Tuesday, September 18, 2012

REDHO..

Lama tak sembang kan.. Ok lah ok lah.. jom lah kita sembang ;) 

Aku sibuk nak pindah rumah sebenarnya.. pastu suasana tak happy masih lagi menyelubungi diri dan keluarga.. tapi cuba sedaya upaya untuk mengatasi dan handle dengan cara yang lebih baik.. kalau aku lemah, of course parents akan bertambah sedih dan lemah.. tapi bila kau buat-buat ceria.. takut akan lukakan hati mereka juga.. macam kita tak turut sama merasa kehilangan.. of course kehilangan tu sangat-sangat terasa.. tak pernah berkurang.... 

Pak Radie ngan aku bukan communicate pasal 'kehilangan' nie setiap hari.. so aku taktau apa bermain di hati dan fikiran dia.. sama macam dia.. tak pernah lagi tanya aku masih ingat atau buat-buat lupa akan 'kehilangan' ini.... bila 'ter'cerita.. baru aku tau.. dia cakap sehari pon dia tak pernah lupa detik-detik tu.. macam menghantui fikiran.. well lelaki kan tak pernah share apa dia rasa.. sedangkan aku yang perempuan ni pon tak suka share.... inikan pulak dia.. dia cakap dia langsung tak boleh tengok kereta vios.. sebab adik aku sayang sangat kereta vios dia..so bila dia cakap macam tu aku sedih.. apa yang aku buat untuk Wan and Atok (buat-buat happy) rupanya sama apa yang Pak Radie buat kat aku.. so aku sendiri yang faham.. aku prentend aku ok sebab aku tak nak tambah kesedihan Wan dan Atok.. tapi mungkin Wan akan rasa aku dah recover.. so sama apa yang aku fikir kat Pak Radie.. aku rasa macam dia dah recover... cepatnya? rupanya dia pretend sebab dia tak mau aku sedih... siapa boleh lupa anyway? 

Dia elak untuk bincang atau layan perasaan aku.. sebab pompuan ni lemah sikit.. nanti kang aku nangis.. sama macam Wan.. bila Wan start cerita aku dengar je.. kadang tak nak tambah apa-apa ayat.. sebab bila aku start sambung.. kang aku pulak yang tak leh kawal.. so aku buat-buat happy sampai Wan cakap "macamana mama nak jadi macam semua orang.. macam dah boleh terima.. mama tak boleh".. then aku cakap "mana mama tau semua orang dah boleh terima, hadapi benda nie dengan mudah je.. mungkin tak tunjuk".. 

Then Wan diam.. aku faham..sangat faham.... bak kata Wan hilang anak ni lain rasa dia.. aku sangat paham.. sebab aku pon dah ada anak.. tak mungkin aku pon akan tabah kalau Allah ambik anak-anak aku.. so berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul..inikan pulak anak yang 28 tahun hidup bersama..Wan tanya "berapa lama baru mama akan ok?".... aku cakap depends... ada orang 1 tahun.. mungkin 2 tahun.. time will heal.. adik aku pergi belum sampai 1 bulan.. aku harap masa pantas pergi tinggalkan kami semua supaya kedukaan ini cepat berlalu.... 

Now Wan ngan Atok selalu tido umah aku.. atau umah Abang aku.. pagi-pagi Wan ada kelas pondok.. belajar mengaji dan fardhu ain semua tu.. so masa Wan padat sikit.. kadang Wan ngan Atok selalu keluar sibukkan diri... aku pon suka bila Wan ngan Atok tido umah.. meriah sikit.. Acih ngan Ani pon suka.. Wan boleh gelak-gelak tengok kenit tu buat kelaka.. kalau Wan kat umah sana.. nanti Wan sedih.. Atok plak selalu mcm tak sihat asyik tido jer.. nanti Wan takde kawan nak borak.. lagi lah sunyi.. tu yang asyik terfikir.. 

