Wednesday, March 27, 2013

Kisah bibik no.2

Assalamualaikum...

Hari ni kita sembang pasal maid nak? Aku ada cerita sikit sebab stress dah dapat maid tapi keja 10 hari je kan? puncanya sebab bila Pak Radie gi imigresen nak buat permit... rupanya maid tu blacklist..majikan lama report dia lari.. bila soal siasat bukan lah 'lari' tinggalkan rumah majikan lama dia dulu.. tapi sebab bapak maid tu meninggal so dia kene balik ke Indon.. janji sebulan.. tapi urusan banyak terdrag lah lama sikit.. and sebelum balik Indon tu duit dia ada kat majikan tu pegang dalam 2k.. supaya dia janji untuk balik semula kerja.. tapi majikan kata if dia tak balik dalam 1 bulan.. majikan akan guna duit dia tu utk amik maid baru.. so yang si maid ni dah takut nak balik sebab dah terlebih 1 bulan kat kampung.. dia pon biar kan ajer.. dan start lah kerja ngan aku.. dia tak tau yang majikan dia rupanya dah report :( so far aku puas hati jugak lah dengan 1st maid tu.. sebab tak yah disuruh-suruh.. makan pon simple je tak reti makan macam-macam.. maybe hidup susah.. so perot tu tak leh terima makan gempak-gempak.. badan pon kurus.. pastu macam dah tua sikit.. tapi gagah lah buat kerja.. haha.. aku ni memang mudah jugaklah suka kat orang.. aku sangatlah berbeza ngan Pak Radie.. hahaha..

Now aku dah dapat maid baru.. sebab dah pernah ada maid lama.. so walaupon tak nak compare.. tapi still jugak hati tu nak compare sikit.. hahah.. Alhamdulilah yang nie aku tengok solat dia ok.. tanya aku waktu solat kat sini.. sebab dari umah aku ni tak dengar azan.. mintak aku buku yasin.. hari tu aku cari dia.. dia kat bilik tengah baca apa tah.. pastu aku suruh dia turun kejap.. bila dia turun aku tengok lah apabenda yang dia tengah baca.. aku tengok macam buku akikah yang ada surah-surah.. Aku bukan apa.. at least bila dia ada pegangan agama tu.. at least bila solat tu dia buat.. sedaplah hati sikit.. orangnya mungkin takkan buat benda tak senonoh.. mudah-mudahan.. 

Dah few days kerja sini aku tengok Acih ngan Amaani ok dengan dia.. kalau 1st maid dulu.. Ani tak nak langsung dengan dia.. kalau berry pon jerit aku jugak.. dah lah time tu aku sarat.. tapi maid yang ni.. Ani nak pulak wash, mandi semua dengan dia.... nampak macam pandai layan budak-budak.. dia pangku Ani main ipad.. tapi Ani ni suka membuli bibik.. pastu ganster.. hoiii jangan gangster sangat nak oiii.. kang aku dah start keja, ko gangster ngan bibik.. bibik tu gangster ngan ko balik aku tak nampak nak oiii...

Semalam aku test dia mandikan Leecha.. aku suruh dia mandikan dan siapkan pakai baju semua.. aku tengoklah of course.. hehehe... aku check air suam untuk mandi tu ok ke tak suam dia.. semua ok.. yelah dia pon dah ada 2 anak.. sorang 12 thn sorang 7 ke 9 ke ntah aku pon lupa.. dia cakap kat indon.. semua orang ada anak uruskan sendiri.. so semua pandai uruskan bayi dan budak-budak.. 

Aku memang cerewet lah bab kemas rumah.. tapi aku faham konsep pembantu rumah.. hanya untuk membantu apa yang patut.. jangan lah ko expect ko bayar gaji dia.. pastu ko goyang kaki macam tuan besar.. aku tak nak.. kita kene fikir.. kita ada anak.. anak dalam diam akan perhatikan ibu bapa dia.. kalau dia tengok kerja aku asyik mengarah bibik je.. tak mustahil anak akan jadi orang yang kuat mengarah je.. aku dah cakap kat Acih.. lepas makan, pinggan angkat letak kat sinki.. jangan harap bibik je buat semua.. bukan aku tak leh suruh bibik buat.. tapi tak bagus lah untuk anak-anak.. diorang buat sepah.. aku suruh kemas balik.. aku masak, bibik tengokkan Leecha.. if Leecha sleep, dia tengok aku masak.. sebab kata dia.. orang Medan kebanyakannya tak masak sebab kalau masak kos lagi mahal.. so beli lauk je lebih murah.. so aku masak aku suruh dia tengok.. biar yang basic2 tu dia tau.. sok aku dah kerja.. takat nak bagi Ani makan.. boleh lah buat telo dadar ke.. goreng ayam ke.. masak kicap ke.. memang orang senang cakap jangan bagi bibik masak bagi anak laki makan.. tapi tulah.. aku cakap nanti aku dah kerja.. aku balik aku akan masak utk makan malam.. tapi siang bila kat rumah dia kena jugaklah masak nasi utk dia nak makan.. buat lah sikit untuk Ani nak makan.. aku kalau kerja 6.30 pagi dah keluar rumah.. Ani makan simple2 jer.. 

