Thursday, January 22, 2015

LORI SAYUR.

Zaman aku kecik dulu, tak tau nak kata aku manja ke tak sebenarnya.. Maybe sebab aku anak perempuan sorang so aku manja.. Tapi dulu cara aku berfikir lain, yelah masa tu remaja, bila remaja, kita selalu rasa apa kita fikir tu betul.. Masa zaman belajar ramai kata "Untunglah anak perempuan sorang, anak manja".. Yes, aku akui aku manja.. Tapi bukan sebab aku anak perempuan sorang so aku manja kot.. Bila kita ni satu-satunya anak perempuan dalam keluarga, aku rasa, aku lah orang paling rapat dengan mak aku.. sebab dia takde kawan nak bercerita.. yelah citer pompuan-pompuan ni takkan nak borak ngan anak lelaki kan? So aku ni lah kawan dia, dan aku nilah jugak yang selaluuuu jadi teman bergaduh dan merajuk dia.. hahaha.. Masa tu kadang rasa seronok, tapi aku selalu merungut dalam hati sebab semua kerja rumah aku jeeee kena buat!!! Basuh pinggan muka aku, sapu rumah muka aku, iron baju muka aku, masak muka aku! Grrrr masa tu tensi.. dalam hati memberontak, why me? why me? Masa tu bila tengok kengkawan yang ada ramai adik-beradik perempuan aku jadi jealous.. Untunglah, sorang masak, sorang lipat kain, sorang kemas rumah.. Padahal takde pon teruk sangat aku kene buat kerja rumah.. Tapi manja kan? So haruslah aku rasa aku paling teruk kena..

Masa tu terus rasa bestnya laaa kalau aku jadi lelaki.. Lalu bertukar menjadi lasak macam jantan.. hahahah.. Tapi dulu aku takde lah terror sangat kerja rumah atau memasak.. Aku biasa je, teruk sangat tu tak, pandai sangat pun tak. Sebab aku kategori manja jugak.. Selalu mama yang buatkan.. Cakap je teringin nak makan apa, mesti dia marah-marah pon akan buat jugak.. Pastu aku amik kesempatan hahahaha.. Tapi aku dari kecik memang kena duduk kat dapur.. mak aku kata, orang perempuan celik mata kene ke dapur.. capai penyapu sapu lantai dulu.. pastu jerang air.. so sambil menguap pon kene buat.. ko hentak kaki ko siap.. pastu bila dia masak aku tak tolong pon tapi still aku kene ada.. Hishh masa ni tensi gak.. Masak pon nak berteman ke? Terpaksa lah aku buat-buat busy padahal tolong tengok je.. Pastu mak aku lari-lari basuh pinggan ke apa, aku tolong kacau-kacau tumisan kat kuali ke apa.. kang aku sambil kacau sambil cekak pinggang, mak aku mesti tampar tangan aku, "Masak tak payah nak cekak pinggang sangat".. Eh?? cekak pinggang pon salah.. terus aku bawak diri gi sinki tolong cuci pinggan pulak.. So kesimpulannya, aku belajar masak dari pemerhatian.. Benda ko dok mengadap hari-hari so lama-lama tau lah sikit basic tu ada.. Wan tu kalau dia masak dia rimas kalau aku ada.. selalu belanggar-langgar kat dapur.. bila aku takde marah pulak.. Wan kalau kerja memang teratur dan pantas.. memang dia langgar-langgar je aku yang bediri macam tiang kat dapur..

Siapa anak perempuan sorang dan masih remaja, tak payah lah berfikiran negatif macam Kak Pilla dulu.. Sebenarnya korang lah paling untung nanti.. Bila dah kahwin nanti, semua korang kene buat sendiri.. Masak, cuci kain, iron baju, kemas rumah, jaga anak.. takde orang nak tolong.. Jadi bila zaman remaja dah ada basic sikit-sikit takde lah korang rasa omg matiklah langsung tak tau buat semua ni.. hahahaha..

Aku dulu macam lelaki.. suka kawan dengan lelaki sebab kawan dengan pompuan bosan.. pompuan suka merajuk, malas aku nak pujuk hahahah.. tapi bila dah kawin, anak dah ramai, cemana pun kita masa bujang dulu, confirm akan bertukar ke perangai makcik-makcik.. kene pegi pasar.. kene beli ikan, ayam, sayur.. tak leh imagine kot aku kene buat semua tu.. Tapi aku sukaaaaa!!! hahahahha.. cuma kadang malasssss nye laaa nak pegi pasar.. sebab bila pegi pasar, rasa semua benda aku nak beli.. pastu kang banyak terbuang dari pakai.. tak pun beli ikan berminggu-minggu baru habis.. so ikan macam tak berapa fresh.. sebab muka aku ni pemalas nak gi pasar tiap-tiap minggu..

