Friday, November 07, 2008

to stay or to leave?

I dont know what mood i'm in right now.. it's a tough decision to make.. but it's all up to Radie to choose.. me will give full support to him..

He got an offer to work in Dubai this coming December... it's a 3 year contract.. lama tuhhh.. but he can fly home 2 times a year... each time for 2 weeks holiday.. yes.. we've sit together and discuss about this matter.. but no decision has been made yet.. still so many things to think of.. there are pro & cons kan kan?

The good things are...
-he can gain more experience which is good for him
-he can be independent (living without me!)pls dont go for the dancing2 arabian girls kat sana
okeh!
-got chances to learn new culture..
-learn how to survive
-can bank-in big big money to me!!! (yes this is the main point of going..hahah)
-we can do some savings so that we can buy a house (at least at the best location in klang
valley..hahah mcm iklan billboard kan kan kan?it's my dream.. and it's your dream gak kan?)
-I can learn how to survive without him
-I'll be more independent
-I dont have to cook for him anymore
-I can ask for internet line at home!! hahah.. (leh chatting ngn awak)..heheh
-I can spend more money for myself and Acih..heheheh (lebih sket dari skarang lerrr)
-I can try to be a good 'Account Manager'.
-Aku leh jadik lagi pemalas...heeh
-I can apply one moth leave w/o salary and meet you there and do some shopping2 kat syurga
beli belah..hehehe....

The not-so-good things are...
-it's too far!!!!
-I dont know if I can survive or not
-I can't imagine Acih growing up without her papa!!
-I cant take it to live alone in our house..
-I' ll be depressed to see other people with their own family..huhuh... tetekan babe..
-I have to settle everything by myself.. (nursery Acih.. Tumbletots? If I send her this coming
Jan)
-I have to buy groceries alone? Oh my!! never okeh... but can cut down the cost lah..
-who gonna take me to go shopping?? mak tak reti jalan.. kalo jadik.. from now on..i've to study
jalan2 raya kat KL nie... kalo tak mati aku dok bawah tempurung jek...
-who will come with me to try new food..new restaurant.. lepaking makan2.. arghhh tensiiiii...
-who will bring me to lepak2 mamak till 3 a.m???? arghh tensii lagi sekaliii...
-saper nak layan aku beborak..(me kan tekenal ngn citer yg never ending story nieh)
-ngumpat?? gossip?... huhuuu...
-when is the right time to add family members?? haha.. acih soloooo jek ni.. x der adik?
-I know things are more difficult than what I stated here... I know I know!!!

arghhh.. very tough kan? But don't you think it's good for us? We need changes in life kan? This is not an offer from his company pon.. this is an offer from Dubai/Malaysia company..once he rejected the offer..that's it kan?.. never come second chance kan?.. this is not all about money.. (tp the main reason lah kan nak kumpul duit)..tah ler pening makk... no conclusion has been made yesterday.. coz he has to go and see his friend dulu.. nak tanya itu ini... then if u ask me lah pa kan... the answer is.... “I'll follow you!!” .. not follow you to Dubai.. but follow whatever decision u make lahhh.. heheheh..

20 comments:

-butterfly- said...

:: wahh!!
:: very tough..
:: will be a single parents for 3years,,
:: hurm..
:: try to do istikharah erk..
:: :)
:: then bincang le hati ke hati..
:: org lain juz boleh bg pendapat je kan..
:: tp kite yang kena meke decision..
:: need advise from ur parents..
:: pape pun..
:: sabar bebanyak ye kak filla..
:: huhu
:: sampai ngan Iza sekali blur ni.. coz try to emphaty with ur matter..
:: huhu

^i|z|z|a|h_n|h|k|m^

Sham Ummi Echa said...

alamak...cemana nk ckp yer.. kalo aku la kan.. x sggup rasanya... sbb sian kt anak la kan...hehheh ayat kaber line tu (sbnrnya sian kt aku la kan)... tp mcm2 nk kena pikir kan.. good n bad things.. payah kan nk wat decision... tnya la family members pndapat sumer...
k.. all d best 4 ur family...

