Thursday, September 06, 2012

FIDILY TRIP TO GUANGZHOU

If korang follow blog Di or blog Elly sure korang dah tau... cuma aku nak bagitau lagi sekali why FiDiLy.. why why? pening kepala nak memikio nama yang sesuai utk company.. last-last kita tibai letak nama Fi (filla) Di (Diana) Ly (Elly).. combination of our names.. tu je pon jangan nak poyo sangat... 

Kenapa ktorang bukak company nie? of course sebab kitorang akan run this business bersama.. u jump i jump.. so far so good.. dah rancang few months back pasal trip nie.. tak sangka ada musibah yang terjadi sebelum aku pegi Guangzhou nie.. tp life must go on... aku tak tau nak pegi ke tak trip nie... tapi Pak Radie and Wan dah izinkan aku pergi.. kenduri tahlil pon dah selesai... kalau aku tak pergi pon.. meratap hiba pon tak baik jugak.. preparation semua dah buat.. so aku rasa ini sebahagian tanggungjawab yang perlu aku galas sebagai biz partner.. diorang faham aku masih bersedih dan diorang dah ckp aku tak perlu pergi kalau aku tak ready.. Aku rasa aku perlu kuat dan aku perlu pergi... later on pon aku kena kerja jugak dengan diorang.. so ini bukan alasan utk aku tak pergi.. ke mana pon aku pergi, sikit pon ingatan aku tak pernah padam.. kumat-kamit dalam hati aku sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah adik aku.. tak pernah lekang dalam ingatan.. tak pernah sedetik aku lupa kat Wan, Atok, Pak Radie dan anak-anak sepanjang aku kat sana.. syukur Pak Radie tu jenis concern.. sentiasa ada dengan parents aku untuk temankan diorang dan pastikan semuanya ok.. aku nak Ani and Acih sentiasa ada utk teman Wan ngan Atok.. 

So Wan and Atok yang hantar aku gi LCCT... aku siap bagi contact no Di and Elly.. pastu Wan call Di mintak tolong tengok-tengokkan aku nanti.. sebab aku selalu cuai kalau Pak Radie tak de ;)  yang si Di pulak yer2 bagi jaminan kat Wan.. padahal dia kata silap-silap aku jaga dia takut dia pitam dalam flight.. hahah.. dia kan pengecut.. siap amik pil khayal ke pil tidur.. nasib En. Wan (husband Di) ada.. kalau tak.. mesti Di tido peluk aku.. euwwwwwwwwwwwww!!! 

dalam flight aku tidur 2 jam.. lagi 2 jam aku tak leh tido.. macam-macam dalam fikiran.. terus pindah seat yang takde orang.. so boleh baring.. tapi tak selesa.. bangun balik pegi duduk sebelah Elly pulak.. sampai lah ktorang tiba di Baiyun Airport Guangzhou.... terus collect bag semua.. amik van ke apa tah.. 

tak ke pelik siap berpagar bagai.. aku rasa dia takut orang acu pisau kat leher kot? heheh.. kitorang stay kat LIDO Hotel.. sib baik sebelah hotel ada Mc D... Win nak duduk kat hotel lain sebab hotel ni toilet takde paip.. kelaka plak.. heheh... Elly tak nak sebab hotel yang laki dia suka tu bantal dia bau ketiak niger.. haha.. sampai Si Win pegi beli gayung lah.. hahha.. Si Di pon tak leh kalau takde paip.. tapi sib baik shower dia tu leh tarik ngam-ngam sampai toilet bowl.. aku ngan Elly ok jer.. ktorang kan traveller.. apa pon boleh.. survivor ;)

makan McD.. tapi ikan bilis pedas ngan roti gak sedap.. sadin je muka elly angkut roti gardenia ngn bekal ikan bilis.. dia fedulik hapa.. muka je style kahkahkah.. tekak very the KG. 

makan lah tomato sauce je.. tak lalu aku tengok Garlic Chilli Sauce. 

esok pagi posing dulu.. sementara tunggu Di turun.. 

breakfast time.

