Friday, August 01, 2008

FOOD..FOOD...YUMMY..

Ni dah masuk kisah lain plak.. ni kisah aku masak utk adik kesayangan aku nama dier Sue.. heheh.. sian dier puasa..org bujang lak tu..asik beli lauk jer..so i planned to cook for her utk bukak posa dia... sbb aku tau dier suker makan tomyam..so aku masak ler tomyam.. pastu ada telo rebus org kawin yg aku collect (temasuk telo utk sue tu)..hahha. aku buat ler sambal telo.. pastu ada tempoyak cicah (perak nyer style).. mak aku ler kata org perak wat tempoyak mcm tu..betol ker tak aku pon tatau.. sbb biler tanyer anny (anny pon dtg makan)..anny kata dia first time mkn tu.. bengong!!! pastu wat sayur goreng sbb anny nak kawin dia x sentuh nasik... (jimat beras aku)... heheheh... buat ler telo dadar...

gambar kurang memuaskan..hehe.. tempoyak pon tak nampak..huhu.. tp saper nak try leh try.. cara2 nyer.... goreng ikan bilis tu rangup2... then tumbuk guna lesung ikan bilis rangup+cili padi... tempoyak tu pulak buh ler garam sikit dan gaul rata.... dah siap asingkan buat sebelah2.. nak makan.. gaul ler sendirik tempoyak ngn ikan bilis yg dah tumbuk tu..tryler... sbb ni pon salah satu faberet Pak Radie gak..hehehe...
Sambal telo tu... telo rebus tu sila goreng dulu yer..kalo tak... tak best!..masa sesi bukak posa budak kecik nama Sue tu... ari selasa....

Hari rabu aku lak posa ganti... tiba petang..aku dah kene bersin2 plak dah... lesu giler satu badan... mata pon tinggal setengah jek... flu mcm air paip dah... arghhhh tensi giler... tp masak gak...

call2 pak radie.. dia balik lambat lak..so ni ler lauk mak bukak posa sorang2 kat umah.. huhu... ikan siakap tu tepaksa kerat dua.. sbb nak asing utk Pak Radie..nyampah.. kalo x... leh gak tuang jek kuah 3 rasa tu kat ikan..baru ler cantek sikit..ini asing2 lak...

kuah utk ikan siakap tuuu.. sgt senang..apa yg ada sajer digunakan..kalo ada nanas..babycorn..dan yg seangkatan pon buley..

ikan nie harus digoreng rangup2 okeh..sbb laki aku suker yg garing2... bkn laki jek..anak pon sama... (selingan citer jap)..kasih leh tak..smlm aku bakar roti... dia kopek nyer yg itam legam tu... dia panggil tu 'ranggup'.. means rangup ler.. dari dulu dia suker yg kerak2 jer..sian dier.. hahah..ikan tu pon dok senyum dlm kuali mak yg itam tuh..hahah.. saper bani kutuk kuali aku? ni kalo ler MIL aku terror internet2 blog2 bagai nie..dia konpem bangga tau!!! aku guna gak kuali MIL aku ni bagik...kauakkakakak....

saya mmg suker guna produk Life.. heheh... ok cara2 buat kuah dier tu... memula tumiskan bawang putih+merah mcm biasa.. pastu tuang sos tiram sket...kacau2...pastu tuang sos cili+sos tamato lebih kurang 2 sudu.... selepas tu.. masukkan ler sayur2an yang ada tadi tu.. agak2 pekat sgt..buh ler air... buh garam sket.... itu sajork..... pastu leh ler simbah atas ikan yg dah siap goreng 'ranggup' tuh... sekian...

Nak ngadu gak.. lepas jer den bebuko rabu tu..teros den telepak mcm nak domam... dgn flu nyer.. uh uhhh tak tahan... the next day iaitu smlm (khamis) den anto Acih gi school.. den terus gi klinik... jumpo Doktor tu... den kabokan yg den ni sesema.. den mintak MC skalik.. muko nak kerek lak doktor nie.. nyampah den.. pastu den tunggu kek lua tuu... den kono sampai 46 hengget... cilakak tul!!! apo kono mahal bona?.. nasib arr..den mcm domam kuro2 dah.. x larat..terus balik umah SMS kek opis den domam... balik umah sempat arrr den rondam alas mejo.. den basuh kain... bangun jek tido..den sambung tgk DVD lak..cito WANTED... uhhh.. i love Angelina Jolie tu.. apo kono lawa bona?.. nanti den sambung cito kat next entry yo... den dah mongah ni ha...

5 comments:

azdra-azdra said...

bagus bagus.. walaupun ko tak sihat tapi ko tetap masak untuk kawan-kawan ko.. hehehe aku tak goreng dulu ikan bilis tuh. aku rendam terus kacau atas dapur bersama tempoyak, cili api, garam dan serai serta daun kunyit. baru piaaaowww! auwww!!

weh aku hanya pakai black pepper LIFE. yang lain aku pakai Aminah Hassan..baru melatops pedasnya.. hahahahhahahah aku tak pernah beli siakap. sbb laki aku asyik2 suh aku beli kembung kembung dan lagi lagi kembung.. lantak dia lah..malas nak layan lelebey.. hehehehheh

weh speedy recovery wehh.. get well soon.. muahhsss! hahhhhh ambik ko bau durian nih.. hahahahha

syuHaini said...

aww...nme den pn di mention sklik..terharunye..wakaka...glamour sbntar..mmng sedap la lauk yg ko msk hr tu kak..aku rasa mcm nk mkn sayur hr tu smpi abis..but cian kt sis anny coz dia x mkn nasi..so..aku bg pluang kt dia..hihi..pe2 pn..THNX bnyk2 coz tlg msk utk aku..bnyk phla ko kak..mga Allah merahmati hidupmu dunia & akhirat...aminnn

hOtMaMa said...

wahh..kagum den.. kau tak sihat pun ko tetap gigih gak masik ye filla..!
sedapnya tengok ikan siakap 3 rasa ko tuh... ooo...kuah asing2.. ek.. aku selalu tak pernah plak terpikir nak asing2 kan kuah nih.. sbb lepas jerk aku siap masak kuah 3 rasa tu elok jerk aku siram semua kat badan ikan tu... w/pun kengkadang laki aku makan lmbt sket... lepas nih harus aku asingkan...hahaha... suka aku nengok entry masak2 ko nih filla... lauk2nyer sumer simple & mantap bila disantap...mcm mana tew??!hahaha..

...$weE+ 666... said...

ermmm... ko mc ek... patut arrr ko tak online. biasa arrr aku, bila ko takde sure tertanya-tanya... ko ckp nak demam ptg tu kan... sib baik kejap jer ko mc, windu arrr aku kalau lelama kan... ahaks! alhamdulillah demam ko dah kebah... ko kalau bab masak mmg laju kan... suspekkk dowh! aku? aku ker? errr... bab makan laju ler... kehkehkeh... *wink*

Aryana & Adrienna said...

sodap nyer...lain kali bab mkn2 nie panggil jer me, memang laju jer dtg ..(hahahah muka tak malu, org tak ajak sibuk nk datang) ..biasa lah aku kan makan punyer pasal tak ajak pun me suka ...hahahahahah