Tuesday, May 10, 2011

Untuk Ibu Saya, Selamat Hari Ibu..


Selamat Hari Ibu buat mama saya Hazizah... Maaf tahun ni tak celebrate pon mother's day macam selalu :(

InsyaAllah kita celebrate nanti ye? Sebab tak semestinya Hari Ibu baru ko sibuk kelam kelibut nak celebrate, bawak mak makan luar.. tak semestinya.. ingat lagi dulu, mama salu merajuk bila mother's day.. sebab anak-anak buat tak tau.. sedangkan aunty India jiran kita tu, asal mother's day jer.. sajer jer lalu depan umah.. pastu mama tanye "aunty Marry pegi mana tu?".. "Oh.. today is mother's day, my daughter ajak i keluar jalan-jalan makan-makan".. pastu mama pon sentappppp.. sapa kene? hakuuuuuuuuuuu jugak.. sebab apa aku? sebab aku jer anak pompuan.... nak harap anak lelaki? lagi lah hamsap!!!

tapi bila umur dah meningkat.. baru lah kita faham.. kenapa ibu-ibu ni suka sentap.. sebenarnya bukan sentap..tapi berjiwa sensitif.. tengok anak orang celebrate dengan mak masing-masing.. ko tak sedih? bukan wang ringgit atau hadiah ribu riban yang dia nak pon.. ada macam-macam cara kan? memula aku ingat nak mintak orang deliver bunga.. tapi plan cancel.. sebab mak aku tak penah dok diam-diam kat rumah.. busy jer keluar.. kang orang anto bunga.. dia tak de plak kat umah..naya jer.. mother's day aritu nak celebrate keadaan tak mengizinkan.. lagi pon mama dah masak ikan pari masak asam pedas.. kuah pekat-pekat.. yummyyyyy!! tapi kita dah makan ice cream sama-sama kan mother's day aritu? paksa Syafiq belanja..hahahahahaa.. padan muke dia!!!


mama saya special bagi saya.. sebab mama saya celik IT.. seram tak? hahahha... mama saya jugak ada instinct yang kuat.. dia tauuuuuu jer apa dalam hati anak-anak... semua mak camtu kan? aku ingat lagi time aku belajo dulu.. kat shah alam.. dia duk ampang masa tu.. pastu aku slamber badak follow member gi Johor sebab ada kenduri.. tapi malas nak cakap ngan mama.. kang dia bising.. silap-silap terus tak bagi.. so blah dari Shah Alam gi Johor tu diam-diam jer.. pastu malam dia call.. nak tekincit aku angkat phone.. "Hello.. ko kat mana?"... "Ada ni.. kat umah sewa lah Shah Alam, napa?"... "ye ke? tapi mama rasa mcm jauhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh sangat ko"... "Haishhhhhhh mama nie.. ada-ada jer.. mana ada... orang kat Shah Alam lah".. dalam hati aku,, skali mak aku cakap mama on the way, mamposss! begitulah instinct mak-mak nie.. tapi aku rasa aku mengaku ke tak yeh aku kat JB masa tu? hhihihiiii..

tiada mak di dunia yang mahukan yang terburuk untuk anak masing-masing.. kalau ada itu bukan manusia.. mak kita ada hak untuk menasihatkan kita.. untuk membentuk kita menjadi insan sempurna.. kita sebagai anak harus terima nasihat dan teguran mak dan bapak.. selagi tak bercanggah dengan tuntutan agama lah kan.. takkan mak kau suruh kau mencuri ko nak gi mencuri plak kan? bagi anak lelaki syurga di bawah telapak kaki ibu... bagi isteri, syurga di bawah telapak kaki suami.. eh salah ke? diibaratkan begitulah kot.. jangan lah sesekali kamu menderhaka dengan ibu kamu, kerana dia yang mengandungkan kamu selama sembilan bulan... jantung kamu berdegup bersama jantung ibu kamu.. apa yang kamu rasa, ibu kamu juga merasakannya.. istimewanya seorang ibu, tiada siapa mampu merampas hak nya..

saya sayang ibu saya, dulu time muda remaja.. apa mak aku cakap aku tak leh nak terima.. hati panas jer.. selalu ingat diri sendiri je yang betul.. mama tak sporting lah.. mama tak paham lah.. tapi bila dah makin tua, baru kita tau.. apa yang dia cakap tu semua betul.. kenapa dia suruh kita macam tu, suruh macam nie.. jangan jadi pemalas.. semua untuk kebaikan kita juga.. bukan untuk orang lain.. mak aku selalu cakap, teguran seorang ibu ialah teguran yang paling ikhlas.. tak de orang boleh tegur kau seikhlas ibu..

aku berterima kasih tak terkata dikurniakan seorang ibu yang garang nak mampos.. muahahhaa... sebab dia garang lah kot aku boleh lah jugak buat keje rumah sikit.. ok jom selit gambar hiasan ni hah..


ni lauk malam tadi.. sebab banyak lebih so buat bekal untuk diri sendiri..


ko tau tak apa perasaan siapkan bekal untuk diri sendiri? KELAKA ok.. letak nasi, buh lauh, masuk microwave, pastu buh kicap.. tapi selain dari KELAKA, aku sedih sebenarnya... sebab dulu mak aku yang sediakan bekal nasi untuk aku.. sampai besar okeh!!!! masa aku belajar kat Uitm, (kene tendang dari kolej).. so ulang alik dari umah... tiap-tiap hari mak aku bekalkan nasik ngan lauk!!!!

Itu lah Ibu.. Itulah Mama... apa kau ada untuk balas pengorbanan seorang ibu? wang ringgit? emas berguni? tak cukup okkkk... jawapan dia...


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

APPRECIATE

-

-

-

-

HARGAI

-

-

-

-

-

-

SAYANGI

-

-

-

-

Cara? terpulanglah ikut cara memasing ;)




i love you mama, happy mother's day!





EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

3 comments:

tiHa79 said...

Selamat Hari Ibu kat kO gaK...
n ko memanG xsilap piley SS dulu, memanG aDa gaya SS sampai skrg ek.. maSey cun seyyy....hehe

Aya Ariel said...

oh..taching

A m m i said...

tulah kan filla..

mama aku dlu bangun pagi kul 4 lebih.. masak..pastu shift keje dia kul 6.30. balik keje nak basuh kain pakai tangan pastu ntahapahapa lagilah dia buat...tido malam lepas kitorang tido...

super hebatlah mama aku..

aku sekarang.. tido kol 10 bangun kol 6.30 pun kecoh kata penat.. tu basuh kain ada anak dara jepun yg tolong huhuhu