Di punye.. tapi aku makan jugak.. sedap.. mee buat sendiri depan mata.. 

aku ngan En. Wan punye.. ai takde nasik kang pengsan.. 

Elly punye.. 

Lepas tu meneruskan perjalanan ke tempat fabric segala kain.. 

panjang gila tempat nie.. luas sampai ke dalam-dalam.. 


juling mata tengok kain... aku dah tak larat nak angkat kaki dah.. tekak haus.. jap-jap aku tanya diorang.. "oit.. kalau ada ABC sedap kan?"
"korang, kalau ada Cendol best kan?"
"korang takde ice cream ke sini? boleh ke makan ice cream kat China?"

Last-last beduyun-duyun diorang carikkan aku toilet sebab nak cing.. pastu jumpa kedai.. huwaaaaa nak nak nak.. 

"Di, ko terror kan halal haram food nie.. ice cream mango ni boleh?"
"Di belek-belek, En. Wan belek-belek"
"Ok, boleh"

Lega gila tekak dapat makan ice cream... sedap gila macam kau makan mango sejuk.. 

memang puas hati.

transportation kat sini (kat kedai kain nie) stock diorang kat dalam store kat tingkat atas kot.. so dia akan angkut guna basikal yang pakai battery ke apa.. kemain laju.. ko kena terror mengelak.. kalau tak memang dia libas je perot aku ngan kain tu kot.. eiii seram... 

sini popular dengan buah.. especially tembikai kuning ni dengan merah nie.. 2 yuen je.. means RM1 sahaja.. dahlah besar gedabak.. masing-masing dah tak sabar nak ngap sebab panas kan.. haus... aku beli yang kuning.. mampu makan setengah je sebab besar sangat.. pastu buang.. 

diorang cakap senang nak jaga aku.. sumbat aku dengan makanan jer settle.. kong ajo kan. 

pastu nak gi lunch plak.. dah dekat kul 2 ke 3.. dah lambat.. dah lah lapar.. nak suruh aku jalan kaki sikit punya jauh? aku ngan elly dah seret-seret kaki.. we olls kan manjer.. aku ni yelah tak larat sebab mak buyung.. yang si elly ni pon merengek-rengek nak naik ala-ala motor beca nie.. haha.. last-last aku ngan Elly naik.. Di tak nak sebab nak jalan kaki katanya.. puiiiiiii.. ko takut kan sebenarnya??? aku ngan Elly sedap ngumpat kau.. 

Elly: Di tu takut lettew sebenarnya
Filla: Yeh? patutlah dia sanggup jalan kaki, aku tengok dah longlai gak tu..
Elly: jauh ok.. memang dia seret kaki la tu..

laju gila ok.. pastu silap jalan selamba badak dia buat u-turn kat jalan besar.. waaaaaaaa aku ngan Elly mampu pandang je.. nak jerit pon tak mampu.. penat dan lapar.. 

Elly dah turun.. mamat ni pon dah kedepan.. tapi aku nak jugak amik gambar diorang.. Elly dah geram dah ngan aku.. tapi mamat tu pulak yang hover.. ajak elly amik gamba..hahah.. maka gambar di atas ialah lakonan semula ;)

kitorang order dulu.. siap makan dulu tu.. lantak lah korang lambat.. hahahah.. janji perot aku kenyang.. Elly pon sama ngan aku kalau lapar.. teruk betul.. aku nak ni.. nak ni.. nak tu.. eh nak kacang kuda.. eiii sedapnya La... aku nakkk!!! hoiiii aku rasa nak pang je pompuan ni tau..  

ni lah kacang kuda yang dia suka sangat tu.. eiii tak paham mak.. 

