Thursday, April 04, 2013

Apa yang korang fikir, kitorang dah fikirkan dari awal...

Disebabkan Elly dah bercakap tentang Business..korang boleh check entry Elly pasal tips berbisnes tu..meh akak pulak share benda-benda berkaitan business nie ;)

As korang tau Tsugoi Team ada menyediakan trip untuk membawa korang-korang yang berminat untuk berniaga ke Guangzhou.. So far untuk trip ke Guangzhou pada bulan April dah fully booked.. Tapi untuk bulan yang seterusnya masih ada kekosongan.. Aku faham bukan mudah untuk buat keputusan ikut trip ni sebab benda ni kan serious.. aku ada discuss dengan Elly haritu.. antara point-point yang kami bincang.

1. Orang takut nak join trip ke Guangzhou.
Heheh.. takut eh? janganlah takut.. In sha Allah korang leh percaya ngan Tsugoi Team.. sebab sebelum buat sesuatu Tsugoi selalu meletakkan diri kami dipihak anda.. So ini ada berita baik.. untuk 1st trip (April) kami dah decide.. Elly and husband akan join trip tu.. Wah seronok lah korang yek? hahah... Ini bukan apa.. Ini salah satu langkah yang kami ambil untuk beri kepercayaan kat korang semua.. Elly akan ambik gambar banyak-banyak dengan rombongan yang join trip ke sana nanti.. So bila balik sini kitorang akan up entry apa aktiviti diorang kat sana.. aku paham.. masyarakat kita ni sangat berhati-hati.. tak nak kene tipu.. nak tengok bukti.. tapi jangan makan hati pulak tengok gambar nanti ye? In sha Allah kalau ada rezeki lagi tahun ni.. maybe aku boleh join sekali trip ke Guangzhou.. kami akan pilih bulan apa yang bertuah.. hahaha.. bertuah ke dapat pegi sekali ngan ktorang.. sorry lah.. Elly ngan aku memang kuat perasan sikit.. muahahah... 

2. Nak sangat join tapi tak pasti apa ada kat Guangzhou? nak jual apa?
Tak pe.. kalau korang tak tau lagi.. tunggu 1st trip nanti.. Elly dah balik dia akan update trip masa gi Guangzhou April ni ok... tapi bagi aku lah kan.. kain-kain kat sana lawa dan murah.. memang bukan murah sikit-sikit.. murah memang banyaklah.. apa korang nak? jual renda belambak, ribbon2 pon banyak.. accesories murah, kain nak stretch ke nak chiffon ke nak apa semua ada.. don't worry be happy.. untuk yang plan nak buat baju pon better beli kain kat GZ.. oh ye.. beli baju-baju yang in-trend pon murah.. boleh jual kat online... Tapi better pergi lah dulu Guangzhou dan tengok sendiri.. cakap sekarang pon susah.. nanti bila dah sampai sana.. korang sendiri yang geram tengok dan automatically akan decide apa korang nak berniaga.. 