Aku kalau boleh tak nak dah buat entry-entry sedih.. tapi aku rasa nak luah jugak.. sebab aku tak pandai luah dengan kata-kata.. aku tak pandai pujuk Wan dengan ayat-ayat atau kata semangat.. aku pandai tulis je.. Wan baca blog.. so aku nak Wan tau aku jugak sema macam dia.. bezanya aku kehilangan adik, Wan kehilangan anak.... kita sama-sama rasa kehilangan.. kita sama-sama kena hadapi dan redha.. ada sehari aku menangis puas-puas.. lari pegi toilet office, lari pegi tangga office, terus call Pak Radie.. sampai dia nasihat suruh aku jangan tengok lagi gambar.. jangan fikir teruk sangat sebab aku pregnant.. tak elok.. aku sambung lagi nangis kat tangga office terus call abang aku.. menangis macam orang gila... sampai dia tekejut sebab aku jadi macam tu.. terus dia bising.. dia cakap dengan aku jangan tengok lagi gambar kalau belum kuat.. nak nangis boleh.. tapi jangan meratap hari-hari nak nangis.. dah macam orang tak redho dengan ketentuan Allah pulak.. so aku janji dalam hati aku.. ini kali terakhir aku nak menangis macam orang gila.. at least aku puas sebab selama ni aku nangis kejap.. pastu kejap kang ok.. pastu sedih pastu ok.. aku yakin Allah ambil hakNya kembali dengan cara paling baik bagi keluarga kami.. Allah bagi peluang kami bercuti dan bermesra anak beranak selama lima hari.. Allah tak ambik pada hari pertama kami berkumpul bercuti.. tapi Allah ambil selepas 5 hari kami puas makan bersama, borak bersama, gelak bersama.. Allah ambil dia semasa ibu dan bapa, adik beradik, abang ipar dan anak-anak buah ada disisi.. tidakkah itu cara paling 'istimewa' Allah aturkan untuk kami.... so aku dah lepaskan segala kesedihan sepuas hati dan aku janji lepas ni aku takkan nangis seteruk tu lagi.. aku akan jadi orang yang tabah.. aku akan redha dengan seredho-redhonya.. aku akan teruskan hidup macam biasa.... InsyaAllah aku akan sentiasa hadiahkan adik aku ngan Al-Fatihah dan sebagainya yang boleh buat dia tenang di sana.. InsyaAllah aku akan improve kan lagi diri aku yang tak bagus ni.. 

Ma, kalau mama baca nie harap mama faham.. harap mama akan makin kuat.. harap mama tau isi hati anak-anak mama.. sebab anak-anak mama bukan jenis pandai luahkan isi hati.. mungkin dari tulisan ni mama faham apa yang ada dalam hati ni.. semua nak mama sihat dan tabah.... mama ada dua lagi anak yang sayang mama.. yang tak nak tengok mama sedih memanjang.. so jangan hampakan anak-anak mama yang nak tengok mama happy macam dulu ok?

we love u. 

gambar bersama.. buka puasa makan beef burger McD kat kerusi tepi-tepi KLCC.. Wan yang snap gambar nie.. semalam mintak Wan send gambar nie kat aku.. sebab aku tak perasan pon ada gambar ni.. 2 weeks sebelum arwah tinggalkan kami.. dia adik yang baik dan handsome ;) 

InsyaAllah semua akan tabah dengan ujian ni.. saya janji saya akan makin kuat.... 







EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

57 comments:

dilla nadila said...

semoga kak filla sekeluarga terus tabah :'')

Anonymous said...

sabar laa filla... semua dugaan nie ade hikmah disebaliknya.. cme kite je y xtau..... ape yg patut kite buat.... sedekahkan Al-fatihah untuk membantu dia di sana....

Anonymous said...

sedih baca...

mummy bie said...

Tabahkan hati ye..i lost my father but life must go on. Jangan tangisi orang yang dah pergi, terseksa dia tgk kite.
tabah,kuat and redho.

Sepet said...

=( Sedih. Kak Filla amik la Qery jadi adik angkat. Dia sebaya dengan arwah. Itu pun kalau akak sanggup nak layan la..huhu!

Elly said...

Sedihnya Filla. Kuatkan semangat yer laling!!

mamyharraz said...

sy sbg reader pun terasa kehilangan arwah busu - Al -Fatihah..doa sy semoga filla dan family tabah hadapi ujian ini..terutama atok dan wan..tabah ya wan..

sayang wan banyak-banyak <3

Onna said...

