Thursday, September 04, 2014

TIPS BANYAKKAN SUSU IBU DENGAN EPHYRA.

*scroll down for new entry*

Ibu mana tak nak menyusukan anak sendiri? Kalau anda ibu sejati, dah tentu anda sebagai ibu yang melahirkan mahu memeluk dan merasa anak menyusu dan membesar dengan susu badan sendiri.  Tapi tak semua ibu 'bernasib baik'.. Ramai jugak yang mengalami masalah tiada susu dan beberapa faktor lain yang mengganggu.

Hari ni nak share Tips untuk banyakkan susu ibu dan nak share jugak kenapa susu ibu menjadi kurang.  Ini merupakan masalah yang sering dihadapi oleh para ibu especially ibu yang terpaksa berjauhan dengan bayi mereka dan terpaksa mengepam setiap 2 jam apabila berada di tempat kerja.

Perkara yang utama yang perlu kita tahu adalah, betulkah susu kita tidak mencukupi untuk si comel kita? atau ada punca lain?  Antara punca susu kita tidak mencukupi adalah:

-Teknik penyusuan yang salah.
-Tidak cukup rangsangan daripada bayi.
-Pemakanan ibu yang tidak seimbang.
-Tekanan perasaan samada di tempat kerja atau kerja-kerja rumah tertangguh.
-Kurang berehat atau tidur.
-Masalah hormon dan juga masalah kesihatan lain seperti thyroid, demam, anemia.
-Penggunaan pil perancang atau ubat-ubatan yang tidak sesuai untuk penyusuan.
-Teknik mengepam atau memerah susu tidak betul.

PETUA BANYAKKAN SUSU BADAN
Terdapat beberapa sebab berlakunya keadaan di mana ibu merasakan susu yang dihasilkan semakin berkurangan.  Keadaan ini mungkin disebabkan si ibu tidak memulakan penyusuan awal atau tidak menyusukan bayi dengan kerap.  Sekiranya si ibu menyusukan anak secara eksklusif bermula sebaik sahaja bayi dilahirkan, susu akan keluar melimpah-limpah dan payudara sentiasa penuh walalupun bayi sedang menyusu.  Ini kerana semasa baru melahirkan (berpantang), badan ibu belum adjust sepenuhnya pada hormon dan susu yang dihasilkan mengikut keperluan bayi.  Jika ibu menyusukan anak secara eksklusif dan anak menghisap kedua-dua belah payudara, maka susu yang terhasil mungkin akan menjadi banyak.  Ada berbagai-bagai cara untuk menambahkan penghasilan susu badan.

PETUA MENGHASILKAN SUSU DENGAN BANYAK

Susukan bayi apabila bayi berasa lapar.  Lebih banyak bayi menyusu lebih banyak susu yang akan terahasil.

Susukan bayi pada kedua-dua belah payudara (secara bergilir) sehingga bayi itu sendiri melepaskannya setelah dia merasa kenyang.  Ini akan meransang lebih banyak penghasilan susu.

Jarak antara penyusuan mestilah tidak melebihi 2 jam.  Susukan sekerap yang boleh, berikan bayi peluang untuk menghisap dari payudara untuk meransang penghasilan susu ibu.

Jangan lupa untuk berasa tenang sewaktu menyusukan bayi kerana perasaan tertekan atau kurang yakin tentang kemampuan untuk menyusukan bayi juga boleh menyebabkan susu berkurangan.  Pastikan ibu mendapat rehat yang secukupnya.

Dinasihatkan supaya tidak memberi bayi makanan lain selain daripada susu badan terlalu awal seperti makanan tambahan, jus-jus, air masak atau buah-buahan kepada bayi berumur kurang dari 6 bulan kerana bayi akan kurang menyusu badan dan ini sekali gus akan mengurangkan penghasilan susu ibu.

 Penghasilan susu juga boleh terjejas akibat pemakanan.  Bagi memastikan anak anda makan dengan betul, anda boleh melakukan perkara berikut:

Ambil hidangan seimbang berpandukan Panduan Piramid Pemakanan.

Banyakkan minur air (digalakkan minum air suam) sepanjang hari.

Makan pelbagai jenis makanan yang kaya dengan nutrien.

Ambil supplement / makanan tambahan seperti EPHYRA kerana ia sangat bagus untuk meransang penghasilan susu yang banyak dan pada masa yang sama mengatasi sembelit dan menghilangkan sakit pinggang dan lenguh-lenguh badan.

