Monday, September 22, 2008

coba teka?

hehehe...ada tak sesaper tau aper ker bende nyer nieh??? sue...ko dah tau ko diam2 jer yer...
*yer jawapannyer mmg iyer lah tu..cendawan!!.. aku dah tgk dah yg jenis dah tumbuh tu... fresh giler.. x der pengawet.. nak masak sila lah petik jerrr..boleh tumbuh sebanyak lebih kurang 8 kali... tp aku gi bli 1 jek.. nak order lagik 1... so biler ada 2 botol nie.. cukup ler utk aku ngn Pak Radie sekali masak... waaaaahhh berangan!!
nak membela menatang nie mcm senang jek.. dia cuma nak tempat sejuk..contoh bilik air (yg bersih ok)..hehe.. tempat gelap kalo boleh.. x boleh ada cayaha matahari... biler tutup botol tu dah bukak.. kene korek buang serbuk2 kat bahagian muncung botol tu..biler dah clear.. baringkan botol tu..jgn tegak mcm gambar tu.. konpem ko tunggu 3 bulan pon tak keluar!!! hahaha.. sepuluh hari lepas tu dia akan tumbuh... pastu biarkan lagi dlm 10 hari (plg lama).. pastu siler petik mcm petani moden tu yer..hahahahah.. oh yer.. bawah dia tu kalo leh.. letak ler semangkuk air.. supaya cendawan tu masa tumbuh dpt ler rasa aura2 kelembapan.. pas dah petik.. siler ulang step di atas... bersihkan balik... then biar dia tumbuh... bestnyer... x sabo!!!

7 comments:

okinokiyo said...

aku teka tu mushroom tiram tu.weh mana ko dpt.kasik aku satu..senang main petik jek..eh ye ke jwpn aku niii

syuHaini said...

wakaka..spe nk tau jwpn..tnya aku..hihi..kak..nk aku tlg ckp ke ape jwpnnyerrr...hikhik..jwpnnya adalahhh...

ila de cute said...

aku tau...mushroom, yang ko ckp nak beli ari tu..hhehehhe

azdra-azdra said...

aku pun tahu..cendawan..aper daa.. izzah pun tahu daa.. dia cakap dawan dawan... hahahahahha

woiii hadiah jangan lupa pos kat aku..dari jauh ko pohong keampunan... hahahahah mmg patut ko beli pun menate tuh.. sbb ko suka makang cendawan tuh... heheheh

Sham Ummi Echa said...

oo..camtu ker rupanya nk tnm cndawan tu yer..mana ko beli ni filla.. aku pon suker gak goreng cndawan tu ...sodapppp...garing jer..ehh bak kata acih...ranggup jer..heheheh

m@Ri@ said...

em mn nak dpt ek cendawan tu..menarik tu..

Miss Moon said...

buley nko jadi pengusaha cendawan yg berjaya ...

meri kiter ke ladang heyyyyyyyyyy
kiter memetik cendawan darik pagi sampai petang (lagu dlm musang berjanggut tew )

mana nko beli nih pilla ?
beli kat mana ?
berapa harger dia ?
order ngan nko buley ?