Friday, August 02, 2013

AYAM BERLADA DAN IKAN SIAKAP TIGA RASA (BUKA PUASA 2013)

Ingat lagi haritu aku cakap aku masak Ayam Berlada? Nah ni rupa ayam berlada aku.. muahahahha

Aku rasa aku dah ikut dah step Wan tu... Tapi ni kes terhangit ke apa ntah.. kemain gelap plak sambal tu.. hahahah sikit lagi nak terpahit.. Sib baik walaupon tak sama macam Wan tapi Pak Radie cakap ok lah jugak.. weeehoooo... 

Sup Telur.. sedap nya makan cenggini buka puasa.. tapi puasa kan? aku buat terkurang plak garam.. tawar sikit lah.. letak suhun, telur, kentang, carrot ngan cendawan apa tu yang halus2 tu.. cendawan korea yeh?

Pastu sambung ngan entry aku masak semalam... Aku ada 2 ekor ikan siakap.. sekor yang besar Wan bagi.. sekor lagi yang aku beli haritu.. amboi ikan siakap ada 2 ekor bukan main bangga lagi cerita... hihihi... So aku plan nak masak Siakap 3 rasa.. disebabkan Pak Radie tak suka masak stim sebab dia kata tu lauk hospital pffffttttttttt... so aku decide buat 3 rasa je.. cis nama je 3 rasa.. kenapa 3 rasa eh? 

Ada aku google jugak resepi nak tengok orang letak apa.. macam2 lah.. ikut selera sendiri sebenarnya.. so aku pon ikut tekak aku.. 

sebab serai belambak kat rumah.. so aku hiris-hiris.. pastu masa makan, aku jeling je Pak Radie terkuis sana terkuis sini.. nyampah ai tau.. telan jelah???!! 

timun, tomato ngan carrot.. dah itu je pon yang ada.. hantam je.. 

Ikan lumur garam kunyit.. pastu tabur sikit tepung jagung.. goreng sampai garing... ketepikan ikan.. buang minyak dan tinggalkan sikit untuk tumis.. pastu tumis serai, bawang merah, bawang putih, cili padi dan hirisan halia.. sampai wangi.. then masukkan oyster sauce, cili sos, tomato sos.. masukkan carrot.. masuk sedikit air.. perisakan dengan garam.. pastu last sekali masukkan timun dan tomato.. kacau2 dan tutup api.. siap!

ni kuah yang dah siap.. 

masuk waktu berbuka.. tuang je kat ikan.. terus makan panas-panas.. sesiapa rasa hirisan serai tu menyemak, boleh titik-titik je serai. tak yah hiris.. if tak suka serai, tak yah letak.. 

fluffy telur dadar..

Teringin nak cekodok lagi.. so mari buat lagi ;)

Acih nak nasi lemak.. so call apak dia suruh singgah beli.. balik-balik je 3 bungkus??? Hoi aku masak ni.. siapa nak makan banyak-banyak? dia selalu tau cenggitu... 

Bubur lambuk lagi..

Dah itu je cerita.. nanti sambung.. tata..



EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US 
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE 
THE CHEAPEST RATE SO FAR 
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME 
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE 
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS 
http://www.framekasih.blogspot.com/ 
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

7 comments:

Haris Zuhaina said...

As Salam.
Nnt bahan tumisan tuh, mesin/blenderkan ja...
baru tak dak xtvt kuis2 tu :)
SWelamat ari raya Filla :)

mrs kayrul said...

bestnya ayam berlada tue...resepi tue memang best kak filla...klu saya masak ikan berlada ke ayam berlada resepi kak filla nie, kompem husband makan bertambah2 pinggannya...puas hati

Kak Aya said...

salam kenal....sebelum baca dalam diam je..

kak aya kerap copy resipi kat sini, terima kasih atas perkongsian.

Chekgu Azrine said...

Sedap semuanya!!

Anonymous said...

sedapppnyaaa..terliur tengok especially ayam berlada tu...nyum!nyum!

http://dandandiri.blogspot.com/

aku nama nora said...

filla..3 rasa paling simple just guna sos plum..xperlu sos lain kompem sedap! tumis bwg, buh cili kisar msk sos plum msk sayur2 tu then simbah pasti siokkkkkk

aku nama nora said...

filla..3 rasa paling simple just guna sos plum..xperlu sos lain kompem sedap! tumis bwg, buh cili kisar msk sos plum msk sayur2 tu then simbah pasti siokkkkkk