Thursday, July 14, 2016

Kisah sebelum raya dan semasa raya (2016)

 Ehem sehari update blog dua kali.. Gempak niiii..

Ni pun baru bangun tidur hahahahah.. Tadi jamuan raya kat opis ni.. makan laksa, nasi dagang, kambing golek, char kuey teow, pesembuq, sotong kangung.. Oiii macamana boleh muat dalam perot ni? Dasyat betul makan macam membela jin huhu..

Nak citer ni.. Kak Pilla dah lama booked online ticket Bibik nak balik kampung beraya.. Since bulan 2 kot dah booked untuk flight bulan 7.. ko bayangkan betapa advancenya.. So dah siap booked ticket dia aku buat bodoh je lah.. sampai lah pernah one day Pak Radie tanya.. Siapa nak gi Medan? Eh dia ni tanya pulak lagi.. "Bibiklah sapa lagi?".. Pastu dia cakap dah tu booking atas meja tu nama awak.. "Memanglah sebab ma yang buat booking.. biar je atas meja tu" Dia tanya ni dah lama kot.. dalam sebulan yang lepas..

Jeng jeng jeng.. Sampai lah aku buat web check-in (air asia) one week before departure.  Click je not found apa hal not found??? Aku masukkan nama bibik untuk web check-in tapi still tak boleh.. Pastu aku selongkar balik email nak check apa yang silap ni kenapa tak leh check in.. Oh Em Gee.  Bukan nama bibik, tapi nama aku yang passenger.. Pilllaaaaaaaaaaaaaaaaa ko dah kenapa ko pulak yang nak fly beraya kat sana???? Berderau darah ahkak.. Tanya orang, semua cakap ticket burn tak leh tukar nama.. tak yah lah susah payah nak panjat tangga opis Air Asia tu memang tak dilayan lah.. Aku dah pucat lesi ni.. kesian pulak bibik dah janji dengan anak-anak dia nak balik raya ni.. 

Laju-laju google ticket baru.. what??? takde flight dah nak pegi.. semua dah full.. Terus aku search ticket MAS pulak.. Nasib baik ada.. yang dulu aku book 3 Julai.. tapi takde.. yang ada 4 Julai.. Takpelah janji dia balik... aku tanggunglah kesilapan aku.. Aku memang belanja dia balik raya.. Tapi hebat lah, terbelanja dua kali flight pegi balik T__T atau sepatutnya aku boleh beraya kat Medan sana sebab nama aku yang fly.. hahahah.. Sebab tu kalau nak book tiket hati kene tenang, jangan kelam kabut dan otak jangan pikir ke lain.. Aku ni semua benda nak cepat.. padan muka sendiri.. 

 Kesedihan melampau ni.  Hehehehe.. Dah drama pulak Amaani dengan Aleesya kat airport... Masa bibik masuk kat international gate turun escalator tu.. Pak Radie dukung Aleesya.. Menangis lah budak tu menjerit-jerit "bibikkkkk bibikkkkkkkkkk" huwaaaaa siap tangan-tangan melambai menangis.. Hangin terus Pak Radie hahahahahahahah "Diammmm... kalau nak jerit mama ke papa ke tak pelah".. Eh sentap hahahahaha..

Sebelum aku ada bibik aku selalu rasa takut kalau anak-anak aku sayang bibik melebihi aku ni sebagai mak.. Tapi now bila diorang sayang bibik aku boleh terima sebab tu maknanya bibik sayang diorang jugak.. tak pernah marah, tak pernah jentik pun budak-budak ni.. Hidup ni tak boleh tamak sangat.. Kalau ada kekurangan sikit-sikit tu just tutup mata je.. Kalau semua nak perfect pegi buat sendiri tak payah harapkan orang.. Aku selalu borak dengan bibik and nasihat sikit-sikit.. bibik ni anak dia yang sulung (15 tahun) perempuan pandai pulak tu.. kat sana baru masuk nursing school.. banyak pakai duit sebab Indon bukan macam Malaysia.. sekolah bagus bayar mahal, maka akan terjamin lah kerja gaji berpatutan.. Kalau sekolah biasa (kerajaan) jangan harap lah orang nak amik kerja dan bayar gaji lumayan.  So aku selalu cakap kena jimat cermat.. jangan boros.. kerja dapat rezeki halal untuk anak-anak.. 

Amaani kesedihan dia lama sikit hahaha.. Aleesya tu eksyen je sedih sangat tapi kejap je hahahah.. bawak gi KLIA2 terus lonjak gembira.. Amaani lama sikit aku kena pujuk.. Ni bibik takde, rambut Aleesya pun dah tonggang langgang hahahahahah.. Bibik je boleh buat segala tocang lipan, tocang elsa, siap segala donut bun bagai.. Aku paling rajin pun ikat dua je yer.. baru 2 jam herot berot dah rambut Icha hahahaha..

