Nie ada kisah aku nak cerita.. lebih kurang kisah kecuaian dan kelalaian atau lebih tepat kebodohan lah kot.. hahaha... tadi aku received a call from AirAsia.. (selamba badak bagitau sapa call).. haha.. aku tak tuduh, tapi aku berjaga-jaga..
Caller ni call untuk offer insurans.. insurans from AirAsia nie valid for 30days.. kenapa dia bagi? sebab kata dia aku loyal customer dan selalu booked with AirAsia.... ok fine. lepas tu dia cakap perbualan tu dirakam.. so ok lah.. whateva lah kan.. layan..
pastu dia cerita lah pok pek pok pek.. aku pon dah terpaksa lah melayan.. sebab aku free tadi.. so dia cakap cover lah kalau ko mati ke apa ke.. tak kira masa fly ke.. masa drive ke.. kat umah ke.. apa-apa jadi.. pewaris dapat lah bla bla bla.. benda macam ni actually yang paling aku benci nak dengar.. tapi sebab cemana nak letak phone kan... maka terpaksa dengar jugak T___________T bodoh gila plak rasa..
Pastu dia cakap kalau ko bunuh diri pon cover.. hahah.. tapi dia cakap harap cik tak lah bunuh diri.. haha.. lawak, tapi tak berapa nak lawak.
Ok bla bla bla.. panjang gila..sebelum tu awal-awal dia dah tanya address nak pos.. so aku dah bagi address umah.. and i/c number.. last sekali dia confirmkan credit card or debit card.. cemana tah aku cakap debit card ada lah... oh ye, dia tanya selalu book flight guna apa? aku cakap lah.. then dia cakap nak number atm card yang appear kat depan debit card (cherry maybank) aku pon terpikir gak, apa hal nak no card segala kan? tapi sebab very professional dorang bercakap aku pon very the bongok time tu... pegi bagi.. bila dah bagi.. dia tanya lagi valid till bila.. aku dah cakap semua pastu laju je dia cakap pasal nak debit RM170++ kalau tak silap aku.. aku macam???? "apa dia? u cakap apa tadi?" then dia ulang tapi laju gila.. aku cakap 'i thought it's free... u tak cakap pon dari awal yang this insurans i kena bayar???? pastu dia cakap, jangan risau cik, memang account cik kita akan debitkan amount tu.. tapi ada 15 hari (kalau tak silap) lepas tu kalau cik tak suka atau tak setuju....... dia tak sempat habis cakap aku jawab "nope, i tak setuju".. lagi nak tanya kenapa ye cik? eh sukati aku lah.. aku benci betul lah benda macam nie.. cakap putar belit.. wth?
Aku cakap 'i tak setuju'.. terus dia cakap since u tak setuju takpe, it's ok.. so kita tak debit dari account.. pastu aku cakap 'so all my infos tadi tu cemana? kalau u all debit jugak?'.. dia cakap 'tak mungkin lagipon perbualan kita telah dirakam'.. eh? haku pedulik apa kau rakam ke tak... kalau ko nak debit jugak? aku nak nganga je lah????? pastu ok dah letak.. terus aku menggelupur tak senang duduk dah.. aku tweet mintak tolong... tapi still menggelupur jugak..
So aku terus call Customer Care Service Maybank 03-78443696 dan dapat cakap dengan sorang staff.. aku pon cerita pasal ada orang call claim she's from AirAsia dan perbualan dirakam.. dan aku dah bagi i/c number, address and Acc Number Cherry card aku.. so ada possiblity ke orang tu debit? boleh ke??? ye, jawapan dia BOLEH... huwaaaaaaaaa... aku tak kata benda tu tipu.. orang Maybank tu pon cakap tak semestinya tipu sebab dia pon dah cakap yang perbualan dirakam.. tapi kalau u rasa tak secure dan nak batalkan cherry card tu, diorang (Maybank) boleh batalkan je... tapi untuk buat card baru, aku kena pegi mana-mana cawangan Maybank dan charge RM12 akan dikenakan untuk replace card yang dah dibatalkan..
Ye, terus aku setuju.. baik aku batalkan je sebelum apa-apa yang tak diingini terjadi kan? macam lah duit kau juta-juta dalam account..hahahha... habis kalau duit aku 'hilang' ko nak ganti? huh.
Baiklah itu pengajaran yang aku dapat hari nie.. tak tau kenapa hari ni hari bingai aku plak... selalunya bab-bab melibatkan duit ni aku cerdik sikit... ye mungkin call tu betul, dia bukan nak tipu... tapi dah banyak kes duit lesap kat dalam account.. aku taknak jadi salah seorang mangsa..... sebab aku rasa.. aku pon boleh call orang lain dan buat-buat berlakon..
