Wednesday, January 07, 2015

PENGGEMAR LAUK KAMPUNG.

Siapa suka lauk kampung angkat lutut.. Hehehe.. Aku adalah seorang yang suka makan.. Aku boleh makan apa je, suka dengan tak suka je lah.. Tapi jarang tak suka.. Acaner nak kurus kalau camni gaya nyeeee... Dan aku suka dengar orang cerita pasal makanan pastu terus terbayang sambil ailioq menetes tes tes tes.. Saiko betul Kak Pilla ni kan?

Semalam aku gi pasar dengan Kak Ti officemate ni.. Dia cerita lah semalam dia beli nasi bungkus lauk ikan senangin campur sayur asin.. "Sedapnya Laaaa, bila makan ko tegigit sikit-sikit sayur asin tu".. Omaigod.. betakung ailioq makincik membayangkan.. 

Aku ni bukan pandai sangat masak hebat-hebat.. Balik-balik aku masak benda yang sama, sebab kat rumah tu Kasih suka Asam Pedas, aku pun suka.. So selalu masak tu.. Kadang masak lemak ayam, kari ayam.. Tapi Kasih tak suka makan ayam.. Sebab dia ada perangai kalau suka, dia akan suka sangat sampai satu tahap dia dah muak, then dia tak usik dah ayam tu.. dia nak ikan pulak.. Eish mengada.. Pak Radie pulak suka lauk kering-kering macam ayam berlada, ayam goreng kunyit, ikan bilis sambal kering-kering, sambal sardin, telur mata letak kicap campur cili padi ngan bawang.. haa dia simple2 je.. 

Aku? Semua pon ok ;)

So pegi pasar semalam nampak ikan tenggiri pon boleh menetes tes tes tes jugak ailioq.. Gila. Pastu ada pulak jual sayur asin tu kat pasar.. laju je beli.. 

Sampai rumah terus lari-lari masak nasi, basuh ikan.. Nak masak lauk kampung katanya.. Masak lemak ikan tenggiri letak sayur asin tu lauk kampung ke? Hentam je lah.. Aku tak reti sangat tapi selalu bajet masterchef.. kat dapur sendiri jelah pon mampu nak bajet-bajet ;)

Kenapa aku suka masak lomak cili padi? Sebab sonang sangat.. Tumbuk cili padi, kunyit hidup ngan garam and serai je.. pastu lebur je dalam periuk, masuk ikan, letak air biar mendidih.. pastu masuk santan, siap!!! so dah bayangkan ni, sayur ni masin tak yah letak asam keping.. konon lah.. 

Ni rupa sayur asin.. Aku tak tau kot dia ada nama lain ke? sawi asin? sayur asin? Basuh dulu pastu potong kecik-kecik.. Aku beli ni RM3 sebungkus.

Pastu lebur je semua dalam nie.. 

Pastu, pastu, pastu kan kan kan.. Masinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!! Adui makkk, potong stim betul.. Terus sentap dalam hati.. Naik atas mandi, solat, baring.. Pak Radie whatsapp kata balik malam sebab jumpa orang.. Terus mengadu kat dia.. Hantar gambar lauk, cakap kat dia, masak ni tapi masin.. Pastu dia jawab, terlebih ikan tu.. 

Hah???? dia ni dah kenapa??? apa kene ngena lauk aku masin ngan telebih ikan? 

Ni namanya tamak.. Habis semua sayur asin aku lebur dalam ni hahahah.. Eh tapi kan, bila dah makan dengan nasik, dia ok jer sebenarnya.. takde lah masin sangat.. kalau ratah je gitu memang lah masin... Kesimpulannya Aleesya makan banyak giler.. first time dia nak kene suap.. kenit tu selamba je, masak lomak cili api pon tibai je.. tapi ko akan dengar lah dia memekak, "Dasss daasss dassss" pastu togok air dalam mug.. kalau tak reti ejas, telebih togok air, nanti automatic dia buat air pancut.. tau air pancut??? air pancut dari mulut tu.. sukati dia jeeeeeee.. 

Kasih pon makan banyak, memula eksyen, dah letakkan nasi banyak, siap pegi dapur kurangkan nasi.. pastu mintak tambah.. Amaani tak makan, suap sekali dua je pastu dah kenyang.. Dia kan tengah diet nak masuk Malaysia next top model pasni.

Ni pun tengah pikir lauk apa nak masak utk dinner.. Ayam masak kicap plak lah.. 

Menetes tes tes tes tessss..

Gila.

_________________________________________
UPDATE THEKASIHSSHAWL

Nak check apa lagi yang available boleh click kat link bawah ni yer..

Printed Shawl : Click HERE
Plain Chiffon Shawl : Click HERE
Satin Silk Shawl : Click HERE


Love, 
Filla.

6 comments:

Anonymous said...

Amboiiii... semangat betul siap kejo2 masak nasi. Akk pun kalu ailioq dah menetes2 mmg takdan nak tunggu. Laaa tu jugak nak masak. Akak selalu letak sayur asin ni dalam asam pedas.. nak pernah cuba letak dalam masak lemak. Kalau budak2 suka maknanya sedaplah tu ya..

♡ serikanditanahjauhar

Anonymous said...

Sedapnyerr...ini lauk kegemaran arwah ibu mertua saya. Kalau tak nak masin sangat, basuh sawi asin tu 2 ke 3 kali ..lepas tu perah sampai habis air kat sawi asin tu..baru potong kecil-kecil...kalu nak sedap lagi,gorengkan ikan separuh masak dulu..

#ron anilaz#

Anonymous said...

Pilla.. masak asam pedas bru syok letak sayur sawi jeruk ni.. masak lemak lain mcm rasa dia... sebelum guna sawi jeruk ni lenkali rendam dulu.. sbb sawi jeruk ni mmg masin...hihiiii

♥ Iris Nur Naily ♥

FadMN said...

Lauk masakan yang sama ja kak pilla.selalu mmg itu2 jer lah .balik2 masak yang sama.janji kenyang & sedap kat tekak sendiri.hehe.
FAD

Anonymous said...

Kak pilla buat asam pedas sayur asin.lagi sedap.kurangkan garam n tambah gula sikit.

Anonymous said...

Kak pilla,dekat speedmart sawi asin tue singgit lebih je.