Wednesday, June 25, 2014

ANON, THIS IS FOR YOU.

Salam,

Tak tau nak mulakan cerita macamana.. Tapi lately ni aku perasan ada sorang Anonymous ni memang betul-betul benci kat aku.. Why?? Why???? Aku tak faham kenapa this Anon terlalu benci kat aku sedangkan aku tak pernah kacau life dia? 

Aku okay if sesetengah Anon bagi pendapat tak suka aku buat camni, buat camtu.. Kira jenis Anon yang takde selindung-selindung tapi straight to the point bagi pendapat.. Yes, tu aku okay.. sometimes kita ada salah dan kita tak perasan kesalahan kita.. So teguran membina aku boleh terima, and thanks sebab remind aku.. 

Tapi orang yang menasihati kita kerana sayangkan kita dengan orang yang menghentam kita sebab bencikan kita is two different things.  Kau sendiri boleh tau orang benci ke orang sayang.  Aku bukan bodoh, aku bukan budak kecik yang tak paham orang benci ke orang cemburu ke.. aku tau. 

Aku ambil pendekatan berdiam diri dan biarkan Anon ni dengan kebencian kat aku yang melampau-lampau.. who cares?  Tapi kadang aku berfikir.. ye, aku jenis suka berfikir.. bak kata Peej, aku kalau nak order makanan pon lamaaaaa gila.. ye sebab aku suka berfikir hahah.. Ok, aku berfikir kenapa kau benci aku sangat ni? apa aku dah buat kat kau?  Aku malas nak tepek-tepek lah comment anon nie.. tak kuasa aku.. kang readers aku baca, ko jugak yang kene hentam teruk.. pastu kang semakin dendam pulak kat aku yang tak pernah kacau life kau.. Orang ni kadang pelik-pelik sikit.. orang lain yang hentam dia, tapi kebencian dia tu bukan kat orang-orang tu.. tetaplah bertambah benci ngan aku jugakkk.. see??? ahkak jugak yang akhirnya dibenci.. 

Well, kalau sampai kau mintak aku ajar kau cara makeup, aku pakai makeup brand apa, tolong lah ajar sebab Kak Pilla kalau tak make up muka biasa-biasa je pun.. tak cantik pun... Astaghfirullahalazimmmm... kau ni dah kenapa? Aku tak pernah kata aku cantik with or without makeup.. buruk-buruk muka aku kalau tak makeup pon, dah Allah bagi aku muka camni.. bersyukur sangat dah aku ni dah ada muka ni hah.. tak pernah aku mintak orang puji-puji sebab kalau aku ni cantik aku dah jadi supermodel dah.. lagi lah aku riak kang... alhamdulilah muka aku biasa-biasa je.. kalau tak kang, aku jadi golongan yang tak bersyukur pulak.. 

Selalu pun aku mengadu ngan laki je lah pon.. Aku tunjuk komen Anon tu.. pastu Pak Radie kan jahat.. dia cakap, eh betul lah Anon tu cakap.. awak kalau tak makeup memang tak lawa.. tapi awak patut happy, sebab dia cakap awak kalau makeup lawa.. kan? Ada orang, dah make up pon tak lawa... kan?  Aku tau dia nak comfortkan aku je sebenarnya...Hahah.. terus aku happy sebab laki aku kelakar.. bagi aku lah kelakar.. kalau bagi korang tak kelakar takpe.. hahah.. see?? aku nak type pon kene jaga hati Anon.. takut kene hentam lagi.. "Yelah.. laki kau je kelakar... macam bagus je puji laki sendiri" see???? see??? 

Tolonglah faham.. ini just luahan perasaan aku je.. Aku tak mintak readers untuk hentam anon ni lagi.. atau aku tak mintak readers untuk puji-puji ke apa.. cuma kalau aku boleh selitkan sikit tentang hati.. Kenapa kita mesti ada hati yang busuk? kenapa kita mesti benci orang yang tak pernah sakiti kita? Even kalau orang tu ada sakiti hati kita, kita doa jelah yang baik-baik.. Takde faedahnya benci orang yang kau tak kenal pon.. Ada banyak lagi kerja berfaedah yang kita boleh buat.. Cemana boleh rajin sangat komen dan nak bagi tau betapa kau tak suka kat orang tu? Aku tak boleh nak faham.. Mencari kesalahan orang yang kau benci.. tak payah lah susah-susah.. get a life lah.. biarkan je orang yang kau tak suka tu dengan kehidupan dia.. dia tak usik ko pun.. dia tak paksa kau untuk suka dia pun.. 