Assalam,

selalunya akak jadi silent reader sajer...tapi arini terasa nak bg komen... mmg betul berat yang memandang berat lagi yang memikul...well that's life my dear... semua org akan redho... tapi kerinduan itu yg membuatkan kita berasa sedih kan... well akakpun cuma boleh kata...life must go on....fila mengandung...ada 2 anak yg perlukan perhatian...ada suami...dan of course wan dan atok..so be strong for them...jaga kesihatan untuk baby tu...take care ya...

Norasiah Nasir said...

Al-Fatihah untuk arwah,

Semoga Filla, dan family semakin kuat dan tabah..

Kita tak perlu lupakan arwah, biarkan arwah sentiasa di hati,kerana tiap kali kita teringatkan arwah..kita akan sedekahkan al-fatihah buat arwah..

Filla, aku pun pernah kehilangan orang yang tersayang, Ayah aku.Memang susah aku nak lupa.dah la saat-saat akhir sehingga jenazah nak di kebumikan, aku tak dapat tengok, aku duk jauh..mereka tak boleh tunggu aku sampai..lagi sedih filla, Setahun aku ralat,yang membuatkan aku kuat adalah sentiasa mengingati arwah ayah aku, supaya aku tak lupa sedekahkan al-fatihah dan berdoa untuknya,melupakan bukan satu jalan untuk kuat dan tabah..tapi mengingati agar kita sentiasa dapat mendoakan kesejahteraan beliau namun biarlah mengingati dengan hati yang REDHA dan ikhlas.Aku pun mcm ko jugak, menagis sekejap2..sampai laki aku pun tegur..tak sedih ke.. mungkin masa tu mybe aku tgh binggung, bila dan lepas 2-3 minggu baru aku nangis..kuat2 macam org gila..lepas tu dah ok..tapi rasa bersalah pulak..buat macam tu..sekarang arwah ayah aku dan 3 tahun tinggal kan aku..aku tak pernah lupa..kadang-kadang tgh buat kerja..aku sentiasa simpan gambar arwah dalam wallet,ternampak..terus sedekahkan al-fatihah, bukan waktu solat je filla.Ko akan tenang selepas itu, Sedih adalah satu perasaan..namun jangan sampai kesedihan itu datang dari bisikan syaitan. InsyaAllah, Filla..mama filla akan kuat...Hati ibu kan lembut..hilang anak bongsu sekelip mata..InsyaAllah, jika anak2 dan cucu sentiasa bersama..mungkin mama filla akan kuat dan ceria seperti dulu..bukan melupakan yang telah pergi tetapi sentiasa di semat dihati.

bye,

itu yang saya buat filla, supaya kuat..tapi saya bernasib baik suami ada di sisi..

semoga filla, dan keluarga tabah dan kuat.

Puan Eka said...

semoga mama kak filla tabah,kuat...

ini semua dugaan...

mummy alisha said...

semoga family akak tabah yea.. take care kak filla...

Anonymous said...

Insyaallah... kesedihan tu akan hilang cuma makan masa. wlu sedih hilang ingatan kita tak akan hilang pada arwah.


Za Mirza @ kasih8953

Kniedaz said...

Semoga rohnya berada di kalangan orang-orang yang beriman...insya Allah, masa akan mengubati duka kehilangannya...yang penting ingatan dan doa untuk allahyarham sentiasa ada dari kalian..

ceklala said...

moga akak terus tabah dan kuat, macam tu jugak dengan mak akak. kita sedekahkan al-fatihah buat arwah selalu..

yana2605 said...

baca entry kak filla, teringat masa sy kehilangan arwah ibu 12 tahun yg lepas..bertahun sy tak boleh terima kenytaan..tp org tak tau sbb sy mcm redha je..sy ank sulong so tak nak la tunjukkan kesedihan depan adik2..tp hakikatnya sgt berat sy nak terima kehilanggan itu sehinggakn tidak sgup mengunakan sy menggunakan panggilan arwah..tak sgup tgok baju2 dia..masuk bilik dia..tgok gmbar2 dia..amat lama utk recovered balik tp inshallah lama2 kesedihan itu akn terubat dgn sendiri..stp kali teringt sy istigfar or berzikir..sedikit sebanyak boleh membuatkn kita lupa pd kesedihan itu..

aynadys said...

saya turut merasai kesedihannya. harap kak filla, wan and keluarga redha and terus tabah. apa yang Allah aturkan ade hikmah di sebaliknya.