Miss Moon said...

filla asal nko tak ikut dia pegi dubai .

Baru je smalam aku tgk menara tertinggi di dunia sdg di bina di dubai . Burj dhubai ...radie nak kije sitew ke ..

mamalisa said...

sure masyukkkk :-)
ikut sekali aaa..heheheh, amik cuti tanpa gaji ikut laki, or tiap bulan acih & mama pi melawat papa kat sana heeee.

ila de cute said...

filla, hehehe aku nak komen lagi pun tak tau nak ckp apa dah sbb semalam kita dah borak pasal ni kan... tp aku ni jenis yg honestly tak leh berjauhan dgn husband... memang kerja oversea bagus utk exposure hubby punya career tp kalau aku, aku akan sacrifice my career and be with him there...what i mean is aku mungkin akan amik cuti tanpa gaji and be with him... 1st sbb aku memang tak leh berjauhan dlm tenpoh lama dgn laki aku, and lagi 1 aku tak nak disebabkan aku nak duit yg byk aku besar kan anak aku tanpa bapa nya...memang boleh cuti 2 kali setahun tp masa anak2 kecil ni la bg aku yg amat penting utk masa depan nya...

dan kalau aku memang tak nak sacrifice aku punya career, aku rela hubby aku kerja kat malaysia, mungkin tak semewah kehidupan kalau dia gi kerja oversea, tp bg aku happiness ni tak leh dijual beli dgn duit walaupun duit tu penting... keadaan ni bukan antara hidup dan mati kan, bukan kalau dia tak gi oversea aku tak dpt mkn...keadaan yg beza cuma kalau dia pergi aku boleh pki handbag LV ori dan kalau dia tak pergi aku kena pki handbag PS butik... (itu perumpamaan nya la).

Lagi satu, aku ni kan jenis yg cepat worry, aku tak leh imagine dlm ms 3 thn kot2 ada mende terjadi...ehm hehehe cth nya ajal maut di tangan tuhan so definitely aku nak bersama2 dgn dia... tak kira susah atau senang...

Tapi apa2 pun tepuk dada tanya selera, kawan2 cuma boleh bg opinion masing2 tp yg menghadapi nya ialah kau sendiri...

take care dear... buat la sembahyang istikharah...

alamaya said...

hi filla...well pak radie kan dapat banyak duit kan kat sana so why not u ikut dier pi sana..u tak yah la keje.sok pak radie bayar elaun u...bule tak...3 tahun pastu u balik la....tak pun u amek la cuti tanpa gaji 3 tahun...bole??kalau i kan..i ikut sebabnya ni hubby i pun sibuk nak g dubai...tapi kan fillaa...memang susah laa.....

Momoe said...

hai kak finie, for me, lebey baik ke sana satu keluarga, it is a good change tuk acih jugak, and both of you still young and i dunt think acih will giv a big prob to both of u. For me berjauh setelah mempunyai family is very difficult. Juz go there and bukak hidup baru di tempat baru, and i knoe both of u boleh survive di sana (kerana saya sentiasa folo blog nie dr awal). Good Luck.

Anonymous said...

wah is a tough decision to make kan...hmm..kalo saya..saya takleh jauh le dr hubby..skang ni gi outstation baru 2minggu pn saye dh pening kepala..ni kan plak 3 thn..kalo saya..samada ikut..or tak accept pegi sana..huhu..

i think i can't take it if i'm far from me hubby for 3 years..uwaaa!!

Mai Okinokiyo said...

pompuan..
gi ler amik sebulan cuti ikut dia sat..leh aku kirim2 ke haha...
besnye aku baru mlm tadi berangan nak gi dubai..

nape ko xikut..ko kan leh cuti tanpa gaji..
kat sana ko bisnes online ni..
jual kain dr dubai...

laku ohh sekrg ni kan all is internettttt...

plus mcm kwn2 ko kata tu, jauh tu..aku jauh 3 hari busy pun aku dah jadik mak dara melalak jekkk...tak best oo..mcm kalau anak sakit ke apa sorg2 jek nguruskan.aku rasa ko dah independent enuff pun...

ikut jekk buk fillaa...

