Monday, February 10, 2014

IKAN KELI BERLADA

Aku tau ramai orang tak makan ikan keli.. aku ok je.. tapi lepas beli sendiri haritu.. pastu cuci ikan tu sendiri.. boleh tahan terkembang-kembang jugak tekak aku.. hahahahah

Hoiii berlendir gila ikan ni.. pegang ikan ni asyik menggelongsor je sebab licin.. Aku taktau cemana aku boleh terbeli haritu.. Mungkin sebab mengenangkan laki aku suka keli garing-garing ni.. so aku try lah.. Tapi ada sejarah keli ni.. dulu masa aku study lagi kat uitm aku pernah masak ikan ni.. masa tu semester break kot.. aku goreng ikan ni kat rumah.. menggoreng pakai singlet.. syabas! 

ikan ni meletop ok.. kalau korang menggoreng baik tutup elok-elok kuali tu.. masa dia meletop tu.. habis minyak tu kena leher, muka, tangan, dada semua.. ko bayangkan.. 6 bulan kot aku nak hilangkan scar tu.. memang diharamkan goreng ikan ni hahaha.. phobia gila kot..

Tapi tu kisah puluh tahun dulu.. jangan mengada sangat nak phobia bagai.. mari kita cuba.. tapi aku jahat.. aku bersihkan ikan dulu.. buang semua yang menggelikan dalam perot dia tu.. pastu aku lumur dengan asam jawa.. aku biarkan.. sebelum naik atas aku cakap lah kat bibik.."ikan ni kena bersihkan betul-betul.. kalau tak, geli nak makan.. selalu lumur dengan asam jawa untuk bagi dia bersih dan tak hanyir.. kemudian baru goreng".. pastu aku naik atas.. 

Bila aku turun, tengok ikan dah ada dalam kuali.. bagus lah bibik tolong goreng.. selamat hakuuuu... takut dia meletup lagi.. so aku duduk depan tengok tv.. Pak Radie dah muka masam sebab aku suruh bibik goreng.. eh mana ada aku suruh? dia yang pepandai gi goreng kan? so aku biarlah.. pastu dah lama aku gi dapur.. tengok ikan aku hitam! hoi sakit hati hoiiii... hahahah.. "Bik, ni kenapa sampai hitam? ni hangus ni".. pastu dia cakap tak hangus.. nampak je hitam.. sebab puan kata ikan ni mesti garing macam kerupuk.. banyak lah ko punya KERUPUK.. aku ni dah takut ngan Pak Radie tu.. huhuhuuuu.. so aku kopek yang hitam tu bagi nampak elok sikit.. aku tanya lagi.. "Kamu goreng ni pakai garam kunyit tak?" (sebab masa aku angkat ikan ni dari kuali aku nampak bijik2 asam jawa pon ada sekali) pastu bibik cakap "ya, pakai".. haish aku dah tensi sikit dah.."Kamu cakap betul-betul.. kalau kamu tak pakai garam kunyit, kamu cakap tak pakai, saya tak marah pon.. cuma saya tak suka orang cakap tak betul".. pastu dia pon cakap "Pakai".. rupanya dia tak bilas dulu ikan tu.. dengan asam jawa tu jugak dia lumur kunyit ngan garam.. nice.

Resepi malas nak beria ikut aturan.. senang je.. ikan tu goreng garing.. ketepikan.. pastu amik bawang besar 1 bijik, bawang putih 3 biji, lada besar 2 batang.. tumbuk semua, letak garam sikit.. panaskan minyak, tumis je.. siapa suka pedas, boleh tambah cili kering blend tu.. dah siap.. masukkan ikan tu kacau rata, dan angkat.. siap.

Ngeri kepala ikan tu.. hehehe... tapi buat sendiri lagi bersih kot? kalau kat kedai tu.. dia basuh beria macam kita ke? tak mungkin.. hahhaha.. aku basuh bersih gila pon aku rasa macam euwwww.. hehe.. ok, tahun depan baru boleh masak lagi sekali ;)


Love, 
Filla.

8 comments:

are-u anis said...

Salam kak...sy silent reader akk..hehe..tgk ikan keli trs rasa nk comment...sbb sy adalah pengemar ikan keli tp nk grg mmg tkt...hahahah...tp ada sy bc klu xnk bg mletup letak asam keping dlm kuali waktu nk grg....xpun lps lumur garam n kunyit lumur la tepung kat bdn keli tu...mmg xmeletup...sy lumur tepung xmeletup pn =) hehehehe...pape pun ske sgt bc blog kasihs ni sbb ske tgk akk n anak2 akk...lg2 amani tuh...teruskn menulis kak... =)

are-u anis said...
This comment has been removed by the author.
Noraini @Nanie said...

Cara membersih yang senang, garam kasar dan asam jawa, lumurkan dan perap setengah jam.
InShaAllah semua lendir2 tu tanggal, kikis sikit , bersihkan dan basuh dengan air beras.

Hilang segala hanyir2

Ayu azmir said...

sedap tu

Eellee Nana said...

tq sis, nice sharing, boleh dptkan petua untuk bersihkan ikan keli^^

Haris Zuhaina said...

As Salam. Nak hilang lendir kan tu boleh ja gaulkan dengan daun serai...

Anonymous said...

dh hilang segala lendir baru la tak meleTOP! coba lah.

pjot lee said...

salam kak filla,
cara saya kalo nak bg hilang hanyir ikan apa2 pn la, basuh dulu cam biasa, pastu lumur asam jawa ke, garam kasar pun boleh,tepung boleh,limau kasturi pn ON je,belah 2 picit air dia lumur kat ikan tu. pastu biarkan seketika.air basuh beras tu leh pkai tuk rendam ikan jap. pastu bilas air bersih, selawat, da leh masak :)