Pagi-pagi maid akan sapu rumah pastu mop.. aku dah pesan.. alihkan kerusi-kerusi, carpet tu gulung dulu baru sapu and mop.. dapur paling penting.. aku tak suka dapur berminyak.. pastu aku ni super cerewet.. pinggan kat rak tu aku suka susun ikut size.. muahahha.. takleh lah main lambak je, sakit mata i olls tau.. air panas tu jangan sampai kering.. washing machine aku dah ajar.. aku cakap yang penting dapur ni.. dah belikan spray utk dapur tu bagi berkilat.. lepas masak terus lap dan basuh.. haritu aku geram jugak.. aku tengok pinggan kat sinki dah banyak tapi dia tak basuh pon lagi.. maybe dia rasa kejap-kejap lagi kot.. aku ni dah biasa.. tak suka ada pinggan kotor sampai kering dalam sinki.. lps makan aku mesti basuh terus.. tak suka kumpul.. so aku basuh pinggan.. dia lalu belakang aku bawak Ani gi toilet.. aku ni berat mulut sikit nak tegur salah orang.. tapi hati bengkek.. hahaha.. pastu sambil basuh aku sound "Bik pinggan jangan kumpul-kumpul baru dibasuh.. ada pinggan kotor terus basuh ye".. Bibik terus jawab "iya puan".. hahah.. baru aku sound tu pon aku dah rasa lega gila sebab dah sound.. baik sangat kan aku nie? muahahha.. pastu aku suka jual nama Pak Radie.. nanti aku cakap "Bik, tadi Tuan pesan, kalau petang sapu sikit kat depan gate tu.. daun tu kumpul pastu buang".. hahahahha... sebab Pak Radie muka seram sikit.. aku tengok muka dia time balik keja pon stress sebab masam gila.. mau tekencing bibik tu kalau Pak Radie yang sound.

Pak Radie memang garang sikit.. maybe aku ni bini dia.. so aku takde lah seram sangat ngan dia.. tapi orang lain takut kot.. hahah.. tapi orang lelaki kan? nanti cakap kat aku "Bibik tu jangan pukul 8-9 dah naik tido.. suruh dia tengok sikit dapur tu.. air tu isi bagi penuh, sedap je awal nak tido".. ko sakit hati tak?.. "Soundlah sendiri.. semua suruh orang".. hahahaha.. dah gaduh laki bini pulak.. aku backup lah bibik tu.. aku cakap "Pa, dapur tu dah bersih dah, air tu tadi sebelum dia naik penuh.. ma minum luaklah air tu.. dapur dah bersih nak suruh dia turun lagi bersihkan????" hoih over sangat ini bapak tau.. untunglah bibik sebab aku kaki backup.. aku cerewet yes aku admit.. tapi kalau ko boleh ikut spesifikasi yang aku bagi.. ko memang dah patut bersyukur sangat.. aku tak suka sound orang.. aku jenis pendam je.. bibik ni rajin cerita.. aku dengar je.. Pak Radie siap sound aku.. tak yah nak layan borak-borak sangat... Eh boleh yeh? dah dia borak aku nak blah pulak ke.. hahaha.. aku paham lah maksud pak radie tu jgn bagi muka banyak sangat.. so far aku tau lah limit.. ada masa aku boleh borak dengan dia.. ada masa aku tak nak borak.. dia kena buat kerja.. dia buat lah.. ada masa rumah dah bersih.. kerja dah siap.. aku suruh dia tengokkan Leecha.. masa tu dia duduk dia borak.. ok aku layan.. 

Ada masa aku dah siapkan Leecha semua.. aku panggil dia.. "Bik tengok Leecha, saya ada kerja".. so dia nampak aku strict kat situ.. kadang aku cakap "Bik siapkan air suam,. saya nak mandikan Leecha".. ok laju je dia buat.. macam tu jelah pon.. kita jangan berkira sangat.. dah bersyukur sangat dia bantu kita kan?.. jaga anak-anak, kemas rumah lagi.. pastu dia lipat baju.. aku cakap baju anak-anak boleh susun terus.. baju aku ngan tuan letak kat bilik Acih.. nanti aku simpan sendiri.. dia lipat baju panjang-panjang.. hahah.. pastu aku sound "Bik, kamu lipat kain dah bagus.. cuma panjang.. lipatkan lagi sekali biar kecil sikit".. terus dia senyum-senyum.. dia cakap dia lipat kain kat rumah camtu.. haha tu rumah kau bik.. ni rumah aku.. hahahah.. ok dia dah ubah cara lipat.. bagus.. baju pon dia iron elok je.. bibik dulu makan sikit.. bibik ni makan banyak.. hahahahah... makan nasi banyak.. sebab badan bibik yang ni debab sikit.. dulu kurus.. hahah.. takat nasi takde hal lah.. tapi bibik yang ni makan kat atas kat bilik dia.. sukati kau lah.. janji ko basuh pinggan kat bawah.. pak radie tanya aku apahal dia makan kat atas.. aku backup lagi.. aku cakap biarlah dia nak makan kat mana pon.. dia selesa kot makan kat bilik.. sebab bibik dulu amik kerusi makan kat dapur mengadap pintu dapur.. hahahahha... benda2 kecik macam tu biar jelah.. aku masak aku asing lauk dia kat mangkuk lain.. nanti aku cakap "Bik ni kamu punya".. tujuannya supaya dia tau ada gap antara kita dengan dia.. supaya ada rasa hormat sikit.. 

