Wednesday, August 13, 2014

PENGALAMAN SEKOLAH BERASRAMA.

Haritu aku duduk sorang-sorang pastu terimbau kenangan masa aku Form 1.. Dah pernah bagitau dulu, aku form 1 masuk asrama kat Sabah.. Setahun aku sekolah kat asrama.. Bayangkan masa dapat masak sekolah berasrama dulu... sakit hati aku tau.. Wan lah pandai-pandai masukkan aku kat sana.. Aku nangis kot sebab takut.. lagipun baru Form 1 kan.. apa pun aku tak reti.. 

Duduk asrama ni kau kena basuh baju sendiri, sidai sendiri, lipat sendiri, iron baju sendiri.. masa tu beratur tunggu turn nak gosok baju.. Nak basuh baju pun tunggu turn mana tempat yang kosong baru boleh cuci.. dengan sabun Fab buku biru masa tu.. hehehe... Ntah lah bersih ke tak aku tibai je.. Sidai baju pun kadang terlupa nak angkat.. berhari-hari kat ampai.. bila balik sekolah lalu kat ampai, terpandang rasa macam aku kenal je baju tu.. rupanya baju sendiri kahkahkahh.. 

Ada baiknya masuk sekolah berasrama.. Tapi aku tak leh bayangkan form 1 dah masuk asrama.. Parents datang seminggu sekali je.. Aku kan manja.. nanti Wan datang weekend bawak bekal mangkuk tingkat.. so makan lah nasi ngan lauk kat kantin dengan Wan.. Sambil makan berlinangan air mata ahkak.. hahahah.. Masa tu aku nangis sebab tak nak duduk asrama.. aku kene buli.. pastu ada hantu.. Huwaaaaaaaa takut.. 

Kengkadang Wan datang bawak KFC.. so makan lah.. Sedap gila rasa.. Pastu kantin aku tu masa tu orang semenanjung yang meniaga.. Aku ingat lagi aku selalu beli fishball goreng masuk dalam plastik pastu tuang sos cair.. makan sikit pastu lebih masuk dalam poket.. pastu tumpah habis poket baju kurung merah je ngan kuah sos.. Selekehnya aku masa duduk asrama hoiiii.. baju kurung tu hitam kat siku.. Ntah cemana aku basuh hahaha.. 

Pasal cerita hantu lagi lah macam-macam version ada.. Riuh cerita tengah malam ada perempuan jalan pakai baju putih dukung baby.. belakang dia berlubang keluar ulat.. Ko mampu? Aku nak bayangkan pon menggigil kepala lutut.  Dah lah bilik aku masa tu share 16 orang.. ada 8 katil double decker tu.. tingkap yang sekeping-sekeping tu dah rompong.. selamba boleh panjat keluar duduk kat belakang.. Oh aku dulu duduk kat tingkat satu.. So selalu melepak kat belakang tu.. panjat tingkap hehehe.. bilik sebelah pon Form 1 gak.. tapi bilik aku masuk awal sikit dari bilik sebelah.. So kitorang selalu perasan senior sikit.. 

Penakut-penakut pon aku nakal gak.. Pernah lah buat lawak bangang.. Tengah malam.. pakai bedak selepung kat muka.. pastu pakai telekung.. bawak torch light panjat keluar ikut tingkap belakang.. Jenguk bilik sebelah.. Pastu jadi hantu.. Tepekik-telolong budak-budak bilik sebelah.. Huahahahhaha... Pastu panjat masuk bilik balik gelak ramai-ramai.. Penampa nak? 

Citer bab seram pulak.. Bilik kitorang memang dia kumpul semua budak Form 1.. tak campur dengan senior.. Malam-malam satu katil tido 5 orang melintang.. pastu dengar bunyi 'orang' susun buku hentak-hentak.. bunyi orang bukak laci.. scary ok.. berpeluh-peluh tido tak bergerak.. takut kalau gerak nanti hantu pegang bahu.. hahahahah... Pastu malam-malam blackout ke atau memang kena tutup lampu.. kitorang duduk dalam bulatan makan kuaci.. pastu tetiba ada 'orang' masukkan segenggam kulit kuaci kat belakang baju.. ramai yang kena.. berlari keluar bilik.. rasa nak amik bantal tido luar.. huhuuu..

