleh i lambai2..nak tegur takuuuttt,ye la, i'm a silent reader jek!hehe..take care akak!

Filla said...

kannnnnn... semua ada pengalaman... sama ler kiteww..

anon: ler tegur je len kali kalau tejumpa ok, ai tak makan orang.. ;)

mrs eady: tengok lelama mcm buruk plak..nanti nak tukar lagi lah..hahah

Mooniqueen said...

Dulu plan nak letak Nama bunga macam cempaka ke, ros ke tapi mak pulak tak bagi... De ckp mc Nama org dolu.. Taknak Kecik hati mana2 pihak, cari Nama lain.. Semua last min punya plan cari Nama anak.. Sebab anak keluar awal...

manja209 said...

22 comey name...
Damia ai yg bg name..memula nak letak aleeya jgk.xjd..so,pilih Damia je..hehee

Anonymous said...

Best baca blog ni. Tp sy skt perut bab 'kasih tobing' tu. Acaner tu filla. Awak ni tulis kan selalu wat saya gelak.

Anonymous said...

Tekiu akakku sayang... Hihi...

Terjawab sudah teka reki teka tekok dlm kepala sy ni pasal nama anak2 akak... Hehehe....

Anak lelaki kalau letak Kashaf Arrian pun sedap... *ewah, memandai je aku* Sukanya saya dgn anak2 akak ni.... Comel2, macam nak pinjam je... Hehehe

- Ida *budak yg tanya pasal nama anak tuuuu... Ingat tak? Ingat tak?* -

*Big Smile, Big Hug for KasihS*

Batrisyiamommy said...

Anak sulung saya szaarif sofyan sebab saya minat sangat Dgn kerabat di raja perak..isteri sultan Johor zarith Sofea ..memula ingat kluar gegirl..coz jantina samar2., hehe.lsekali keluar boboi tu tukar sikit bunyi tu agak2 Lebih kurang..hihi..no 2 Anak saya szarra Sofea pun sebab minat isteri raja muda perak.hehe..saya letak semua S di depan sebab nk elak time sekolah register dok last2..

amaniammar said...

sis
nak jg sebuk buh nma ank sendiri..my gurl nama Zulaiqha Amani (cehh...sama erk..) plan asal nama Ai'sya Zulaiqha Amani..last kena sound dek my dad kta pnjang so dipendekkan ke ZA je..mengenangkan kisah zaman Nabi Yusuf dan Puteri Zulaiqha..
my boy pulak panjang jadinya Eusoff Ammar Syauqi..pun related dgn kisah yg sama..tp plan apak ye patut Ammar Eusoff je..tp amak ye memandai tambah syauqi nak bg sedap bila dipanggil...

pe pun nma ank kita mereka tetap penawar suka dan duka kita kan sis,....sejauh mana marah pd ank kasih itu tidak pernah pudar...
itulah PERASAAN yang Allah ciptkan buat makhluknya bernama MANUSIA...