Cuma aku taktau kalau makan kat luar macamana yek? makan sama-sama? ke dia duduk celah sana sikit? muahahah.. aku tak selesa lah pulak kan.. tolong bagi pendapat sikit ;)

Ok tu je nak report.. ai nak mandi kojap.. tata.. 





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

44 comments:

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

fila- ila punya bibik yg 1st dah duk 2 week. walau baru 2 week mg bagus. tak payah arah2 sampai sakit jantung. semua pandai buat sendiri mayb sebab dulu dia penah keja mlaysia 4 tahun. anak2 mmg boleh masuk dgn dia..tup2 kena bagi balik kat agen sbb masa buat prefomema dia PRGNT! huwaaa.. manngis ila..dia pun menangis.. dia cakap dia tak tau.. sbb pakai injek stil kuar peot.. so dgn hati yg berat dan dah sayang tpaksa pulang kt ejen ..anak2 sampai hari nie dok tgu bila bibik nak balik dri kampung..

yg no 2 belum uruskan lagi..belum ada lagi.. ejen indon tue cakap datangla jumpa dia.. dia usahakan dapat yg baik mcm yg 1st tue.. hatiku masih teringat dgn yg 1st..meh kita tgok rezeki camana..

Hanim said...

hahaha tergelak baca citer kak Fila. Tapi, kalu makan kat luar takkan nak suh dia duk meja asing lain-lain kot. Terasa cam 'kuku besi' lak hehehe. Tapi, seriously saya pun konpius bab makan sama-sama ni hahaha. Takkan nak duduk sebelah kiter, sebelah suami lagi takleh! haippp haippppp!hehehe

strawberi said...

alahai..bestnya kalo dpt bibik ok..tingin nak..tp masih 50 50...masih pikir privacy..masih pikir mcm2...aduiii..

susumanis said...

salam filla, akk lu kalau mkn luar mmg x bawak maig, baby tinggal gan maid sbb baby bkn leh makan kan, mmg serba salah nak makan suh duk jauh kesian pulak, duk dekat rasa x selesa, kita x selesa dia pun x selesa nak makan pun x syok, so suh duk umah jer jaga baby..hihi

Mooniqueen said...

nak tolong bab makan luar dgn maid sbb belum ada pengalaman..tapi tengok maid cousin, bile mkn kt luo die akan makan siap2 satu family, lepas tu baru bibik tu makan..

Anonymous said...

Akak kalau keluar tanpa husband baru bwk maid. Dia pun taknak ikut klau husband ada. Makan sesama je dgn akak dan anak2 kecuali masa ada baby dulu, akak makan dulu, dia jaga baby. Klau keluar makan dgn husband and anak2, balik tapaukn makanan utk dia.

eika_jps said...

salam sis....saya pn baru nak ambik maid sbb anak nak masuk 2...klu ikutkan saya tak nak bawak tp suami saya cakap dorg pn nak tgk dunia luar gak...takkn nak terperap kat rumah ja....klu sekali-kali keluar makan luar ngan dorg apa salahnya...klu ikut suami saya, dia cakap jgn ada jurang sbb nak suruh dia jaga anak kita...baik tu biaq ada limit...klu saya makan semeja lebih afdal...takkn nak biar dia makan meja lain ...

Anonymous said...

filla kalu nak makan kat luar buat cam biasa je, ikut keadaan contoh macam kes u seeloknya di pegangkan leecha dulu while u n family makan, lepas u dah habis take turn, lain la kalu anak sume dah besar dah boleh makan sendiri, bab kedudukan biarlah die duk sebaris ngan u contoh sebelah u animato, sebelah animato die, pak radie sah2 sebelah acih berdepan ngan u, tapi tgk keadaan, kalu perlu bawak bibik, kalu rasa nak privacy tinggalin saja bibik itu ok, tapi irasa bibik medan ok sikit kot, cara masak n cara hidup lebih kurang

Anonymous said...

