Monday, March 04, 2013

Al-Fatihah.

ada satu comment yang aku amik dari entry yang penah aku post buat arwah adik aku dulu... sampai sekarang pun aku asyik terkenang tapi nak buat cemana kan.. sedih siapa tak sedih... orang nampak macam ok, nampak macam aku dah go on dan x fikir langsung... sebenarnya aku asyik terkenang cuma tak cerita...

lagi2 lpas Aleesya lahir ni aku asyik terkenang... baru je semalam aku cerita ngan Pak Radie.. aku teringat masa aku pantang kat rumah lama putrajaya dulu... masa tu Acih tadika... arwah kerja kat hospital putrajaya... masa tu tiap2 petang arwah yang akan ambik Acih kat tadika presint 11... arwah busu hantar Acih hari2 kat rumah naik lif... nanti Acih mesti sentap... kadang nangis sebab arwah busu selalu sakat dia.. bila tanya napa nangis? nanti Acih cakap "Busu tuuuu cium Kasih, Kasih tak suka sebab janggut busu tu tajam laaaa, sakit pipi Kasih!"

Busu memang pendiam tapi suka menyakat... Acih paling rapat dengan arwah Busu... ingat lagi Wan cerita dulu... kalau aku ngan Pak Radie ada, arwah segan sikit... tapi kalau kitorang takde, dia pandai je nak dukung2... tapi dengan style dia yang kekok2 tu la...memang tak elok dikenang2 sangat nanti jadi sedih... tapi selalu teringat-ingat nak wat camna kan? itu je pon adik yang aku ada...Busu tak sempat tengok Aleesya sebab Busu pergi masa Aleesya 3-4 bulan dalam perut.. Ani masih kecik pon masih ingat Busu... kalau tanya Ani "Amaani, ingat busu? mana busu?" nanti Ani cakap "Busu kat kubur, mama nangis?" sebab dia ingat semua orang nangis masa kat kubur... aku tak nak anak2 aku lupa siapa bapa saudara diorang... Aleesya pon nanti dah besar sikit aku nak selalu tunjuk gambar arwah Busu supaya dia tau dia ada Busu :(

ok lah tak leh sambung lebih lagi dah sebak... cuma nak share kisah sorang reader yang cerita kisah kehilangan adik dia... aku baca dgn emosi sebab aku tau apa yang dia rasa... sabar dan sedekahlah Al-Fatihah utk arwah ye?

maaf kalau awak sedih saya share kisah ni, niat aku supaya semua dapt sedekahkan Al-Fatihah utk adik awak dan semoga rohnya tenang di sana...



innalillah...

salam takziah dari saya juga.saya doakan semoga kita sama2 diberikan ketabahan dan kekuatan dalam dri dlm menerima dugaan dari ALLAH ini..

saya juga kehilangan arwah adik pada 21 mac 2012.tanpa disangka.

cuma berbeza situasinya.arwah adik saya kemalangan.tp arwah tercampak dalam sawah padi.lemas sbb muka tersembam dalam air.

yg memilukan saya bila JPAM tak jumpa mayat arwah adik.sedangkan tak jauh dari tempat kejadian.adik no 3 yg jumpa arwah itupon selepas dua kali mencari.hanya ditempat yg sama..

sama seperti arwah syafiq juga, arwah adik saya ada bagitau saya yg dia nak pergi jauh.dia terpilih ke INDIA pada bulan JUN 2012 tp tak sempat..

karakter arwah adik akak sama mcm adik saya.pendiam tp ceria.suka melayan anak2 buah. tapi sekali senyum semua cair.manis.ramai kawan ditempat kerja.adik saya tentera.

saya pon fikir sama mcm pakcik yg dtg rumah akak dan berkata "arwah beruntung meninggal sebelum makayah"..meninggal dalam usia 24 tahun.tanpa sebarang penyakit, tanpa dijangka.

ALLAH lebih sayangkan mereka kak..
saya redha.cuma arwah tak sempat kenal dengan anak2 saya.itu yg arwah harapkan.