Susah sangat ke untuk membersihkan hati?  Susah sangat ke nak tenangkan perasaan supaya tak membenci?  Sakit sangatkah hati melihat kehidupan orang yang kau benci?  Kau suka ke kalau tetiba orang yang kau tak kenal benci gila-gila kat kau? hari-hari nak komen dan luahkan betapa dia bencinya kat kau? Letak diri sendiri kat situation orang tu.. Suka? If betul kau suka, then u really need help.  u're sick.  

InshaAllah aku akan block Anonymous comment lepas nie.. Kalau menyampah jugak kat aku.. email je lah.. aku tak provoke this Anon, aku cuma bagi dia 'jalan' untuk meluahkan kebencian dia.. kot-kot nanti tensi pulak tak boleh comment kan?  Cuma i think this is not fair untuk readers aku yang baik-baik hati yang berstatus anon.. but what to do? i've no choice.. i've to block anon comments supaya hati aku lebih tenteram lepas nie.. Aku pun manusia biasa.. bila kene hentam dengan benda yang aku tak buat. benda yang tak masuk akal, ada gak dup dap dada aku menahan marah.. so, benda tu tak bagus untuk diri aku.. kang Kak Pilla jugak yang cepat tua.. Kak Pilla jugak yang jadi seorang yang pemarah.. No good.   

So, marilah kita berprasangka baik.. dijauhkan dari memiliki hati yang busuk.. 

*peace*



Love, 
Filla.

44 comments:

Aty Fared said...

Kak..saya memahami sgt.. Bkn nak hentam anon..mmng ada anon yg baik..tp ada mak anon yg memang sengaja menimbulkan krbencian kat hati.. Bg sy anon mcm ni bacu.. Sbb berani cakap sebagai anon..maksudnya cakap sambil tutup muka..mulut jer lantang.. Cube kalau kite tau sapa die..tak kan berani nyer die nak kutuk atau ngata terang2.. Nak email pon belum tentu sbb kene gaya kite boleh jer tau sapa die.. Kekadang anon2 ni memang org yg kite kenal.. Tp tu la..nak kata depan2 memang tak ar kan.. Tu sanggup jadi anon.. Mcm akak ckp la.. Kalau die betul2 niat nak menegur kite nak memperbaiki keadaan.. Die tak kan jadi anon.. Die tak kisah kalau kite kenal die pon.. Haaa giteeewww... Private kan je la komen akak.. Kompem lagi tenang jiwa raga akak nnti..

Liyana said...

Sangatlah tak paham kenapa nak kena benci2 pada org yg kita langsung tak kaco life dia...adakah disebabkan life dia tak best langsung maka dia irihati tgk life org lain yg girang gembira?Juz be urself kak filla..dah lama saya follow blog akak & to me akan menulis dari hati...takde niat riak pown.Suka bila akak share story The Kasihs & yg penting u juz be urself...itu saya suka! So juz keep on blogging & ignore the haters ok?ramai lg readers akak yg sayang akak & nak tgk akak teruskan blogging nih...so just smile!

p/s : Sorry terpanjang plak komen...sbb dah lama x tinggal jejak & mmg tak suka pown anon2 lalat nih...busukkkkk!hihihi~

Ina Hashim said...

salam filla....


akak ni silent reader sekian lama...mmg blog filla antara blog wajib baca tetiap hari

bg akak le...ANON ni sama ada kurang kasih sayang, or kurang perhatian or psycho...buat x tahu jelah...sbb kalo dia mencik dgn Filla..tapi dia rajin lak duk buka baca blog Filla...

boleh jadi jugak dia jelly dgn hidup Filla yg bahagia dgn pak Radie dan 3 si cumil Kasih...

buat x tahu jela org macam tu...lagi dilayan lagi menjadik...takyah pandang sebelah mata pun...org jelly mmg macam tu komen dia...hehe

Yr blog memang two thumbs up!!!!

Nurizzah Majif Biz said...

alahai..kesiannya anon.hehe.let it go je lah kak filla oii..jom nyanyi sket..let it go..let it go...

Unknown said...

ushhh...jahat sgt la anon tu...xyah r baca blog pilla klu x suke kot...tp sebuk gak nak baca wat pe...ptt pilla cite lg havoc bia anon tu panas je jari nak kutuk pilla...