Hi Kak Fila,
terpanggil nak komen..saya dah paki maid since anak sulung..so kiranya dah 7 tahun..so far sume maid saya alhamdulillah..yg sikit2 tu masih boleh pejam mata..bab makan luar mmg kdg2 saya bawak..sbb pada saya dia pon manusia..mesti sikit byk ada keinginan macam kite..makan mmg duduk semeja..tp takde la dok sebelah laki kite..biasanya dia akan layan anak..tp kalo makanan dia sampai dulu saya suruh dia mkn siap2..pastu jaga anak..kite boleh makan dgn senang hati..konsep saya apa ko nak makan ko order je..ape ko teringin nak masak ko masak je..saya tak kesah..tp masak utk husband mmg saya masak..bibik masak utk dia and anak sikit2..sbb biasanya mlm saya masak lebih utk anak saya mkn tgh hari esoknya.. -nurul-

Anonymous said...

Salam,

Cuba nengok tonton.com ada semanis kurma berbincang menegenai bibik oh bibik oleh wardina dan ustazah norhafizah musa. moga ada manfaat.

rgds
akak rina

Anonymous said...

jangan layan borak sangat.kena ada gap majikan dengan pekerja..kalau makan kat luar,akak sefamily kena makan dulu.bibik kena jaga baby/layan acih & ani..pastu baru dia makan.incase,kalau baby tido atau akak nak cepat..boleh la dia makan sekali.kena thread bibik as pekerja la tapi jangan layan macam binatang..bibik pun ada hati dan perasaan.bibik pun tau penat.bibik pun teringin jugk nak tengok tv sinetron indon..haha

MamaSyahmiAriq said...

mcm sepupu sy dulu..
masa bujang sy selalu pergi umah die..
die pulak jenis suka makan luar.
so everytime mmg bawak bibik n bg je bibik tu nak order ape..
then die suruh bibik makan dulu..n die bg anak2 die makan masa tu..
bila bibik n anak die da setel makan, baru die makan..

anna hashim said...

kak filla, sila jengok blog ni..mungkin boleh dijadikan panduan..kita sesama manusia kan..cuma yg membezakan adalah title "majikan" n "pekerja"..

http://mamatiamia.blogspot.com/search?q=maid

Anonymous said...

setelah sy bc pengalaman n pendapat readers lain...bg sy cara reader anonymous-nurul plg bgus...sbb sy sdiri klu mkn kat luar...bibik makan sma2 mcm kita mkn ngan mak ayah kita or sdara mara...watpe nk swuh dia mkn dlu or kita mkn dlu...melainkan anak2 ada wat perangai ke berry2 ke bru swuh dia settlekan dlu...tak perlu nk letak dia mkn kat meja lain or biar dia mkn last skali...rasa zalim plak...sy pun bg pilihan kat maid tringin nk mkn apa or nk sama menu ngan sy...diorg pun manusia jgk...sama mcm kita bekerja...ada ke kita kuar mkn ngan bos, bos swuh duk meja lain or bos xbg wat plihan nk mkn apa?? kan kata pekerja ngn mjikan?? muahahaha...papepun ikot keselesaan msg2..better xpyh bwk maid kuar mkn lgsg klu nk swuh dia duk jaoh2 dr kita...sian dia...

emy said...

kter takde bibik lah pulak..n mmg taklehnak berangan nak ada bibik sbb laki kter tak suka..so malas lah nak berangan lebih..hehhee..bc blog u jer lah

emy said...

kter takde bibik lah pulak..n mmg taklehnak berangan nak ada bibik sbb laki kter tak suka..so malas lah nak berangan lebih..hehhee..bc blog u jer lah

Wan Rose said...

Perangai Filla lebih kurang kite sbb selalu backup maid dgn hubby dan tak suka sgt sound direct. Pengalaman ada bibik br 4 tahun so far ok.Normally klau nk kluar mesti tanya bibik dia nak ikut ke tak...kalau dia ikut waktu makan memang duduk sekali dan biasanya kite suruh dia makan dulu then baru kite makan sbb tak best makan klau tahu org tgh tunggu.Klau dia dah mkn at least kite tahu dia dh kenyang...Klau dpt maid yg baik, syukur sgt2 dan anggapla dia mcm family sebab 24/7 dia dok dlm umah kite dan dia lebih mengenali kite dari org diluar....Ye la kekadang pakaian dlm kite pon dia basuh kannn...:)

Raimanda said...

Salam. Kalau meja muat 8 orang mmg maid saya duduk sekali makan sama2. Kalau meja tak muat 8 orang kena ambik 2 meja, maid duduk dengan anak2 pompuan semeja dan saya, suami, dan anak lain akan duduk kat meja lain. Kdg2 bergantung kepada 'jenis2' jugak. Kalau maid saya yg ni (pinoy) memang puas hati, jadi saya tak kisah nak duduk semeja. Kalau yg dulu2 tu (indo)lebih sudu dari kuah (lebih masalah dari menyenangkan majikan), baik duduk rumah je makan je kat rumah. Kita bukan nak beza2kan tp sikap diorang yg buat kita jadi cenggitu.

edd khairi said...