Tu belum citer bab sorang budak bilik kene histeria.. Asyik dia je kena.. nak kata dia menipu tapi tak tipu.. Kalau dia nak kene je kitorang dah tau dah.. mata dia terbalik ke atas.. pastu suara dia jadi kasar.. rambut dah lah panjang.. pastu kitorang panggil ustaz.. bila ustaz datang, kitorang kena tolong pegang tangan dengan kaki dia.. sekali dia tolak.. 5 orang tercampak ke belakang.. kadang tu dia selalu sangat kene.. so ustaz takde.. terpaksalah kitorang je yang baca yassin lah, ayat kursi lah.. tunjuk Quran kat dia.. dia boleh mengilai-ngilai pulak ketawa.. lempang nak? Dah lah masa dia histeria kat sekolah, cikgu English tu yang tolong.. Semua orang tergila-gila cikgu tu handsome nak mampos kot.. Tetiba rasa macam nak histeria jugak.. boleh ke? hahahahha

Bab kene buli pernah cerita dulu.. budak-budak bilik siap tendang baldi aku.. pastu ko dah lah penakut hantu.. pastu kene pulau.. huwaaaaaaaaa memalam terpaksa tido sendiri.. takutttttttttttttttt.... diorang nyanyi lagu Exist untuk Kak Pilla..Ohhh Ibuuuuuuu kau disiram bayu pagi.. Menangis kak pilla tutup muka bawah bantal.. Terus terbayang muka Wan.. Nak balik!!! Tak nak sekolah sini!!!! Nak baliiiiikkkkkkk!!!! Kalau sekarang ko berani buli, meh sini... flying kick dahi satu kali.. Masa tu aku ada satu bola kaca.. alah yang dalam dia ada kristal-kristal dust tu.. Dulu kan kuat berangan.. Aku rasa tu lah bestfriend aku.. Aku bercakap ngan dia.. Bila takde kawan, tu lah kawan aku.. tido pon letak sebelah bantal.. Pastu aku selalu berangan bila exam ball tu tolong bagi jawapan.. Nasib sekarang aku dah normal.. Hahaha.. ada rasa macam minah saiko masa tu.. menakutkan.

Cerita pasal makan kat dewan makan pulak.. Asrama lelaki dengan perempuan dipisahkan oleh Dewan Makan.. Nanti beratur bawak tray warna biru.. aku ingat lagi hahaha.. hebat daya ingatan Kak Pilla.. pas makan hantar tray kat belakang.. Belakang dewan makan tu ada tempat diorang masak.. Pernah lah dulu perot kitorang lapar gila.. takde makan.. Pastu tengah malam kitorang gi dewan makan.. pastu ada percubaan panjat tingkap nak masuk dalam cari nasi.. Omaigod.. Boleh masuk rancangan Bersamamu.. sampai tahap tu hahaha.. pastu lapar kutip daun masuk dalam gayung.. pastu kunyah daun.. Hahahahhaha.... rasa nak penampar diri sendiri apa ke bodoh sangat ni.. nasib tak mampos kot-kot daun beracun ke apa.. Zaman tu takde plak bawak biskut ke apa dari rumah.. Harap makan kat dewan makan je.. 

Ingat lagi masa form 1, ada terminat budak lelaki form 1 gak nama dia Idris.. hahah pon pernah cerita kot.. aku tulis nama dia kat kain baju kurung.. padahal tu boipren kawan aku hahahahah.. biar ku pendam perasaan ini... tulis kat kain pon boleh lah.. eiiii nak tampa diri sendiri lagi sekali.. bongok sangat.. Ada terminat gak abang senior tapi girlfriend abang tu lawaaaaa gila, senior gak.. terus Kak Pilla simpan perasaan tu.. cuma kali ni tak tulis kat kain.. takut Wan jumpa hahahahah... 

Ada lagi kisah main spirit.. Tau kan? yang panggil hantu tu guna coins.. Ko jangan memain.. penakut tu penakut lah tapi berani gak main spirit.. siap nak power sikit.. letak darah kat duit.. tapi paksa kawan picit jerawat dia sampai berdarah letak kat coins.. Hahahahahhaha ni memang rasa nak tumbuk muka sendiri.. Pastu akak senior tingkat atas panggil kitorang suruh mengaku.. Aku pon tak ingat dah mengaku ke tak time tu hehehe.. 

Aku dah tak ingat kawan-kawan masa form 1 tu.. Aku belajar setahun je kat SMAI tu.. Pastu balik KL sekolah kat Ampang Girls School.. Yang aku ingat masa Form 1 tu, Kak Nor, Ida, Suhana, Mariah (best friend) Shikin, Nadia, Mimi, ok yang lain tak ingat.. Tapi itulah kenangan paling berharga yang tak mungkin dilupakan.. Tinggal kat asrama banyak mengajar aku jadi lebih berdikari dan lebih kental.. Yelah aku kan manja semua mak buatkan.. Gituhhhh hehehe.. Aku rasa bab ni sama ngan Kasih hehehe.. Kasih ok je.. dia boleh je ko nak hantar memana, cuma bab nak menguruskan diri tu dia macam aku masa kecik kot.. manja.. 