AL-FATIHAH, semoga roh mereka ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman.amin



23 comments:

Rasmuna Mun said...

al-fatihah tuk kedua-dua arwah...kak filla, yg eksiden tu mcm jd kat kg saya di kedah nun...apa2 pun moga kedua-duanya ditempatkan kalangan orang yg beriman...innalillahiwainnailaihiroji'un

Unknown said...

sy pon kehilangan abang kemalangan..sy tau rasa kehilangan adik beradik..kadang2 rindu tu takleh dicakap..

Miss Moon said...

aku pun sedey bila baca .

Al-Fatihah

Hudalatip said...

Alfatihah..

Sarah said...

Kisah dalam emel tu hampir sama dengan kisah arwah atuk saya..Atuk saya terjatuh dalam longkang waktu naik basikal balik rumah dari pekan berdekatan..polis sahkan arwah meninggal lemas sebab muka terbenam dalam longkang tepi jalan...sebelum arwah di jumpai, arwah atuk hilang seminggu.. jumpa bomoh, macam2 jawapan diaorang cakap..rupa-rupanya tempat arwah atuk jatuh dan lemas tu, lebih kurang 30 me je dari rumah..abah yang jumpa arwah atuk, dan menurut abah, muka atuk dah teruk di makan ulat sebab lama sangat terendam dalam air..terkilan sebab arwah atuk meninggal dalam keadaan macam tu..tapi kami sekeluarga redha je..sebab semua tu reason je arwah atuk meninggal..memang dah sampai ajal atuk.kami terima dengan hati yang tenang..semoga arwah atuk tenang di sana..Al-fatihah..

sharifah rosidah said...

Alfatihah......Filla, aunty lagi sedih sebab arwah abah aunty meninggal masa aunty mengandung 3 bulan...anak bungsu pulak tu.....apa pun mari lah kita bersama sama redha akan apa yang berlaku.....

Chekgu Azrine said...

al-fatihah..

Mooniqueen said...

Alfatihah buat kak n family... Siapa yang tak sedih lagi orang yang tiada tu memang terlampau rapat dengan kita.. mudahan2 dengan adanya aleesya akan menyerikan lagi family akak semua..

Syazana Zainn said...

innalillah dan al-fatihah

semoga roh adik akak tenang dan ditempat kan di dlm golongan org yg beriman,


1st time datang sini terus follow -- dapat tahu blog akak dr nuff

btw tahniah terpilih dlm nuff features tu :)

suka baca entry lama-lama akak. :p

Unknown said...

Salam perkenalan kak filla..sye juga penah merasai kehilangan adik sperti akk..sye kehilangan 1 adik pmpn, 1 adik laki..adik pmpn meninggal sewaktu usia bru 4bln krn deman+kuning yg bpanjangan..adik laki meninggal sewaktu usia masuk 20-an krn kemalangan kereta betembung kereta..koma 2 minggu di ICU dan pergi mengadap pencipta-NYA..kami sefamily akur n redha dengan ketentuan ILAHI..

ayunidati said...

alfatihah ... harap mereka dicucuri rahmat dan tergolong dalam golongan yang beriman... amin...

Aina Areen said...

Al-Fatihah .. yaa , allah lebih sayangkan mereka :')

Syue Mustafa said...

Innalillah. Al-fatihah. Semoga mereka ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

Unknown said...

Al-fatihah buat kak family

happy2gether said...

Al-fatihah semoga roh kedua-duanya dilimpahi rahmat..buat Dilla, ko jgn sedih2 dlm pantang ni yer...bkn tak bole ingat tapi emosi sewaktu confinement 'fragile' ko fikir2kan saat2 manis bersama arwah dan yg positif2 sajer, walaupun arwah dah tiada tapi aku pasti Busu mau ko n anak2 gembira..hugs.

Anonymous said...

Salam Kak Filla, saya silent reader akak. Saya nak ucapkan takziah pada akak dan faham perasaan akak. Saya kehilangan satu satunya abang saya 3 tahun selepas kehilangan mak. Abang saya accident kereta di hartamas. Dia dan kawan baiknya mati di tempat kejadian. 4 tahun selepas tu ayah saya pula meninggal. Tuhan menguji seseorang dengan tahap kemampuan mereka. Tuhan tidak akan menguji jika kita tidak mampu.. Kak Filla seorang yg kuat. Al Fatihah

Anonymous said...

