Friday, November 21, 2008

nasik ayam buk fillanie..

Projek buat Nasi Ayam...

hari tu tingin plak nak makan nasik ayam... so aku pon buat ler nasik ayam tuk Pak Radie ngn Acih.... tengah bz2 tu kan... malas aku nak citer... tgk ler aper Acih dah buat ngn tomato aku!

kalo dia dah geget dia gitau x per.. ni dia dah geget tomato aku.. pastu dia blah... aku nak potong tgk tomato ni dah sompek!!! mcm ada tikus lak umah nie...menarik tertarik da bomb tak ayam nie?.. hahah.. presentation penting yer.. raso bakang citer!! huahahha giler glam kan.. td tu gambo tu kuning sgt.. ni cerah sket.. (nak gak upload 2 gambo)..heheh...

wahh tu dia..sup mak.. 'mengoneng2 minyak eh'.. korang paham ke mengoneng? bukan kening yerrrr...heheh..
so ini lah dia nasik ayam buk fillanie.. hehe.. tensi aku.. gi kedai bli 2 bungkus baru rm7.. kan sonang? tp gak sama ya ibuk..... ini nasik ayam buk fillanie.. rasa lain okeh!! kalo aku jual harus jadik rm10 sebungkus.. ngn penat lelah aku lagiiii...

*alamak mannira yangggggg mintak resipi.. nak bagi pon malu..sbb main hantam jek.. ok arr ok arrr bagi chan mak nak belagak chef okes?..

Nasik Ayam Buk Fillanie.

Untuk Sup:

1.bwg merah (2bijik)

2.bwg putih (3 bijik)

3.halia

4.kiub ayam knor

(bwg merah+bwg putih+halia) tumbuk.. then tumis biler minyak dah panas.. pastu masuk ayam.. pastu buh air..bg mendidih..pastu masuk kiub).. ok siap....

Untuk Nasi:

cuci beras.. then tuang je sup ayam tu dlm beras sebagai ganti air ler kan.. jgn byk2 nanti nasik lembik.. agak2 korang ler yer... dah pegi on jek suis nasik.. pakai rice cooker letrik yer..jgn nak gatal2 masak atas dapor.. mak x retiiii.. mak nie modern okeh!!tinggalkan seket sup tu buat hirup2..kang tecekik plak x der sup... ayam dlm sup tu kuarkan..

Untuk Ayam:

Okey puan2.. ayam tu tadi.. korang marinate kan.. buh oyster sos.. dlm sesudu dua.. buh honey sket kalo nak.. buh kicap manis/kicap pekat.. perapkan.. pastu goreng.. goreng tu ala2 manjer jer..jgn nak lama2 kang hangus kang! dah siap..kene stylo sket okeh cara nak potong ayam tu.. hishh nyesal i tak amik video time potong ayam tu..hahahha.. guna parang..hentak sket.. pastu ngn lajunyer cengcang2 ayam tu.. meh dtg tgk buk fillanie cencang cemana..hahhaha..

Untuk Kuah Lada:

bwng putih sebijik..lada besar 3 batang.. buh garam sket..guler sket..air sket.. blend.. (ni aku hentam..sbb x ikut mana2 kursus pon).. ada org letak cuka.. umah aku x penah wujud cuka ok.. so x buh ler.. dah tu gi panaskan kuali masak ler sket..kang skt prot plak..heheh

Kuah kicap:

amik sup tu sket buh kicap.. dah siap...hhahahhah.. (suker ati aku ler..janji itam!!).heheheh..

*selamat mencoba....

9 comments:

mannira said...

resepi la..yang...

busyuksayang said...

sedap2...nak mkn nasi ayam la lunch hour nie...hehehe

biGmama said...

issshhh.. se umo idup aku, aku x pnh wat ns aym, beli ns aym penah laaaa.. nii yg aku jakon lagi caited niii.. sok aku wat laaa.. x jd siap ko buk fillanie...

Miss Moon said...

filla best nyerrrrrrrrrrr
terkenang kenang aku ke enakkan nasik ayam nko yang nko masakkan masa aku preggie kan yaya ari tew ..mmg best aku sukaaaaaaaa

aku suka kalau nasik ayam kuah cili dia yg blend cili ngan bwang putih rather darik cam merah likat cam sos tew .

filla sesungguhnya aku terliurrrrrrrrrrrrrr

mannira said...

TQ dear...sebenarnya nak tau cara filla..buat ayam tu..sama je resepi kita...

JuJue said...

aku jer blom penah merasa nasik ayam ko!!
kalo aku g kl..ko buat khas utk aku yer..

Anis said...

hi dear:) more AUTH COACH items on sale!coach swingpack n wallet from only RM399!thanks dear;)

Anonymous said...

Gooey Ducks grow to about two pounds in four or five years.
[url=http://www.gooey-duck.com/]geoduck[/url]

Anonymous said...

Gooey Ducks grow to about two pounds in four or five years.
[url=http://www.gooey-duck.com/]gooey duck[/url]