Anonymous said...

kak pilla, klu ko follow twitter arjujumand, gmansadlyno, ninaadhar, karmenapekejadahnamanye tah, dorg ni suka kutuk2 org dgn motif konon nak troll, walaupun troll dorg x betapa menjadi.. org2 camni mmg saje je ckp2 buat ko marah kak, sbb benda tu menggembirakan dorg, lagi dorg gembira klu dpt tgk kak pilla melenting, mcm kemenangan berganda... ni sakit mental yg dorg x sedar kak, ade sekor tu siap blajo doktor kat indon, duk cerita psl patient gila, tp at the same time dia duk hina2 org dan gembira sbb dpt buat camtu, dia tak rasa pulak dia pun mental..... ye la mana de org gila nak mengaku gila, termasuk la doktor gila..kahkah nak suruh biar pun, klu aku jd ko pun kak, aku pun marah jugak.. tapinya kak, kita bersyukur la kita tak mental cam org2 bajet2 troll ni haaa... dan pecaya la, org yg duk ngata akak ni, muka dia lebih buruk dan kehidupan dia lebih hazab dr ko kak pilla....

Anonymous said...

yg first komen!sbg anon..tp sy anon yg baik hati haha..sy suke kak pilla ari2 buka blog kak pilla..tulisan kak pilla selalu menceriakan hari sy!sy rasa bkn sy jela..ramai lg kan..semoga kak pilla dpt pahala sbb ceriakan org lain..semoga kak pilla jg dpt pahala dr kebencian anon ni..kesedihan hati tu Allah kira jgk, mungkin saja Allah bg supaya kak pilla dpt pahala free bila kak pilla sabar mcm ni kan..hujung2 anon tu jgk yg rugi...love ur blog!!!!!!

Anonymous said...

kak pilla, pls jgn block anon comment. camne dgn iols yg xde blog xde fb ni camne nk comment? ksianla i yg setia hari2 belek blog kakpilla ni. pls reconsider ok?

-org equine juge-

madam amie said...

Sabar ye..

Suraya said...

ilek pilla ilekkkk....tarik nafasss...hembusss...hehe...

xyah layan je org cmtu..tu semua gila tue..gila kontrobesi..dia nak ko bg perhatian kat dia tu..

kurang kasih syg tu kot...

Anonymous said...

ala..dah xdpt comment..sedih...
i love u kak pilla

Anonymous said...

Kak pilla....huhu kalo camtu try buat ruang komen dr fb tu...kita pun sgt xpaham kenapalah manusia mesti ada sifat menbenci dlm diri dia tu...hidup happy2 ja hati bersih xleh kah..hmmm

Emi said...

Sedih pulak bila baca entry kak filla yg ni. Hehe. Macam bunyi sedih je ada org benci kita. Tak pepasal nak benci2 ni..sabarlah akak. Manusia hati bukan sama semua :)

Emi said...

Sedih pulak bila baca entry kak filla yg ni. Hehe. Macam bunyi sedih je ada org benci kita. Tak pepasal nak benci2 ni..sabarlah akak. Manusia hati bukan sama semua :)

Mimy Hamid said...

filla...aku pernah melalui saat dihentam anon gile mati punya ayat..padahal blog aku tak femes macam ko pun huhu...catut marut kata kasar...aku paham apa ko rasa...sebak dada tahan marah tapi let it go..caranya ko disable anon...anon takde perasaan babe...dia la betul bagus semua...take care ye babe...adat blogging lagi la glamer macam kak pila heheheh....go pila go

Monamie said...

Sebenarnya dia dengki kak... ada org hati busuk tgk life org lagi best dr dia. Tp dis xsedar...kelakar la dia tu sebab benci tapi sebokkk gak nak baca nak amik tau life akak..lantak dia situ kak..kesian dia kurang kasih sayang..hihihi loser anon!!

Anonymous said...

oh tidak pasni xdapat komen blog kak pilla.kerana anon setitik,rosak anon yg okay2..entry yg sgt best.thumbs up! utk kak piila yg berfikiran positif.mungkin dgn adanya perasaan iri hati and hasad dengki mmbuatkn manusia sering rasa xpuas.ad je tak kena.bukankah itu satu tabiat yg xbaik.sy mendoakan anon2 berkenaan diberikan hidayah n bahagia dunia akhirat. PEACE!

Anonymous said...

adik filla.

siap buat entry khas utk anon yg jahat tu ye...lagi la dia seronok dikk...alahai akak tak boleh komen lagi la lepas ni..kesian ahkak anon yg baik ni....huhu..

mummy_ayu said...

