Tuesday, October 25, 2016

Kongsi Diet Cara Kak Pilla, walau pun belum terbukti berjaya.

Aku tak tau if diet dan angan-angan nak turunkan berat badan ni berjaya ke tidak.. Sebab kalau korang baca blog, follow ig dan lain-lain korang tau kot ni kali ke berapa puluh ratus ribu kali aku diet heheheh... 

But this time aku tak stress sangat masa berdiet.  Aku relax dan go with the flow.. Memang lah kalau tengok makanan tu rasa tertelan ailio sebab normally aku akan masak setiap petang untuk dinner sekeluarga.  Wan pulak cakap, masa semua makan jangan lah mengadap orang makan.. Masalahnya dah 12 tahun aku kahwin ni, aku memang dah terbiasa makan bersama.. hahahah bagus jugak Pak Radie ni sebab pasal dia aku jadi camni.. Family aku kalau bab makan ni kitorang jenis "Nasi Malaya" Wan memang rajin masak masa kitorang kecik-kecik, tapi Wan kerja, Atok kerja polis shift so memang takdelah selalu dapat makan semeja anak beranak.. Mama akan masak dan tinggalkan lauk kat atas dapur.. so siapa lapar, konsep dia cedok nasi sendiri amik lauk sendiri pegi lah kau makan, janji kenyang.. 

Pak Radie masa bujang pun hampeh jugak.. Ingat lagi mak mertua dulu pernah cerita.. "Radie tu kalau mak masak, dia bukak tudung saji tengok tak berkenan je dia memang amik kunci terus keluar makan kat luar".. Wow.. kalau aku, memang aku piat-piat telinga dia.. berani bukak saji tengok lauk tak kena selera terus blah.. Tapi mak mertua memang jenis sempoi, ko nak makan kat rumah ke kat luar lantak ler.. janji mak kau dah masak.

So kami berlainan sebenarnya.. tapi sejak kahwin dan ada keluarga sendiri ni.. aku banyak terikut cara dia yang makan kena sama-sama.. pinggan makan kena atur atas meja.. lauk kena hidang.. gelas, air semua kena ada atas meja siap-siap.. OMG aku kawin dengan anak raja ke apa ni.  in a way memang bagus sebenarnya sebab seronok tengok diorang semua makan lauk-pauk aku masak.. Pastu tak berkesudahan berpuluh tahun tetaplah aku tak bosan tanya

"Pa sedap tak ma masak?" 
"Kasih dap tak?"
"Amaani sedap tak mama masak?"
"Icha dap tak?"

Padahal Icha makan nasi dengan kicap letak telur dadar je kot.. "Pandaiiii mama masak" wow kembang kempis pom pom pom meletop mak kau.  

Eh melencong pulak.. Aku nak cerita pasal diet aku dah seminggu ni.  Ramai yang cakap aku takde lah gemok mana.. Ye aku ni jenis badan kecik bahagian atas.. bahagian bawah je selalunya kembang.. Kalau aku ni main hentam je makan dari dulu aku percaya aku dah jadi labu sayung huhu.. Dari dulu aku jarang gila breakfast makan nasi.. tapi nampaknya tak berjaya jugak kurus... Aku bukan nak kurus gila.. cuma lately ni baju kat bahagian pinggul macam tersekat je.. dan kain baju kurung macam sendat je.. lagi nak biar ke? Nooooooooooooo takut.. 



Breakfast
Pagi kat office aku akan makan 2 keping wholemeal bread letak tuna and salad.. buat ler nes letak 1 sudu kecik gula.  Walaupun korang suka bagi perbandingan "Kak, 2 keping roti bersamaan 1 pinggan nasi, so baik akak makan nasik je"  Ye aku memang tak pandai dan tak kuasa nak kira-kira kalori semua ni.. Aku tau badan aku sendiri.. Kalau aku tak makan nasi, memang aku turun berat badan dengan cepat.. Kain pun rasa tak berapa sendat walaupun baru seminggu.. perut pun dan kempis sikit.. 