3 boys said...

Salam,

Saya juga kehilangan adik bongsu . Ni dah tahun ke 4. Bulan-bulan pertama kehilangan memang sangat pedih tapi kena kuat demi mak dan abah. Mereka kehilangan anak bongsu kesayangan . Seboleh2 cuba selalu hiburkan hati wan dan tok tu dengan imbas kembali kenangan-kenangan yang seronok2 bersama-sama arwah

Insya Allah lama-kelamaan kedua-dua wan dan tok akan ok, dengan kelahiran cucu baru nanti insya allah...bila kedua mereka dah bersedia .boleh plan for family trip sama2. Sedikit demi sedikit kita akan redha dan akui hakikat yang hidup ini pinjaman dan Allah ambik balik adik kita tu untuk berada di sisiNya yang tempatnya lebih baik dari kita di dunia ni.

Nisa said...

salam filla..
semoga tabahdan kuat...
sbnrnya dalam situasi skrg apa yg org nasihatkan ibarat berlalu ditiup angin... ta mungkin kita akan release dgn perkataan .."sabar".. "redho".. saya penah mengalami... kehilangan tunang 4 bulan sebelum tarikh nikah... meninggal sbb xcdent...sama mcm akak... kehilangan secara mengejut... saya bg masa utk diri sendiri tenang dan pulih... tiada paksaan... 2 tahun utk saya betul2 redha... tidak redha bukan bermaksud kita setiasa menangisi... tetapi dia sentiasa terbayang dimata...dia org yg kita cinta... kenapa perlu paksa diri untuk lupa... akak nangis bila akak rasa nak nangis... akak tgok la gambar bila akak rasa rindu.. lama kelamaan akak akan terima itu je cara yg ada untuk berkomunikasi dgn dia yg tiada... bila kita terbiasa i.Allah kita akan redha... saya masih g pergi ke kubur arwah sebulan sekali.... even da 2 tahun lebih berlalu... saya masih bercerita macam2 dgn arwah bila saya ke "rumah" dia.... wpun nampak mcm gila itu lah jalan utk menerima... =) akak jgn rasa lemah sbb byk menangis... kita manusia... cuma akak perlu kuat !! dan utk kuat akak perlukan masa... apatah lg MAMA akak... so just take ur time !!

Aya Ariel said...

sabar lah kak..ada hikmah sebalik semua ni..Allah maha mengetahui segalanya..Redha akan ketentuanNya..meratap meraung menangis..mcm tak redha pulak..not good..Dia ambil adik akak..Dia berikan ahli kuarga baru..tuuu..dlm perut baby comel..org pregnant xleh kerap2 nanges..sgt2 tak bagus..cuba lah ye.. even aku baca entry ni pun dah rasa sebak.. :(

iezza_ummi@aminammarzarif said...

Setiap kehilangan memang memeritkan tapi setiap yang terjadi mesti ada hikmahnya.Betul tu...tak perlu kita melupakan arwah...cuma redho dan sentiasa sedekahkan al-fatihah bila tiba-tiba teringat kepada arwah.

Moga Wan tabahkan hati atas kehilangan busu...kerana yakinlah Allah lebih menyayangi arwah..dia aman bersama penciptaNya...

wawa syaida said...

berlinang air mata baca entry ni...perlu tabah dan sabar...sabar sangat senang untuk diucap tapi wawa tau hanya orang yang melaluinya je tau bagaimana susahnya untuk kita cuba bersabar...sebab wawa pernah kehilangan emak 5 years ago...percayalah...InsyaAllah pasti ada hikmahnya...