Slm Sis Filla

Sis, sy leh fhm prasaan sis. Just nk share xperience sy. Sy pon mgalami jgk, cuma keadaan nya berbeza.. Sy khilangan adik lelaki, dia accident. Mangsa hit n run. he was only 19 yrs old. time tu dia nak balik dr college.. kami dua bradik je.. so now dia da xde, just tinggal sy je. Kjadian tu blaku a week b4 final exam.. sy pernah ilang smangat down gila2 til tfkir utk quit study, mgalami sedih, stress yg tlampau. dgn xde tmpt nk mgadu+luahkan prasaan.. stiap masa, air mata nk mgalir je. N mcm sis jgk, dgn cabaran nak pretend hapy depan parents, x nak dorang susah hati jgk. Itu yg plg susah.

Menangis jgk smp skrg bila fkir arwah. Ada jgk tfkir,"org lain ada adik bradik, leh share hapy, sedih sama2, bestnya.." "adik aku x dpt kenal abg ipar dia" "adik aku x dpt tgk aku kawin" "sunyi nya aku, org lain ada adik bradik, meriah je rmh".. Mcm2 tlintas d fkiran.

Alhamdulillah sy da kawin.. Mcm sis jgk,sy tetap tnjuk pd husband pic2 arwah, kenal kan dia pd adik ipar dia, ziarah kubur arwah bila berkesempatan dgn husband.. 6/3 ni genap 10++ arwah pergi.

Allah menyayangi adik2 kita.. Pergi ketika mereka msh muda. On the +ve side, sy bersyukur dpt merasai pgalaman sbg kakak n mempunyai adik, wlaupon dlm masa yg singkat. Now sy lebih menghargai setiap detik bsama yg tersyg.

Sis kuatkan semangat n smoga tabah!!

Al-Fatihah

~ur silent reader~

aynadys said...

alfatihah

-anidaothman- said...

ALFATIHAH buat busu.....
memang kalau bole xnak kenangkan kakfila...

tp rinduuu tuh sering betamu dihati ni... luluh rs hati :'(

sensitip skit bab-bab keHILANGAN ni..sebab hanya yang alami mengerti perasaan "KEHILANGAN" :'(

NuNU EeRa said...

Al-fatihah..

Amieynna said...

Al Fatihah.
Adik saya meninggal umur 21 tahun 5 bulan. Eksiden 3 April 2010. Tahun ni dah 3 tahun. rasa sekejap sangat. Mak ayah saya 3 hari sekali akan ke pusara arwah. Ayah saya pernah cakap. "Abang (panggilan tuk adik), ayah ingat kau yang akan jaga pusara ayah. Tak sangka ayah yang jaga pusara kau". Tapi memang sayu sangat kalau tiap kali tengok mereka ke pusara. Kalau lama tak pergi, mak akan cakap rindu kat adik.

Al Fatihah untuk mereka.
Rindu memang takkan habis. Tak pernah habis.

Harap Kak Fila tabah!

Nur Amili said...

Salam kenal Kak Filla...

Sedih baca kisah arwah, saya kenal arwah masa sama-sama induksi tahun 2009..harap Kak Filla tabah dan kuatkan semangat..

Al-Fatihah..

Anonymous said...

Salam Kak Filla..

sy hanya silent reader akak.. =) sy kenal arwah syafiq sbb sy dlu penah keje kt HPJ..sy baca blog akak pon sbb dia gtau..kitorg kt opis slalu sakat arwah bila akak ada tulis psl arwah..arwah senyum2 malu..mata sepet mcm bulan..last jumpa dia masa kenduri kawen sy tahun lps..xsangka dia dtg, sbb sy slalu gaduh ngn dia kt opis dlu...sy anggap dia mcm abang sbb bila gaduh, dia mst minta maaf blk....sy slalu buat dia mrh..maaf xdpt dtg menziarah..harap akak tabah dan lebih kuat..sentiasa doakan semoga arwah ditempatkan dikalangan org yg soleh..

Al-Fatihah..