Lunch
Biasanya kalau lunch time ni aku pemalas sikit.. food court kat office ni belambak makanan tapi still aku malas nak pegi.. Kecuali aku lapar sangat aku seret jugak lah kaki.. beli sayur-sayur je buat ratah-ratah.. kenyang dia boleh tahan lah sampai ke lewat petang.  Lagipun aku memang suka sayur-sayur goreng atau sup.. Aku tak diet giler-giler sampai tak boleh ada minyak ke apa ye.. aku cuma kawal pemakanan aku supaya tak terlebih makan ;)

Petang
Aku takde kudap-kudapan petang ke? Memang takde kalau aku dah amik lunch.. Aku lebih kepada makan yang heavy-heavy terus.. dari dulu macam tu.. So selamat lah sikit sebab aku takde teragak nak kudap-kudap.  Tapiiii kalau aku just breakfast je dan tak lunch.. Ko giler.. masuk pukul 3:30 macam tu terus menggelupur hahahaha.. so aku ami Kasih balik sekolah dalam kul 5 petang tu makan lah roti seketul buat alas perut.


Dinner

 Oats.

Sayur Wan masak.. 

Rutin aku biasanya sampai rumah aku akan masak untuk diorang nak makan.. Kitorang akan dinner awal.  Sekarang maghrib dah cepat kan.. so maghrib dulu siap-siap pastu terus makan.. orang lain memang makan nasi.. Kak Pilla kadang makan sayur, kadang sup sayur.. atau kadang buat quaker oats makan dengan lauk.  Ahad pagi haritu Pak Radie tapau puri, tertelan ailio ai olls hahaha.. Tapi aku buat oats makan dengan kuah kari ngan letak kentang yang lauk puri tu.. Pergh lazat.  Oat pun jangan lah kau tala semangkuk besar.. buat mangkuk comel je makan dengan lauk-lauk.. serious takdelah seteruk yang korang bayangkan.. sedap je rasa macam bubur nasi makan dengan lauk je.. 

Sekian saja Kak Pilla share diet Kak Pilla yang baru seminggu ni.. Kita chill je jangan stress atau ada target sangat... sebab bila ada target ni selalunya kita jadi stress sebab nak achieve target tu.. Pastu nanti end up putus asa.  Ni aku weight scale pon takdo kat rumah hahahahah.. Nantilah beli.. so sekarang jaga-jaga jelah bab makan tu.. nanti lelama biasa lah kot.. Korang bila nak start diet? Jomlah kita sama-sama cuba.. kita tengok siapa kecundang dulu kahkahkah..

Kalau Kak Pilla tak istiqomah sila jangan kecam ye.. Awas kalau kecam.



Love, 
Filla.

12 comments:

ita citot said...

Nak tnye, oat tu kak pilla bancuh dengan susu ape? Saya pun tgh nak diet gak ni. Same kes. Kain ketat kat punggung. Haihhh... (-_-)

mamaliza said...

sama la kita pilla... bila kain dah sendat mengelabah... mula la ala2 diet..agar kain jd longgar....kekeke

Norliana Abdul Rahman said...

Aku pun nak start diet. Pasal bulan 12 ni adik ipar nak kawin. So far baru turun 2 kg. Lagi 5 kilo nak turun ni hadoiii letih!!

Anonymous said...

Hehe nk tolong jwb..kalo sy didihkan air secawan masuk oats n masak kjap.. siap leh mkn dgn apa saja.

Chekgu Azrine said...

I jenis besar atas..klau kain ke atau jeans yg laam2 xd masalh nak pakai..tp bahagian tek hadoii...sllu klu beli blouse saiz M xblh pakai sbb kecik dkt lengan..huhu

Filla said...

Tuang air panas je... Kacau sampai kembang hehe

ita citot said...

Okeh timekaseh (^_^)

Unknown said...

kak filla try oat smoothies..oats,buah buahan dgn susu segar..pastu blend..minum camtu je pun dah kenyang..hehehe

Filla said...

Alaaa akak kene mkn dgn lauk sbb tekak desa sikit bahahahahha

Myalycia said...

chayok2 kak pilla. yess, ucandoit ;)

Losyen Secret Correa said...

kena cuba lagi nih... huhu...misi kuruskan badan

dorsett pink said...

bagus. bagus