Ada kuar gambar ayu ker?... ah tidak...saya tak bersalah..saya tak pernah komen kutuk2 or as cik anon..saya ..mummy ayu...

Unknown said...

Dia jeloues dgn kak filla tu. biarkann dia, iolss ada selalu sokong kak filla, wlapupun selalunye silent reader je pun. hukhuk doakan je dia bebas dari penyakit hati. gituu

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

TAK YAHLA COMEN KALAU NAK SAKITKAN ATI ORANG JE.. I PUN SAKIT ATI KAT U PILLA.. OK SILA BLOCK I.. MANUSIA..MANUSIA.. CADBURY PUN PENING GINI...

Izafiza said...

setuju sangat dgn kak pilla. macam mana ntah kalau dia berada di tempat kita. dibenci orang yg dia tak kenal. takde rasa pape kot. sebab tu ilek2 je dia hentam kot. abaikan je kak, sorang anon busuk hati,10 lg anon baik hati.ceewah.

mummy_icha said...

siang tadi ke smlm bc blog kak ton, dia pun sedih jugak sbb ada yg mengata. nak kata "sabarlah fila.." kan mcm cliche sgt sbb klu x sabar tentu dah jd entahapa2 kan..

begini fila. kena kurangkan over-thinking. takut nti awk kena hi-blood pressure pun x best kan.

dlm hidup ni mesti akan ada org yg x kenal pun dgn kita tp tetiba x suka dgn kita, apatahlg yg kenal sikit2 & rs cemburu kat kita. terima je dgn lapang dada. biarkan dia. bila dia dah penat, atau tiba2 Tuhan turunkan nur kat dia, dr benci mana tahu tetiba dia jd sayang kat fila. Tuhan tu berkuasa membolak balikkan hati kita, right?

just chillex. concentrate on those who love u rather than she who hates u.

Anonymous said...

kak pilla...whatever it is...ilove u kak...

Unknown said...

Kak pilla.. pliss be strong. Saye suke bce blog akak. X de hipokrasi. Sgt jujur. Rase mcm dekattttt sgt dgn kak pilla. Rase calm sgtt bile dpt bce blog akak. Sy start bce ni pun mse tgh bpantang dlu. Akak byg la blog akak ni blh jd terapi utk sy. Kihkihkih. Ai alwezzz support yu. Pliss jgn di lyn anon yg bongok tu. Akak is akak. I like u coz de way u are...

Aisyah said...

filla..akak selalu memang taknak berperasangka buruk dgn owg..taknak menganggap owg tu dengki dsb nyer..tp sebenornye mmg ada owg yg hatinye tak berape nak wangi..wallahualam..

salwana nordin @ che'wa said...

manusia gini mmg melambak2 filla..

tak payah org luar, kdg2 sesama adik beradik, sedara mara pun berhati busuk kan..

Allahhuakbar..tak tau la apa nk jd dgn org2 begini..

bertabah dan bersabarlah..

one thing aku nk bgtau..tak usah bergaduh dgn org begini sbb kalo kita bergaduh jugak, dah sama pulak mcm depa kan..

kita ada akal, depa takde akal..lantakkan!!!

teruskn menulis..bother them!

peace

YangKurusItuSaya said...

kak pila... si anon ni sebenarnya ada satu penyakit hati.. sakit hati,iri hati,busuk hati dan macam2 yg berkaitan dgn hati la..hik3.. akk chill je k dgn anon2 tu..jgn dilayan..lg bagus layan si kasih2 kat rumah lg bertambah muda remaja gitu..

Anonymous said...

k.pilla chill kak...hari2x baca blog kasihaleya ni...1 ari xde update xbest rase..ignored parasit..good luck dear..

Anonymous said...

k.pilla chill kak...hari2x baca blog kasihaleya ni...1 ari xde update xbest rase..ignored parasit..good luck dear..

Anonymous said...

Filla, just ignore them and jgn buang masa fikir pasal diorang. Yang penting ko tau siapa ko....

chill...
Hayati (silent reader)

Anonymous said...

First of all,why don't you just ignore them. You know ,being ignored is hurtful,trust me. If you respond to them ,they will come again,because they get your attention ,they're enjoying it. Secondly ,eventually,you'll get used to it and one day ,you will feel nothing about it. What doesn't kill you make you stronger

Isabelle

Anonymous said...

i like kak pilla... you are the most diva blog ever... muahxx..

Lola said...