Ok, boleh consider hantar gi asrama ni.. hahahahha.. nanti mama datang bawak ayam berlada ok?




Love, 
Filla.

20 comments:

Anonymous said...

haha.. ok klaka gile bace cite ni.. gelak sorg2 kat opis..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

hihi...citer Kak Pilla ni macam pernah lalui je masa kat Asrama..saya pun start duduk kat asrama dari form 1 sampai la form 5...best sgt ...nostalgia.

SyazaLuqman said...

Kak filla, kita pun duduk asrama dulu tapi start masuk form4, tu pun homesick nangis depan locker hampir tiap hari, pastu kena marah dengan senior, last2 nangis la sorg2 dalam toilet dengan pasang shower, berjurai2 air mata. Hahaha. dah la asrama jauh kat muar, family kita tinggal kat selangor, paksa juga parents datang tiap minggu. Tapi tak dapat bayang kalau form 1 kena survive sorg2 memang melekat kat pagar asrama je la kot tak nak masuk. Hahaha.

mya said...

hahaha..
kak Filla, pasal spirit tu klakar!
ouchhh siap picit jrawat kawan lg :)
tahan gelak baca

mamabeauty said...

best sekolah asrama bila zaman2 tingkatan 4 hehe... first time ada abg n kakak angkat..

Karya Mahirah said...

hahaha... ya kak pila.. sy ingatlah spirit of the coin.. entah2 umur kita ni lebih kurang je kot... pastu bab histeria mmg tak boleh lupala... takut klu ingat balik kwn yg kena tp kta kena handle. huhu... haa kena buli, paling tak suka... tp nak wat cam ne, masa tu hingusan... mmg le senior suka buli... tp semua ti kenangan kan...

Karya Mahirah said...

hahaha... ya kak pila.. sy ingatlah spirit of the coin.. entah2 umur kita ni lebih kurang je kot... pastu bab histeria mmg tak boleh lupala... takut klu ingat balik kwn yg kena tp kta kena handle. huhu... haa kena buli, paling tak suka... tp nak wat cam ne, masa tu hingusan... mmg le senior suka buli... tp semua ti kenangan kan...

Anonymous said...

Kak sy duk asrama dari form 1 sampai upper 6..7 thun hidup membesar ngan kwn2..mmg best la xbole lupa...mcm2 pengalaman..

Ila said...

salam,

seronok baca cerita ni... mengingatkan cerita asrama sendiri... tapi kann... hantu pompuan pakai baju putih dokong baby tu suka buat lawatan sekolah-sekolahlah... sebab kat sekolah saya pun ada gak... hihihi

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Pila..if u form 1 dat tym...means u know alot my fren yg form 4 tym tu...u snior la..

Anonymous said...

kak pilla kita pun dari form 1 duduk asrama. tapi saya suka sebab jauh dari family. wakaka boleh camtuu? :p ibu saya kalau lawat saya dia yang menangis sokmo hihi.

sekolah saya pun dulu pun ada histeria. takot oooo. tengah2 nak tido tetiba dengar orang jerit. terus ktorg berhimpit ramai dekat katil. kat asrama tu jugak first time kenal kakak angkat abang angkat adik angkat hehehe. sayang dorang <3

Umi Ain said...

Hahahaha gelak sorg2 baca psl dok hostel ni
.. Lebih kurang jek kta pilla.. Kta siap nangis kt tangga sambil soh angin sampaikan salam rindu kt parents.. Macam bongok pon ada bila diingatkan balik.. Bab jemur baju berhari2 pon sama gk.. Aduhai krnangan tu..

Unknown said...

ehhh k.pilla belajar d smai dulu.. sy 5 tahun study situ haha..inanam kan?

Anonymous said...

KAK FILAA,
saye lak histeria bace cite ni,
kak filla ni klako la.

Surwati said...

Suka giler baca citer ni...

mengimbau kenangan masa saya dok asrama jugak..

Anonymous said...

Kak pilla..sy sekolah kat smai gak dlu..hehehe..bila akak.cerita psl asrama dn dewan mkn tu sy terus terbayangkn smai..x sangka pula akak sekolah kat situ..skrg smai da tukar nama..x pakai nama smai dah..hehe

Anonymous said...

Huhu seronoknya.....daku Akan merasai kehidupan berasrama tahun depan

mr A said...

teringin lak nk duduk asrama, hmmm skrang baru form3 lps pt3 nk duk asrama lah..

mr A said...

teringin lak nk duduk asrama, hmmm skrang baru form3 lps pt3 nk duk asrama lah..

Unknown said...

Saya nak masuk asrama lah next year