Thursday, October 16, 2008

English vs. Bahasa Melayu...

semalam..lepas settle masak & makan & kemas2 dapor... papa gi mandi.. me and acih kat dapo.. so me dok kat kusi kecik tu.. nak borak2 ngn my Acih... tp kali ni nak spiking plak..heheheh...
mama:Acih, what are u doing?
Acih: (wat bodoh diam jek buat keje dier...)
mama:Acih..look at me..i'm talking to you.. what are u doing?
Acih: x de....
mama: Acih let's speak english with me... u wanna speak english or not?
Acih: x nakk!! english x nak...
mama: what is tak nak? u don't want?? don't want????
Acih: don't want..
mama: very good (sbb dia ckp don't want).. hehehe..
mama: very goooooooddd'eh (tau tak how to pronounce?? gooddd'eh..over kan aku?)
Acih: very gooood'eh bluekkkkk (wat mcm nak muntah)...
mama: hahahahha...
mama: Acih... am i beautiful?
Acih: tak tau lah mama... (muka boring)...
mama: Acih, i said speak English... u should say 'yes..mama u're beautiful'
Acih: ntah lah mama... apa2 lahhh...
mama: Acih, where's papa?
Acih: papa mandi...
mama: ohh...papa take a shower?
Acih: (diam..letak tudung periuk rice cooker atas pala..joget2..)
mama: Acih, do you wanna go to school tomorrow?
Acih: tak nak.. eh.. nak nak...
mama: ok good.. but tomorrow you've to walk... walk ok??! no more dukung!!
Acih: yelahhh yelahhhhh...
mama: if u wanna go to Ieky's School, u've to speak english from now on tau??
Acih: (tgk je muka aku...sengeh2.. x paham lah tu)..

*kesimpulannyer.. i'm planning to send Acih to Tumble Tots @ Subang Parade next year January kot?.. good for her to mix around with new friends (chinese & indian).. so that dia biasa ngn environment yg lain kan? meet new friends.. new teachers.. learn english.. sbb org pon kata.. kids ni kan..time umur2 mcm ni ler otak nak bekembang.. sok dah masuk darjah satu.. tu dah lain hal kan? at least basic tu dia dah ada...


Semalam kan hujan lebat?.. cancel segala planning aku utk ajak Pak Radie ngn Acih gi jalan kaki gi Foodcourt kat umah.. ceh!.. tp prot aku lapo giler.. harus aku kene masak gak...menci tau... so aku pon malas2 tu gi masak nasi nak buat nasik goreng.. lepas masak nasi.. handphone aku bunyi.. 1 new message....
huahahah..(pa..ko mesti rasa teraniaya kan biler sms ko di war2kan kat sini)..heheheh...pasnie siler lah guna ayat yg sopan2.. baik2 biler nak sms diriku yg comel ini yer... kalo takkkk!!!! hahahah.. so aku pon masak ler nasik goreng bodow...
Pak Radie'sMINE... aper beza dier?.. telor goreng aku x tebalik.. radienyer tebalik... heheheh.. Acih nyer nasik goreng? x yah..dia tak moh... shuhhhh.. gi mkn gula2 sana.. biar belobang gigi tuh!!! ni gambo anak-banak golek2.. kilat/petir bedentum2 kat luar.. Acih asik ikut muntut saya jer.. dia kan penakot!! bunyik org tgh fogging pon dia dah panik... haduhhhhhaiii...

9 comments:

Farah_W said...

comelnye acih ni..geram,wish i could have a daughter like her someday,sgt cute!i'm new here..do u mind if link ur blog?

Filla said...

farah_w: hehe..hi..just link!!

-butterfly- said...

:: haha..
:: yeke kak daka cih ni penakut?
:: sabar je la..
:: habis klu ujan lebat giler2 disertai dgn kilat bagai.. die ikut je la montot akak?
:: even toilet?
:: haha
:: dpt bayangkan mcm mane gelagat die..
:: sebab iza ade anak buah sorang mcm tu..
:: siap menangis klu kite berganjak seinci dr die..
:: takut punye pasal..
:: wakakaka!!


^i|z|z|a|h_n|h|k|m^

ila de cute said...

hehhehe cute nya.. aku tak leh imagine le muka acih masa dia borak2 dgn ko tu...mesti muka selamba je kan... hehehhe

ok gak antar anak2 gi school cam tu...syahmi dulu memula gi school dia pun mana ada ckp english kat umah, tp bila dgn kawan2 ok je aku nengok...hehheh takpe ko jgn risau kalau acih tak ckp english dgn ko...budak2 ni senang nak adapt kan diri... just believe in them..

MamaIcha said...

bodoh2 pun nampak best jer nasi goreng tue filla...

anyway, good for acih to learn english now...

and fyi, i pun takut kilat...huhuhu...

Lenny said...

ha ah.. elok acih learn english from now on...

acih nieh bagus.. suka amik gambo.. senang ko... anak aku..hish.. bikin panas je.. lg aku nak amik gambo.. lg saje je dier sorok2.. ngades btull!!!

Anonymous said...

comel betul acih ni....kira terror jugak dia menjawab ..walau pun dlm b.melayu...maknanya dia faham...fila, tabikla fila nikan..muka cantik, pandai masak plak tu...bangga gila pak radie..kan...dah lama suka baca blog fila..maafla ya jd silent reader awak...

Filla said...

butterfly:hehe..acih ni mmg suker meleser ikut montot makk jer.. nak buat keje sampai tesepak2 lah!!
ila:ko anto syahmi gi blajar gak kan.. haa aku termotivate ar ni nak anto acih..heheh
busyuksayang:ler..takot kilat gak ker?.. leh gang ngn acih..heheh
lenny:acih fade up siot aku amik gambo dier.. kejap jer dpt snap..pastu dia tutup muker msk bwh simut..sumerlah!!
mannira:huhu..jgn puji2..kang muntah darah lak org dengo..hihihi..thanks visit saya selalu!!

...$weE+ 666... said...

wahhhh cayang gituuu... ahaks!!!~ *wink*