Kalau makan di luar and bibik dihangkut sekali, normally bibik akan duduk hujung dengan kendong baby. So dia akan makan laju dan lepas tu suap anak (kalau ada yang kena suap la). Lepas tu dia akan bangun dan kendong anak sekitar kedai makan/ kaki lima. Tu bibik i punye style sebab sebelum ni katanya masa 15 tahun keje kat arab, dia tak tunjuk laku buruk makan. Tapi, pernah maid yang takde experience,time makan dia sama pulak habis dengan kita. Hangin jugak.

Unknown said...

saya pun ada pengalaman mcm tu..so far saya tiada anak lagi...bibik hanya meneman saya bila suami tiada. So pada awalnya, setiap kali keluar bibik akan duduk di tempat duduk penumpang sebelah pemandu tapi hubby marah sebab protokol, bibik duduk dibelakang. tapi saya rasakan seperti bawa bos pulak. Maybe sebelum ni saya tak pernah ada pengalaman sebegitu. Jika makan, kalau keluar dengan suami, saya bibik akan makan semeja cuma berasingan sedikit dengan kerusi kami.

Cik Anon said...

korang duduk rumah jaga anak dan buat kerja rumah sendirilah. Tak payah nak pening2 kepala cari maid lah apa bagai...kerja korang tu bagi kat penganggur2 tu.

Anonymous said...

kami satu family kalau keluar makan dgn bibik, memang satu meja. Maybe sbb kak fila punya maid ni baru, so rasa awkward di situ. Normally, bibik akan duduk sebelah kitorang adik beradik. Maybe sebab bibik dah kerja dengan kitorg 12 tahun, so dah anggap macam family.

Tapi kalau kat rumah, bibik makan kat dapur yang ada meja , kitorang makan kt meja dining.

Anonymous said...

Sy terpanggil nak komen. Sy ade bibik since sy 7 yrs old. So far klau mkn kt luar mmg mkn semeja je. Xpnh pun ibu ayah suh bibik mkn meja lain. Lauk pun ibu suruh saje bibik order ape dia nk. Alhamdulillah, bibik mmg terbaik. Sbb dh lama sgt, so dh rasa mcm family. Cume ibu mmg xbg bibik masak utk we all.

Anonymous said...

Fila masih terlalu awal kot nak kata dia rajin solat dan mengaji tu dia baik. U kena pantau selalu. Mula2 memang baik. Ramai yg dah terkena. Hati2 sayangku.

Fayruz said...

Saya nak share sikit ngan kak filla. Dulu umah saya ada helper (thai) kerja ngan mak sy hampir 20 tahun. Lepastu dia meninggal sbb kena sakit buah pinggang sobs sedeh, dr umur sy 2 tahun dia jaga smpai la ke besar. Sebelum tu ada juga akak2 melayu tolong jd helper jugak kt rumah sy b4 saya lahir (jaga akak and abang2 sy) semua lama2, 6 tahun, 4 tahun. Mak sy kata kalau kita nak org tu duduk lama dengan kita, kita kena treat org tu seperti kita treat sedara mara or adik beradik kita sendiri. Kalau kita act mcm mem ke ape ke, akan ade gap, dia pun rs mcm rumah tu bukan rumah dia fully so one day akan dia cpt2 tukar dr rumah kita (since kontrak 2 tahun kan) kena buat baik dgn dieorg, dgr cerita dieorg, bg dieorg cuti, bawak pegi pasar malam sbb kita pun tak kerja 24/7 kan. helper ni dia kerja 24/7 so kasi la dia rs mcm rumah tu tmpt yg selesa dan selamat utk dia ddk. ada jiran sy buat mcm pakradie, 2 thn terus cabut merayu org tu nak soh panjangkan kontrak sbb anak2 semua dah attach kan tp dia taknak sbb dia tak rasa rumah tu mcm rumah yg selesa utk dia, kita jgk yg rugi kak kena bayar 10k paling2 kan. lps tu kalau anak2 kurang hajar ckp sore tinggi ngn bibik kita kena marah anak tu supaya hormat dgn bibik tu. saya dr dulu mak sy mmg strict, marah kalau sy mcm rebel ke ape kat helper sy kan. hiihihi. lps tu kalau kita makan luar, mak sy tapaukan makanan utk bibik, kalau g pasar malam belikan apa yg bibik suka. mcm kita la kak, kalau kerja dkt umah org mcmmana kan, mcm tu la kita nak org buat kita.

mmg tips org ada bibik smpai 7 ,8 tahun mcm mak sy 20 tahun helper yg sama adalah treat dieorg seperti sedara kita sendiri. takpayah buat ala2 boss ni kak, tp kekalkan panggilan ibu atau puan, bapak atau tuan. kalau dia silap, tegur terus jgn simpan2 nnt susah. kalau nak ala bos takpe tp jgn over sbb nnt dieorg tak selesa kita jgkkkk yg susahhh.

(tgk peel bibik tu sikit kak, kalau dpt yg ske telepon2 ni susah sket la takut die ade pakwe2 ni)

Pinkwatch said...

