Tuesday, February 08, 2011

Kalau kene sengat apa nak buat?

hari ni nak cerita pasal lain plak... hari ni nak citer pasal laki plak.. sapa yang meluat, sila meluat... heheh.. dulu-dulu masa aku kenal Pak Radie.. masa tu dia kurus jer... kira sekarang ni dia dah besar 0.002 cm dari dulu lah.. T___T

masa aku kenal dia dulu dia keje kat subang... eh aper motip aku nak citer ni sebenarnya? tak best lah citer takde point... nak citer pasal dia banyak sangat.. so specific ke satu point sajer.. aku nak citer pasal dia pernah menyelamatkan satu nyawa... hebat tak? hebat tak? oh tu salah satu list sebab apa aku kawin ngan dia.. sebab aku bajet dia mcm hebat.. padahallllll... muahahaha... ok ok... kira kalau penah selamatkan satu nyawa dari terkorban atau menemui ajal, tu kira sangat hebat kan? jangan nak komen cakap aku tatau ajal dan maut di tangan tuhan bukan di tangan laki kauuuu! hahaha.. itu aku tau lahhhh... ok sila baca lagi kisah ngeri ini...

aku suka citer pasal orang kan? sebab nak citer pasal diri sendiri nan ado yang hebat T___T.. ok sambung lagi nangis... dulu-dulu Pak Radie ni budak-budak camping... bak kata dia.. dan bak kata mak dia jugak... seminggu mesti pegi camping sekali.. maknanya weekend tu bukan weekend bersama family.. bermaksud dia bukan jenis lelaki yang sabtu ahad jer.. "Mak, masak apa? orang tinginnnnnn sgt nak makan bla bla bla".. mcm tu tak yah mak dia lempang dia.. aku yg lempang dia dulu T___T .. nangis lagi... dia bangsa tak lekat kat umah.. kata jantan... malu babeeee... makan mak masak.. baik buang duit bagi makcik-makcik meniaga kat gerai tu kaya... aku kalau jadi mak dia.. aku ikat dia kat kusi makan.. pastu paksa dia makan kalau aku dah masak... ko boleh? mak masak.. ceh ceh.. turun gi dapur.. muka sombong, bukak tudung saji.. muka mcm 'masak ni je?' pastu tutup saji, start kereta blah! perghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... nasib ler ko kawin ngan aku... rumah kita tudung saji pon takde.. masak terus hidang..so takde lah aku dapat tgk muka dia bukak tudung saji pastu muka kerek-kerek tanak makan... aku masak tak sedap langsung pon.. tepaksa dia telan jugak... hahahah... tak sedap pon aku paksa suruh cakap sedap.. muahahaha... padan muke!

eh aku citer apa tadi? selamatkan nyawa... hahah.. al-kisahnye.. zaman persekolahan dia dulu.... gang2 dia baik ngan cikgu disiplin... dia sekolah kat sek.2 shah alam (harap maklum) sampai sekarang pon baik lagi.. aku pon baik ngan cikgu disiplin dia.. muahaha... boleh? umur dah nak masuk 35tahun tp masih keep in touch ngan cikgu disiplin.. sebab cikgu disiplin dia memang aktif camping.. so lepas jer dah habis spm, itu jerlah keje dia, keluar masuk hutan... mcm senior bawak budak-budak sekolah gi camping lah gitew... ramai lah adik-adik junior kenal dia... sekali bawak masuk budak-budak sekolah tu.. adalah senior kot 7-8 orang.. kene handle budak-budak sekolah.. eh aku suker dengar dia citer pengalaman dia... sebab tu dia terror handle orang kaki cramp.. kadang dlm hutan kan kaki boleh cramp.. tak yah dalam hutan.. mengandung kaki cramp jer aku jerit mintak tolong ngan dia.. hihi..

sebelum aku citer pasal dia selamatkan nyawa orang.. aku citer satu kes ni dulu... ada skali dia pegi gunung mana ntah... tak ingat... ada lah budak nie curi maggie ke apa tah... so budak-budak lain sudah datang mengadu kat abang senior Pak Radie... makanan-makanan dorang hilang.. fyi, benda paling berharga ialah makanan bila ko ada dlm hutan! sanggup buat sistem barter.. ko ada maggi, aku ada coklat.. so boleh tukar suke sama suke... cloud nine tu bukak semua masukkan dalam satu plastik.. penyek-penyekkan dan boleh makan sikit-sikit utk energy... air kene jimat.. kalau tak, nak minum tak cukup nanti boleh berebut dan maki hamun.. hahaha... pastu kalau camping.. bawak nestum 3 in 1 tu.. x de lah nak gedik-gedik nak bancuh-bancuh ngan air panas bagai.. ko ingat ko kat umah?.. dia ajar aku, tabur jer dalam mulut pastu telan ngan air.. sebelum telan leh kumur-kumur dulu supaya sebati.. muahaha.. geli geli geliiii... ok fineeeeeeeeeeee.... bagus idea tu... tapi itu dalam hutan, kat umah apa ke jadah paksa aku buat style tu???? benci tau.. siap ajar Acih plak tu T___T nangis lagi.. eh sambung citer pasal budak curi makanan tu.. aku dah lupa sikit citer dia.. tapi Pak Radie jumpa budak tu kot? pastu tanya dia... dia tak mengaku... last sekali Pak Radie bagi penampar jepun... budak tu mengaku... terus aku macam.. ko penampar budak tu? kesian dow... biasalah kan, budak-budak kan nakal masa muda remaja... tapi Pak Radie nie memang garang sket... gangster kg dusun...