Balik dari KLIA2 terus balik Enstek tolong Wan masak.. berbuka..

 Wan busy kacau rendang.. Aku kena masak untuk lauk berbuka.. so buat Nasi Tomato je dengan ayam masak merah.. 

 Biasanya hari terakhir berbuka puasa mesti Wan akan buat sup tulang.. sebab tulang fresh.. memang meletop sedapnyeeeeeee!! aku pulak buat kuah cili kicap pedas tu.. slurppp kalau tersedak leh masuk sepital hahahah..

 Pagi raya.. Actually set portmeirion  ni peninggalan arwah Atok aku kat Sabah.. Aku panggil Atok Sabah.. Arwah Atok tu kiranya Bapak Saudara kepada ayah aku.. Arwah memang suka travel dan collect pinggan mangkuk.. Ingat lagi masa kat Sabah dulu arwah tengah kemas pinggan mangkuk.. aku duduk sebelah dia.. dia cakap kalau Atok dah takde.. semua pinggan mangkuk ni untuk aku.. masa tu angguk-angguk je.. bukan minat pun benda macam ni.. Tapi sekarang baru paham.. Wan jaga elok-elok semua peninggalan arwah.. Wan pulak memang suka kemas.. suka presentable di pagi raya.. Wan tu pembersih dan kemas orang dia.. Korang kalau check lemari dia pitam ye.. kain batik susun sederet sama saiz kemas je.. baju kelawar lurus je lipat sama besar.. satu sudut gantung handbag sederet je.. towel sederet.. cadar sederet.. Eh kenapa kemas sangat ni.. Kalau Wan tengok lemari aku mesti bebel huwaaaaaaa.. 

 Gambar family di pagi raya.. Walaupun konsep hijau, tapi aku tetap hijau yang terlari sikit dari orang lain hahahaha... Aku tak rajin ye nak sedondon-sedondon ni.. ni mujur ada baju nak pakai hahahaha.. Baju the kasihs pon last minute Elly ajak shopping online batik cotton from Indon.. Nasib Elly tolong aku hahahaha.. tapi tulah kena pulak ke western union nak transfer bagai.. tapi puas hati sebab settle kerja aku tak yah keluar gi carik kain.

Atok orang dia jiwang.. Dulu muda-muda garang, misai dah lah tebal.. menakutkan.. Tapi sekarang dah tak garang.. suka syahdu-syahdu di pagi raya.. suka luahkan isi hati dia.. Ko gila aku tak sedih? sedihlahhhh.. dia cakap terima kasih jaga dia masa dia sakit.. terima kasih sangat.. Eh mestilah jaga takkan tak jaga.. kalau sakit lama aku heret duduk sekali dengan aku.. Dulu masa remaja aku lagi rapat dengan ayah sebab selalu luahan pendapat dan perasaan.. ingat lagi aku nak kerja part time masa semester break, tapi Wan tak bagi.. waaaaa aku sentap ni.. mengadu ngan Atok.. "kenapa mama tak bagi kerja??? orang nak berdikari.. orang nak cari duit sendiri.. selagi macam ni bila nak berdikari?? orang dah besar bukan budak kecik" dengan harapan Atok sokong aku hahahahah.. padahal Wan tau kot perangai aku dulu.. tu semua alasan sebab aku memang sukalah duduk kat luar time cuti hahahahahhaah... 

Aku pernah kerja part time bukak stall jual western food tapi Wan tak tau.. masa tu belajar kat UiTM tapi paper aku tak banyak sebab repeat je semua.. hehehe.. bila Wan call je laju-laju aku campak semua senduk tu aku lari pegi tempat sunyi skit sebab takut Wan dengar ehehhehe.. dengan Wan aku selalu gaduh sebab Wan garang pastu aku dulu jahat suka protes dan menjawab.. sakit je hati Wan tu dengan anak dara dia hahahaha.. Atok cool sikit.. 

 Tapi sekarang dah lain.. selalu berborak ngan Wan.. hal kerja.. hal itu hal ini.. so Wan dah macam kawan tapi garang dia still ada lagi sikit hehehe

 Ni pun seram.. Garang boleh tahan.. tapi hati dia tak sampai.. selalu garang di mulut dan di wajah je.. dalam hati ada taman kolam renang air terjun bunga berguguran gitu muahahahhaha.. gaduh pun gaduh jugak.. tapi gitu-gitu je bukan gaduh dasyat.. kalau ada pun ampun dan maaf dipinta.. janji tak buat lagi.. 

