title macam budak darjah 2 T___________T
sajer kepoci sikit... meh lah kepoci sama..hahahaa... untuk pengetahuan inilah buku business aku... mak orang kampung.. suka tulis kat buku jer.. tulis ngan tangan... bukan tak boleh nak sistematik buat kat lappy ke.. guna sistem ke apa.. cuma lebih selesa gaya lama.. kata orang lama T____T
So ini lah buku yang aku mengadap sampai tahap nak muntah hari-hari.. muahahha... asal ada orang email pic nak order frame jer... semua aku catit dalam nie.. tapi yang confirm jerlah.. yang confirm means dah buat payment.. selagi tak buat payment aku malas nak tulis dalam nie.. buku ni plak duduk diam-diam kat umah jer.. so bila aku kat tempat lain.. bukak email kat bb ke.. leceh sikit lah..sebab tak leh nak refer buku.. kadang orang email kata dah buat payment.. itu aku catit dalam buku 555.. ko ada??? hahahah... nanti balik umah baru aku catit dalam buku pink ni..
in doing business, duit adalah amanah.. aku paling takut aku jadi bengong telupa nak catit ke apa.. so nasihat aku utk customer, kalau korang transfer using maybank2u.. tak yang send copy of payment pon takpe.. just masukkan email
framekasih@yahoo.com dan kat description tu ko type lah 'payment frame dari si polan'.. janji aku tau siapa kauuuuu..hahah... lagi satu kalau ko order nama kau polan... ko bank in guna akaun boipren ko... pastu duduk diam-diam tak inform aku.. tu sajer lah nak menyusahkan hidup aku tebangang-bangang taktau sapa kau kan.. itu maknanya kira ko sedekah jerlah duit kat aku ;)
lagi satu kes, jangan suka-suki tukar-tukar email..nanti kepala aku pening.. ko mcm tatau tahap kebluran aku ni kan.. kejap email ko ni.. kejap email ko lain.. aku nak track balik dah jadi satu masalah..
lagi satu, first time email tu terus jerlah bagi contact no dan mention ko stay kat mana... senang sikit keje aku... tak yah ler kita dok berbalas email sampai 20 kali... pastu kalau ko email 20 pic psatu ko cakap 'akak pilihlah mana-mana yang ok'.. yup bolehh dik, tapi cer awal-awal ko ckp 'kak saya email 20 pic, tapi saya nak buat 1... kan sonang kojo mak? hihihi... paham tak adik-adik?...
proses dia senang jer.. email gambar, bagi tau ko nak buat berapa, bagi contact no, bagitau ko dok mana, aku check, then aku kasitau ok ke tidak gambar ko tu, kalau ok, ko setuju nak buat, then aku bagi account no.. then ko boleh bank-in (kalau order satu aku nak full payment, kalau order banyak aku nak half dulu, kalau pos aku nak full including post cost) lepas ko bank in, send copy of payment as proof.. then aku bagi date nak deliver frames.. (delivery date biasanya 2 weeks after i receive payment).. senang kan?
untuk yang nak urgent (4,5 hari) u need to pay extra charge RM20.. itu sajek...
ini lah buku kesayanganku selalu.. dari memula aku berbusiness till now..
apa ada dalam nie? ada no. ada name, ada address (utk pos), ada ruang utk catit kalau customer nak short text, ada contact no customer, ada type of delivery (hand/post) ada date of delivery, ada place to collect, ada ruang utk payment (cash/bank)...
pembaris ni pon penting.. tapi asyik hilang jer.. kejap kat bilik.. kejap bawah kusi.. bab nak membuat column aku menyampahdotcom sikit...
walau apa pon, this is my way.. this is my style.. and i'm just lovin it.. lantak ler orang ckp style kuno..bahahahahaaa.. janji happy!!!
to those yang pernah deal with
framekasih, thank you very much.. we really appreciate each of you.. nie dah alang-alang tu meh aku bagi tips berbusiness.. (my style)
TIPS:
1. relationships with customer is the most important thing.. aku selalu jugak cuai..janji nak reply hari nie.. tapi sibuk.. pastu terus terlupa.. so ini tak bagus.. jangan contohi saya.. jangan suke tabur janji dan biar orang ternanti-nanti... kalau boleh, kita kena lah cepat.. sebab aku tau apa perasaan customer sebab aku pon penah beli barang online.. kita akan rasa happy bila seller tu reply to our email..