Sesusah-susah kesulitan itu pasti ada kemanisan di hujungnya....InsyaAllah

umilia said...

setiap yg berlaku Allah da tentukan baik buruknya..ade sebabnye nape Allah ambil arwah cpt..aku harap ko kuat n tabah mengharungi hari2 yg mendatang utk suami,anak3 n kuarga ko..semoga wan kembali ceria spt dulu sebab wan ade anak2 n cucu3 yg sgt2 menyayangi wan..take care ye filla..

lovely said...

aku pulak yg menitiskan air mata kat sini..
apa pun..
Al-fatihah buat arwah.
filla harap kau tabah
dan jaga kesihatan ok.

Anonymous said...

semoga akak tabah menghadapi dugaan ini..allah maha berkuasa..DIA ambik adik akak,tp skrg akak mengandung..insyaallah akak mengandung ank lelaki..DIA bg balik yg hilang tu walaupun xsama..be strong..

kelipkelipchumel said...

sy pon doakan masa berlalu dengan sangat pantas untuk akak and famili.moga dengan pantas juga kesedihan ni berlalu.insyaallah.amin.

Shinnaz Ahmad Rasid said...

Kak..tabah ya..sedih kita baca...

Buaian Berendoi Azma Azlim Decor said...

al - fatihah utk arwah..setiap kali baca airmata turut mengalir laju sedey sgt..harap2 filla and family will tabah & kuat...utk wan sekiranya rindu sedekahkan al-fatihah utk anakanda tercinta moga roh beliau tenang di sana...aminnn

Buaian Berendoi Azma Azlim Decor said...

al fatihah untuk arwah..smoga filla tabah mengharungi nya dan untuk wan sekiranya rindu selalulah kirmkan al fatihah supaya anakanda tenang disana...aminnn

Miss Layaleya said...

Salam..

Sedih baca entry ni..

Saya kehilangan kakak masa saya umur 13 tahun.. Saya hilang abang masa saya umur 20 tahun.. 4 bulan lalu saya kehilangan ayah.. Sampai sekarang still rasa sedih kehilangan ketiga2 orang ni tapi tetap kuatkan semangat.. Saya boleh tgk gambo kakak saya sbb kitorg bersedia kehilangan dia.. Dah tgk dia terlantar kat ICU.. Dah tahu dia akan pergi.. Abang pulak pergi tiba2, kemalangan.. Sampai sekarang saya x sanggup tgk gambar dia.. sedih sgt2.. Bayangkan kakak meninggal di johor, abang meninggal di Shah alam & kami terima jenazah kat terengganu.. Perit rasa.. Tapi kehilangan ayah paling perit saya lalui.. Tapi berusaha untuk kuatkan semangat sbb nk gembirakan hati mak..

Maaf sbb bercerita hal saya tapi saya nak filla pn kuat.. Semua org lalui benda yg sama & mungkin lagi hebat drpd kita.. Semoga kita semua tabah & redha dgn apa yg berlaku..

Al fatihah..

Anonymous said...

kak, sy pun kehilangan adk scara ngejut. mei lps. smpi hr ni tnampak2 dia kesakitan.

Anonymous said...

Akak, sabar dan kuat semangat ye.arwah nenek meninggal saya tak sempat jumpe.sedih sangat.skang pon mlm2 menangis kalo teringat.wallpaper hp pon letak gamba arwah.banyak2 sedekahkan Al-Fatihah.Allah uji akak sekeluarga.InsyaAllah kalau akak sabar dan redha akan ade balasan yang baik Allah bagi.InsyaAllah.Jaga kesihatan akak.

Anonymous said...

menangis tu akan buat kita lega kan... so, kalau tak tahan, tak pe menangis. tp jangan selalu menangis. jaga kesihatan sama tau.

walau x kenal pun, tapi bila baca entri pasal arwah, memang turut sama mengalirkan air mata. semoga filla sekeluarga kuat semangat k...