Baru-baru ni bibik cakap kat aku ada lori jual sayur-sayur lalu depan rumah.. Haa??? Biar betul?? dia kata haritu dia nampak hari Ahad, tapi sebab aku tido lagi hahahaha.. jadi bibik tengok je lah dari jauh.. Eh aku suka nya dalam hatiiii... Kadang tengok drama melayu yang makcik-makcik berkumpul kat lori macam ni pastu sambil beli sambil mengumpat.. Wow hebat sangat, sempat lagi mengumpat. hahaha..

Tapi aku suka konsep pasar mini bergerak macam nie.. Seronoknya!! beli depan pagar rumah je, pastu bawak masuk dalam terus masak.. Aku pun tak pasti apa dia jual.. Gambar ni pon Pak Radie snap hantar kat aku, dia cakap lori ni tiap-tiap pagi kot ada sekarang nie.. Aku ni awal pagi dah gi kerja so camne? 

So start hari ni aku tinggal kan duit sikit kat bibik.. Cakap kat dia, kalau lori sayur ni lalu, gi lah tengok boleh beli-beli benda yang dah nak habis macam serai ke, halia, telur.. sayur-sayur ke.. ada tauhu ngan taugeh gak tu.. sebab kalau nak harap aku ni nak singgah pasar beli benda-benda macam tu, eh malas.. aku dengan nak terkejar amik Kasih lagi balik sekolah.. malam tuition lagi.. nak masak lagi.. Bibik happy lah sebab dia memang suka makan taugeh ngan tauhu hahaha.. pastu pagi tadi call dia..

Aku: Bik ada tak lori sayur tu tadi?

Bibik: Ntah, saya lagi nyuci baju tadi.. tak de pulak lalu. lagipun depan rumah jiran sebelah ada pasang khemah, mungkin lori tu tak dapat lalu tadi.

Aku: La ye ke? Takpe lah, kalau ada esok beli esok je lah.

Hish aku yang excited pasal lori sayur nie... Lepas ni hari Sabtu/Ahad nak bangun awal lah.. Nak jugak feeling-feeling macam drama, beli sayur ramai-ramai dengan jiran.. Tapi jangan mengumpat.. Berdosa tauuuuu!!! ;)


UPDATE THEKASIHSSHAWL

Nak check apa lagi yang available boleh click kat link bawah ni yer..

Printed Shawl : Click HERE
Plain Chiffon Shawl : Click HERE
Satin Silk Shawl : Click HERE



Love, 
Filla.

9 comments:

Unknown said...

Hahaha. Jadi anak perempuan sorang masak kecik2 terseksa la jugak. Sebab semua kita kena buat. Tapi dah besor ni jadi senang, sebab semua kita tau buat :p

namy said...

haha...dulu ada gak lori sayur lalu dpn rumah, skrg dah tak ada. So nak tak nak kene g market juga tiap ujung minggu..

Anonymous said...

Sy sibling 6 org...3 lelaki 3 pompuan.sy bongsu pompuan..arwah ibu xpnh beza ,anak lelaki ke pompuan MESTI pandai buat keje umah..kecik2 dulu mmg berontak..dah kawen dah ada anak setakat masak buat keje umah xda hal la...

peej said...

Rumah aku pun ada. Tapi aku x bgn pagi so x beli la. Tau pun sbb ada sekali tu keluar pagi nampak. Terus rasa macam, "wah bagus ni. Senang beli." Tapi cerita tu habis situ je sbb sampai ke sudah aku ttp x bgn pagi πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

Suri said...

Sy ada 5 org adik beradik tp abg dh meninggal so tinggal 4.3perempuan 1 lelaki.sy bongsu perempuan .mak x pernah suruh sy buat keje sbb mak rasa sy ni kecik lg..smpai skrg pun walau dh ada ank sorang hehehe..klu kakak yg sulung ada semua keje dia buat hihi...adik sy lg terror masak tomyam dr sy.mula blajar masak masa tinggal sorang kt kl.bila dh kawen n resign lg sronok main masak2 buat kek n biskut.masa merubah segalanya

Suria Amanda said...

SA pun suka macam ni...tp harga kat lori mcm ni agak mahal skit kan....

Anonymous said...

salam

hehe betul tu anak anak kena ada kat dapur tak kira jantina.

Sebabnya kalau pergi rumah orang atau duduk dengan orang tak la buat rumah orang macam hotel.

;lepas masak main tinggal aja. lap dapur yg minyak terpercik halus pun tidak.

Kuali main tinggal aja dapur.
Nak menggoreng tahu kemas tak tahu. dinding tak lap.

sampah tak reti buang. air melimpah tak lap. cuci pinggan tak lap. lantau tak sapu main lanyak aja. makan meja pun tak lap.

bilik air pun tak reti nak cuci. lepas tu kasut luar pun boleh pakai didalam.

sebab mak bapak asik hantar segala kelas dan tution dan rumah ada maid. so expect orang buatkan untuk dia.

memang bagus la anak pandai belaka tapi tak balance lansung ....jadi odd ball lak.

dokterFaryn said...

teringin jugak nak ada lori sayur/bahan mentah lalu depan rumah. senang nak shopping hehehhe :)

Liyana said...

Haha kelaka. Baca entri ni sambil tergelak beheheπŸ˜†