Korang pon sila alert sikit.. kalau dapat call macam tu.. memula sekali kena tanya.. ada bayaran ke? foc ke? atau awal-awal terus je cakap 'sorry, i'm not interested, thank you for calling, next time maybe?'... aku ni ada kelemahan mudah kasihan kat orang.. T_________________T
Ok itu saja pengalaman saya hari nie.. semoga dapat membantu korang jugak supaya tak terkena ;)
EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com
42 comments:
Yg saya tak paham, kenapa lepas kita cakap, tak berminat dia boleh pulak tanya kenapa x berminat..eiii sukati lakan..lagi kita bagi jawapan, lagi banyak dia tanya kenapa,kenapa..last sekali saya drop call je..
sy pn ade jgk dpt call cmni.tp bkn air asia la. dia ckp sy loyal customer bank tu n nk offer insurans.pastu dia ckp nnt dia debitkn dr acc sy.
Bila sy ckp awk ni nk main2 ke or scam.terus dia ckp bukan.diorg xtipu org. dia ckp perbualan semua dh rakam.diorg btul2 nk offer insurans.gaya ckp mmg nmpk real.tp sy btegas jgk ckp xnk smpai ade menjerit la jgk sbb stress dgn org yg call tu
akak filla.. suya baru je post pasal ni.. dalam beberapa saat je cepat dr akak.. hahaha same situation but suya berjaya la cakap.. NO.. not interested.. AIr Asia jugak.. hentah betul ke idok
http://whocallsme.com/Phone-Number.aspx/0320371500
nah kak..try bc sume..sama x?
tp tang mintak no kad tu mmg bahaya..coz boleh guna untuk beli brg klu xsilap
filla,
nasib baik you cepat sedar,En.hubby saya kena macam tu juga,tapi bukan dari Sykt AA tu,dari kononya bank yang nama Jusco baru,hilang duit dalam bank kami ,masa tu dah dekat sangat nak hari raya,terduduk juga lah dibuatnya.
ni lah salah satu sebab saya tak suka melayan org dlm phone..huhu hati2 ye..
penah jugak kene macam ni..nasib baik saya ty siap2 apa kompeni, nama yang call tu...apa nama insurans tu...saya ckp, lepas 2 hari call balik, saya nak verify dulu ngan company dia..bila call, xde orang nama tu...dia pun pas 2 hari x call2 pun..nasib baik..
Kak...saya terkena last week! Memula tue okaylah coz kata free and whatnot..tetiba kena charge credit card..bengang gilaaaaa...check2 hp diaorang dah charge..tak sempat buat apa2..memang licik gila diaorang nih..sedey!
aritu dpt call jugak offer insurans tp dr bonuslink... pelik.. tp sbb tak setuju trus dia kata takpe.. indian gal n ckp jugak perbualan dirakam..
ai slalu kena.....mintak no kad...no kad kredit bagai...de skali tu ai bagi dia bebel sampai dia rasa nak muntah dekat stengah jam...then i said...no tq...^___^
agak cilakak org yg macam tu..
omg, takut sye..
Nmpk sgt itu org shit pny org.mau tipu sama u.so next time bcareful ma..
saya pernah kerja mcm ni.sebenar nya macam2 cara di ajar supaya org yg kita call tu setuju. if rasa berminat ngan apa yg ditawar kn..cakap je perlukan masa tok bfikir then mintak nama,staff code or id and name pakej tu then call company tu check btl ke x ade pakej tu n ade nama org yang call kita tu.
sy n asben prna bt urg mcm nie...kc loud speaker hp...bg dia ckp..jwb ya2 klu prlu...lps tu at de end perbualan..dia tnya setuju...sy ckp x phm apa yg dia ckp...dia tnya part mn x phm...ckp dr awal smpi akhir....hahaha.....bengang kn urg tu...baru tau....biasa sda ckp x setuju tnya lg knp...sukati la kn duit kta nak bt apa...sy selalu gna alasan sdg driving x bole ckp. .
bukak new akaun la...terminate yg itu...
kes mcm ni penah jadi kat i, tak ingat pulak dr bank mana, tapi dia cakap nak kasik adiah sempena bestday i bulan ni, berbentuk insuran ka hapa ntah.pastuh i tanya kena bayar ke dak, dia cakap yes miss kena bayar tapi tak byk dont worry bla bla bla..then terus la i reply..
"sebabkan ni bestday saya, dari saya bagi duit kat awak, baik awak yang kasik duit kat saya ha amacam???"
terus dia cakap tenkiu, okbai. hahah
kes mcm ni penah jadi kat i, tak ingat pulak dr bank mana, tapi dia cakap nak kasik adiah sempena bestday i bulan ni, berbentuk insuran ka hapa ntah.pastuh i tanya kena bayar ke dak, dia cakap yes miss kena bayar tapi tak byk dont worry bla bla bla..then terus la i reply..