Riena Haiqal said...

jangan terlalu sedih.. kita kena redha dengan pemergian dia.. sesungguhnya dia dah tenang disana.. jangan siksa dia dengan rintihan dan kesedihan korang.. bila rindukan arwarh sedekahkan Al-fatihah buat arwah.. InsyaAllah akan terubat rindu dihati...
Teruskan kehidupan dan kuatkan semangat.. saya percaya arwah juga inginkan sebegitu.. dia taknak tengok orang2 yang dia sayang terus meratap dan sedih dengan kehilangan arwah..dia nak tengok keluarga dia kuat dan gembira dan bahagia...walaupun berat tanpa dia..

Iela Fazielah said...

sabar ye filla... insyaallah...lama2 kita akan rasa boleh terima mcm mana aku kehilangan arwah anak dulu... tp bila dok sorang2 pasti teringat.. tp selalulah sedekahkan al-fatihah utk arwah...

Anonymous said...

bertabahlah ^_^
mmg bile kehilangan perasaan tu on off dtg..
selagi kite tak lalui kehilangan kite takkan paham..
bertabah la..
membz kan diri mmg tepat..
ape2 pon doa sentisa..
muga2 dia aman dn tenang di sana..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

membaca tulisan fila pun sedih. tabahkan hati. allah menguji setara dgn kemampuan hambanya.. bagitau wan mcm tue ye..

Anonymous said...

saya doakan fila & keluarga akan kembali bersemangat especially mak filla...sesungguhnya Allah lebih menyayangi arwah...AlFatihah utk arwah

Anonymous said...

As salam Filla...

Been ur silent reader for quite sometime and suka baca sebab rasa cam sewel je pastu tgk ani yg cute miut tu...:). B4 this segan nak comment apa2 tapi bila baca pasal kehilangan Filla sekeluarga akak rasa nak comment sebab i've been there.

Insyaallah time will heal the wounds. Akak pernah berada di dlm situasi yg sama. Kehilangan baby yg sgt2 dinanti seminggu sebelum dia sepatutnya dilahirkan via c-sec.

Gap antara bb Naqib and his kakak was abt 9 years. So kami sekeluarga sgt excited. Semua kelengkapan beli baru. Rasa mcm nak sambut 1st bb eventho my eldest masa tu dah 12 yo.

Never in my wildest dream terfikir yg akak akan berada dlm pantang tanpa bb disisi. Tapi itu yg akak lalui. Akak sgt down masa tu sampai doc n gynae akak cakap kalau akak terus down diorang akan refer akak to psychiatrist.

Suami akak ada buka restoran n setiap kali ada family with small bb dtg makan akan akan larikan diri. Tgk bb akak menangis, dengar bb menangis akak akan menangis jugak. Even best friend akak bersalin pon akak tak jenguk. Sampai ada yg berkata2 apa jenis best friend yang tak pergi melawat best friend sendiri bersalin.

Masa tu akak tak ready n akak xmo paksa diri just to please other people. Tapi alhamdulillah best friend akak faham.

Alhamdulillah berkat dari pembacaan, CD n nasihat/support yg diberi akak REDHA walaupon ambil masa close to 2 years. Bila rindu akak belek semua barang2 dia. Buka n lipat baju2 dia, jenguk "rumah" dia, bercerita pasal abg kakak kena marah, abg kakak nak periksa, mama merajuk dgn babah...hehehe. Ustaz kata kalau kita rajin cerita dia kat sana akan dengar n akan doakan kita disini.

Allah duga kita sebab DIA sayang. Allah duga sebab DIA tahu kita mampu nak hadapi semua ni.

Cuba Filla dengarkan CD La Tahzan (Jgn Bersedih) dari Ustaz Badrul Amin. CD ni sgt soothing n sgt membantu diri akak.

Pjg sgt akak menceceh ni ;). Apa pun sampaikan salam pada ibu Filla n keluarga. Jaga diri baik2. Allah ambil adik Filla tapi penggantinya dah on d way.

Perancangan Allah sgt misteri tapi DIA maha mengetahui.