Filla,

This is your blog... Lantaklah u nak citer apa2 kat sini... Lantaklah u nak citer anak2 u comel ke, pandai ke, husband you kelakar ke, u cantik ke, u comel ke pakai makeup... Once again this is you bloody blog....

Lantaklah apa orang nak umpat, nak gossip... Sbb I suka baca your blog... Lantaklah orang nak cakap apa!...

Kalau nak ikut cakap semua orang, ur blog takde sesapa pun nak baca... DULL...

Keep up the good work! kiss kasihs for me...
xoxo

Anonymous said...

SABAR KAK PILLA :)

Anonymous said...

Salam Pilla..

Akk nie anon silent reader...Akk mmg suka baca blog Pilla.. bahasanye yg sesuai ngan jiwa akak nie..ahakss..

Kalau sorang anon x suka Pilla.. Ade 10 lagi anon SUKA tau!!

Blog Kasih nie mmg terbest lah..!!

fiza said...

Motip tetiba nak benci orang yg kita tak pernah kenal??
Tak lain tak bukan, HASAD DENGKI.
Sebab hidup dia sendiri tak seindah hidup kak pila.
Mungkin dia nak bermimpi memiliki benda2 dalam hidup kak pila pun tak mampu.
Sedih lagi kelako manusia macam ni.
Akak jangan layan atau bagi respons apa2.
Sesunggunya perasaan di ignore itu lebih pedih & lebih sunyi daripada dimarahi.
Macam anjing menyalak bukit kate orang.
Akak jadilah macam bukit tu. Buat dunno jerr.
Biar dia takde hasil apa.
Sabar yeh kak dgn dugaan manusia camni.

mamabeauty said...

kita tak boleh nak puaskan hati semua orang Fila hehe..

just do what you love..

Sumandak said...

sabar ye kak pila. anon yang macam tu kat laptop je die menang. "keyboard warrior" memang camtu. die tak puas hati pastu meroyan menyemak kat blog orang. lecturer sy kate "we cannot please everybody. let them be. just ignore. haters gonna hate" sy baca blog akak sejak 2011 lg :) takde pun nak menyentap ke ape. sabar ye kak

Anonymous said...

Kak pilla mmg best...lantak la anon tu kak...

7767 said...

kelakar lah anon ni, giler ke apa? masuk blog orang, baca lpas tu dduk diam2 sudah lah. nak komen2, macamkan dia tu baik sangat. nmpak sangat x baik sbb kutuk org jer kerja. kak pilla update crita psl life dia pun dah ckup nasib baik dah, ada jgak pembacaan hari2 kita. get lost lah ANON!!!

Anonymous said...


kak pilla...jgn la block anon. kesian sy. jgn la buat sampai anon tak boleh nak baca blog akak. sy sayang kak pilla. hari-hari sy bukak blog akak. kalau takde update sy baca yg post seronok-seronok dua kali. hehe... punye la suke kat akak...:-)

dhr said...

Biasenye kalo anon yg komen2 benci tu dia mesti kenal kite in reality. Tp dia tak nak ngaku or ckp dpn2 jd dia komen la kt blog sbg anon.

Anonymous said...

Saya silent reader blog u. Memang suka bertengek kat blog yg tulis pasal diri, keluarga, kawan2, saya rasa jujur je cerita org tu, saya baca le.
Merujuk pada anonymous yg berkenaan. Tak usah create ayat2 tak baik , sakitkan hati dan tarik org fikir yg bukan2 pasal org yg di kritik tu. Ubah ayat2 tu sebagai peringatan sesama manusia. Pahala dapat silaturrahim pun terjaga. Sejuk hati bila baca.
Saya terima cara Filla, lain org lain caranya. Asal Filla bahagia ok la kan.Kalau ada yg bercanggah ngan agama saya rasa baik untuk peringatan bersama saya tulis la tapi In Sha Allah dengan cara yg baik sebab rasa bersalah mencalarkan perasaan seseorang. Kita manusia biasa yg tak lari dari kesalahan kena ingat mengingati sesama kita. Saya takut berbuat salah pada manusia ni. nanti di akhirat akan dituntut oleh org yg kita bersalah padanya.
Sabarlah ye Filla. Kalau rasa baik buang anonymous punya komen buang la semoga hati u tenang. saya tetap akan baca your blog dan komen pulak guna google account.
Tapi lebih suka komen sebagai anonymous saje sbb org tak kenal.
Semoga kita sama2 mendapat taufik dan hidayah Allah swt. amin.