Filla, saya first time komen kt sini. Sy x sure maybe filla baru first time pakai bibik walaupon nie bibik ke 2? Pasal makan tu sy agak setuju dgn pendapat x payah bawak tinggal je kt rumah.. Sy nie dulu sejak kecil ada pembantu rumah.. Mula2 dulu melayu.. Lama2 bila melayu takmo keje pembantu rumah kena lah ambik indon nama pon tukar jadi maid.. Maid nie so far.. Mmg adeyg baik.. Tp dlm 7-8 eh ke 10 org dah yg sy pernah duduk bersama.. Hanya 2-3 org je yg jujur sejujurnya.. Yg lain?? Tatau sy nk ckp mcm mane.. Ade seorang yg kerja dah masuk 4 tahun, mmg diberi kepercayaan sepenuhnya, end up bawakmasuk lelaki (melayu,polis pulak tu anak dia sekolah agama sama dgn sy masa tu) dlm rumah, kebetulan masa tu ayah xde, mak je ade.. Terkujat org tua tu... Ade jugak seorang maid nie kerja nak masuk 6 tahun, hujung2 sblm balik baru lah terbongkar, selama nie dia bersubahat dgn driver ayah, dh berkesududukan dgn berapa ramai lelaki only God knows. Ade jugak yg kejap2 nk cuba lari last2 balik rumah majikan sbb org yg dia cuba nk lari tu nak jadikan dia pelacur, ada yg mengaji pandai solat jaga, tp perangai sakittttnyeee jiwa, siap hantar balai polis sbb ugut kita dgn pisau.. Ada jugak yg solat jaga mengaji pandai, tgk2 kantoi sbb dok merendek dengan jaga nepal.. Mmg sakit jiwa.. Cuma apa yg sy belajar dr semua nie, kalau majikan jujur, Allah pasti tunjuk kebenaran,.. Maid2 indon nie kebanyakan mmg plastik hipokrit.. Depan lain blkgggg sgggttttttt lah lain.. Keimanan yg ditunjuk dr segi jaga solat dan mengaji alquran tu x sama bila nafsu nk kt lelaki tu membuak2.. Geli ada pening pon ada... Yg sy ada skrg nie pon solat kononnye masuk je azan terus nk solat, which is mmg bagus.. Solat sunat pon buat, lepas subuh pon dia solat sunat lepas asar pon dia solat sunat, bila kita tegur, tak boleh terima pulak tu teguran kita... Pening jugak.. Tunjuk buku teks agama anak kita pon dia percaya x percaya, kesimpulannye sakit jiwa.. Hehehehe

So (panjangnyeee), to wrap up, sy cadangkan filla pasang cctv.. Lepas dh mcm2 perkara berlaku, ape sangatlah 2ribu ringgit ++ (x sampai 3k) pon utk invest in cctv bg memantau pekerjaan bibik kita... Janganlah sampai hilang privasi dia.. Cuma di ruang2 tempat dia tgk anak2 mcm ruang tamu dan dapur mmg patut letak cctv,.. Apetah lagi ada anak kecil.. Dulu sy hampir give up nk ambik bibik, tp sbb fikirkan mcm2 ambik jugaklah, tp mmg sy discuss dgn husband wajib letak cctv kalau nk ambik bibik apetah lg saya ade anak kecik.. Kita bukan pantau 24 jam cuma hati tenang sn satu kelemahan bibik indon nie ialah bgtau mereka, rumah nie mmg ada kamera.. So perangai diorg pon mmg berubah dn akan jaga batasan...

Tu saje utk share kali nie.. Mmg kdg kena jadi mcm pak radie, mesti letak sket keraguan utk maid kita.. Sorrryy sgt2 komen nie jadi panjang betul.. Have a nice day u and the family.. (Btw anak ke 3 saya pon alesya juga namanya :)))

Sumayyah Ahmad Hafiz Al-Arshadiy said...

Salam kak..saya dulu time ada bibik kalo mkn kt luar makan semeja je...order jelah apa2,mkn benda sama je... Tapi kan kita kan ada bwk anak2 kan.. So time kita makan tu dia jaga la anak2 dulu..macam saya ada 1 baby dan 1 year old toddler. Kita makan dulu. Lepas kita siap makan tu kita jaga anak2 dia plak makan...

Anonymous said...

anak2 saye bibik mil saye yg jage..saye pun lebih kurang mcm akk, jenis tak sampai ati nak sound..tp setakat ni die jage anak2 saye mmg tiptop..die pun jenis suke bercerita..jadi saye layan kan aje la..hasben saye pun mcm saye..kami layan die mcm bukan bibik..mil saye pun layan borak ngan die..tp die byk tanye tau..dan die suke bace paper..gosip2 artis kite pun die tau..hahahah

^*NaNa*^ said...

harap bibik akak ni ok skg dan masa akak da kerja...tawakal aje kak nnti..nnti da nek keja harus lah akak kena buat spotcheck skli skala...umah akak ada CCTV tak?sy kalau bab bibik2 nih haihhh teringat yg kes lepas2 dan kes lmbung2 tu..mintak jauh lah semua tu ye..