Fahidayati Ramli said...

cikpuansri filla...

pendapat 2 sen saya : awak bleh cuti tanpa gaji not more than 3 years rasanya... so, kalau rasa takleh pisah... ikut jek dia ke sana... mungkin tak rugi pape pun... cuma seniority jeklah yang kurang nanti.

lagi satu... me myself pun sebnrnya PJJ - perkahwinan jarak jauh- at first kita rasa mcm takleh survive... tapi sebnrnya kita bleh... believe me... pompuan lagi strong dari lelaki tau! we can survive jaga anak tanpa depa.

the best thing filla solat isktiharah... mintak petunjuk dari ALLAH... insya allah petunjuk itu adalah yang terbaik.

kalau betul dia kena pegi... insya allah 3 tahun tak lama... pejam-celik pejam-celik dah tiga tahun... hikmahnya mungkin lebih baik dan lebih besar.

sometimes kita kena sacrife dulu certain thing b4 kita dapat apa yang kita nak, betul tak?

doakanlah supaya perpisahan sementara ini menjanjikan sesuatu yang terbaik utk life korang. at least ia dapat menguji sejauh mana kasih sayang kita pada partner kita kan... nanti bila jumpa masa balik cuti.. sure lagi loving gituh!!!!

Anonymous said...

wehh...korang komen nih...suh filla ikut sama g saner....xbole ikut looo...komp x kasi...klu nk bwk ank bini kena cari umah sendri byr sendri....so result dia..kena g sorang2 jerrr...huhuhhuuhu...cmner ekkk...rindu kt kasih ngn mama dier nanti....

azdra-azdra said...

hehehhe..al radie komen laks.. heheheh weh aku dah bgtau ko smlm kan..dan pg tadi kan.. jdnya aku dah lupa nak cakap apa dah.. heheheh... apa2 ko kol aku k.. takpun aku kol jer ko di talian 8889****..mcm mangkuk! aku sekeh jugak ko.. takper mana tau untung timbul..aku jumpa ko di KL ke.. hehhehehhe

Lenny said...

aku baca dah...

aku pon dah borak2 ngan ko dah..

aku dah baca seme komen..

aku cam ila... aku setuju 100% ngan ila...

tapi kan filla... lain org... lain pendapat.. lain org.. lain keinginan.. lain org.. lain priority nya...

ko tepuk dada.. tanya selera..
paling baik mintak petunjuk kat Dia..

and.. bincangla.. ngan parents.. maybe they can suggest something yg kita2 tak terpk.. derang lagi dulu makan garam dari kita kan..

apapon.. aku doakan semuanya yg terbaik utk ko, radie and acih...

Mimie Ishak said...

ko relakan lah si pak radie tu pergi...die bukan pegi vacation pon 'mencari rezeki utk anak bini'. ko tok sah pk benda yg negatif tu byk sgt...keluarga ko bukan nyer jauh...semua dekat2 pastu kasih pon dah beso...boleh heret sana sini...kengkawan pon ramai yg boleh hiburkan ko nanti..cuma perasaan rindu tu lah yg akan menebal..heheheh..(wpun korang tak romantik tp aku tau korang love and will miss each other)yg penting niat memasing lah..dan pandai menjaga batas memasing..insyaallah di pelihara semuanyer. Doa bebanyak supaya mintak simpang benda yg tak baik dan doakan die selamat pergi dan balik. Skang ni dah canggih dah...communication access pon dah senang...internet is the easiest way and much cheaper. (bila tiba masenyer pandai lah korang adjust nanti). Setiap yg benda kita inginkan mesti ada pengorbanan. Ko jgn risau Dubai tu bukan tempat tumpah darahnyer pak radie...aku sure nothing much he can do. And sepatutnyer die yg risau kat nko...sbb malaysia mmg tempat nko and byk benda ko boleh buat. Ini namanyer rezeki...pejam celik pejam celik dah 3 tahun...kejap jek. Lg pon kalau die boleh balik setahun 2 kali dah ok dah....daripada tak boleh balik langsung... bak kata ustaz kat hotz fm..."renung renungkan! selamat beramal" kekeekekeke

shafa said...