2. customer ada macam-macam ragam dan kerenah.. ada yang simple giler.. sampai aku rasa aku plak hover..muahahha.. dia just email, aku ckp panjang lebar, gambar cantik kebabom.. dia terus buat payment dan inform.. terus senyap.. sampai the date aku nak deliver terus jer deliver.hahahha.. tak banyak soal.. bagus customer nie.. ;).... ada yang cerewet giler babeng.. rasa nak penampa jek..hahahah tapi ko saper nak tampa-tampa anak orang..hahahah.. tapi ko berniaga, apa pun kerenah customer, they are always right.. so tugas kau ialah melayan.. tak kira lah anak kau sepuluh ke.. ko busy tahap cipan ke.. ko kena layan customer dengan senyuman... kalau dia tanya, jawab jangan tak jawab...
3. ada customer prefer gini-gini, gitu-gitu.. ada yang mintak suggestion, so korang MESTI layan dengan mesra... customer ada hak nak mintak suggestion.. aku akan suggest the best lah kan.. supaya both parties rasa gembira ;) .. aku penah beli barang online.. aku email ckp aku prefer gini-gini dan aku tanye produk dia material yang aku nak tu apa? tak jawab okeh! ok orang mcm ni memang aku menyampah.. ko mcm buat style.. ko nak ke tak? tanak sudah... aku banyak keje lain nak buat.. ramai lagi customer aku.. ko order.. ko bayar.. aku pos.. no no noooooooo.. ini tak bagus ye adik-adik.. lagipon bukan aku banyak cekadak nak tau mcm-mcm.. aku nak tau dia guna material apa je utk barang yg aku order.. dan aku siap ckp aku prefer material bla bla.. skali sampai bukan material yang aku nak.. hampeh? hampeh lahhhhh... at least ko bagitau aku.. material yang aku prefer tu takde.. aku still akan order jugak.. aku cuma nak tau, bangang!
4. ko jangan push orang.. orang tak suka... ko nak promote, ko gunalah skill-skill lain.. bukan push! skill-skill lain yang boleh aku ajar ialah.. skill mengumpan.. muahahah.. mengumpan tu bih kurang mcm ko tunjuklah apa bagusnya produk kau.. kalau ko ada blog ko just advertise produk kau tu.. letak gambar.. letak contoh... orang nak orang beli jer.. takyahlah ada unsur-unsur memaksa.. aku punye prangai.. ko paksa aku takkan beli.. walaupon aku suka.. hahah keji?
5. jaga kualiti produk.. aku tak nafikan kadang business aku ada jugak tersilap or ada slack sikit.. mana yang aku rasa aku kena ganti aku akan ganti... benda tu semua kene consider lah..
6. RAJIN... eventhough aku ni kadang pemalas nak mampos.. tapi kena tabahkan hati... sambil check email sambil rasa nak menangis pon ada sebab penat.. hahahah.. giler saiko... baru nak check email anak dah nangis nak susu... pastu kena tunggu anak tido.. lari pelan-pelan gi check email.. sambil berdoa anak ko tido lama sikit...
7. berbusiness tak boleh main-main.. once ko dah start the business.. you've to struggle hard... marketing kena bagus.. produk kena jaga... keep on updating... stock kena sentiasa ada.. bila stock barang nak habis.. ko kena notice awal-awal supaya tak kelam kabut.. dateline kena jaga...
8. untuk adik-adik yang baru nak belajar berbusiness, memang bagus.. aku business tak de lah hebat mana.. kecil-kecilan jer.. dengan berbusiness ko akan learn so many things.. dealing with customers, peluang, keyakinan diri, promote yourself, promote your product, ups and downs, open your minds, meeting new people.. communication skills.. adab sopan... semua tu ko boleh belajar.. upgrade diri... bantu sistem kewangan keluarga sendiri... belajar cari duit poket...
aku paling ingat tweet Pak Nil.. "cacing dalam batu pon boleh hidup.. inikan kita manusia yang punye akal fikiran".. okeh, ayat aku tambah-tambah..muahahha.. sebab tak ingat.. tapi mendalam maksud dia disitu.. aku pegang ayat tu sebagai pembakar semangat...
EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com