Eh.. gambar Di, En. Wan and Win takde.. hahaha.. 

ni hotel kitorang.. gambar ni aku pon tak paham.. sebab aku tak bawak camera langsung.. sebab takde mood nak bergambar.. aku snap guna phone je.. tupon tak banyak.. ni je yang ada :(

ni aku tak ingat malam tu jugak ke apa tah.. pegi tempat yang majoriti African.. hah kau.. semua pakai turban.. ngan baju kelawar.. kau mampu? tu baju kelabu/hitam tu.. aku ajak diorang jenguk bawah..
"Oiii lemas oiiiiii sendat"

kat sini bersepah halal food.. pakistan ramai gak.. pastu Chinese Muslim pon ramai.. banyak jual talapia bakar.. ayam golek.. kebab... roti.. 

apple kecik comel loteh.

buah dia semua fresh

ni apa tah.. macam nan.. tak beli pon snap je.. 

malam tu kitorang dinner light-light.. duduk tepi jalan macam tepi laut je gaya..ada orang jual bakar-bakar tu.. ada sausage, ada ikan talapia bakar, mushroom bakar, kibas bakar.. kibas yeh? dah kenyang ktorang pon balik... 

hari ke2.. misi aku ngan Elly plak.. hunting for dot dot dot.. well, sabar yer.. ada banyak sangat lagi kerja nak dibuat before kitorang launch kan... harap semua bagi sokongan.. yang penting.. apa yang kitorang jual adalah mengikut citarasa kami.. confirm lah stylo.. Eh? lom apa-apa dah riak.. hihi.. asal pilih je.. "no no.. tak lawa, ko jangan ingat ko pikir lawa, aku pon kata lawa eh?".. jangan ikut taste sendiri, kena fikir taste customer.. balik-balik statement tu yang keluar.. rasa nak pang sesama sendiri *gelengkepala*

syok lah pilih-pilih kat dalam tu.. taip gila dowh.. diorang main tarik-tarik je tangan kau.. "Sister sister come here".. huwaaaaa aku kena tarik kene peluk.. terus "helpp".. diorang ni bawak laki.. aku???? nasi En. Win datang rescue "Hello hello, her husband call her.. tengkiu tengkiu".. yang si Elly kena tarik "tolonggg... helppp helpppp".. buat muka tak berdaya.. rasa nak pang... Di aku tatau ada orang tarik ko ke Di? Di gangster.. kalau orang tarik dia tampa je kot.. 

naik combi.. style gila lah siap ada kipas angin.. kerusi dah lah nak tecabut.. pastu kat kepala tak de penyandar.. aku terlentok.. tecucuk tengkuk aku kat tajam-tajam seat combi tu.. memang dia buat khas supaya orang tak leh tido kot.. grrrrrrrrrrrrrr... 

suasana tepi jalan.


time makan je muka aku ceria sikit.. 


malam tu jalan lagi sikit area hotel.. aku rasa kalau Pak Radie datang sini mau dia borong kot kereta control ni.. murah gilak.. laki Di dah rembat helicopter satu utk Redza.. aku tak tau lah dia nak main depan rumah ke apa.. jap gi tesangkut atas bumbung jiran ko.. haha.. 

tempat bermanja.. Di and En. Wan.. tak tahan aku tengok laki Di.. hari-hari tukar baju, jeans, kasut baru.. hover gila.. haha.. 

malam ni aku paling happy sebab satu-satu nya restoran mamak yang ada Wi-fi free.. malam tu ada discussion pasal scarf sebenarnya.. tapi aku bantai whatsapp ngan Pak Radie dulu sementara lom start discuss.. 

Roti telur.. RM7 kot... kayo makcik kalau bukak restoran kat GZ ni.. 

tak paham kenapa kari ikan dia mcm nie.. hambik kau.. esok pagi aku, Di ngan En. Wan berry berry.. dah lah time aku nak terberry si Elly tengah mandi.. tak tahan dowh.. aku lari ketuk bilik Win.. nak tumpang toilet.. haha.. terus Elly keluar bagi laluan kat aku.. pastu suruh tunggu 5 minit before dia sambung mandi.. hahah bagi laluan bauan keluar dulu ;)

Pak Radie sent pic Ani masa tengah whatsapp tu.. 