as for me...
relakan lah pemergian pak radie...
as for info kt company aku nih..
ramai staff berenti gi keje kt middle east...
xbwk family...
ape tujuan dieorg pegi ialah dieorg nk kumpul duit for at least 5 years pastu duk umah bukak bisnes...
sbb duit dh byk....
think for future....
lgpn we doesn't know about future kan...
so sementara anak msh kecik nih ler kite prepare for their future...
it's true kite mst miss one of the moment membesarkan anak tuh...
but as i said...let's think about their future....

A m m i said...

aku bc entry ko ni pun hati aku dah berat siut..susah yek nak cakap

to pak radie,
make yr very best decision..
kalau jd gi manalah tau dlm masa 3 tahun tu leh jadi pak radie yg lomantik ke kan..hohoho

to filla,
try to accept whatever decision made by yr pak radie..tanggungjawab family kat tgn dia.. so, dia harus pikir masa depan korang.

be strong fren

Lily Satrina ® said...

〰❤ filla, tya bukan nak bagi suggestions sebab ada 16 comments kat sini yg dah tulis apa yg tya akan tulis juga..

〰❤ tya harap, buat decisions dengan baik, leas dah decide..let us know! hahahah...

〰❤ buatlah istikharah mcm bloggers lain kata. mudahan-mudahan filla dan radie dpt petunjuk dari-Nya..solat sunat istikharah last tya buat masa nak kahwin..yg tu je rasanya paling khusyuk..hihihihi..yelah, nak kahwin kan?

〰❤ we're crossing our fingers and hoping that the decision will made soon..tough, i know..

-tya

sue_haini said...

msti ko rsa sdih or snyi kn if abg radie p dubai..hmm...if dia p pon bgus,...if dia x p pon bgus..sma bnyk..3 thn x lma...mla2 jer rasa lma...dh msuk stgh thn ke 2 thn ker...jp jer rasa...pe2 pon kptsn di tngn msing2..ok

Anonymous said...

hi filla..
hmm..dr pengalaman saya berjauahan dgn suami selama 2 thn..canada-enngland (nearly 24hrs journey plus transit sbb tempat dia jin tendang x der direct flight)...alhamdulillah kami berjaya mengharungi...rasanya filla lagik mudah di tanahair sendiri sbb mmg dah tau selok belok...rutin selalu..nak makan bole beli...ada sedara mara dekat kalo ada emergency...n saya dulu sgt susah sbb dtg england sbg student...bawa anak sorang...nak cari umah...adapt ngan new environmet..kena masak walopun penat...kalo emergency x der family...
tp semua tu cabaran hidup n buatkan kami lagik kuat semangat..

ada ramai kengkawan saya (arkitek) keja kat dubai n slalunya x bawa family...cost of living sangat mahal...sewa rumah pun mahal...tp kalo comp tu bg elaun rumah/sediakan rumah n benefits lain...mmg bole bawa family...mcD sorang makan pun 20dirham (pengalaman somi saya ke dubai n abu dhabi)..n rasanya lebih mahal dr UK...

apapun semoga dapat buat keputusan yang bijak...mmg la awal2 tu sgt sedey kalo anak tu ingatkan bapa dia..anak aku dulu..kalo nampak ja kapal terobang..dia ckp bye2 abah...kita plak yg sedey...all the best yer...

Azie Rad said...

simple aku ckp..."DON'T LET RADI GO!" itu saja sekian wassalam.

aku tau mcm mane rasa berjauhan dgn laki...ko pun tau masa arif keje offshore dulu..mcm mane keseksaan aku kena tanggung, itu pun baru 3 bulan lama nye..2minggu darat 3bulan laut. Keje tak kemana boleh buat kalau hati tak tenang beb..byk -ve dr +ve yg paling worst kalau kes ko ni....aku takut ko kena ngorat dgn jantan lain. ko pun cantek..mengedik plak tu!! sapa tahan. bukan risaukan radi tu...risaukan ko kt sini...hahahaha!!