Anonymous said...

akak hti2 sikit..sbb maid kitaorg dulu bkn main solat tp bila check beg dia, ada salib...rupanya dia bkn islam betul...

Numa Delights said...

kalo kat rumah bibik saya tak pernah makan semeja kecuali bulan pose. So pandai2 dia lah nak makan bila (selalunya selepas kita makan).

Tapi kalo kat kedai, we seats together of course dia dok dekat anak2/kendong baby. suka ati nak makan sama atau kalo dia tak lapo dia suap anak pas tu baru dia makan.

http://nuhaapparels.blogspot.com

Numa Delights said...

time ade maid dulu, kat rumah bibik makan asing kecuali bln pose mkn semeja sbb nak keja solat.

kalo mkn kat luar, dok sama2 dan suka ati dia kalo tak lapo dia jaga kids atau suapkan kids. Tapi jarang ikut sbb time ni lah dia nak "rest" at home or buat keje apa yg patut...kot lah buat tak pun gayut ngan hp :)

http://nuhaapparels.blogspot.com

Numa Delights said...

kalo kat rumah bibik saya tak pernah makan semeja kecuali bulan pose. So pandai2 dia lah nak makan bila (selalunya selepas kita makan).

Tapi kalo kat kedai, we seats together of course dia dok dekat anak2/kendong baby. suka ati nak makan sama atau kalo dia tak lapo dia suap anak pas tu baru dia makan.

http://nuhaapparels.blogspot.com

eta said...

kak filla kat umah sila pasang cctv...something happen kita tak tahu..jadikan pengajaran kisah2 bibik yang hantar kat malaysia ni bukan gred A...mcm cousin saya, bibik tu mmg baik giler..keje kat umah cousin lebih 5thn then lastly lari sebab ikut BF...bukan muda k, tp bibik cousin tu tua...terkontang kanting anak cousin ditinggalkan kat umah...cousin balik umah tgk anak main-main kat luar rumah...itu kat umah cousin saya...cerita bibik kat umah boss saya lagi la...siap curi duit RM15K siap2 letak dalam bag balik kampung..then baju2 branded anak-anak bos yang belum pakai semua dah packing siap2 nak bla...hahahahahahaha...bos saya kaki shopping dan dia tak tahu baju-baju branded anak hilang...lastly kantoi bila bibik adik boss dtg umah boss kongsi bilik tido tgk cam bnyk sgt barang bag balik kg dia....polis report terus lorrrrrrrrr

momnsofea said...

sorry lah filla, I mmg x percaya kat maid begitu jgk SIL mgkn nasib kitaorg x baik kot.mula- mula maid I tu rajin giler lps tu rajin baca yassin lps 6 bln dia tgk kita lyn dia cam sedara mcm2 cite sinetron dh keluar ank kena rompak etc bola dh bg adv nk pulak cuti hari mggu outing lak..dll.hati2 jee..

shafa said...

Saya pn dh byk sgt pengalaman mais...latest br antar bulan lps sbb nyr ada ilmu n gangguan dlm badan die...tp kerja sgt tip top...rs sayang sgt nk antarkn kt ejen sbb die keje bagus sgt n siap urutkn anak saya yg kecil tuh ari2 sbb anak saya sakit...

Tp ape yg boleh saya katakan psglh cctv...anak saya jatuh dan pendarahan dlm kepala ms dlm jagaan bibik...xde cctv dlm rumah so xtau mcm mn anak saya yg kecil tuh blh jatuh....

N skang kiteorg dh psg cctv di segenap ceruk tpt...n pasang jgk microphone...psg yg kite blh monitor walau di mn kite berada...mcm saya amik yg blh monitor jgk kt phone...Even ada cctv tuh pn maid saya blh lg marahkn anak saya spi baling kerusi....tp bukan maid indon tp maid thai.....sbb saya pki 2 org...

Psl mkn kt luar...mknlh semeja tp pastikn die xduk tepi husband...kkeekkee...kami pn mmg mkn semeja.....oklh dh trpjg...kl nk cite mcm2 pengalaman maid...saya pnyr maid dh dr segenap asia tenggara...kemboja, thai n indon...nntlh saya ceritakan di blog saya...hheehheee...
Http://shafa-mylife.blogspot.com

Anonymous said...

Kalau mkn kat luar mkn sekali je. Maid klu baru dtg agaknya camtu kot (mkn dlm bilik). Tp sy tegur, sy ckp mkn je kat meja (buknnya mkn sekali pun kat rumh), kat dapur ke.. sy ckp takmo mkn kat bilik nnt lipas n semut sbb ada bau mknn, sy x suka. Lgpun mkn ikot mulut jugak kan bukn kot idung hehe sy ckp gitu..Lg satu klu dah biasa mkn kat bilik nnt semua mknn dia ambik sorok kat bilik. Mcm tak syok pulak kita nanti. Sdgkn bukan kita tak bagi dia mkn kan. Nak sorok2 buat apa. Nak tegur maid, tegur awal2 ni..nnt dah jd kebiasaan payah nak tegur + kita pun naik segan. Mungkin u baru lg tu mcm janggal nk mkn sekali kat luar.. lama2 ok lahh mcm i holiday pun bawak je, buffet dinner ke buka puasa ke mkn sekali. Sian kat dorg, (klu prangai baik laa), jauh dr fmly sbb nk cari duit. Fikir klu kita dok dgn org.. sbb tu suruh dorg mkn jgn sorok2.. suruh diorg biasakan diri dgn keadaan yg sepatutnya..