"sebabkan ni bestday saya, dari saya bagi duit kat awak, baik awak yang kasik duit kat saya ha amacam???"
terus dia cakap tenkiu, okbai. hahah
saya pun ada dapat call gini, kata dr sykt insuran mana tah kata sy loyal bonus link..sib baik takde debit card mahupun credit card..
tp mmg elok filla cancel card tu..kang dia guna info tu..mungkin dia tak debit dalam ms tdekat tp dh lama time tu kita x jangka baru dia debit..mau melopong nanti,dlm account abis..
Penah jd kt sy gak.part lawak bunuh diri tu pn same.tah kenapa hrtu bengong gak gi layan n last2 terbagi detail credit card.dh letak phone br terasa diri bengong.pastu terus try cll blk no tu,skali x dpt,2x x dpt n brkali2 x dpt terus cuak.try google no phone tu n de plak org comment2 yg menambah kecelaruan.terus call maybank mntak cancel card.lps hrtu dpt 2x msg transaction fail,so mmg sah de org try gn detail credit card yg dh di cancel tu.huhuuu.org2 yg cll ni slalu sgt pndi brcakap dan memperdaya,so awl2 dpt cll2 cmni x yah layan.
kes yg sama pernah jadik kat sy..totally same..mula2 kata kejap jer nak explain..pastu kt 1/2 jam tak abis2 lagi..kebetulan tgah keja and ader urgent nak uat masa tue terus nak letak phone but dia cepat2 mintak no kat ATM tu..sy lak nak cepat bg la no tue..and tak terpikir pn psal dia nk charge semua..tp dia mmg tak sebut psal nak charge insurance tue semua coz dia bg tau FREE kn..tp dlm kad tu mmg tak da uit pn coz mmg tak nk simpan dlm Maybank coz utk mengelakkan diri dr shopping online..
kak filla,
kalau insurans nak deduct duit kita dari debit card, dia akan bagi satu consent form ala2 contract yg ktia mengaku ktia benarkan mereka debit dari akaun kita. bukan simply mintak no debit card thru phone.
lagi satu trick nak kenakan balik mereka ni kan, marah balik.
contoh yer,
awak dapat no saya dari mana? hah? maybank bagi no saya? hari tu masa saya sign form mereka, mereka dah janji yg takkan dedahkan maklumat saya, ni mcm mana awak boleh dapat ni? saya tak puas hati, bagi saya nama supervisor awak? bla bla bla
just go on jer sampai mereka give up. saya pernah buat hari tu dan menjadi, lepas ni saya akan buat lagi.
bank pun tak patut jual info kita kat orang2 insurans ni, kan dah janji nak jaga confidentiality kita :(
Filla..
I pun pernah dapat call dari AA kalau tak silap..bertahun dulu..tapi dia join venture dgn AIG insurance...
i setuju sbb charge dia tak mahal..dalam rm30 kot sebulan..eh..ke kurang lagi?
tapi sebab takut caller tu tipu...
bukan saja details i yg dia minta..
i pun minta ic no. dia jugak..nama penuh..contact no...sampai dia pun tergelak...
tapi lepas beberapa bulan..i terminate jer..
lagi pun mmg dah ada insurance lain..konon nak cover time travel jer la...
Kak, benda ni jd kat sy awal bln ni la tp sy terbagi ic, no phone, full name dgn address cuma takda bgtau no acc sbb bila dia tnya book ticket AA guna crdt ke debit.sy jwb crdt. Cuak gak since kita punya detail tu kemungkinan dpt mbantu diorg berurusan dgn bank..takuttttt...dh la gaji guna mbb.ish..mintak2 takda apa yg blaku.
filla.. ila dah penah kena.. dia mitk kita sahkan bagai..eh dia sapa nak kita saha2kan.. tp ila punya citer kunun dari biro angkasa..
http://kokoadik.blogspot.com/2012/03/ini-adalah-pengalaman-saya-sendiri.html
kalau fila rajin bacalah. best sebab ila mmg dapat detec & terkial2 dia menjawap!! last2 terus letak phone..haha.. salah orgla dia nak menipukan?
I never layan calls mcm ni...diaorg start je citer I terus ckp sorry am not interested & off phone.
Btw never give away yr IC no, credit card details, or any personal details on the phone or to anybody u dont know...
Dlm I berjaga2 pon cc dah pernah kena clone...tp bank tu cekap dia suspect transaction tu bukan I buat so dia terus call to confirm....then dia bg card baru and amt yg dah di charged to my accnt tu diaorg cancellkan...
hi! Filla,
I slalu dpt call camni, slalu i tanya dulu..ni yg nak offer free free tu ke, - tq tak berminat, i tak suka brg free :) (sbb sllalunya mmg tak akan free pon sebenarnya..)eehh diorg siap tnya napa x suka la mende lah...off terus je. Kdg, klu dah dia nk bckp sgt.. kasi loudspkr, biar kan je lah.. byk keje lagi nk buat..