Anonymous said...

semoga kak filla sekeluraga tabah.. mmg sedih kehilangan ahli kuarga.. nenek saya meninggal 4 thn lps.. tp kesedihannya masih terasa sbb x dpt tgk arwah utk kali terakhir.. masa tu kitorg kat aussie.. cuma mampu sedekahkan al-Fatihah dan doa2 dari kejauhan.. kak filla bertuah sbb bersama arwah di saat terakhir hayatnya..x mcm saya.. dpt tgk kubur aje bila dah blk msia :(

khayra said...

salam wbt..saya reader blog akak for quite some time..utk entry akak ni, sy rasa sy boleh bayang camne perasaan tu..ayah sy pergi dah 6 tahun lepas,masa sy baru umur 20 tahun..sampai sekarang sy tak dpt nak tgk gambar die,atau ape2 momento dia,macam diari atau benda2 yg ada tulisan tangan dia,baju2 etc..mungkin pada mata kasar orang tgk kita takde pape,tapi dalam hati Allah Maha Tahu..mula2 sy buat mode denial,sy buat2 macam biasa,sampai satu masa,after two weeks sy breakdown, sy menangis tanpa henti teresak2 berjam2..nak mengadu pada mak n adik beradik,sume pun sedih,pada kwn2, bukan sume dapat faham..akhirnya sy cuba kuatkan hati dan semangat, dan i believe everyone has their own way dealing with losing our beloved one..sy pelan2 redha dan yakin Allah jaga ayah sy baik2 di sana dan dia tak lagi susah di dunia..kadang2 kita akan jumpa orang yg maybe try nak console kita by saying forget the sadness, or forget pasal org yg kita sayang tu,tapi sebenarnya dgn kita igt die kita boleh overcome segala rasa sedih tu..takkan kita boleh lupakan darah daging kita walau macam mana sekalipun..walau pedih mcm mane pun memories mcm yg akak hadapi, believe me, kita sebenarnya sgt takut kalau kita terlupa saat2 akhir tu..sy jot down sebiji2 saat akhir ayah sy sbb sy rasa takut sy lupa,sbb tu lah moment akhir yg kita ada..

moga kak and family kuat hati,kuat semangat..hanya redha yg kita ada sebagai hambaNya..pelan2 kak, time will heals everything insya Allah..kalau perlu nangis,nangis lah,tapi kene janji dgn diri sendiri, tangusan tu bukan berpanjangan..doa banyak2 moga Allah kuatkan hati,insya Allah..

take care kak..

Anonymous said...

Sejak saya berumur 19 tahun dah 4 kesayangan saya Allah ambil. Nk kata redha ke tabah ke ...

JMR said...

semoga arwa tenang di sana..~

Anonymous said...

Hidup dan mati ketentuan Allah sejak azali lagi. Bila tarikh hidup, bila tarikh mati memang telah ditetapkan. Terima ia sbgai ketentuan Allah krn dunia ini hnya sementara shj. Jgn menyesali dgn setiap yg trjadi, jika tlh sampai ajalnya sdg tidur pun Allah blh mncabut nyawa. Semoga Filla tabah dan dpt menerima ketentuan Allah.. Gilirannya telah tiba, entah bila pulak giliran kita..Allah lebih menyayanginya..Al-fatihah

beautiful mistake said...

Salam Kak Filla,

Sedih sgt baca n3 kali ni. Pada saya, nangislah kak. Nangis sepuasnya bila akak rasa nak nanges sbb dgn cara ni jer akak akan release. Tapi jangan sekali2 menangis depan Wan. Depan Wan akak memang kene kuat walaupun hakikat sebenar akak tidaklah sekuat mana. Biarlah hanya akak dan DIA yg tahu exactly what ur feeling rite now. Satu2nya ubat kepada kesedihan akak ialah masa. Hanya masa yang boleh membuatkan akak lebih kuat dan terus kuat utk teruskan kehidupan.

Banyakkan berzikir dan berdoa untuk arwah. Cuba akak amalkan baca surah insyirah ketika akak sedih insyaallah boleh menjadi penawar kepada kelukaan akak saat ini. Kita tak tahu perancangan Allah itu tapi sesungguhnya perancangan Allah adalah sebaik2 perancangan. Percayalah.

a beautiful mistake

Cik Kiah said...

Adik,
Cuba buka al quran terjemahan dan baca surah al baqarah ayat 155-157. Di situ Allah terangkan mengenai dugaan. Semoga adik mendapat ketenangan.