Anonymous said...

Jgn cepat percaya dgn dorg tunjuk sbg muslimah tu.. sekejapan je dorg boleh berubah..

Mrszahrinekin said...

Ermmm...kalo kat lua...makan je sekali..tapi lauk dia kita yang sediakan.....

Dd said...

Setuju sangat2 dengan Pinkwatch punye komen walaupun panjang. sangat2 betul ape yang dihuraikan.

saya pun pernah alami situasi mcm tuh. bile mane kite treat die macam keluarga sendiri, kot2 mane pun last2 die makan diri kite balik.

ape yang pasti bile kite ber bibik ni kan ikut nasib kite jugak kak. kalau memang nasib kite dapat yang baik ok, insyaallah takde la jadi bende2 yang sakit jiwe tu. tapi kalau dah nasib memang kite dapat yang KO. baik la mcm mane pun tetap jugak dieorang buat palat. dah memang asal usul dieorang cenggitu.

dieorang ni jenis berani. kalau tak tak kan la dieorang berani seberang laut untuk masuk negara kite kan. so bayangkan la betape beraninye dieorang untuk buat semua2 tuh.

dan cara yang paling selamat buat mase ni kak pasang CCTV. hati kite pun tenang kak. yela nyawa anak tu kak yang kite mintak tolong orang luar jagakan.

Anonymous said...

Dah check beg dia tak? Hehe ..Klu belum minta kebenaran dia elok2 utk check..semua pembantu yg pernah keje dgn sy, dorg datang dari sana msti bawa *something*. Tp yg sy jumpa pun tak le gerun sgt kot bg org tp bg sy gerun gak la..cth: tanah dr ind** , balut dlm kain kuning (dia buat mcm bunjut sup tu) . Pastu ada yg bawa kertas kecik tulis bahasa mcm puja2 laa.. buh dlm almari lah, dlm bantal tidur lah.. ada yg mcm campur2 ayat quran + ayat puja2.. Slalu kalau gitu sy just tanya apa itu dan nasihatkan dia jgn amalkan benda yg pelik2 tu. Ckp ngan dia kita ikhlas dan minta dia pun ikhlas. Sbb sama2 saling memerlukan. Kita perlu dia utk bantu kita dan dia perlukan kerja utk cari duit. Jd klu dia buat kerja bagus, tak perlu guna ilmu2 tu semua, kita sendiri akan treat dgn baik. Kdg dorg bawa tu sbb dorg takut kot dpt majikan kejam.

Anonymous said...

Yang bawa benda2 tu yg solat dan rajin ngaji tauu.. -_-

Anonymous said...

Filla r u sure nak tinggalkan bb dgn maid lps u keje nnt? For me klu maid tu at least dah 1-2 yrs dgn kita sblm ni ok la kot...boleh percaya.. ini bukan apa, pasal keselamatan bb. Maid ni prangai blkg kita totally lain. Dulu time umur anak i 2yrs, i rasa x sedap hati, i balik rumah tgk2... dgn tv bukak suara punya kuat dia dok dpn tv ngankang nih..(i intai je dulu) pastu rupanya ank i dia biarkn dlm bilik air, pastu dia bgn pg jengok bilik air, i dgr dia marah2 then ank i nangis masa i smpi dpn bilik air dia tgh tmpar2 pipi anak i sbb main ubat gg.

Anonymous said...

salam sis.ikut pengalaman sy urus bermacam jenis maid dan berhadapan dgn banyak majikan.semuanye pada nasib sis.byk kes sy tgk maid buat hal ade dua sebab.layanan dan masalah jiwa maid tu sendiri.layan elok bole cuma kena ade sorg yang maid betol2 takut.jadi naik pijak kepala pun pk banyak kali.bole je bawak keluar.makan bersame.cuma pastikan keadaan terkawal.jgn la di asing meja.dia org gaji bukan hamba abdi.kasihan.berbual untuk mengenali maid.buat dia rasa selesa berkerja dalam masa sama tanam sifat hormat pada tuan rumah.bab jaga anak, jika ade kesangsian.pasang camera.maid yg buat hal sy tgk slalunya majikan buat cam x de perasaan.di herdik.di marah depan anak2.pergi rumah sedara mara pun di kerah habis habisan tenaganya.elakkan bergitu.bab mistikal tu sis bole bgtau dia.sis x ske barang camtu ade dalam rumah sis.selalu ingatkan dia tang family yg bergantung pd pendapatan dia.insyallah ok. :)