3. If dah beli barang untuk berniaga.. nanti nak berniaga macamana.. kitorang tak de blog..
Aku tau ini antara faktor yang memeningkan kepala sesetengah dari korang kan? Aku cadangkan first step ialah korang berniaga di Facebook.. if ada blog boleh jugak jual kat blog.. ini untuk yang plan nak berniaga online lah.. Aku dah bincang dengan Elly jugak untuk bagi complimentary buat korang yang join trip nie.. Kami bukan setakat bukak trip untuk korang demi kepentingan kitorang sendiri.. Kami akan bantu korang jugak dari pengalaman yang kitorang ada.. Tak salah bantu orang-orang kita sendiri... Jangan risau.. kitorang akan bantu untuk promote business korang once korang dah balik ke Malaysia nanti.. Tapi dengan syarat korang kene bersungguh-sungguh.. korang mesti ada bahan-bahan untuk kitorang bantu korang memulakan perniagaan tu nanti.. maksudnya kalau aku mintak material tu seperti gambar, link online business korang.. guidelines semua tu lah.. In Sha Allah readers from Kasihaleeya.blogspot dan ellyinwonderland.blogspot boleh bagi sokongan untuk beli produk korang.. itu antara usaha dan effort dari pihak kami.. Aku dengan Elly ada pendapat yang sama dalam perniagaan.. kita tak boleh harap orang lain sahaja untuk berjaya.. kalau kita sendiri tak usaha, malas, tak kreatif dan tak bergerak.. orang tolong cemana pon ko susah untuk berjaya.. dan bila kita dah usaha tetapi masih gagal itu adat berniaga.. jatuh sekali tak bermaksud jatuh selamanya.. business atau perniagaan hanya untuk orang yang berani, orang yang tak kenal erti mengalah dan jemu.. orang yang rajin, dan orang yang tak kenal erti putus asa.. Lagi satu.. hati mesti ikhlas.. niat mesti bersih.. jangan fikirkan keuntungan semata-mata.. sekali sekala fikirkan jugak apa kita boleh sumbangkan kepada masyarakat.. In sha Allah bila kita ikhlas, tiada hasad dengki dan tamak.. rezeki akan lebih terbuka luas ;) 

4. Nak join tapi faktor kewangan belum mengizinkan..nak beli borong ngan Tsugoi boleh?
Ok ni pon termasuk dalam perbincangan Tsugoi Team jugak.. Elly akan join first trip ke Guangzhou ni kan? Ok kitorang dah decide untuk bukak peluang untuk yang belum berkesempatan untuk join trip nie.. kitorang akan bagi peluang untuk korang dapatkan harga borong daripada kitorang... korang boleh beli secara pukal dengan Tsugoi.. apa benda yang Tsugoi nak jual borong? Takpe, itu korang tunggu lepas Elly balik from China ye.. 

Aku nak hangkut Elly pegi massage dulu before dia gi Guangzhou.. kahkahkahhhhhh... biar dia buat kerja lebih sikit kat GZ nanti.. aku pon ada appointment ngan Spa kegemaran nanti... 3 hari berturut-turut plak tu..aku amik package lepas bersalin kat The Bunga Spa, Setiawangsa.. click link tu.. hah tu masa aku pegi dulu.. best gila wa cakap luuuuussss.. Elly ko sabar ye.. aku janji akan hangkut ko pegi try penangan spa tu.. siapa nak berspa ngan fillanie and elly jom lah join next week ;)

Ok itu je nak cerita.. sesiapa yang nak join trip ke Guangzhou pada bulan 5, 6, 7 dan seterusnya masih terbuka lagi ye.. untuk target nak berniaga sempene hari raya.. aku suggest korang pegi trip bulan May or June.. baik cepat sebelum fully book sebab now pon dah ada yang tersenarai untuk pergi masa tu...untuk details boleh click nie ------> TRIP KE GUANGZHOU  (check kat sidebar aku pon ada) dan boleh check flight details yang sesuai untuk pergi nanti ya.. 

Take care, bye!



4 comments:

peej said...

eh pergi spa nanti bagi tau la aku. boleh aku ke rumah mak aku n kita jumpa. pekena sup ke lepas spa tu.

razleena yunos said...

slm, ni kak razleena... akak ade emel elly utk book trip pegi guangzhou bln 6 ni... 2 hari lps akak ada tny ngan elly dah blh beli tiket flight ke sbb sekrg ni harga mrh... tp msh x dpt jwpan dr elly... hrp filla blh tlg akak... tq...

Filla said...

peej: itu wajibbbbb.. hahah.. ko tunggu je aku calling2 ko... haha.. nak mihun sup! aku angkut elly skali.. moon ke.. lepak umah ko jap leh?

razleena: hai kak, ok nanti saya remind dia ye kak ;)

nurul said...

kak filla, sy pun booked bunga spa gak tomorrow hihihi..