Reena Kamarudin said...

salam kak filla.
reena pernah hilang satu-satunya abang 3 tahun lepas. memang susah nak terima hakikat. even sehingga sekarang, kepedihan tu masih lagi terasa. ibu? tak payah nak cakaplah. sampai sekarang ibu masih menyimpan rasa sedih tu, sebab anak ni bila hilang, rasanya hanya Allah je yang tau. dari tak sakit jantung, terus dapat sakit jantung sebab pendam perasaan.

apa2pun, reena harap, mak akak akan tetap kuat menghadapi hidup ini. memang betul, hati ini sakit bila tengok airmata mak kita mengalir, kan? salam takziah, kak.

nelly said...

hi kak, dulu masa arwah adik akak meninggal saya ada tulis kat twitter..even tak pernah jumpe, tapi sayu je rasa..now, ayah saya dah takde..dah seminggu meninggalkan kami..tatau nak cakap macamana...ayah memang rapat dengan saya sebab saya sorang je anak pompuan macam akak jugak..hari2 rasa rindu yang amat sangat...sedih yang amat sangat..terbayang2 ayah struggle masa kat hospital..semoga kita tabah kehilangan orang tersayang..al-fatihah

Anonymous said...

Assalam , semoga tabah & redha..sesungguhnya benar janji Allah..kita semua milikNya, yg kita rasa kita punya sekarang hanyalah pinjaman ...ada hikmah disebalik peristiwa, marilah kita tambah keimanan kita, tunjukkan tanda bersyukur kita kepadaNya dengan ikuti perintahNya..kenangan pengubat rindu, tidak perlu dipadam agar kita selalu ingat utk sedekahkan AlFatihah buat arwah, semoga tenang di sana...Amiiin

~KakEid~

aizeepesona said...

Semoga filla tabah mengharunginya...dan sentiasalah berada di sisi ibu filla supaya dia tidak merasa kesunyian..

* hiba hati sy di pagi2 ni kat opis baca N3 filla..betol filla cakap yg tuhan amek dengan cara yg istimewa kerana sempat bersama2family selama 5 hari sebelum ajalnya tiba...

*al-fatihah*

Anonymous said...

Filla, kehilangan mmg memeritkan, kerana ia merentap kebahagiaan kita dan keluarga tetapi siapalah kite untuk mengata tidak kepada ketentuan Allah, saya juga pernah merasa kehilangan sepertimana filla dan keluarga rasai, kehilangan ibu tersayang secara tiba-tiba disaat saya ingin diijabkabul benar2 memberi dugaan hebat pada saya dan ayah, saya juga mengambil masa yang panjang untuk menerima ketentuan ilahi.. benar filla, times will healing but memory remains forever. Al Fatihah untuk arwah adikmu..

irmaputri said...

sy slma ni xbrani nk tulis komen kt sini since dgr dr blog kak moon... apa2pun kak filla tabah hokeah..akk pregnant xmo sedih2... bykkan baca surah2... mungkin almathurah buat akk tenang... selamat bhijrah ke rumah baru..

anna hashim said...

sumpah..berlinang airmata baca entry ni..sebab terkesan dalam hati..semoga akak tabah ye,Amin..mmg betul "berat mata memandang,berat lagi bahu yg memikul"..

NUNU EERA said...

semoga akk n family tabah dengan ujianNya..

Anonymous said...

al fatihah..

ps:akak prasan x header blog akak ada bayang2 arwah? mungkin kbetulan kan..

Maynee Razak said...

hmm sedih....akak cuba hilangkan rs sedih dgn dgr ayat2 suci & mcm yang 'anon' ckp tu.selalu dgr La Tahzan.hayati betul2..moga akak n family terus tabah.life must go on.

AL-FATIHAH untuk arwah Busu.

Unknown said...

Al-Fatihah utk Arwah Adik Sis...*tmpg share kt fb sy ye...

Unknown said...

Al-Fatihah...smoga roh Arwah tenang di sna, Aminnn...dan smoga Allah m'beri ketabahan buat Sis & family...*nk mintak izin share part ni kt fb sy ye...Tq...