Monday, February 24, 2014

TIPS MEMBUAT TELUR SETENGAH MASAK.

Korang ada masalah tak buat telur setengah masak yang sempurna atau perfect half boiled egg? Aku ada masalah muahahaha.. dulu ada bekas plastik yang kita boleh letak air panas.. pastu tutup and biarkan air tu turun slow-slow kan.. benda tu dah hilang mana tah.. 

Pak Radie plak boleh tahan cerewet dia.. dia tak suka setengah masak.. dia suka 3/4 masak.. so tak cair sangat lah.. so percubaan pertama aku GAGAL.

Hahahah.. oii geli lah tak masak lagi ni.. untuk yang masak macam ni aku rendam dalam air panas (baru lepas mendidih) selama 5 minit tanpa ditutup.. pastu tak jadi, no problem, aku ada penyelesaian.. aku masukkan dalam microwave.. terset lama sangat plak.. choiiiiii.. 

Jadilah cenggini.. muahahahhaha.. takpe.. aku bakar roti.. letak telur ni letak sos.. yang GAGAL memang selalunya aku yang telan.. mak mak memang selalu mengalah kan? kalau goreng apa pon, mana yang buruk, hitam atau terhangus sikit, mesti aku yang habiskan.. sebab kita selalu nak nampak perfect di mata suami dan anak-anak.. korang cenggitu tak? ke aku je saiko?

Ini percubaan kali ke 2

Alhamdulilah jadi... ni aku set 7 minit.. maksudnya, didihkan air kat periuk dulu.. lepas tu tutup api..  then baru masukkan telur, biarkan selama 7 minit sebelum di angkat.. tapi aku rasa untuk dapatkan yang lebih perfect (3/4 masak) masa rendam tu, tutup periuk.. ni aku tak tutup, so dia memang betul-betul 1/2 masak... if korang suka yang cair sikit macam ni ok lah.. 

tabur pepper dan kicap.. nyams.. sesekali weekend dah bosan kedai mamak, boleh lah breakfast macam mamak serve jugak ;) aku lah mamak??? hmmmmpphhh

Anak-anak suka makan cenggini.. panaskan majerin sikit.. buat ala-ala telur dadar tu.. masuk sekali dgn sausage slice kecik-kecik.. Kasih suka sangat.. 3 roti dia makan habis.. untuk anak yang jenis susah makan, aku happy lah if dia habiskan roti letak ni sampai 3 keping.. 

Bila dah jadi mak, berbunga-bunga hati bila tengok anak selera makan lauk yang kita masak.. suami selera.. terus perut kita rasa kenyang.. tapi bila semua buat muka macam tak sedap.. terus sentap.. terus haku makan banyak-banyak.. Eh? boleh yeh camtu?



Love, 
Filla.

24 comments:

Saudah Salleh said...

Filla. Untuk telur 3/4 masak, antara 7 minit hingga 8 minit dengan periuk bertutup. Didihkan air (sampai buih banyak), tutup api gas, masukkan telur dan tutup. Ini untuk 1 - 2 biji. Kalau lebih kena tambah masa sikit.

Odah tau sebab google. Hihi. Tapi buat memang jadik.

Setkan timer tau. Jangan agak-agak je.

genuine1224 said...

btul kak.. klau masak, anak ngan suami makan habis, dlm hati tu uiiii, syoknya.. walau simple ke kan?

ddjfr said...

mak mak memang gitu.

lauk tak habis pun mak mak jugak habiskan.sebab tu mak mak 'sihat'.hahaha..

Izafiza said...

haha.sy asyik fail je kak. Antara dua sama ada jd masak terlampau atau xsampai pun separuh masak.kikiki.ok.sy akan try tips 7minit akak.

salwana nordin @ che'wa said...

ko masak telur cenggini pun aku npk sedap je..nomm..nommm

Anonymous said...

kite pon ade masalah telur separuh masak ni..selaluuuu je tercair atau termasak..pastu husband kite kalau pg mamak mst ade ayat ''telur separuh masak mamak terbaik!!'' sentap ahkak.haha..tq kak filla.pasni pape yang simple pon akak share tau..sayang akak lebih la cani!!hihi

A m m i said...

kan anak sulung aku liat sggh nak makan sayo. tp kalo aku potong kecik sikit pecahkan telo dia suka. jd aku rela buat 2 jenis sayo kalo itu yg dia suka.

Jumiyatul said...

kak, beli je kat giant bekas pelastik yang kuar air sikit2 kot bwh tu. yg tu mmg tayah timing. abis air, separuh masak la tu :
http://3.bp.blogspot.com/-j-blmdOXWwQ/Ti4bzb59uoI/AAAAAAAAAvQ/AWAdwG_4gSw/s1600/1249010842_2acc4fd60b.jpg

Anonymous said...

di jusco ada jual bekas telur separuh masak tu. ikea pun ada

A.I said...

sama la aku pun, kalau goreng telo mata yg paling takde rupa tu mmg aku punye la. apa pun gitu, ayam goreng ke...ikan goreng ke. yg burok2 aku amik :P tinggalkan yg cantek utk dowang..

Anonymous said...

Hai

Anonymous said...

Pagi ni aku makan telur

Unknown said...

Terima kasih.. Berguna untuk saya yang sedang membina badan. Anneyeonghaseyo...

what the hell said...

sbb mak mak kan penyayang... sayang makanan tak habis kan kan hahahaha

Unknown said...

Mekasih ye. Jd pun telur 1/4 masak ni. Dh byk kali cuba. Teringat google..

Unknown said...

Tkasih ye. Tips yg membantu.. Saya bg 5 bintang.

zinziemeewah said...

di hari2 cuti begini.. perkara pertama buat bangun pagi cari cara nk buat telur separuh masak.. haha. sabar je kan

Zack said...

7minit menjadi sis..tutup api dan tutup periuok biarkan 7 minit utk 3/4 masak...sedap...

Ghadaffi said...

Tq bg tips bernas. Tp tang isteri mkn semua yg x jd tu x plak kena kt wife aku.
Jgn kata yg hangit, hitam dll, yg perfect pon dia x lalu nk mkn sbb dia yg masak.. tp camner pon, dia tetap 'sihat' :P

Azam92 said...

Tq for tips skg nk cuba

ubat buasir berdarah said...

tq for ur tips... sangat² berguna..

hari ni buat 2 minit masak dalam air mendidih... 7 minit rendam dalam air panas. tapi telur kuning dah terkeras..

esok cube lagi..

Unknown said...

Macam mana buat kicap cair masin sama macam kedai mamak?

Unknown said...

Macam mana buat kicap cair masin sama macam kedai mamak?

Lynn Sham said...

Assalamualaikum..

Saya cuba cara sis ni.. didihkan air, matikan api, masukkan telur dan set timer 7 minit.. alhamdulillah, dapat telur separuh masak yang perfect!

Terima kasih banyak atas perkongsian ini..