oh pasal penyelamat nyawa orang tu... masa tu ekspedisi berbasikal... rasanyalah kot? dorang pegi area teluk batik kat lumut tu.. bawak budak-budak sekolah kot? dalam form 4 mcm tu lah.. pecah-pecah group tulah.. rasa ada 3 group.. setiap group ada lah senior dlm dua orang mcm tu kot.. sekali tu ko tau... dorang kene serang tebuan ke penyengat... tah macammana tah.. rasanya budak-budak ni terpijak kot sarang kat tanah tu.. gile saspen ok... aku dengar pon kecut... yelah mana lah ko expect tetiba dia keluar menggila mcm tu kan? menggelupur ok semua.. belari... satu group dah telepas kedepan kot.. nasib ada walkie talkie tu.. so group blakang lari ke belakang kot.. yang tengah terus lari menghala ke laut.. benda jadi sekelip mata.. Pak Radie pon memula taktau ada penyengat.. dia pelik kenapa budak-budak tu tetiba belari menghala ke laut.. so semua lari kelaut... ada sorang kene sengat banyak okeh.. dia tak dapat diselamatkan.. meninggal dunia... sedih aku dengar.. sorang lagi budak tu penuh okeh sampai Pak Radie cakap hitam kepala dia dengan muka dia sebab kene hurung ngan penyengat tu.. pastu Pak Radie picit tu laju-laju.. kalau aku haram aku tatau apa nak kene buat... Pak Radie cakap menangis-nangis budak tu sebab sakit.. kene cepat picit keluarkan bisa dia sebelum bisa tu mengalir dalam darah.. sakit nak meraung ke apa tu belakang cerita.. picit sampai keluar air bisa.. lepas dah picit terus hantar ke hospital... tapi sedihlah budaya orang kita.. kat pantai telok batik tu ramai? semua pakat tengok.. Pak Radie cakap tolong lah apa patut.. call ambulans ke apa ke.. semua tengok mcm tengok pameran... bangang okeh! kenapa yek? ko takut kalau ada kematian ko kena jadi saksi dalam court? so itu menyusahkan ko lah? aduhhhhhhhhaiii... sesekali letak lah diri sendiri kat tempat orang tu.. kalau jadi kat saudara mara or adik beradik kita.. ko nak pandang je ke?

budak tu nasib baik cepat keluarkan air bisa tu.. so dia selamat.. hari tu lalu area umah budak tu.. dia nampak angkat tangan jerlah.. haha. mesti ada lagi parut tu kan? tapi Pak Radie cakap tu kenangan paling ngeri lah... dorang siap meeting ok macamana cara paling elok nak sampaikan kat ahli keluarga sorang yang meninggal tu.. menangis tu semua... tapi tulah, malang tak berbau.. kalau sampai ajal.. kita usaha pon, tuhan lebih sayangkan dia..

ok itu jer cerita cerekarama minggu ini... so dah tau kan kalau kene sengat penyengat apa nak buat? piciiiittttt jangan tak picittttttttttttttttttttttt...

-DaDa TaTa-








EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

12 comments:

Mama Naaila said...

uish bahaye nye...nasib ade hero kak filla tu. hihi.

Miss Moon said...

wah sangat berguna la terrer la pak radie

tetiba aku terbayang radi ala superman duk atas batu tepi pantai sambil cape superman dia mengerbang ngerbang di tiup angen ekekekke

Filla said...

ko ni moooon.. haha.. aku tebayang pakai baju kat dlm spender kat luar.. nyangkung atas batu tepi laut.. pitam aku!

Filla said...

cik hani: yer lah herooooo tak kosa makkkkk!

mAmAbuDaK said...

perenggan akhir oh cerita...dr atas melambak meyimpang...huhuhu..part akhir kne baca laju baru huh...gila suspen..tapi caya lah pak radie

Iela Fazielah said...

mula2 bc.. dok pikir.. apakah kaitan.. dah abis... sgt2 berkaitan semua cerita di atas.. ngeh2... pape pun br aku tau... kena picit rupanyer...

:: LadyVerde + Mr.Doc :: said...

gooooddddd!
i learn somethg beneficial and informative today!
thanx babe ;D

JMR said...

dah leh buat cerpen kisah benar nih...

dorin said...

Kak Filla..
Nak tanye tp takut soalan bangang ni...hahaha...tp nk tanye jgk...nak picit tu picit penyengat ke picit tempat kne sengat tu?

Filla said...

mamabudak: lepas ni sila baca dari bawah naik ke atas.. muahaha..

iela fazilah: huahaha..mak suke type dulu..title letak last.. jadi begitulah...hihi

ladyverde: eh, tapi betul ke? cuba tanye mr.doc, kot-kot laki mak yang memandai..haha

jmr: hahaha.. cerpen yeh?

dorin: nak picit penyengat pon boleh jugak, tengok dia sengat balik tak? muahahahahahahaha...

mannira said...

fila..tetiba je org terimagine muka pak radie masa sekolah.. tak leh nak imagine la pak radie rambut pendek... tak tercapai dek akal wa... ko tak de ke gamba dia ms sekolah...heh...heh...

Anonymous said...

kak, kes penyengat ni sama mcm kawan saya citer kt saya...ada budak kena sengat kt teluk batik nun...tahun berapa kejadian berlaku kak? ntah2 situasi sama ngan kwn saya kot?
ker tetiap tahun ada kes senagt menyengat kt teluk batik? huhuhuh