Hi..
I slalu sematkan dlm fikiran, takde mende free kat donia ni..
Nak dapat apa2 hadiah ke cabutan bertuah ke mesti kna bli apa2 dulu, invest dulu... tol tak???
pernah kena jugak tapi dengan CIMB AVIVA .. mmg la benda tu betul tapi tetap dia amik duit kita dalam akaun tiap2 bulan .. nasib baik mula2 tu xpercaya dan ckp not interested lepas org yg col tu ckp pnjg lebar .. awal2 col cakap sayalah org yg paling bertuah kerana terpilih untuk cover insuran sebanyak 100.000 secara percuma .. percuma tapi tiap2 bulan lesap duit .. kawan pun ada yg kna ngan cimb aviva ..
akak de tag nama akak kt entry saya ni :)
http://pkaemerald.blogspot.com/2012/03/takotnya.html
tq :)
saya pn penah kena..dia kata agen dr menara KL..dgn lurusnye saya bagi no yg de pd kad cherry tu..hihi..hampeh..trus call maybank mntk matikan kad tu..and tukar kad baru..
arghhh rasa bodo giler. aku pun sama, asal la boleh bagi smua details tu. very the bangang. terosss i kol kastemer sebis rhb, dorg pun suruh tukar kad atm visa tu jugak, tkt kena potong hhuhuhuhu
#tp bank rhb da lama x pakai, xda duet pon dlm tu hehehe
Hi... Akak.. Sy baca akak pnye blog ni... Bestnyee dpt jalan2.. Sy baru plan nak g hong kong.. Tapi ada baby.. Sy risaukan pasal minumam susu dia... Kat airport ada prob x masa nak masuk kalau bawa susu powder.. Risau la plak hihi.. Akak boleh bg tips x hihi...
susu powder takde masalah bawak naik flight..
Tq.. Tq.. Sbb ada org ckp x boleh bawa masuk kat airport hong kong... Sabar je la.. Kalau boleh x de la risau lagi.. Hihi...
aslmkm.. tadi siang dpt cll..dr sun life. offer insurans.katanya diaorang ada link dgn cimb.. dia tak de minta no akaun, tapi ada minta no ic. dan sy setuju lepas sgla yg dia terang tu..tp bila teringat, search kat tenet rasa macam tak selamat..mcm mana ye?huhuhu
saya pon. mcm Ann Hafiena. dia x mintak no kad. juz mitak no ic.. xpeke bg no ic??
saya pn sama jgk mcm Ann Hafiena.. ni insurans betul ke scam?
Saya pn kena jgk baru ni. Mcm mna nak buat? Kalau nak cancel balik semua tu. Sy terima msg RM48.00 was charged to your debit card on 27/3/2015 at SUN LIFE (M). Risau jgk. Kena buat kad baru ka?
Saya pn kena jgk baru ni. Mcm mna nak buat? Kalau nak cancel balik semua tu. Sy terima msg RM48.00 was charged to your debit card on 27/3/2015 at SUN LIFE (M). Risau jgk. Kena buat kad baru ka?
sun life tu dr cimb kerr
Sis..hari nie sy dah terkena dr sun life jugak..sy da bg detail,,huawaaaaaðŸ˜ðŸ˜ðŸ˜ macam mana nie?? Selalu sy nie jenis bkn senang bg detail dkt org tp mgkin arini hari lurus bendoi sy kot..
Yg Sun Life ni mmg wujud... saya dah 2 tahun amek insurans dengan dorg. biasanya insurans companies yg kol ni ad alliance dgn bank² kt malaysia. sbb tu dorg ad details. tp bila dorg ni offer insurans plan, dorg TAKKAN minta no kad sebb semua maklumat dh ada dalam sistem sbb dorg kn alliance dengan bank... dorg hanya akn buat pengesahan no ic, n maklumat lain SELAIN no kad debit or kredit. Sebab dia buat pengesahan ialah dia nk make sure dia bercakap dengan orang yg betul. Bygkn kalau dia xbuat pengesahan, tah spe² agkt fon kita n izinkan dia caj kad. pastu amek plan paling mahal. sbb tu dorg kne sahkan dulu betul ke tidak orangnya... sy pernah kerja mcm tu. kne igt jugk. dorg cuba cr rezeki halal. mmg kita ni xsuke dgr dorg offer mcm² tp sebagaimana org lain yg cuba cr rezeki tok anak bini, dorg pn nk tanggung anak bini. psl annoying tu mmg xleh buat apa. mmg dorg ditrain mcm tu. ad yg ok tp ad jugk yg sgt degil. dh tolak pn dia still nk pujuk... tu jelah nk ckp...
Post a Comment