pastu aku send pic aku.. pastu Pak Radie cakap "laa awak tak yah lah nak send pic jugak.. budak ni buat taktau je pon".. rasa nak lempang tapi tangan tak sampai.. sebelum aku kena lempang ngan Di ngan Elly sebab diorang dah start discuss.. baik aku berhenti whatsapp.. Alhamdulilah settle discussion.. sampai langau masuk dalam jug teh o ais.. sabar jelah pon.. 

esok nya dah free sikit.. tak rush dah.. lek lek jer.. 

singgah kedai plastik.. plastik kemain murah kemain comel lagi.. Di belikan untuk taylor dia.. baru lah customer Di cakap "fuyoh sapa hantar kain kat Kak Di, special nya plastik bag dia" *whateva* 

kat area tempat nak breakfast.. 

boleh download nie.. translate from english to mandarin.. kalau tak paham gak.. ko tunjuk type perkataan english nanti dia keluar mandarin nye language plak.. 

serious tak lalu tekak aku duduk dalam nie.. ada satu bau yang aku tak berkenan.. bukak idung aku je.. diorang pon takleh nak bau.. so kitorang suruh bukak meja nak makan kat luar.. tapi panas terik macam ko kena jemur plak.. mak aii cemana nak makan tengah panas terik.. last-last masuk jugak dalam restoran.. 

Di ko campak mana pon always ready punya.. 

3 plate, share makan ramai-ramai.. muhibah tul macam adik beradik ;)

motorbike kecik ni.. sikit lagi En. Win and En. Wan nak beli..  

lunch amik campur-campur gak.. Nan ngan nasi beriyani.. dalam nan tu ada potato.. sedap.. 

tak paham kenapa nan dia kena terjelir macam tu.. 


minah ni kena kejar.. suh beli benda urut-urut yang tampal kat bahu pastu ada letrik gitu.. ko tengok muka dia poyo je "No.. thanks.. no I don't want".. pastu tanya balik "How muchi?".. last-last beli.. choiiiiiiiiii... 

malam tu Elly ngan En. Win je keluar gi jumpa agent diorang.. aku ngan Di ngan En. Wan gi makan McD.. pastu jalan-jalan kat depan hotel tu ada shoplots yang terror sikit lah.. macam giordano.. 

gambar kemain lagi dasyat macam kat london.. padahal kat chino ;)

nak balik KL dah.. bag memasing pandai beranak pinak pulak.. kemain comel fillanie hand carry bag princess utk Acih ;)

ok itu je update sepanjang di Guangzhou.. once barang-barang jualan dah ready kitorang akan reveal kan dengan ganasnya.. tapi business shawl Di akan jalan dulu sebelum yang lain-lain menyusul.. 

sila shopping shawl dulu ok.. sebab shawl Di memang lawa-lawa.. 

Entry Guangzhou budak dua orang ni kat link nie:








EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

9 comments:

Sue Sakarnor said...

best of luck kak filla. tak sabar nak tunggu barang dagangan :))

Aya Ariel said...

sian mak buyung..
syukur lah kak ada kawan2 yg penyayang.. hargai persahabatan korang yeh..

btw..ani cute buat muka mcm tu..mana tak penasaran mama awak kat GZ tu..hehe

SURIA AMANDA said...

aku x sabar nak pi 13hb ni.....aduyaiii bankrup la mcm ni...

Anonymous said...

sayu jer tgk muka kak filla... semoga tabah dan insyaallah biz korang berjaya...

Anonymous said...

Hihihihi. Pandai lak beg tu beranak kan. X sabar nk tunggu biz fidily ni.

cik a'an thanx to readers :) said...

bestnya bkrja smbil brjln jauh hhehe...gud luck sis n fren!! sy pn jd rambang mta wlpn tgk gmbr je :D

LINA EVERLYNN said...

lama tak jenguk snie.agak busy.heeeeeeeee

NuNU EeRa said...

gmbar akk kat cnie xnmpk perut pun.. tpi gmbr kt blog elly n di sgtla tserlah.. ;)

Anonymous said...

hi,
application ape yg u guna utk translate english to mandarin ye?
harap blh share..