 Pagi raya tu Busu (Adik Atok Braim) datang.. Semua anak lelaki dia 4 orang tinggi-tinggi macam galah.. sorang dah kawin.. sorang dah jadi pilot (kanan depan) yang lari dua orang belajar lagi.. cepat kawin ada menantu leh tolong Busu kat dapur ;)

Selepas tu terus ke Kg. Pasir Ulu Klang semua adik beradik Pak Radie akan berkumpul kat sana.. PIL pon semua dah ada sana.. Maka beraya lah kami dari rumah ke rumah.. jalan kaki sesama..

 Ni antara rumah wajib pergi setiap kali raya.. Wan ngan Atok pun datang tapi raya kat satu rumah je hehehehe... Seronok kat sini meriah semua jenis tak kisah.. kalau aku datang je sana semua tanya Mama dengan Ayah mana?? Ajak diorang datang beraya kat sini... 

Lepas maghrib je terus balik semula ke Enstek sebab nak gi Melaka raya ke2.. 

Pagi raya kedua tu gi makan kat mamak dulu.. jumpa Auntie Rabitah ngan Uncle Rosli kesayangan Aleesya ;)

 Sebenarnya kitorang plan nak ke kubur hari last puasa.. tapi tak sempat.. sebab menziarah kubur ni tak semestinya hari raya.. tu semua tradisi ikut-ikutan.. cuma kalau ada keluarga yang datang dari jauh susah nak menziarah.. so boleh lah menziarah pagi raya macam tu.. Tapi aku pun dah lama tak pegi ziarah arwah Shafiq.. Bila tengok je kubur, tengok batu nisan.. rasa syahdu je hati ni.. Semalam genap 4 tahun arwah pergi.. masa tu Aleesya dalam perut je lagi.. tengah pregnant 4 bulan kot.. Betullah setiap kejadian kita tak boleh ramal.. tak boleh duga.. dah tiba masa pergilah dia.. satu hari nanti masa kita pulak tiba.. Semoga arwah Shafiq ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.

Pastu terus ke Melaka.

 Kat Melaka ni pegi 3 rumah.. first rumah Mak Long.. pastu rumah Uncle Talib.. last rumah Che Nor.. tapi bagus semua tak de gambar hahahahaha.. Jadiklah ada gambar sekeluarga background cantik macam ni hahahahah..

Balik dari Melaka terus balik rumah sendiri.. Uruskan kain baju.. kejap je kot adalah dalam 2-3 jam je.. mandi siap-siap ke rumah mertua pulak kat Shah Alam.. huwaaa penat...  Tido Shah Alam hari Khamis dengan Jumaat.. 

Jumaat lepas solat jumaat tu kitorang gerak ke rumah Mak Engku (husband Kakak Radie) punya emak.. Eh paham ke hahahaha.. 

 Ni mak mertua ai.. lepas raya sini terus ke rumah Tok Teh kat Klang jugak.. pastu baru balik umah mertua..

Sabtu pagi bergerak ke Enstek pulak bawak mak dengan bapak.. Sabtu (9 Julai) birthday Pak Mertua dengan Wan... singgah jap beli ice cream cake kat Bakers Cottage.. Huwaaa sedapnya cake dia..

habis licin teru cake hehehe.. tu yang suka tu.. jarang berlaku.. selalunya mesti membazir ;)

 Meriah betul rumah Wan.. selalunya sunyi je Wan dengan Atok berdua.. Aku balik petang sikit tolong Wan kemas sikit.. wahhh indahnya balik rumah tido katil sendiri.. 

Ingatkan dah habis beraya.. rupanya hari Ahad pagi biras aku whatsapp pulak kat group ajak beraya kat rumah hahahahah.. Ok lah jom pegi... 

 Dekat je.. Bukit Bandaraya Shah Alam je.. Nilah Nurin sepupu the kasihs.. muka macam Amaani kan? heheh bff sangat dia berdua tu.

 Sedap betul Kak Liza (ibu) masak Nasi Arab.. thanks ibu ;)

 Pak Radie ni suka nau amik gambar macam ni hahaha.. Tapi best bila tengok balik.. semua suka je dalam gambar ;)

Kemudian kehidupan seperti biasa.. menyesal minum hot latte.. habis angin sebadan.. 

Itulah kisah raya Kak Pilla.. semoga berkesempatan beraya sama lagi ;)


Love, 
Filla.

7 comments:

Iela Fazielah said...

bestnyer..selamat hari raya filla

Cikla Shahril said...

Selamat hari raya sis... Meriahnya raya...

Unknown said...

Selamat hari raya kak filla..suka bca entry2 kak filla..(*_*)

InaYusoff said...

kak filla..
aku gelak bagai nak rak bab tiket bibik tu..
hahahahha

Eeiou_ said...

You are so pretty mom ❤
Happy eid mubarak.

Farhana Baharin said...

Selamat Hari raya kak pilla :)

NONTON FILM ONLINE said...

selamat hari raya filla sis,,