Amalkan surah Al-Baqarah ayat 60 atau surah hujurat dan sapu di kedua belah payudara.  Sambil menyusu sentiasalah sapu rambut bayi dan cium bayi.

Dapatkan Makanan Tambahan / Supplement Yang Disahkan Halal serta Terhindar dari sebaran Racun.

Setakat ini EPHYRA telah mendapat banyak testimoni yang mengatakan mereka berjaya menghasilkan susu yang banyak untuk si manja mereka.  Nak tahu apa kelebihan EPHYRA?  Kepada ibu-ibu yang mahu menyusukan si manja secara tegar atau sedang mencari petua tambahan susu ibu, EPHYRA adalah pilihan yang bijak!  

Kebaikan EPHYRA Kepada Para Ibu Menyusu
EPHYRA bertindak sebagai Energy Booster
EPHYRA mampu menganjalkan semula badan ibu-ibu yang menggeleber selepas bersalin.
EPHYRA mengembalikan kepejalan otot yang boleh membentuk semula badan ibu-ibu yang menyusukan bayi supaya kembali cantik.
EPHYRA memperbaiki kesan stretch marks serta luka semasa bersalin.
EPHYRA mengekalkan rasa kenyang kepada ibu-ibu yang mahu menjaga badan selepas bersalin.
EPHYRA juga memberi manfaat yang baik kepada bayi kerana dapat membantu untuk mencerahkan kulit bayi yang disusui, hasilnya bayi menjadi gebu dan sihat.
EPHYRA membantu menstabilkan hormon ibu.
EPHYRA sangat bagus dalam membantu menjadikan kulit berseri dan anjal.  Ia meransang regenerasi kulit dan otot, memulihkan kedutan.
EPHYRA bertindak sebagai supplement anti-penuaan dan mengembalikan keserian kulit dan kelembutan otot, sekaligus mempercepatkan pemulihan luka dan menghilangkan parut.
EPHYRA mampu memulihkan pigmentasi, melambatkan proses uban, rambut gugur, masalah keadaan rambut, pigmentasi dan jeragat.

MENARIK KAN? 
Jom kita tengok testimoni terpilih mengatakan susu badan mereka menjadi lebih banyak setelah mengamalkan ephyra!

Kenal tak? Haa ni sahabat baik Kak Pilla sendiri iaitu Kak Moon.. Dah tengok baby Sara? Kemain gebu putih melepak!

Ni testimoni dari pengguna Ephyra yang beli dari kawan saya Peej.


Ni pun sama jugak.

Yakinlah dengan EPHYRA kerana ianya HALAL.. 
  
Nak beli EPHYRA dengan harga promosi dan boleh dapat free gift? Jom datang Pusat Pameran MINES Seri Kembangan, Selangor pada 3-7 September.. Nak best sikit boleh datang pada 6 & 7 sebab ada Memey yang cantik manis dan Norman.. Boleh snap gambar ;)
  


Love, 
Filla.

10 comments:

Haris Zuhaina said...

As Salam
Dalam pantang leh consume EPHYRA ka sekali ngan ubatan/jamu2 berpantang?
TQ

Filla said...

Haris Zuhaina: salam, yup sure boleh, infact sgt bagus..

Azura Aziz said...

wahh, tq for the info... Insya Allah, lps bersalin ni nk try Ephyra ;)

sofiana1704 said...

EPHYRA mmg best..mama yana memang consume EPHYRA dr awal2 keluar dulu..memberi tenaga and yg ketara kulit muka makain tegang...:) thanks ephyra...

ina said...

Salam kak fila..sy mcm tertarik pulak dgn ephyra ni sbb susu sy makin bkurang ni..huhu.ade jua trial pack x? Nk try dulu ok x dgn sy

Anonymous said...

Kalau baby dah setahun baru nak cuba boleh ke?

Filla said...

ina: yup ada jual trial pack.

Anon: boleh je.. not for bf mom je..

Anonymous said...

Salam kak filla. Ephyra ni boleh consume x ms pregnant? Sy skrg dh 6 bln..stok ephyra mmg ade tp x berani nk consume ape2 ms pregnant ni selain vit2 je..takut ade side effects kt baby nnt

Filla said...

Anon: Consume lepas bersalin (semasa berpantang).

erin na said...

kak pila..kalo ibu bsalin operat leh mnum x..